Pagina's

vrijdag 28 september 2018

Appels plukken - gouden middag

Langs de kant van de weg staan in onze omgeving allerlei kraampjes. Pompoenen, stoofperen, honing, appels, courgettes, je kunt het zo gek niet bedenken. Ik wilde bij iemand die ik kende appels kopen en ze bood spontaan aan 'kom anders gezellig woensdagmiddag met de kinderen plukken, de takken hangen laag, dus ze kunnen zelf plukken'... Wauw, wat een aanbod, dat leek me wel wat. 


De kinderen waren al even enthousiast. Jochanan wilde oma bellen om 'het grote nieuws' te vertellen. Hij had geen tijd om z'n naam te zeggen, want riep meteen 'oma appul plukku...' Christilène vroeg hoe ze dan zélf die appels kon plukken waarop ik haar vertelde dat ze gewoon de takken kon aanraken, zo de appels eraf kon halen en dat de mevrouw van de appelboom de rest wel zou uitleggen. De appelboom werd meteen benoemd tot 'kinderappelboom'. Ook haar vriendinnetje was enthousiast.

Daar gingen we woendagmiddag:

Kleine handjes, kleine appeltjes...

Ook Jochanan kon goed bij de takken, ontzettend leuk...

Allemaal een tas en plukken maar, de hele boom mocht leeg:

'Màààm, kom 'es kijken!' Ahh, een lieveheersbeestje, helemaal geweldig natuurlijk :). We hebben spinnen, pissebedden, lieveheersbeestjes, enz. gezien...

Hij plukte achter elkaar door, ging af en toe even bij 'nijn' kijken.

Maar z'n tas werd steeds zwaarder...

Kijk dan hoe knap... 2 jaar en 3 kg geplukt, helemaal zelf :)! Steeds tussendoor leegden we z'n tasje even in de grote tas. 
Dit leuke tasje is handgem(h)aakt in Indonesië en heb ik gekregen van een reizigster, kwam mooi van pas...
Iedereen moest het horen 'appul plukku...'

Heerlijk hebben ze nog gespeeld nadat we heerlijk geplukt hadden. Trampoline gesprongen, op de glijbaan, in de boom geklommen, in de zandbak gespeeld, kastanjes geraapt, voordat we het wisten was het superlaat en moest ik haast nog sjezen om op tijd thuis te zijn ;)...

Ik wilde een 'takje' van m'n jas halen. Hé, kijk hoe leuk; een diertje! Hij kleefde zichzelf vast aan m'n jas. 5 kindersnoetjes bewonderend eromheen 'ohhh, kijk...'

Mijn stellige overtuiging; zo'n middag zou ieder kind moeten beleven ergens in zijn/haar leven. Ge-wel-dig, het was goud waard. De kinderen hebben genoten en ik erbij. Het was niet alleen gezellig, maar ook leerzaam, leuk en nuttig. Ik houd wel van dit soort uitjes :)...

Rest mij nu nog het schillen en schoonmaken van een big shopper vol met goudreinetten van klein tot groot om er appelmoes van te koken... Dat wordt vrijdagavond of zaterdag denk ik. Gelukkig hebben we een appelschiller, die is geschikt voor ongeveer de helft van de appels, de rest is te klein ;). Eerst aan de slag voor de Kinderboekenweek... Het thema is 'door dik en dun' en Christilènes klas gaat het hebben over o.a. het boek 'Voor mijn allerbeste vriend'. Vorig jaar vond ze het geweldig leuk en heb ik ook samen met een andere mama de gang ingericht, dus ik hoop dat ze er dit jaar weer lekker van gaat genieten.

Maken jullie weleens dit soort uitstapjes?

11 opmerkingen:

  1. Oh, wat een leuk uitje! Ik kan me voorstellen dat ze zich dat herinneren (Nou ja, de oudste dan in ieder geval). Goud!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk zo'n middagje! Wij zijn een paar weken geleden naar de appelplukdag geweest, dat is ook echt superleuk! En woensdagmiddag is mijn man nog met 2 kinderen appels wezen rapen bij een boomgaard in de buurt. Opbrengst : bijna 50 kg appels om lekker appelmoes van te koken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Superleuk dit! Lekker buiten in de natuur en zien hoe dingen groeien. Ook hier zie ik overal kraampjes met fijn aanbod!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit zijn de mooiste uitstapjes! Geweldig. En dan ook nog zulk lekker nazomerweer!
    Als he heel veel te schillen hebt, is een appelschiller een uitkomst. Daar prik je de appel op, je draait aan het hendeltje en in een paar seconden is de appel geschild, van klokhuis ontdaan en in schijfjes gesneden.
    Groetjes, teunie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die is echt super! Wij hebben er 1, zelfs Christilène kan er al mee schillen ;). Voor de kleintjes vind ik het niet fijn, dan is het klokhuis dat wordt weggesneden bijna de hele appel, haha... Dank voor je tip, ik zal het in m'n blog erbij zetten. Wellicht voor anderen ook nog een idee. Wij hebben ook weleens aardappels ermee geschild en volgens mij kun je zelfs peren ermee schillen, maar heb ik niet eerder gedaan.

      Verwijderen
    2. Voor appelmoes koken schil en snijd ik helemaal niks. Even wassen en eventueel slechte plekjes weghalen. Na het koken de appels door de roerzeef halen en je hebt heerlijke appelmoes en minimaal afval. Ooit de tip van m'n schoonzus gekregen en ik vind het super! Veel minder werk en afval!

      Verwijderen
  5. Ja , nu met de kleinkinderen. Takjes , bladeren , kastanjes etc. zoeken en daarna een mooi stukje voor hum papa en mama maken.
    Buiten zijn en aandacht doen het altijd geweldig
    .Afgelopen dinsdagmiddag had ik ook zo'n gouden middag met ze.

    Succes met de appelmoes.


    Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk zo'n namiddag appels plukken. En dan heb je daarna nog heel lang plezier: appelmoes maken, appeltaart, hmm, ik krijg er al helemaal zin in :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toen mijn dochter in groep 1 zat, zijn we met de hele klas samen met de juf en een aantal ouders een ochtend appels gaan plukken bij een boer, geweldig! de kinderen renden enthousiast naar de appelbomen en plukten waar ze bij konden, soms tilden we een kindje op zodat ze een hogere appel konden plukken. Daarna heb ik in de klas nog appels geschild voor de appelmoes die de juf in de klas ging maken. Er waren tassen vol appels geplukt, ik en de andere ouders kregen ook een tas mee met appels als dank dat we mee waren met het uitje.
    Ik had toen foto's gemaakt en heb die laatst nog terug gekeken.Echt een leuke herinnering!
    Tijd gaat trouwens echt snel.. de kleuters van toen zijn nu bijna tieners..
    groetjes An

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heeft ons meisje genoten van deze gezellige en leerzame middag! Super Leuk.

    Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen