Pagina's

zaterdag 16 december 2017

Uit (de vuilnisbak) eten

Al eerder schreef ik dat ik uit de vuilnisbak zou gaan eten. Er werd druk gespeculeerd hoe dat eruit zou zien...

Nou, ik zal jullie uit de droom helpen: Het was een fantastisch diner :)! Superlekker, heel gezellig en voor herhaling vatbaar...

Hoe zat dat dan? Ik ging eten in Nieuwegein bij Huize Humus en hun fantastische bewoners... En hoe kwam ik daar terecht?

Een poos geleden had ik een interessant artikel gelezen over voedselverspilling. Als je langer meeleest, begrijp je inmiddels dat mij dat natuurlijk aanspreekt... Ik keek op de website en zag dat ze ambassadeurs zochten tegen voedselverspilling. Na het lezen van het 'functie-profiel' raakte ik steeds enthousiaster. Tot dat kleine stukje: Bijdrage reiskosten 1750 euro en bijdrage project ten minste 500 euro... Ik haakte af. 2250 euro wil ik op dit moment niet missen voor een reis. Niet dat ik geen 2250 euro heb, maar ik stel voor 2018 andere prioriteiten...

Ineens was daar een mail met de vraag of ik ambassadrice wilde worden voor dit project. Ik mailde eerlijk bovenstaand verhaal terug en wat bleek? Je kon ook ambassadrice worden zonder op reis te gaan. Ik wil prima mijn sterke kanten inzetten ten bate van het goede doel, dus ik heb 'ja' gezegd...
Het lijkt me zondermeer een fantastische, onvergetelijke ervaring om op reis te gaan en om die reden ga ik heerlijk genieten van de verhalen van de dames die wel meegaan op reis. Ze gaan vast foto's maken waarmee ik toch een klein beetje sfeer kan proeven en er zo toch een beetje bij kan zijn. Leuk, ik kijk er nu al naar uit :)!

Voor deze vergadering was een locatie in het midden van het land gezocht en was men uitgekomen bij Huize Humus. Zij 'skippen' hun voedsel vrijwel volledig uit containers. Er wordt ongelofelijk veel weggegooid wat nog goed is, maar waarvan enkel de houdbaarheidsdatum verstreken is (of producten die gewoon uit het schap gaan omdat ze vervangen worden door andere verpakkingen, andere producten, enz.) M'n camera had ik bij me, maar doordat ik later binnen kwam rollen ben ik gewoon helemaal vergeten foto's te maken aan tafel (iets met voorspoedige reis en op de laatste kilometers een half uur vertraging op lopen i.v.m. teveel auto's op te weinig snelweg...)

Ik vond het ge-wel-dig! Ik kan niet anders zeggen. Ik ben dol op dat soort projecten en vind het een superinitiatief. Het eten smaakte super (hulde aan de kok(s)!) en ook de rondleiding van Eelke was leuk. Het is maar goed dat Nieuwegein zo'n eind weg is, anders werd mijn uitdaging volgend jaar om rond te komen van een tientje per week en at ik iedere avond daar :P... Nee, zonder dollen: Het gaat niet om het geld, maar puur om een tegengeluid te laten horen en naast 'skippen' doen ze nog veel meer dingen als hulp bieden aan anderen in de buurt, mensen opvangen, avonden organiseren rondom (duurzame) thema's, enz.
Dank voor jullie gastvrijheid, het was een mooie ervaring!


En zo komt het dat ik komend jaar af en toe aandacht hoop te vragen voor het voedselverspillingsprobleem.
Gelukkig hoef ik het niet alleen te doen :)... Met hulp van nog 7 andere dames gaan we aan de slag om meer bekendheid aan het probleem te geven.

Mocht je nog tips zoeken om te koken/bakken met restjes, bijvoorbeeld broodkruimels die achterblijven in de zak: Ik heb o.a. deze blog geschreven over het maken van een heerlijke broodpudding.

Ik verzamelde even wat titels van (kook)boeken over koken met restjes. Misschien dat je ze kunt lenen in de bieb als je het leuk vindt :)! Ik ken ze lang niet allemaal, ik ga proberen er een aantal te lenen van de bibliotheek...
Koken met restjes is leuk en Lekker koken met restjes door Daisy Scholte, Empty the Fridge door Jennifer Schleber, No leftovers - Koken met restjes door Christel Delen, Het grote kliekjesboek door P. Kerkhoven, Het kliekjeskookboek door Lydia Tuijnman, Instock cooking door Stichting Instock (ken je hun concept, google er maar eens op, echt super lijkt het me om nog eens te gaan sparen om daar te gaan eten :)), Het nieuwe kliekjesboek en De kliekjes studentenpocket door Puck Kerkhoven. Nou, alvast een hele waslijst...

Tijdens mijn zoektocht naar boeken die ik in het verleden heb geleend bij de bibliotheek, kwam ik erachter dat ik al ruim 350 boeken heb geleend in 3 jaar tijd... Laten er eens 100 van Christilène bij zitten, dat zijn er toch 250 stuks... Niet alles wordt natuurlijk gelezen, soms kijk ik het door, maar 90% heb ik toch wel gelezen... Zo zie je maar dat een weekbudget per jaar naar de bibliotheek voor mij geen overbodige luxe is ;)...

Verspil jij veel voedsel? Ben je je ervan bewust of weet je het eigenlijk niet goed hoeveel er wekelijks weggaat?

19 opmerkingen:

  1. Wij eten regelmatig soort van uit de vuilnisbak. Mijn man neemt van zn werk vaak groente en fruit mee dat weggegooid moet worden omdat het niet meer verkocht kan worden. Tijdje terug ook 23 bloemkool. Wat ik daarmee doe? Schoonmaken, blancheren en in porties in de vriezer. Zo heb ik weer 23 maaltijden! In de zomer ook vaak aardbeien. Dit pureer ik en vries ik in, en eten we ook nog steeds van!
    Sonde om weg te gooien!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn partner brengt ook regelmatig voeding mee die op het werk gewoon wordt weggegooid. Eigenlijk toch zonde als je weet hoeveel mensen in armoede moeten leven.
    Wij verspillen zelf geen voedsel. Ik heb zelden restjes omdat ik goed kan inschatten hoeveel we zullen eten. Enkel als er eters zijn, heb ik meestal overschot omdat ik hun eetlust niet kan inschatten en ik zeker niet tekort wil komen. Een restje wordt ofwel 's avonds met de boterham opgegeten ofwel de dag nadien tijdens het middagmaal. Onze jongste neemt, als er voldoende over is voor een maaltijd voor één persoon, graag zo'n "restje" mee om de volgende dag op te warmen (alleenstaande). Als lieve mama zorg ik er natuurlijk voor dat, als hij blijft eten, er zeker nog een portie over is om hem te laten meenemen (dan ben ik er tenminste zeker van dat hij een gezonde maaltijd binnen heeft)
    Ik bak wekelijks zelf brood in onze heteluchtoven. Eens de broden zijn afgekoeld, snijd en verpak ik ze om te diepvriezen. De kruimels die ik van het broodsnijden heb, laat ik drogen. Eens droog, rol ik ze plat met een deegrol en ik heb gratis paneermeel....
    Wij hebben een grote groententuin en in de zomer gebruik ik het loof van radijsje om soep mee te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gooi gelukkig zelden iets weg. Van bijna alles is soep te maken en ook gebruik ik restjes als basis voor een volgende maaltijd, daar heb ik geen kookboeken voor nodig. Maar ik kan me voorstellen dat jonge mensen dat wel handig vinden als basis. Met 50 jaar ervaring weet ik het zelf wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi initiatief om de voedselverspilling tegen te gaan! Even geklikt op het linkje naar het artikel en begrijp dan niet helemaal waarom daar een kostbare en energieverslindende reis naar Burkina Faso voor nodig is met een aantal vrouwen. Kunnen die middelen niet minder ‘verspillend’ worden ingezet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi initiatief inderdaad. Er wordt veel te veel voedsel verspilt.
      Ik snap alleen net als anoniem de reis naar Burkina Faso niet zo goed. En viel me op dat deze actie alleen op (christelijke) vrouwen is gericht??
      Succes met je ambassadeurschap, ik hoop dat je veel mensen bereikt en er zo veel minder voedsel wordt verspild.
      Zelf gooi ik, volgens mij, niet zo heel veel weg. Ik haal niet alle boodschappen in 1 x, dan kom ik niet uit met de houdbaarheid van verse producten. En het helpt ook om niet meer uit pakjes en zakjes te koken. Je krijgt dan meer inzicht in producten die je nodig hebt voor een gerecht. Als je dan een keer wat over hebt bedenk je makkelijker waar je dat in kan verwerken.
      Kan altijd beter natuurlijk, 1 van de redenen waarom ik jou blog lees :)
      Siger

      Verwijderen
    2. Wauw inderdaad. Hebben de mensen daar niet meer aan €1750 om voedsel van te kopen dan een Westerse vrouw die een paar dagen foto’s komt maken en vertelt over hoe je parneelmeel maakt van broodkruimels? Ik vind het echt supergoed dat je je inzet om voedselverspilling tegen te gaan, maar ik snap net als bovenstaande reageerders niet wat Burkina Faso ermee te maken heeft.

      Verwijderen
    3. @Siger: Nee hoor, het is gewoon in het algemeen, maar W&D is inderdaad een organisatie die met name een christelijke achterban heeft. Ik neem ook deel als ambassadrice, maar deel mijn ervaringen niet uitsluitend met christelijke vrouwen. Dat is maar een klein deel van mijn lezers, dus het is gewoon voor iedereen.

      @Anoniemen: De reis is om te laten zien wat de klimaatverandering voor invloed heeft daar op het dagelijkse leven en hoe onze voedselverspilling daar helaas een bijdrage aan levert. Het verhaal door deze 4 vrouwen zal gedeeld worden met
      (tien)duizenden anderen en het zal niet beperkt worden tot een paar foto's over paneermeel en broodkruimels.
      Eerst was ik ook enigszins sceptisch over de reis zoals jullie het beschrijven. Inmiddels heb ik gemerkt dat ze er alles aan doen om duurzaam te reizen, bijv. GreenSeat, enz.

      Verwijderen
    4. Dank voor je reactie.
      Het viel me op dat ze speciaal vrouwen zoeken voor de reis, vandaar mijn vraag :) En het christelijke aspect is inderdaad wel logisch bij een christelijke organisatie haha
      Hebben de andere ambassadeurs eigenlijk ook een blog?
      Siger

      Verwijderen
    5. Nee, de andere ambassadeurs hebben geen blog. Wel veel andere kwaliteiten :)...
      Ik heb eigenlijk geen idee waarom ze vrouwen zochten. Wellicht omdat zij de grootste verspillers zijn :P, haha, nee grapje echt geen idee...

      Verwijderen
  5. Wat leuk dat ze je gevraagd hebben en dat er meer aandacht voor dit soort dingen komt. :D Ik ben helemaal voor.

    Ik gooi behalve groenteafval nooit iets weg. Ik heb goed in het oog wat er in de koelkast en vriezer staat, en dat eet ik gewoon eerst op voordat er weer boodschappen gedaan mogen worden. In het verleden had ik eigenlijk teveel voorraad en had ik nog wel eens beestjes in de meel enzo. Mijn voorraden zijn dus veel kleiner om dat soort afval te voorkomen.
    Ik zou heel graag dumpsterdiver, maar in de plaats waar ik woon zit alles volgens mij gewoon achter slot en grendel want zie nooit een container staan, zo jammer. Ik denk dat ik dan bijna helemaal van ‘afval’ zou kunnen leven want ik eet vegetarisch.
    Zo bedacht ik me net dat ik best een lekker broodje zou kunnen gaan kopen, maar kan ook amerikaanse biquits bakken, die zijn heerlijk en zo gemaakt, dus het wordt het laatste. Heb door omstandigheden nog maar €11 (dat is boodschappenbudget en niet al mijn geld ;)) voor de komende week dus daar wil ik het mee redden tot het salaris. Dat gaat ook wel lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik werk in de schoonmaak en op mijn avondpand zie ik regelmatig eten wat weggegooid word , zoals brood en fruit en gebak. Niet alles is te redden, vooral omdat ik maar alleen ben, maar brood is ook prima voor de vogels en fruit neem ik mee voor mezelf en maak er smoothies van. Wel stoort het me als ik zie wat er op zon pand weggegooid word , terwijl ze aan de andere kant bezuinigen. Gisteren lag er nog een halve taart in de afvalzak, van een dure banketbakker bij ons in de stad , die is dan helaas niet meer te redden omdat hij tussen ander afval in ligt. Maar ook onze eigen werkgever gaat slordig met voedsel om zo lag er voor ons een kerststol, maar de ochtendploeg had daar al van gegeten en niet eens de moeite genomen om het brood weer in de plastic zak te doen zodat wij als avondploeg er ook nog van hadden kunnen eten, maar als zon brood er vanaf smorgens vroeg tot savonds in een ruimte met verwarming ligt is het echt niet lekker meer om te eten, heb het toch maar meegenomen en buiten voor de vogels gegooid, gaat het niet helemaal verloren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op zich lief dat je het voor de vogels buiten gooit, maar let je wel op dat er echt vogels van eten? Ik woon in een ‘krachtwijk’ in de randstad, de gemeente waarschuwt hier regelmatig voor de rattenplaag die af komt op broodoverschot dat in parkjes en langs sloten wordt gedumpt “voor de vogeltjes”. Volgens de islam mag brood niet in de vuilnisbak weggegooid worden (blijkbaar) maar de ratten zijn echt griezelig en smerig. Er zijn nu speciale broodcontainers geplaatst, waardoor wegeggooid brood naar kinderboerderijen kan worden gebracht ofzo, maar dat helpt nauwelijks.

      Verwijderen
  7. Voor mij ook een raadsel waarom er een reis gemaakt moet worden naar Burkino Faso. Volgens mij is dit een verkapte sponsoring.Ik denk dat daar altijd te weinig voedsel is. Ik zou je ook aanraden het financieel jaarverslag van deze club eens te lezen en eens goed te kijken wat er aan de strijkstok blijft hangen aan allerlei personeelskosten, huisvestingskosten en andere onduideljke kosten. Want zo mooi als jij het nu beschrijft is het beslist niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dan het goede nieuws: Ik zet me kosteloos in, reis niet en blijf heerlijk gratis m'n blogs presenteren voor iedereen die geïnteresseerd is inclusief de blogs over voedselverspilling :)...

      En w.b. het jaarverslag: Ik heb geen ruim 100 pagina's nodig om een ander te helpen, dat kan ik ook zonder investering van de leestijd daarin. Om die reden heb ik niet het volledige verslag gelezen. Het is geen onwil, maar m'n blog en gezin slokken voldoende tijd op om prioriteiten te stellen ;)...

      Dank voor je feedback!

      Verwijderen
    2. Voor ik mijn naam ergens aan zou verbinden, wil ik wel graag weten wat ze precies doen en waaraan het geld wordt uitgegeven. Als er iets mis gaat, is jouw naam er wel aan verbonden en dat kan tegen je gaan werken. Of je wordt er voor betaald, dan zal het geld wel voor gaan.

      Verwijderen
    3. Nee, ik word er niet voor betaald, zoals ik hierboven al schreef 'kosteloos'.
      En w.b. m'n naam eraan 'verbinden'. Voor een vrijwillige functie waarin je wat kleine taken op je neemt (net als je in een werkgroep zit of mantelzorger bent binnen een organisatie) maak ik me daar geen zorgen over. Dan zou ik nooit voor iemand anders kunnen werken, m'n kinderen niet naar school kunnen laten gaan, niet in een wijk kunnen wonen (voor je het weet staat je wijk in de spotlights omdat er een familiedrama gebeurd is), enz.
      Ik ga me ervoor inzetten en vind het leuk om te doen. Dank voor je waarschuwing :)

      Verwijderen
  8. Ik vraag me af of je wel eens uit de container mag halen is nml vt bedrijf

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik verspil geen voedsel. In een wereld waar veel mensen honger lijden zou het m.i. schandelijk zijn!
    Wat jouw vertraging betreft zou je moeten omdenken: er rijden teveel auto's op meer dan genoeg snelweg!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat mooi dat je ook hier tijd in wil steken. Heel goed om aandacht te vragen voor de voedselverspilling. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen