Pagina's

woensdag 26 september 2018

Recept - stoofperen in de pannentent


Ruim 5,5 kilo stoofperen had ik gekocht voor 6 euro. Samen met Peter alles geschild...

In een grote 8 liter-pan. Gewoon avond van tevoren onder water gezet, zodat de volgende dag direct kon koken.

Verder gebruikten we: 
- 1 laurierblad
- 4 kruidnagels
- Bramen-/zwartebessensap (een scheut; zie hieronder hoeveel er uit de pot is. We gebruiken geen alcohol en jammer dus om een hele fles wijn te kopen omdat je een scheutje nodig hebt)
- Kaneel
- Suiker


Gewoon alles erop, eetlepel of 2 kaneel, eetlepel of 2 suiker, de bessensap...


... en de kruidnagels steek je in het laurierblad, zodat je straks niet hoeft te vissen. Je kunt de kruidnagels ook in een thee-ei doen.

Pan aan de kook brengen op je warmtebron (hier had inductie nog geen 3 minuten nodig), daarna in de tent: 


Verwachtingsvol na 3 uur het deksel eraf... Ohhhhh heerlijk!! 

Laurierblad eruit vissen met de kruidnagels, die heb je op deze manier allemaal in 1 keer te pakken :)...


Gewone grote groentepotten afvullen met kokend water, deksels vullen we ook met gekookt water in de gootsteen (als ik heel veel moet vul ik de wasbak met kokend water, maar nu had ik maar een pot of 4 nodig, dus dan gebruik ik minder water als ik alleen de potten vul: 

Pot (met een doek vasthouden) leegkiepen, daarna vlot vullen met peren en sap tot net onder de rand:

Deksel erop en op de kop op een theedoek. Binnen 1,5/2 uur heb je ze allemaal wel horen ploppen. 1 bij ons trok niet vacuüm. Zal wel komen doordat ik gewone deksels gebruikte en geen nieuwe deksels. Die heb ik zolang in de koelkast gezet en eet ik gewoon deze week op. Je kunt altijd nog een keer proberen door het weer opnieuw te herhalen (peren warmen, pot vullen met kokend water, enz.) om het alsnog vacuüm te krijgen. Ook kun je nieuwe deksels kopen bij bijvoorbeeld De Werkbij. Zeker de moeite waard als je vaker groenten of andere dingen in potten doet. Geregeld had ik hier dat een deksel na herhaaldelijk gebruik weigerde, met een stapel nieuwe deksels heb je dat probleem niet en die kun je dan best wel weer vaker gebruiken. Ik ben gewoon met een pot naar de winkel gegaan en heb gezegd dat ik voor die pot deksels zocht. Die werden zorgvuldig erbij gezocht en zodoende wist ik zeker dat ik de goede had. Je kunt het ook opmeten en bestellen. Let op; er zijn 2 soorten deksels in omloop bij zowel grote als kleine groentepotten. Ik heb in het geval van de grote potten alleen de grote deksels gekocht, omdat je ze per 25st tegelijk koopt. De rest van de potten heb ik weer doorgegeven.

4 potten waarvan er 3 de kast in zijn gegaan, de rest van de peren gaan we lekker opsmullen. Ik geef eerlijk toe dat ik al aan het aanrecht een schaaltje op heb... Een echte familie-kwaal, wij zijn echt knettergek op peren... Vroeger schilde m'n opa emmers vol, het ging in grote pannen en ehm... we aten er 1x van, hahaha ;)... Nu nog slingeren we foto's op de familie-app om te laten zien dat onze peren op het vuur staan. (Oh nee, eigenlijk niet...) Echt heerlijk!! 

Ik heb nog het plan om op vergelijkbare manier bieten uit eigen tuin in te maken (iemand recepten of tips? Ik heb het nog nooit gedaan, überhaupt geen bieten uit eigen tuin gehad). Ook wil ik nog appelmoes maken. Eens zien of ik een stuk of 15 potten totaal gevuld krijg en bovenop m'n kast kan zetten met leuke etiketten. Ik zie soms kasten met hele stellingen vol potten voorbij komen op Facebook waar men een hele winter van kan eten. Ik geef eerlijk toe dat dat m'n doel niet wordt. Ik heb die tijd, ruimte en de energie niet. Misschien als ik kilo's gratis peren uit eigen tuin had dat ik wel vaker dit proces zou herhalen, maar voor 1 euro de kilo kun je ze nu op iedere straathoek krijgen, dus of ik dan nu wat potten maak en straks nog eens een keer wat over 2 maanden, maakt niet veel uit. 

Gisteren ontstond er enige reuring in de reacties. Ik had via Google gezocht op 'hooimadam patroon' en 'hooimadam recepten' en was daarbij rechtstreeks op beide pagina's terecht gekomen en dus geen homepage gezien met model- en merkrecht van Hooimadam. Een telefoontje naar een organisatie die hierover gaat en een advocaat gaven duidelijkheid en het komt hierop neer; ik ben géén dief. Gelukkig maar, want dat wil ik absoluut niet zijn, zowel niet bewust als ook niet in mijn enthousiasme om anderen gratis te inspireren... 
Ik ben via Facebook diverse keren gevraagd of ik zo'n exemplaar wil maken voor anderen, maar nee, daar begin ik niet aan. Was mijn intentie vooraf al niet en ik vind de prijs van Hooimadam keurig voor het aanbod dat geleverd wordt. Ik wil dat niet verbeteren, had zelfs enige jaren geleden een exemplaar op m'n wensenlijstje staan, maar nu ik leuke stof over had, besloot ik er 1 zelf te maken. Ik heb veel mensen fijn kunnen doorverwijzen naar de webwinkel en sommige mensen gaan zelfs n.a.v. mijn blog een exemplaar aanschaffen of op hun verlanglijst zetten. Win-win dus. Met deze uitleg stop ik ook de discussie hierover en reacties hierover zijn dus niet meer nodig. Dank voor het meedenken allemaal!

Maak jij weleens iets in potten :)?

21 opmerkingen:

  1. Stoofperen en appelmoes lukken inderdaad erg goed op deze manier, maar rode bieten zijn bij nog nooit gelukt op deze manier. Omdat je de bieten nog moet verwerken koelen ze te hard af. Ook het wecken van bieten gaat bij mij regelmatig mis. De zoetzure bieten lukken wel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn idee (maar nog niet geprobeerd) bij rode bieten was om ze inderdaad hierin te koken, daarna te snijden/raspen, opnieuw in de pan aan de kook brengen en dan in potten. Maar nogmaals, nog niet geprobeerd, maar een pan vol bieten is inderdaad zo afgekoeld als je alles op een bord legt om 'even' te snijden natuurlijk ;). Heb je een recept van je zoetzure bieten? Klinkt goed, wil ik ook weleens proberen!

      Verwijderen
  2. Mmm lekker stoofperen. Af en toe zondagse kost hier.
    Misschien een tip voor je, laat de suiker maar weg. Dat proef je echt niet en is net wat gezonder. Peren die lang gegaard hebben, zijn al heel zoet van zichzelf. Vooral als je normaal niet zoveel suiker eet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed idee! Zelf kook ik appelmoes ook altijd zonder suiker, lekker fris :). Deze keer recept van mijn lief, ik dacht eigenlijk dat het zonder suiker was, maar zag pas bij de foto's dat er wat in zat. Dank voor je tip!

      Verwijderen
  3. Adrianne, wij zetten de peertjes niet onder water weg, maar zonder water. De volgende dag staat er vocht (perensap) in de pan en dat is voldoende om ze te koken. Misschien niet genoeg om de potten af te vullen, maar dat is hier ook niet nodig...de pan gaat hier ook vaak leeg in 1 keer. En ik kook gewoon vaker. De smaak is dan intenser.
    Groeten van Maja!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar heb je dan niet dat ze bruin worden? Ik gebruik niet al dat vocht om ze te koken hoor, maar ik vind ze niet zo fraai er meer uitzien als ik ze 'droog' weg zet', snap je wat ik bedoel?

      Verwijderen
    2. Ik zet ze dan wel koel weg. De randjes zijn soms wel iets verkleurd, maar niet zo erg zoals dat bij appels gebeurd. Na het koken is daar niks meer van te zien. Meestal begin ik er 's morgens aan, dan is het natuurlijk ook geen hele nacht. En ik gebruik wel wat suiker.
      Groeten van Maja

      Verwijderen
    3. Ik had nu al bij het schillen dat enkele peren helemaal bruin werden, terwijl het pas 5 minuten stond. Het zou ook weleens per peer verschillend kunnen zijn. Ik spreid de energie een beetje, dus doe dan in de avond schillen en snijden en in de ochtend koken (in dit geval). Een volgende keer zou ik het best op dezelfde manier als vandaag de hutspot kunnen doen; even kleine 5 minuten aan de kook brengen en dan in de hooimadam voor de nacht.

      Verwijderen
  4. Stoofperen worden hier een paar uur op het vuur gestoofd. Zonder toevoeging van suiker, alcohol of wat dan ook. Daarna afkoelen en verdeeld over lege boterpotjes in de vriezer. Ideaal. Wij hebben trouwens een grote klepviezer dus daar kan veel in. Ook potjes appelmoes, bieten en bonen bv.
    Vind ik zelf makkelijker en sneller dan in potten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn oma en moeder wel. Maar ik zelf eigenlijk amper. Mijn man soms wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bietjes kunnen wel heel goed in de vriezer. Gewoon eerst koken. Dan allemaal fijn raspen. In porties verdelen in diepvriesbakjes en zonder enige toevoeging in de vriezer. Dat laatste is belangrijk!!! Op smaak maken doe je pas als je een portie gaat gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed bezig!!! Mooie pannentent en leuke naam ervoor ;-) de peertjes zien er goed uit. Wij maken graag appelmoes in de originele hooimadam.
    Hoe gaat het nu met je en je zwangerschap? Heb je nu geen hg? Echt heerlijk dat je 'gewoon' peertjes kunt inmaken etc!
    En volgens mij heb je heel handige pannen met die snelkookfunctie, mss kun je daar ook nog eens over schrijven?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik maak veel courgette in, in potten in 't zoet/zuur. Vorig jaar 100 potten, dit jaar ongeveer de helft. Verder een aantal potten appelmoes en stoofperen, rabarber-/aardbeienjam, perensap en rabarberlimonade. Staat idd leuk op de planken in de kast -zeker als je mooie etiketten op de potten plakt- en smaakt ook nog eens heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik maak ze aan het eind aan met maizena, met wat groentenat. Dan wordt het geheel wat meer 'stroperig'.. probeer maar ns. Ooh dat is zooo lekker...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het idee van de zoet/zure rode bieten heb ik van Teunie, (eenvoudig leven). Even googlen, dan kom je t vanzelf tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als je de bieten eerst verwekt en daarna weer aan de kook brengt en dan in de potten doet kookt de massa erg kapot is mijn ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zelf voeg ik alleen kaneel toe, geen suiker, geen sap, geen kruiden. Heerlijk rood laten garen in een klein beetje water en wat kaneel. Simpeler kan niet maar smaken verschillen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hier stoofperen gemaakt met rosé, bokbier, met bessensap ( traditioneel)en in witte wijn met steranijs allemaal in potten en geweckt blijft jaaaaarrreen goed!
    En ik zoet ze met honing ipv suiker, en ik weet het honing is ook suiker maar dat vinden wij prettiger en lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het idee van de hooimadam is al heel oud. Mijn moeder zette vroeger regelmatig een pan eten in een gestikte deken. Dat werkt net zo goed. Zelf ben ik ook in het bezit van een hooimadam. Superleuk en het spaart gas/elektriciteit. Kan het iedereen aanraden, maar er zijn natuurlijk ook andere manieren. De aloude hooikist van vroeger werkt hetzelfde.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Peren onder water wegzetten kan maar ik zou ze afgieten de volgende dag nu ziet het er wel heel waterig en licht van kleur uit. Heb je ook geen suiker nodig of kruiden. Kan wel natuurlijk. Ik doe ze gewoon van het vuur in de potten, als je het in een hooimadam doet dan zou je ze nog even aan de kook kunnen brengen dan hoef je geen kokend water in potten te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook per peer verschillend denk ik. kHeb nog 2 potten stoofperen staan die crème van kleur zijn gebleven na het koken :). Ander soort, worden niet rood. Deze werden wel rood en voor het vullen van de potten heb ik aardig sap nodig, vandaar dat ik wel een deel heb afgegoten, maar niet alleen met een bodem water kook.
      Ik doe zelfs vanaf het vuur altijd eerst kokend water in de potten, omdat ik voor m'n idee ze eerder vacuüm heb en minder kans dat het zo snel afkoelt, maar dat is dus niet zo? Nooit te oud om te leren ;)...

      Verwijderen