Pagina's

vrijdag 15 december 2017

Kerstfeestviering 1 van zoveel

Gisteravond had ik de eerste Kerstfeestviering. Het begon met de vrouwenvereniging van onze kerk. Samen met iemand was ik gevraagd te musiceren, dus zo geschiedde ;)...
We hebben gezongen, gefloten, geluisterd naar een Kerstverhaal, meditatie en voorgelezen stukken. Het was een fijne avond.

Jammer genoeg had ik door alle ziekte thuis zelf niet meer kunnen oefenen, maar dat was eenmaal niet anders. 
Mooi dat het ook via de kerktelefoon beluisterd kon worden door oudere mensen. Heel leuk: Zij kregen van tevoren het programmaboekje en konden zo ook meedoen, ondanks dat ze niet naar de kerk konden komen.


En de gemaakte bloemstukjes werden weer uitgedeeld aan de ouderen. Het was een mooi gezicht, alles zo zorgvuldig gemaakt, complimenten!

Dit was de eerste avond in een reeks van allerlei Kerstvieringen. School, kinderen/jongeren uit de kerk, kerk van familie, kerk, enz. Christilène heeft vorige week zaterdag geoefend met het opzeggen van 2 regels en ze mag ook meezingen met de kinderen van 4 tot 8 jaar. 

Ik vind de december-periode altijd een mooie periode waarin wij denken aan de Heere Jezus die geboren werd. Tegelijkertijd is de drukte die eromheen wordt gemaakt (folders, muziek, boodschappen die je móet hebben, het overdadige eten, enz.) niet mijn ding. Ik winkel het liefst op maandagavond en dat is omdat ik gewoon niet houd van die drukte, overvolle karren, enz. Alles lijkt nog af te 'moeten' voor Kerst en daarna heb je 2 weken om bij te komen... We proberen temidden van de drukte ook de rust te behouden binnen het gezin (hoe lastig soms ook) en mogelijk lukt het me niet om veel te bloggen de komende 3 weken. Dat weet ik nog niet. Misschien ook wel, maar ik ga niet mezelf opleggen om dagelijks te moeten bloggen :)...


Ik hoop morgen even verslag te doen van het eten uit de vuilnisbak :)...

Is december bij jullie ook een drukke periode? Houd je van de 'Kerst-drukte' of ga je voor 'januari-gewoon' ;)?

11 opmerkingen:

  1. Je activiteiten klinken gezellig. :)

    Ik alleen een gezamelijke eerste kerstdag bij mijn oudste zus met de hele familie. Dat is ook voldoende voor mij. We maken dan allemaal iets te eten voor het hapjesbuffet. Soepje vooraf, lekker toetje na, niet te ingewikkeld allemaal. We doen geen cadeautjes maar de sint heeft voor iedereen nog een chocoladeletter bij mij achter gelaten. ;) Ik heb er zin in, onze kerst is altijd supergezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Feestelijke maand hier!
    Pakjes middag, jarige man, jarige moeder, doopdienst zoon, jarige oudste dochter waarvoor een kinderfeestje en traktatie geregeld mag worden. Kerstfeest op de psz en van school. Kerstfeest van m'n werk. Kinder Kerstfeest van de kerk en natuurlijk de overige (kerst) kerkdiensten. En nog oud en nieuw.
    Veel drukte maar vooral veel om dankbaar voor te zijn!
    Wij proberen ook zoveel als mogelijk rust te behouden deze maand. En vooral te genieten van al het moois.
    Hartelijke groet Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Twee weken om bij te komen? In het onderwijs inderdaad wel, en misschien heeft Peter ook vrij, maar heel veel mensen werken gewoon ook op en tussen de feestdagen hoor. In onze 24-uurs maatschappij geldt dat allang niet meer alleen voor politie, brandweer en zorg, ook bijvoorbeeld voor winkelpersoneel. Tijd voor bezinning lijkt er niet meer te zijn.
    Ik wens jullie alvast fijne Kerstdagen en veel plezier bij alle activiteiten die daaraan vooraf gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik bedoel dat het bij sommigen zo werkt ;)... Ik was in de Kerstvakantie 9 van de 10x ziek (veel onderwijzend personeel is vooral aan de Kerst- en zomervakantie erg toe...) Peter is nu vrij, maar heeft ook geregeld doorgewerkt. Kost hem gewoon vakantiedagen, het is niet zo dat hij standaard vrij heeft. Gewoon alleen de feestdagen wat algemeen vrije dagen zijn, heeft hij ook vrij :)

      Verwijderen
    2. Ik denk dat Adrianne bedoelt dat je dan twee weken NODIG hebt om bij te komen. Zo las ik het tenminste :-)

      Verwijderen
  4. Hier moeten we altijd opletten dat het niet te druk wordt met 3 verjaardagen rond de kerst, kerst en oud en nieuw (+ nieuwjaarsbijeenkomst).

    Inmiddels zien we steeds beter hoeveel last onze zoon heeft van alle kerst-prikkels. En voor onze dochter (nu een half jaar bij ons) is rustig ook beter.

    Dusss: dat wordt hooguit 1 afspraak met kerst, 1 de dag voor oudjaar en dan nog een afspraak aan het einde van de kerstvakantie. Verder houden we het rustig, met ruimte voor kleine uitstapjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind december altijd een kluif om door te komen: ik vertrek in het donker van huis en kom in het donker weer thuis, en in het weekend zijn de dagen zo kort dat het alweer bijna donker wordt voor ik op gang kom. Ik verheug me op de kerst(vakantie): NIET elke dag vroeg op, een stapel boeken onder de kerstboom, mijn breiwerkje, beetje wandelen... En naar de kerk, misschien... Met de kerst zelf haal ik best wat lekkers voor bij thee en boek; ik kook in ieder geval een dag stamppot: vind ik heerlijk, en is mijn kleine stille protest...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij vieren geen kerst vanwege onze religie. Volgens de bijbel is Jezus in oktober geboren, maar dat terzijde. Ik herken wat je schrijft over dat ouderen en zieken mee kunnen luisteren over de telefoon. Zo fijn. Wij zijn met zulke grote getalen dat we dezelfde bijeenkomst drie keer per week in ons eigen `huis van aanbidding` hebben. Dus ben je door omstandigheden verhindert, kun je bij een andere groep gaan. Een gemeente heb je zelfs nog meer tijden ter beschikking. In de gebouwen is intercom ook in de moederkamer. Ook handig als je net de kleine moet voeden ofzo. Je hoeft zo niks te missen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier vieren we dat vanaf 21 december de dagen weer gaan lengen.
    De goede periodes met dagen vol met licht komen er weer aan.
    De Kerst..... ach, lekker rustig aan doen en genieten van al wat op ons pad komt.
    Hier geen commercie en cadeaus, wel rust!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het valt hier ook wel mee met de drukte. Kerst vind ik ook het 'feest van het kindje' Jezus. Al die bombarie er om heen hoeft van mij niet zo.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. de drukte is vooral met dingen rondom alles heen.
    Hier houden we het rustig.
    Opletten op de prikkels.
    Ga met dochterlief 1e kerstdag naar m'n zus en verder vermaken we ons thuis.
    '3e kerstdag' is schoonmoeder jarig dan hoopt manlief even mee op de koffie te gaan.
    Verder werk ik tussendoor 'gewoon' door.

    BeantwoordenVerwijderen