Pagina's

donderdag 13 september 2018

Regenachtige feestmiddag

Gistermiddag een hele leuke middag met de kinderen gehad. Ik beloofde Christilène 'wij gaan er een leuke middag van maken!' Gretig vroeg ze wat we dan gingen doen en ik zei haar dat we met elkaar naar de bibliotheek gingen en ze zelf boekjes mocht uitkiezen. Ik ga geregeld even snel zelf en neem wat voor haar mee, maar nu waren er wat gereserveerde boeken voor me binnen en leek het me een mooie combinatie.

Net voordat we wilden gaan zag ik op Facebook een oproep voorbij komen voor yoghurt-emmertjes. Ik zei dat ik die wel had en ik nam ze mee en we spraken halverwege af.

Kijk dan; 7 emmertjes, 4 bakje met deksel, dat ruimt lekker op:

Ik spaarde deze voor anderen, maar het werden er nu wat veel, dus zo was ik mooi weer 2 flinke torens kwijt...

De mevrouw vroeg aan mij of de kinderen een doosje smarties mochten. Wat attent :)! Was echt niet nodig geweest, maar ze glunderden natuurlijk van oor tot oor... De emmertjes zouden gebruikt worden door een vriendin die soep kooktvoor ouderen. Wauw, wat een mooi doel, ik gaf het met een gevoel weg, heel mooi zeg dat iemand zoiets doet!

Allebei vol trots met een doosje in de zak richting de bieb... Ze hadden op eigen iniatief een kleurplaat meegenomen voor 'de mevrouw van de bieb'. Die speelde het helemaal mee, liet hen meelopen naar het kantoor en hing ze op een whiteboard. Ze waren zo trots als een pauw... 

Eenmaal thuis zei deze mama iets heeeeel ergs... 'Zullen we gewoon deze gezellige middag tot een echt feestje maken en lekker het hele doosje smarties opeten?' 'Jaaaaaa!!!' klonk het juichend... Volgens mij is dat de eerste keer in hun leven... Niet te geloven wat zitten er veel in zo'n doosje... 

Christilène is altijd van het sorteren en tellen. Zoveel rose, zoveel bruin, 'ik heb het veelste van bruin en geel...' Ze genoten met volle teugen. Het glaasje water nam iets het slechte gevoel over de hoeveelheid suiker weg ;), haha... 

Hoe simpel en gezellig kun je het hebben op een druilerige woensdagmiddag :)? Ik heb het al eerder gezegd; een kinderhand is snel gevuld... Ik heb van allebei nog 1 gekozen boek voorgelezen en zelf ook nog even een start gemaakt in 1 van de binnengekomen boeken. We zijn echte leesfreaks hier... Zelf lees ik nu het boek 'Omarm me' van Barbara Muller. Ik had gelezen over dit boek in het boek 'Kind zonder stem' van dezelfde schrijfster. Het verhaal achter ongewenste zwangerschappen, te vondeling gelegde kinderen, babykamers, enz. intrigeert me en het is ongelofelijk aangrijpend om te lezen hoe zij heeft gestreden voor de mogelijkheid tot het openen van een gezinshuis, babyhuis en de babykamers. Diep respect voor de vasthoudendheid. Tegelijkertijd zijn sommige verhalen erg aangrijpend om te lezen. Doet echt iets met je moederhart...

Ga jij geregeld (misschien met kids) naar de bibliotheek? 

6 opmerkingen:

  1. Ja, dat deed ik ook vaak. Het is een geweldig uitje: de bieb. Ik zie dat mijn dochter het ook doet met haar zoontje. Er is een soort moedermorgen op woensdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gistermiddag zijn we geweest. Na onze verhuizing naar dit dorp zijn we sinds gister lid van de plaatselijke bibliotheek. De kids vonden het een uitje. Vooral de computer met verhalen. En thuis gezellig op de bank boekjes lezen/kijken met een kopje thee terwijl de regendruppels op het raam tikken. Héérlijk. Laat de herfst maar komen!
    Gr Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben altijd met de kinderen naar de bieb geweest. Ook naar activiteiten zoals de voorleesdagen enzo. Dochter (13) vindt het nog steeds erg leuk om naar de bieb te gaan. Ze leest alleen de boeken maar zozo dus gaan we niet zo vaak meer. Zoon is volwassen (19) en behoorlijk dyslectisch. Lezen is geen hobby maar hij leest wel boeken over zijn favoriete bands of artiesten.
    De doosjes smarties liggen hier ook in de kast. Zoon kiept het doosje zo in een beweging naar binnen haha. Dochter eet eerst haar favoriete kleurtjes op en dan de rest. Vroeger speelde ze altijd met de doosjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja!! De bieb is hier ook echt favoriet! In Hwijk hebben we een hele toffe. De pubers maken er zelfs vrijwillig hun huiswerk met de andere pubers :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grietje Margreet Blok13 september 2018 om 21:23

    Wij gaan elke week, de bieb is dichtbij gelukkig. Dan halen we 15 boeken en die worden heel veel gelezen! Echt genieten. Ik maak er met de oudste altijd een gezellig koffiedrinkmoment van als de jongste slaapt. Die kan zich er al helemaal op verheugen... Fruitje en biekjes erbij. "Nog enie mama?"

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ging zeker veel met de kinderen naar de bibliotheek. Één van onze dochters (13) helpt inmiddels als vrijwilligster in de kerk-bieb. Inmiddels zijn ze oud genoeg om zelf naar de bieb te gaan.
    Ik moest bij de smarties ook denken aan een les die ik elk jaar in vmbo-2 geef: iedere leerling krijgt een doosje smarties. Met de aantallen en kleuren uit hun doosje maken ze dan staafdiagrammen, cirkeldiagrammen en rekenen ze gemiddelden ed uit. Zo oefenen ze nog een keer het hele hoofdstuk nog een keer zonder dat het saai is.

    BeantwoordenVerwijderen