Pagina's

maandag 10 september 2018

Minimaliseren - steeds meer, steeds minder

In de vakantie en daarna ruimden we heerlijk op... Een aantal dingen werden verkocht, gratis afgehaald, weggegooid (echt heel weinig, echt alleen dingen die bijv. stuk bleken oid) of naar het goede doel gebracht...

Kijk mee...

Een nieuwe wandslanghouder van Gardena. Ooit vroeg Peter deze voor z'n verjaardag, maar in de praktijk gebruikt hij altijd de gieter, omdat we achter geen buitenkraan hebben. Met de gieter is het net zo snel gebeurd. Nieuw in plastic dus nog. Binnen 30 seconden had ik 3 biedingen en verkocht ik hem voor 20 euro.


En deze erbij:

Een reststuk vinylzeil. Had ik leuke projecten mee willen maken, maar de tijd ontbreekt me. Binnen een dag afgehaald door iemand via de weggeefhoek:

Ook de zitzak werd gratis opgehaald binnen een dag. Eerst stond deze op Christilènes slaapkamer. Daarna verhuisde deze naar de overloop waar hij een mooi plekje kreeg naast de boekenkast. Dat ging best goed, totdat ze het geregeld gebruikten als trampoline... Dat zorgde niet alleen voor hoofdstoten (onder de schuine kant), maar ook dat de zitzak half in het pad lag en ik m'n wasmachine amper kon bereiken zonder halsbrekende toeren. Peter was er al eerder klaar mee, maar ik vond het jammer om weg te doen, omdat ze er zo lekker op speelden. Toen toch besloten een tafeltje met 2 stoeltjes van Christilènes kamer te verhuizen naar de plaats van de zitzak. Dat zakt niet zo uit en is veel compacter. Ze was het er meteen mee eens en ongeveer een kubieke meter zitzak verliet dus ons huis. Op school zullen ze het tijdens de kinderboekenweek wel jammer vinden. Daar is zoooooveel gebruik gemaakt van de zitzak. Iemand opperde al 'had je hem niet op de schoolzolder kunnen neerzetten?' Ach, niet aan gedacht, zo is het goed, opgeruimd staat netjes :)...


De elektrische fiets :). Opbrengst ruim 500 euro. Samen met de kinderen hebben we het 'uitbundig' gevierd. We moesten nog wat boodschappen doen en kochten bij de AH 5 kaiserbolletjes voor een euro, een ander bolletje voor Christilène en voor het eerst in hun leven mochten ze allebei helemaal zelf beleg kiezen. Wat een feestje was dat :)! Stiekem vonden ze het ook wel lastig, er was zoooveel keuze... Christilène koos krokodillenvlokken en Jochanan pindakaas met speculaaskruiden. Allebei in hun eigen karretje, zelf op de band zetten en thuis smullen maar... 

Christilènes kinderfiets; 20 euro. Ongelofelijk verhaal: Ik kocht vorig jaar oktober in het westen bij een kringloopwinkel voor 12,50 deze mooie fiets. Normaal zou ik een fiets liefst met een verjaardag geven, omdat ik het best een 'groot cadeau' vind. Vorig jaar kon ze echter ineens zonder zijwielen fietsen en was ze echt toe aan een nieuwe fiets. Nog een half jaar wachten vonden we vrij lang en toen we tegen die fiets aanliepen besloot ik het meteen te kopen. In mei overwoog ik nog om een fiets voor haar te kopen, maar ze paste nog prima op die andere, dus toch niet gedaan. Daarna is ze gaan groeien, zo ontzettend hard... Peter zette het zadel steeds hoger en ineens zat ze op de hoogste stand nog steeds bijna met haar knieën tegen het stuur. Ik keek rond op Marktplaats en zag een 18 inch fiets voor 30 euro in de buurt. De fietsen van rond de 30-50 euro waren allemaal binnen een dag steeds verkocht. Ik sloeg wat favorieten op, wilde het aan Peter laten zien en de advertenties waren alweer verwijderd of gereserveerd... Dus ik bood nu meteen 20 euro, zei dat ik het meteen kon komen ophalen en men ging akkoord. Ik stapte in de auto, haalde de fiets (die nog voor mij in de auto werd getild door de verkoper, waarvoor dank!) en Peter zei 'zet meteen die andere op Marktplaats'). Het was al donker, dus bij het licht van de schuur maakte ik foto's. Het was niet helemaal naar m'n zin, maar toch maar op internet gezet. Ik zei 'ik zet hem voor 20 euro erop, misschien krijg ik wel weer 12,50 ervoor, dan heeft ze gratis gefietst'. Binnen een dag had ik echter 3 gegadigden die voor 20 euro het fietsje wilden ophalen... Zodoende verkocht ik dus de fiets voor 20 euro :). Ik zag dat vergelijkbare fietsjes (merk Batavus was dit) ook voor zeker dat geld weggingen, dus ik heb met 12,50 aanschaf gewoon mazzel gehad en de mensen die nu voor 20 euro het hebben gekocht hadden weer mazzel. Het fietsje zag er nog keurig uit en prima voor een 3e (of 4e?) ronde. Ik zei al tegen de koper 'als uw dochter er niet meer op kan, zou ik het gewoon weer verkopen...' Toen zei hij al dat hij had gezien via Marktplaats dat de fietsjes hier in de buurt zo ontzettend snel verkocht werden...

Met bovenstaand verhaal kreeg ik een nieuw idee; Ik ga proberen Christilène de hele basisschoolperiode te laten fietsen voor 200 euro :)... Geen idee natuurlijk of het lukt, maar ik probeer het gewoon. Steeds nieuwe kopen/oude verkopen en tussendoor voorzichtig ermee omgaan. Ik maak hier geen nieuw doel van en leg het mezelf niet dwingend op, maar het leek me gewoon leuk als streven. Ik ga niet jarenlang de fietsjes bewaren, ook al wordt ons kindje misschien wel een meisje. Ik zie nu hoe gemakkelijk koop/verkoop gaat. Tegen die tijd zie ik wel weer. Ik merk wel dat het steeds moeilijker is om unisex fietsjes te kopen. Alles is behoorlijk gericht op óf jongens óf meiden. Zelfs nu ik een geel met groene fiets kocht voor Christilène zat er een vlot mandje op met een vlaggetje; overduidelijk een meidenfiets. Ze is nog steeds erg blij met haar fiets en kan ineens weer goed meekomen als we bijv. naar de kerk fietsen. Op dat kleine fietsje trapte ze zich een slag in het rond en stonden wij bijna stil. Dit is een stuk makkelijker... 

Ook heb ik nog een heel aantal boeken verkocht. Totale opbrengst tot nu toe: kleine 25 euro. Zo verdiende ik dus € 568,70 met Marktplaatsverkopen... Dat schoot lekker op...

Daarnaast ruimde het ook heerlijk op. De winterspullen konden weer worden ingeleverd bij de ruilwinkel. Een mooi skipak, laarzen, winterkleding, maar ook hobbyspullen en andere dingen gingen daarheen. Totaal bracht ik al ruim 3 bananendozen vol weg. Ik nam nog mee: Voor de pop van Christilène een leuk manteljasje en een bodywarmer, voor Jochanan 1 trui en voor Christilène 4 leggings, 3 korte voor eind van dit seizoen en 1 korte voor volgend jaar (grotere maat). Leggings zijn altijd schaars 2ehands is mijn ervaring. Dat is - samen met ondergoed en sokken - voor de kinderen vrijwel het enige dat ik nieuw koop. Oja en ik nam nog een setje zwemvleugels mee. Recent zijn we 1x wezen zwemmen in de vakantie (want Christilène had zwemkaartjes gekregen voor haar verjaardag) en Jochanan moest ook zwemvleugels. Ik had voor Christilène een setje geleend samen met een kurk, voor Jochanan konden we in het zwembad een set lenen. Nu dus alvast 1 set voor onszelf en ik mocht die andere dingen langer lenen, dus kan ze straks nog een keer met Peter samen. Ik ben zeker niet te beroerd om zwemvleugels aan te schaffen en ook is de prijs daarvan niet hoog, maar we zwemmen toch niet wekelijks, dus ik kan best even geduld hebben om te kijken of ik iets tweedehands kan vinden. 

Het is zo fijn om met een bijna lege big shopper weg te gaan met dingen die je goed kunt gebruiken en verder ontzettend veel spullen weg te kunnen doen waar een ander weer erg blij van wordt. 

Ik wil nog verder. De 1000 stuks heb ik met deze opruimactie zeker gehaald, ondanks dat ik geen tijd heb genomen om te tellen. Het verdween in bananendozen tegelijk en dat was motivatie genoeg. De kinderkleding ben ik nog aan het uitzoeken, maar het komt er steeds niet van om het even af te maken. Voor komende week staat het op m'n planning, eens zien of het gaat lukken :)... Jochanan z'n nieuwe kamer moeten we ook nog verder inrichten. Ik kijk gewoon hoever ik kan komen voor eind van het jaar en dan zie ik wel verder. 

Ruim jij in je vakantie op of houd je dan juist rust ;)? Heb je nog leuke dingen verkocht/gekocht op Marktplaats?

8 opmerkingen:

  1. We hebben dit jaar veel opgeruimd voor de zomervakantie. Puberdochter kreeg een nieuwe kamer en er ging veel weg. Daarnaast hebben we sinds een paar maanden een hulp en die kan veel beter schoonmaken in een opgeruimd huis.
    Meestal ruimen we op zondagmiddag een paar uurtjes op. Nu hadden we een aantal zondagen geen tijd, we waren eerst op vakantie en daarna een aantal (familie)feestjes. Komende zondag pakken we het weer op.
    Ik heb niet veel met marktplaats. Voor kleding heb ik een adresje (om weg te geven) en oude fietsjes, speelgoed etc gaan naar neefjes en nichtjes. Alleen de tienerfietsen van zoon en dochter heb ik verkocht want nieuw gekocht en te klein). Nu hebben beiden een goede merkfiets (nieuw gekregen van mijn ouders) en die hoeft niet meer verkocht. Zoon kan door een knieprobleem al geruime tijd niet fietsen, maar hopelijk komt dat weer goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Puky heeft mooie en hele goede unisex fietsen. Rood, blauw met lief dolfijntje, en groene fietsen met sterren. Wij gaan voor een blauwe met dolfijn nu voor onze dochter. Daarna kan een meisje of jongen erop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nu een gele met groene 'unisex' fiets, maar het mandje maakt het geheel dan weer behoorlijk meisjesachtig vind ik zelf. Ook krijgen op deze leeftijd de fietsen (18/20 inch) voor jongens een stang. Dat heeft deze fiets niet. Ik vind het persoonlijk echt een meisjesfiets die we nu hebben...

      Verwijderen
  3. Opruimen in de vakantie lukt mij nauwelijks met alle kids thuis. Maar ná de vakantie sla ik mijn slag, heerlijk!
    Er staan en aantal dozen op zolder te wachten op een nieuwe bestemming. Een aantal gaan naar de kringloop. Aan de andere spullen hoop ik nog wat te verdienen via mp of rommelmarkt.
    Heb jij helemaal geen last meer van vermoeidheid ed?
    Gr Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar inderdaad! Hier met kids ook weinig gedaan, maar toen Peter een dag vrij was even 'vol gas' gegaan. In de praktijk betekende dat dat ik na 20-30 minuten al 'op' was ondanks dat ik niets sjouwde... Tsja, ik voel me dan schuldig, maar Peter zegt 'ga maar op de bank zitten en zeg wat ik kan doen...' Zo gezegd, zo gedaan. Als er een foto gemaakt kon worden stond ik even op en ik ben achter de laptop advertenties gaan maken :)... Zo op de foto's lijkt het heel wat, maar in de praktijk zorgde Peter voor het leeuwendeel, al ziet hij dat zelf anders, nl. 'jij zorgt ervoor dat er geld mee gemaakt wordt, daarin ben jij beter dan ik, zo doen we allebei wat...'

      Verwijderen
  4. Fijn om het zo samen te doen en dat jij weer in staat bent om het een en ander op te pakken!
    Gr Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben vooral het afgelopen jaar veel opgeruimd thuis. In september is een rommelmarkt in de buurt waar onze oudste zoon wilde gaan zitten. Maar we hebben gewoon geen rommel meer om te verkopen. Alleen 1 schoenenrekje
    Na het lezen van een oude blog heb ik nu het boek hypotheekvrij meegenomen van de bieb. Wil je misschien een keer een blog wijden aan hoe jullie het aflossen aanpakken? Wij hebben namelijk ook een bankspbankspaarhypotheek en twijfelen om wel of niet extra af te lossen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om nou met 1 schoenenrekje te gaan zitten is ook zo wat ;)... Evt. in familie even rondje vragen voor bijv. 3 bigshoppers met spulletjes om te verkopen? Alles wat over is naar kringloop tbv goede doel?

      W.b. het boek hypotheekvrij: Owww, wees gewaarschuwd, voor je het weet ben je besmet met het 'aflosvirus'.

      Ik wil best schrijven over aflossen, maar het is zo ontzettend verschillend per soort hypotheek en sommige mensen hebben nog een combinatie van bijv. aflossingsvrij en annuïteiten of aflossingsvrij en bankspaarhypotheek. De rentestanden zijn erg bepalend in welk deel je het beste kunt aflossen en op welke manier je het beste kunt aflossen. De voorwaarden per hypotheekverstrekker zijn verschillend; of je extra mag aflossen, hoeveel je extra mag aflossen (minimum/maximum), hoe je extra mag aflossen, bijv. altijd, 1x per maand, 1x per jaar, automatisch of alleen na een telefoontje naar de hypotheekverstrekker, enz, enz.

      Het beste advies wat ik je denk ik kan geven: Lees het boek eerst en word enthousiast. Zoek al je papieren bij elkaar, verdiep je erin voor zover mogelijk en bel daarna de hypotheekverstrekker met je vragen. Probeer te doorgronden hoe het werkt/in elkaar steekt en vraag wat voordelig is in jouw situatie. Misschien dat rentemiddeling een optie is, of oversluiten naar een andere hypotheekvorm, of 1x per jaar aflossen, misschien dat je beter nu niet kunt aflossen, maar geld apart kunt zetten en straks kunt inzetten wanneer je hypotheek afloopt na de rentevaste periode, enz, enz, enz... Vraag evt. een gesprek aan met je hypotheekverstrekker, stel je vragen face-to-face en vraag of ze het je op de mail zetten. Zo kun je zelf rustig de beslissing nemen en heb je alles zwart op wit.

      Voor mij heeft bovenstaande enorm verhelderend gewerkt. Om eerlijk te zijn had ik 0 verstand van hypotheken toen ik er 1 afsloot. Maar door er meer over te lezen, vragen te stellen aan de klantenservice (speciaal voor hypotheken) en meerdere keren in gesprek te gaan met mijn bank heb ik nu veel beter inzicht in wat voor ons gunstig is qua aflossen en op welke manier we dat het beste kunnen doen.

      Er is nog een boek van Gerard Hormann, nl. Helemaal Vrij die ook leuk kan zijn als stimulans om minder geld uit te geven, meer over te houden en bijv. te gebruiken als extra aflossing voor je hypotheek. Op de blog van Janine (nl. simpelrijkleven) schrijft ze ook over hypotheken en deels ook informatief. Wellicht heb je er iets aan.

      Heel veel succes, mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten!

      Verwijderen