Pagina's

maandag 3 april 2017

Bezuinigingsplan Stap 2 van 7 Koopstop

Hierom dus... Als je keer op keer met dit probleem te maken hebt, is het tijd om te starten met de challenge, nl. een weekbudget instellen wat realistisch is voor jou en/of je gezin... Of gewoon als je meer wilt sparen voor welk doel dan ook. Studie voor de kinderen, extra buffer, nieuwe fiets, verbouwing, enz., enz. 

Om meer geld over te houden, zijn er 2 opties: Meer gaan verdienen en/of minder uitgeven. Aangezien we op dit moment geen interesse hebben in een baan voor mij, omdat Christilène nog niet op school zit, zijn wij begonnen met de 2e optie...
Hoe we daartoe zijn gekomen, lees je in mijn 7-stappenplan:


1. Nee-nee-sticker
2. Koopstop
3. Uitdagend budget stellen
4. Piraminder
5. Wees creatief
6. Koop kritisch
7. Houd je uitgaven bij

Dan nu Stap 2 van 7: Koopstop

Eigenlijk is het heel simpel uit te leggen in slechts 3 woorden: Stop met kopen! Is het zo simpel? Ja, zo simpel is het. Dus ik kan nu wel stoppen met deze blog ;)...

Nee, ik zal wat dingen zeggen om je te helpen:
- Ik noemde eerder al de nee-nee-sticker. Zo kun je jezelf helpen om minder in verleiding te komen voor handige hebbedingen die goedkoop gepresenteerd worden in folders.


- Verder kun je zoveel mogelijk wegblijven uit niet nader te noemen winkels waarvan je weet dat je voor 1 pak schriften naartoe ging, maar terugkomt met een mandje vol en bij de kassa 'slechts 19,56' hoeft af te rekenen.

-Gebruik wat je hebt. Zelf ben ik begonnen met het opmaken van wasmiddel, schoonmaakmiddel, verzorgingsartikelen voor zover ik overal iets extra van had. Het is 'altijd handig om te hebben', 'het gaat niet overstuur', 'het was in de aanbieding 3+1 gratis, dus dan heb ik het maar vast staan...', enz. Ik gebruik maar minimaal shampoo, doucheschuim en wasmiddel, dus ik doe er relatief lang mee. Laatst las ik ergens iemand die 10 flessen wasmiddel kocht in een aanbieding bij een supermarkt. Ik rekende even uit dat ik met dezelfde hoeveelheid maar liefst 20 jaar kon doen! Dat ga ik dus niet doen. Ik heb wel altijd voorraad gehad, maar voor nu heb ik me dus voorgenomen om eerst eens op te maken. Shampoo bijvoorbeeld is echt niet in 1x leeg. Als je merkt dat je laatste fles half leeg is, is het vroeg genoeg om het op je lijstje te zetten. Staat je budget het deze week niet toe? Koop het dan de week erna, dan is je fles heus nog niet leeg...


- Deel je voornemen. Ga je met iemand winkelen? Vertel dat je een koopstop hebt ingesteld voor jezelf en vraag diegene je te helpen

- Eventueel: Inzicht in je financiën. Zelf weet ik wat erin komt en eruit gaat, maar ik merk dat sommige mensen echt geen idee hebben. Soms weten ze het inkomen nog wel en 'ongeveer' wat eruit gaat, maar wat er daadwerkelijk uitgaat (ook aan kleine bedragen!) is niet duidelijk. Je kunt er nog van schrikken als je de achterliggende 3 maanden eens op een rijtje zet wat je hebt uitgegeven... Zelf pin ik alles. Dit heeft een doel; voor mij geeft het inzicht, want alles staat in m'n overzicht, dus ik kan echt geen bon kwijtraken of vergeten, maar alles van m'n challenge is eenvoudig in Excel te zetten. Ik herken niet wat anderen zeggen, nl. dat je met je pinpas meer uitgeeft dan contant, alhoewel ik me hier wel iets bij voor kan stellen. Als je perfectionistisch je uitgaven bijhoudt en zo inzicht hebt, moet je vooral zo doorgaan. En anders zou je kunnen overwegen om een budget te stellen en juist alles te gaan pinnen, zodat je niets meer over het hoofd ziet of kunt vergeten te noteren (van de week meer over het stellen van een budget).


Zo, hoppa, mooie afsluiting voor vandaag ;)... Fijne avond!

28 opmerkingen:

  1. Ik schrok ook toen ik zag wat er allemaal uitging bij ons en hoeveel minder we kunnen. Daarom had ik het er ook met de man over gehad. Nu zijn we extra streng omdat de periode waarover we dat dan moeten relatief kort is. En er moet niets bijzonders aan de hand zijn anders gaat de planning mis. Ik ga uit van het positieve, het gaat goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een goede tip eerst alles opmaken.
    Dan gaat er ook minder over de datum.Even moeilijk je roer omgooien.Valt niet mee in het begin.
    Ha,ha ik ben erg van voorraad !!
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Komt goed, rustig aan, maar het is echt lekker... Voorraadkast geeft weer wat ruimte enzo, het geeft meer overzicht ;)...

      Verwijderen
  3. Ik ben ook van de voorraad maar alleen van dingen die ik veel gebruik.Zou gebruikt manlief elke ochtend havermout (van de qauker de andere vind hij echt niet lekker) deze was in januari in de aanbieding voor 1 euro p.p heb er toen geloof ik 6 meegenomen. Vorige week waren ze weer in de aanbieding voor 1 euro en toevallig waren we aan de laatste bezig dus weer een flinke voorraad ingeslagen. (voor andere baksels gebruik ik trouwens wel de goedkope havermout, dat proef je niet).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was ook van de voorraad, maar bijv. DE-koffie kocht ik altijd gerust 8 of 10 pakken, maar dat doe ik niet meer. Toevallig vanmiddag 2 gekocht, zal heus over een poosje wel weer ergens in de aanbieding zijn en scheelt een hoop ruimte in de kast ;)...

      Verwijderen
  4. 20 jaar met 10 flessen wasmiddel....? uhm hoeveel, of eigenlijk, hoe weinig was je dan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, het waren die enorm grote flessen van ruim 3 liter per stuk. Ik gebruik 15 ml wasmiddel per wasbeurt en was zo'n 4/5x per week :)... Van zelfgemaakt wasmiddel gebruik ik meer, zo'n 80 ml. Nu heb ik die even niet gemaakt, omdat ik een beetje aan het opmaken ben... Binnenkort eens ruimte maken in de agenda om even een fotobeschrijving ervan te maken...
      Ik draai 2 witte wassen (luiers + rest van de witte was), 1 lichtbont en 1 donker en beddengoed. Die laatste 3 draai ik per ruim een week, dus de ene week 4, de andere week 5 trommels. En natuurlijk kijk ik naar het weer. Wilde ik de bedden morgen verschonen, maar zijn de voorspellingen regenachtig doe ik het vandaag of overmorgen. Liefst droog ik buiten in de lente/zomer...

      Verwijderen
    2. Die 3 liter flessen bevatten niet geconcentreerd (heel erg aangelengd) wasmiddel.

      Verwijderen
    3. Je bedoelt dat mensen daar veel meer van gebruiken? Ik gebruik van gewoon wasmiddel uit de winkel 15 ml en tot nu toe functioneert dat prima ;). Het scheelt aanzienlijk want je doet zeker 4x zo lang met een fles (in vergelijking met 60-75 ml wat vaak aanbevolen is op die flessen :))...

      Verwijderen
    4. http://www.preventpack.be/sites/default/files/publications/0906_-_fiche_dossier_full_0.pdf

      Verwijderen
  5. Wat je schrijft over die goedkope winkels, zeg ik ook altijd. Heel gevaarlijk voor mensen met een kleine beurs. alles lijkt zo goedkoop dat onze hersens er verkeerd op reageren. Dat heb ik ook altijd beweerd van de A.ldi. O, dat is niet duur en dat kan ik ook wel kopen.Vooral in de eerste jaren van de A. Ik hoop dat de meeste mensen daar nu wel mee om kunnen gaan maar bij de Ac.is dat (nog) niet het geval, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee inderdaad, recent was er nog zo'n uitzending op NPO 'De prijsvechter: Het plastic paradijs/Kopen we ons arm' Ongelofelijk wat sommige mensen in hun karretje stoppen. Eerder kocht ik ook gerust daar weleens dingen die ik vast niet nodig had, maar ik ga echt mezelf niet in de schulden steken voor een waxinelichthouder op tafel ;)...

      Verwijderen
  6. Prachtig die uitspraak van Loesje: 'Alles is ook niks.' Weinig woorden, maar oh zo waar : )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie tips! Ik vind het vooral altijd fijn om veel op te maken van wat ik al heb, dat ruimt lekker op en het scheelt echt behoorlijk wat geld. Bovendien kun je er op alle fronten ook echt wel creatief van worden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jep inderdaad! Zo aten we gisteren macaroni. Op het laatste moment bedacht ik 'hellup, dit is voor 1 dag, maar ik wilde het voor 2 dagen maken...' Hup, de rest van een pak spaghetti erbij, dus we aten 2 dagen achter elkaar een mengelmoes van spaghetti en macaroni :)... Ging prima en het was superlekker... Sjalotjes vervang ik door ui, lenteui heb ik soms ook niet dus dat wordt dan bieslook ofzo. Slagroom in hartige taart wordt melk, enz, enz. Het is heerlijk om gewoon te gebruiken wat je hebt i.p.v. klakkeloos recepten te volgen :)...

      Verwijderen
  8. Ik ben juist van het 1 vast bedrag per week pinnen: ten eerste hoeven mijn uitgaven niet volledig traceerbaar te zijn. Mijn anonimiteit is me veel waard. Heb behalve de bonuskaart dan ook geen klantenkaarten. En je ziet fysiek dat het geld op is. Of op raakt dan kun je gelijk bijsturen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig dat voor ieder zo iets anders werkt :). Ik had eerst dat ik het pinde, maar dan is het bijhouden in Excel lastiger, of je moet overal de bonnen aannemen en het z.s.m. niet kwijtraken en erin zetten. Ik hield steeds iets over en had gerust ruim 100 euro liggen van enkele weken. Dat vond ik lastig, omdat ik dan daar weer mee ging betalen, maar wat was dan m'n budget bij een verjaardag? Zo werkt voor mij het pinnen beter ;). Haha, mijn anonimiteit is met bloggen al ver te zoeken en het beste zou dan zijn om zonder internet, wifi, smartphone, enz. te leven, want middels de cookies weten de advertenties ook ineens dat je op zoek was naar een bureaustoel, houten kinderspeelgoed of iets anders ;)... Maar; ik snap echt wat je zegt, hoor! Ik heb mijn bonuskaart thuis. 'Heeft u een bonuskaart?' 'Ja, thuis...' Ik hoef niet te liegen, maar ze hebben geen inzicht in wat ik koop en toch krijg ik de korting ;). Tsja :)...

      Verwijderen
    2. ik pin ook liever altijd, contant geld heb ik meestal niet eens. Ik moet echt speciaal op zoek voor geld om aan de kinderen te geven op zakgelddag..

      Verwijderen
    3. Goed te horen dat ik niet de enige ben ;)...

      Verwijderen
  9. Grappig, jij zegt "het gaat niet overstuur". Mijn man zegt in dezelfde context "het eet geen brood" 😀
    Vorig jaar hebben wij nogal wat noodzakelijke aankopen gedaan (denk daarbij o.a. aan een nieuwe wasmachine en een nieuw bed) die een aanslag waren op onze spaarrekening.
    We hebben daarom dit jaar de uitdaging om niks nieuws te kopen. 2e Hands mag wel, als het een onmisbare aankoop is. Ik ben heel creatief en koop graag stof, papier enz., dus ik vind het best moeilijk om daar nu zo langs te lopen. Aan de andere kant heb ik een voorraad stof en papier waar ik nog tijden mee vooruit kan, dus ik heb het echt niet nodig.
    We zijn heel benieuwd of dit aan het eind van het jaar resultaat oplevert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt als een supergoed voornemen Ipie! Dat zijn inderdaad dure uitgaven en je kunt moeilijk zonder :(... Een bed zou ik nog gerust 2ehands kopen met evt. een nieuw, duurzaam matras, maar een wasmachine is echt onmisbaar bij ons met 2 kleine kids en wasbare luiers...

      Als je nog genoeg op voorraad hebt, kun je gewoon kijken hoever je komt toch? Ik ben nu een half jaar onderweg (vorig jaar begonnen met zo min mogelijk nieuws kopen voor cadeautjes) en het gaat prima; ik heb nog steeds genoeg, ohhhh wat erg eigenlijk dat ik zoveel op voorraad heb :)...

      Succes met je uitdaging!

      Verwijderen
  10. En jouw luiers worden schoon met 15 me wasmiddel? Ik heb geleerd om de luiers te wassen zoals op de verpakking staat (dus voor zwaar bevuilde was rekening houdend met hoeveel kg en waterhardheid). Bij mij is dat dan 140 ml wasmiddel... Door met weinig wasmiddel te wassen, kunnen de luiers kapot gaan, je kind kan ammoniak burn krijgen en ze worden gewoon niet schoon vanbinnen. Kijk maar eens op cloth diaper files :)
    Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, sorry, nope, ik was m'n luiers niet met vloeibaar wasmiddel, maar met poeder of zelfgemaakt wasmiddel en daar gebruik ik meer van dan 15 ml. Inmiddels gaan m'n (2ehands) luiers alweer bijna 4 jaar mee voor het 3e kindje (tussendoor zijn ze aan m'n vriendin uitgeleend) en nog niet kapot gelukkig :)... Dankje!

      Verwijderen
  11. idd dat opmaken van alle reserves gaan we hier ook eens doen. Ik heb ook een lijstje gemaakt van alle spullen waar ik voorraad van heb. deze zit in mijn portomonee. Wanneer ik "verleid" word op een aanbieding in te gaan check ik eerst mijn lijstje! Zo voorkom ik nog meer voorraad te creëeren

    BeantwoordenVerwijderen