Pagina's

woensdag 22 maart 2017

Recept - Hartige taart broccoli

Vorige week aten we hartige taart; deze keer niet met prei maar met broccoli. Het was weer superlekker!

In de vriezer lag nog een pakje gekruide bistro krieltjes (meegenomen door Peter; vorig jaar al een keertje 'dan heb je een keer een makkie...') dus die aten we erbij.

Hieronder het recept en de foto's:

Wat heb je nodig?
1 stronk broccoli
Half pakje spekreepjes (andere helft kun je invriezen)
Geraspte kaas (ong. 75 gram)
Scheut melk (zo'n 150-200 ml); slagroom kan ook, maar had ik niet meer
1 ui
Champignons (ong. 50-100 gram)
7 plakjes bladerdeeg
Zout, peper en evt. wat kruiden (tijm, oregano en rozemarijn gebruikten wij)
3 eieren

Verzamel de ingrediënten en verwarm de oven voor op 200 graden:
  De zilveruitjes staan erbij op de foto, maar toch besloten om het voor de zekerheid weg te laten, omdat we niet overtuigd waren of het lekker zou zijn ;). Dit zit in onderstaande taart er dus niet in...

Snijd 1 plakje bladerdeeg als onderstaande (hier en daar een sneetje, versprongen van elkaar):

Bak de spekjes in een pan, voeg de ui en champignons ( beide fijn gesneden) toe. Ook de steeltjes van de broccoli kun je fijnsnijden en toevoegen:

Evt. kun je de stronk fijnsnijden en invriezen voor later in de soep (ik heb gelezen dat je van groente-restjes en -schillen bouillon/soep kunt maken, dus dit wil ik gaan proberen, vanaf nu vries ik het even in totdat ik genoeg denk te hebben).

Broccoli in kleine roosjes in de pan, even overgieten met kokend water en laten staan:

Springvorm (wij gebruikten 26 cm) bekleden met bladerdeeg:

Meng de 3 rauwe eieren, de melk en het spekjes-mengsel in een kom. Voeg de broccoliroosjes toe met de geraspte kaas en meng alles tot het goed door elkaar zit.

Doe het mengsel in de springvorm:

 Trek je gesneden bladerdeeg iets uit elkaar en leg het in het midden op het mengsel:

Vouw de randen van de taart naar binnen en bak de taart ongeveer 20-30 minuten in je voorverwarmde oven totdat hij goudbruin is bovenop:

En ziedaar; eet smakelijk!

We hadden nog ongeveer 1/3 over, doordat Jochanan fruit kreeg (appel/peer/druif maakte ik voor hem) en doordat we krieltjes erbij aten. Dit hebben we de volgende dag lekker koud opgegeten bij de lunch, mmm echt lekker (gewoon even in de koelkast bewaren; gaat prima!)

Meer hartige taarten? Zie hier de recepten voor:
spitskool (vegetarisch)

Eet smakelijk!

7 opmerkingen:

  1. Zo dat zal lekker smaken ,ben benieuwd.Ziet er heel lekker uit.
    Bovenop de taart lijkt mij moeilijk.
    Op de appeltaart maak ik reepjes.
    Dit lijkt wel minder werk.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dit is juist supermakkelijk; even sneetjes maken, ietsje uittrekken en erop leggen; klaar :)... Wij doen ook die smalle rolletjes op de appeltaart. Maar dat is natuurlijk deeg; dit is bladerdeeg...

      Verwijderen
  2. Lekker, zo'n broccolitaart! Vaak maak ik hem zo, maar dan ook nog gebakken champignons en dan ook die krieltjes gebakken er door heen. Echt favoriet hier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeiii, klinkt ook al zo heerlijk!! Krieltjes erdoor is ook een goed idee! Ik koop eigenlijk nooit krieltjes, maar dit had ik nog in de vriezer... Mmm, best lekker voor een keer. Ik onthoud je idee, dank!

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker, die ga ik zeker een keer maken!

    BeantwoordenVerwijderen