Pagina's

zaterdag 1 september 2018

Vakantie - Naar de schaapskudde

Op ons vakantielijstje stond 'naar de schaapskooi'. Contact met de schaapherder leverde op dat ze i.v.m. de warmte standaard op de hei verbleven, maar we waren hartelijk welkom.

Het was een behoorlijk stuk lopen, dus het advies was om de fietsen mee te nemen. Omdat ik vermoedde dat er smalle paadjes waren die de breedte van mijn bakfiets niet aankonden, besloten we de gewone fietsen mee te nemen. Alleen met 1 stoeltje bij Peter achterop hadden we er 1 tekort dus fietstassen achterop bij mij voor Christilène en gaan. Ik heb een elektrische fiets, omdat ik op een gewone fiets niet meer kan fietsen vanwege mijn bekken. Mocht je nog interesse hebben in zo'n fijne fiets; ik heb eenzelfde fiets op Marktplaats gezet, kom gerust eens de fiets te bekijken of een testrit maken. 

We zagen de schapen al in de verte:

De schapen waren heerlijk aan het grazen onder leiding van de gepassioneerde herderin Daphne. 

Christilène moet altijd even de kat uit de boom kijken, maar Jochanan is gék op dieren. Honden, poezen, zelfs de enorme grote haan op de Zomerfair die een kop boven hem uit torende; alles wil hij aaien, zo ook de schapen... 

Als een vis in het water liep hij 'aai, aai' rond en vond het allemaal reuze interessant... 

Na kwebbelen met de herderin, schapen aaien, gezelligheid en mooie foto's was het tijd om weer naar de fietsen te gaan. Struin, struin dwars over de hei. Dat vonden de kinderen erg leuk :)... 

Het was een hele leuke ochtend en gratis :)... Je kunt ontzettend leuke activiteiten doen, van vacht vilten tot een vollemaanwandeling en van een praatje met de herder tot een junior herdersopleiding. Wij zijn eerder dit jaar op de lammetjesdag geweest en dat was heel erg leuk. Dat maakte wel dat Christilène zéker dacht te weten dat er kraampjes stonden bij de schaapskooi. Maar nee, die stonden er natuurlijk echt niet. Sterker nog, de schaapskooi was natuurlijk leeg, omdat alle schapen op de hei liepen ;)... 






Hoe leuk is zo'n uitje naar de hei met jongere kinderen :)... Vroeger ben ik zelf ook meerdere keren naar de kudde geweest. Toen was er nog een andere herder met herderin, Cos en Christien Mouw, een begrip in de wijde omtrek. Christien schreef zelfs een boek 'Van lammertijd tot lammertijd' over haar leven als schaapherderin. 

De kinderen hebben genoten en wij erbij. Hier op de Veluwe zijn veel schaapskuddes, maar ook elders in het land worden heidevelden begraasd door kuddes. Erg leuk om eens een kijkje te gaan nemen!

Wat was jullie leukste gratis uitje afgelopen vakantie?

6 opmerkingen:

  1. Ons leukste gratis uitje was het luchtballonnenfestival. Prachtige blauwe lucht en dan 85 van die grote ballonnen die vlak voor je opgeblazen worden en de lucht in gaan. We zijn zelfs in zo'n ballon geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waar waren die ballonnen als ik vragen mag, is iets voor volgend jaar mischien.

      Verwijderen
    2. In Barneveld heb je de Ballonnenfiësta. Dat is een jaarlijks terugkerend vrij groot evenement, maar dan met zo'n 35 luchtballonnen waaronder een heel aantal speciale ballonnen. Op Google zie ik zo snel geen evenement waar er 85 worden opgeblazen, maar ik heb niet heel goed gekeken, even snel wat links aangeklikt...

      Verwijderen
  2. Wij gaan van tijd tot tijd geocachen. We houden van wandelen, en door er zo'n speur-element aan toe te voegen, vinden de kinderen het ineens ook een stuk leuker ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gewoon naar het bos!

    Leuke blog weer en mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk uitje. En ook rustgevend stel ik me zo voor. Heel anders dan een pretpark bijvoorbeeld.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen