Pagina's

maandag 17 april 2017

Recept - sla-salade met tonijn

Recent werd er al gevraagd of ik rauwkost/salade at. Jep, dat eten we geregeld, maar dan meer in de zomer. Ik varieer hiermee, omdat we best gewoon sla lusten (en dat is ook niet al te duur in de zomer), maar iedere week dezelfde sla-salade gaat snel vervelen...

Vorige week schreef ik al dat de tonijn bij Plus in de aanbieding was, dus dat leek me leuk om eens te proberen. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb in ons huwelijk nog nooit tonijn in blik gekocht... Gewoon niet aan gedacht, zat niet in m'n patroon, aten we thuis vroeger zelden of nooit en Peter houdt niet van 'dooie vis', zoals hij altijd zegt... 

Afijn, tonijn had ik dus gekocht. Ik kocht bij Plus ook een krop sla bij de 'kies en mix' - 3 stuks voor 1,99, tomaten kocht ik bij Aldi en komkommer 2 stuks voor een euro bij AH. Kaas kreeg ik van de kaasboer (wat reststukken die bij het snijden van de oude kaas over waren en die te hard zijn om te verkopen. 'Hier neem maar lekker mee, die kun je nog raspen!') Heerlijk, daar kan ik zo blij van worden :)! M'n Tupperware kaasrasp draaide onder Peters handen even wat overminuten (want hij is geen uren bezig geweest, hoor) en ziedaar; een mooie bak geraspte kaas in de vriezer en een bak in de koelkast als broodbeleg... W.b. de ingevroren kaas: Hier kun je gewoon iedere keer iets uithalen. Bij mij is het gewoon allemaal los, dus bijv. over de macaroni pak ik gewoon even de bak uit de vriezer, strooi er wat over en doe het weer terug. Ideaal zeg!

Hierbij m'n recept voor de tonijnsalade. Ik kookte er aardappels bij, maar je zou het ook zonder kunnen eten. Nu had ik de dag erna nog salade over, dus at ik er nog een keer als lunch van. 

Je hebt nodig:
1 krop sla
3 tomaten
1 komkommer
1 blikje tonijn (ik had op zonnebloemolie)
geraspte kaas (kun je ook weglaten)

Stel dat je dit recept 2x zo groot maakt, betaal je nog steeds niet veel. Dit waren mijn prijzen:
Sla: 66 cent
Komkommer: 50 cent
Tomaten: Hmm, kan ik niet terugvinden, op internet zie ik 75 cent ongeveer
Blikje tonijn: 99 cent
Kaas: gratis

Totaal: 2,90 voor alleen de salade. Hier komen de aardappels bij, maar ik weeg dat nooit. Laten we zeggen 75 cent of 1 euro? Best goedkoop vind ik :)


Snijd de komkommer en tomaten in blokjes:

Snijd de sla in reepjes, schep alles in een grote schaal samen met de komkommer en tomaten. Giet de tonijn even af (beetje olie vond ik niet erg, dus ik heb het niet droog gedept) en schep het erdoor. 

Daarna kun je - als je kaas erover doet - 2 dingen doen:

Je strooit de kaas eroverheen en presenteert het zo (evt. met wat gedroogde bieslook/iets anders groens voor het oog): 

Of je schept het erdoorheen en presenteert het zo:

En ziedaar: Een heerlijk lente-maal :)! Eet smakelijk! Op de foto zit er wat gedroogde peterselie over de aardappels en salade, mmm het was erg lekker vonden wij. Zelfs Peter vond het 'best lekker'...   

11 opmerkingen:

  1. Zo ziet het er ook uit, lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg lekker! In plaats van aardappels doe ik er zomers koude gekookte pasta door, lekker als het erg warm is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er lekker uit maar ik mis wel wat dressing. Maak ik wel lekker zelf.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaar dat ik op zonnebloemolie kocht, dat maakt het net wat smeuïger :). Zelf heb ik geregeld iets over van de salade en bewaar het tot de volgende dag. Met dressing erover vind ik dat niet lekker. Dus als ik dressing gebruik, doen we het meestal niet in de schaal maar op het bord eroverheen ;)...

      Verwijderen
  4. Leuke basis salade! Smaakte die goed?

    Tip: Google op 'alma's ijsbergsla' die is ook erggg lekker en maaltijdsalade voor meerdere volwassenen...

    Ik ben ook fan van salades en varieer er vaak mee.
    - ui erdoor geeft wat pittigheid
    - dressing: bijv. honing/mosterd/mayo/azijn/peper/
    zout
    - soms pasta erdoor

    Tonijn kun je trouwens ook door de pasta eten. En spinazie is ook ideaal erdoorheen en pesto etc.
    En andersom kun je met verse (rauwe;-)) spinazie ook heerlijke salades maken, bijv. met dressing van balsamico azijn en diverse ingrediënten. Mmm.en nog gezond ook!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje voor de tip, khad er nog nooit van gehoord! Leuk, weer wat input, thnx!

      Verwijderen
  5. Heb net mijn zoon een blikje tonijn meegegeven om door sla te doen en toen las ik jouw blogje. Ja echt zomers maar ik heb dan wel altijd een restje jus want eten zonder jus is als..... . Of ik heb een restje aardappelen die ik opbak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij eten bijna geen jus, omdat we zonder boter bakken hebben we weinig jus :). Laatste is een goed en lekker idee, evt. met geraspte kaas of een stukje gesnipperde ui, mmm lekker

      Verwijderen