Pagina's

zaterdag 8 april 2017

Week 13/14 Boodschappen en meer

Zoals ik vorige week al beloofde; hierbij een update over mijn budget en mijn boodschappen.

Wat gaf ik allemaal uit in de achterliggende 2 weken?

Aldi: 9,47
Broodbakworkshop: 10 euro
2 aubergines bij AH: 1,50
Ontbijt bij Ikea: 4 euro
Aldi: 33,70
Jumbo: 2,95
Plus: 7,99
Spar: 6,41
Cadeautje voor Christilène: 16,70

Totaal 92,72 (van mijn totale budget tot nu toe heb ik 8,17 over, niet veel, maar wel een groen cijfer :))

Ik zit in dubio: Tot nu toe heb ik de cadeautjes voor Christilènes verjaardag laten meetellen, totaal goed voor zo'n 25 euro. Ik daag mezelf hierbij behoorlijk uit, want inclusief alle visite en luxe die we graag willen behouden (zoals 1x chips en frisdrank/sap in het weekend, Douwe Egberts koffie, iets duurder brood, enz.) is dat niet royaal. Ook de broodbakworkshop en het Ikea-ontbijt heb ik mee laten tellen, omdat ik dat eerste zie als opstapje naar zelf brood bakken en dat valt weer onder het budget en het ontbijt vind ik eten i.p.v. uitstapje, dus telt ook mee.

Ik keek mijn Aldi-bon en de rest van de weken eens kritisch na en kwam tot de volgende conclusie: Stel dat ik het met een lager budget zou moeten doen, dan is dat MOGELIJK! Huh, zullen mensen zich afvragen, maar HOE DAN?!

Nou, daar komt een opsomming van waar ik goedkopere keuzes kan maken:
Brood (bakkersbrood kocht ik in de aanbieding bij Spar voor 1,79; goedkopere varianten zijn er genoeg tot wel 79 cent per stuk schijnt), koffie (ik kocht bij Plus in de aanbieding 1 kg DE-koffie, maar andere koffie is goedkoper), frisdrank (bij Aldi gaf ik 1,84 voor 2 flessen uit, waaronder 0,50 statiegeld), vlees (ik kocht in de aanbieding vlees voor 1,74, net voor het weekend, nog 2 dagen houdbaar, dus meteen ingevroren :)), chips (0,79), koek (1,94 voor 2 pakken), kaas zou ik de helft minder eten, scheelt toch weer ruim 2,50, sinaasappels zou ik niet meer persen op zondag, maar alleen de 2 stuks fruit/dag eten. Ook een besparing van 2 euro. Vleeswaren? Nee, niet meer, toch weer 1,19 bespaard. Cadeautjes voor verjaardagen zou ik uitsluitend zelf maken van de middelen die ik had en/of ruilen bij de ruilwinkel van de weggeefhoek halen. Toch een besparing van 25 euro (wat me nog niet duur lijkt voor wat ze straks allemaal krijgt, het is toch meer dan gedacht (juist omdat we zoveel zelf doen...). Concluderend; het kan (bijna) altijd minder. We leven dus echt royaal van die 50 euro! En zoals je ziet; groenten zou ik niet van m'n boodschappenlijst schrappen. Simpelweg omdat het 1 van de goedkoopste ingrediënten van de week is... Ook roomboter zou ik nog kunnen vervangen door goedkope margarine, maar toch zou ik dat als 1 van de laatste vervangen.

Alleen al van de Aldi-lijst van 33,70 streepte ik maar liefst 16,21 af als 'ongezond/niet nodig'... En dan te bedenken dat de chocopasta en chocoladehagelslag wel mochten blijven staan, tsja je moet iets op brood :)...

Mijn week in vogelvlucht:

Aan het begin van de week knipte ik Peters haar (was hoooognodig... Iedere keer kwam het er niet van, maar nu dan eindelijk tijd ervoor genomen):

Voor en na

Nou, verder scoorde ik bij de ruilwinkel aardig wat kleding voor Christilène. Het is ongelofelijk hoe hard ze ineens groeit. Heel lang zat ze in maat 80, maar ze schiet ineens door de 86/92 heen naar 98/104. Mouwen en rokjes worden veel te kort, kortom: geen gezicht ;)... Dus, nu weer geslaagd :). Leuk ook dat er een paar rose crocs stonden, precies pas, ideaal voor bij de deur: Even naar buiten, hup aan, lekker makkelijk. Voor school zocht ik nog een paar sandalen of schoenen met klittenband. Echt superleuk dat de school wil dat kinderen 'binnenschoenen' aan hebben, alleen zijn gympen voor een klein meisje dan niet zo handig ;).

Ineens kreeg ik een paar sandalen aangeboden voor de ruilwinkel, maar die pasten Christilène (wel even netjes gevraagd of ze er iets voor wilde hebben en of ik ze zelf mocht houden; dat was geen probleem).








Ik maakte 3 tekstborden (2x links en 1x rechts)
Oja en we aten een avondje 'gratis'... Een buurvrouw had nasi over, genoeg voor ons en zelf had ze meer dan genoeg kliekjes ingevroren en deed ze het anders weg. Haha, hup daar ging ik weer met een bak (net teruggekregen van m'n vriendin waar ik andijvie in had meegegeven) naar de buuf voor nasi. En het smaakte heerlijk! Ik had geluk, want Peter was laat, dus ik kon het mooi in 2 porties opwarmen. Lekker pindasaus erbij gemaakt en wat banaan gesneden, mmm we hebben gesmuld; dankjewel (mama) van de buurvrouw :)...

En ik ruilde een kinderschortje voor een mooie prinsessenjurk. Leuk!
Bloemenstofje gebruikte ik eerder voor de schoenendozenactie, strepenstof van een oude rok (waar ik eerder een broekje voor Kikker van maakte), rode kant van oude onderrok die ik kreeg. (strijken deed ik nog even voordat ik het inpakte, hoor...)

En wat details: 

Achterkant van de bovenkant, dus bandje kan ze zelf losmaken en weer vast doen: 

Die siersteek is mijn favorietje ;)...

En ingepakt:

Erg simpel: Een label in de vorm van een hart, een lint gevouwen in een strik met een paperclip erop vast en 2 rode parelkralen aan het touwje. In een cellofaantje en klaar. 

En uitpakken...

Wauw, dank!

Als laatste stuurde ik een koekje terug naar de fabriek, omdat het niet goed was in het kader van kwaliteitsverbetering; ik ben benieuwd of ik reactie krijg. Recent stuurde ik zuurkool retour waar ik een plastic stukje in had gevonden. Ik kreeg een keurige brief van Jumbo retour met een reactie van de fabrikant en een cadeaubon van maar liefst 10 euro. Die bewaar ik voor een 'zware' week ;)...


Iets heel anders; wat denken jullie: Brengen scherven geluk? Zowel 2 borden als een schoteltje zijn stuk gegaan vandaag. 2x in de snelheid van het leegruimen van de vaatwasser stootte ik het zelf stuk en 1x trok Jochanan het tafelkleed eraf; klatsjj scherven-leed... Nougoed, wie weet dus de komende week veel geluk ;). Zucht, soms heb je van die dagen.... Goed weekend allemaal!

39 opmerkingen:

  1. Goed bezig Adrianne, heel goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer een leuk en leerzaam blog om te lezen! Groetjes Stephanie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, wat ontzettend inspirerend. Ik heb ons op een budget van 80 euro gezet, maar redt het hier niet mee. Deze week alle bonnen maar eens bewaard en ook zo doorvlooien. Mijn zwakke plek is oa de markt en lekkers voor de mannen hier thuis.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad inspirerend hè. Ik doe het met 75 en dat vind ik al best uitdagend, haha!

      Verwijderen
    2. Dat 'doorvlooien' helpt echt! En bij alles denken 'heb ik het ECHT nodig?' Zonder koek, snoep, chips is nog nooit iemand overleden, maar zonder eten kun je niet, dus dat is wel nodig ;)...

      Verwijderen
  4. Wow, wat een eye-opener dat je zelfs met nog minder uit zou kunnen zeg. Zou je eens een weekmenu en bijpassend boodschappenlijstje met prijzen kunnen plaatsen? Ik ben echt super benieuwd wat je dan precies koopt zeg maar. Of heb je dat al eens gedaan.

    Het goedkoopste brood wat ik ken, is het brood van de AH, basic bruin. 79 cent inderdaad. En prima eetbaar. Lekkerder dan brood van de Aldi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, nog niet gedaan, wel weekmenu's, maar niet met prijzen. Ik koop bijv. ene week zilvervliesrijst, andere week macaroni, weer een andere week 2 pakken koffie, enz. Oftewel: Dat gebruik ik niet in een week op, maar het kan wel zijn dat ik dat eet. Ik heb bijv. nu nog zuurkool, rode bieten en winterpeen in de koelkast; voor begin volgende week. Dan lijkt het op m'n lijstje dat ik maar 2x groente koop, maar in werkelijkheid eet ik 5x groente, omdat ik die andere 3 al eerder kocht ;). Ik zal eens een globale lijst maken, daar hebben mensen meer aan denk ik. Ik koop zoooo wisselend (bijv. nu 1x eten van de buurvrouw en kheb gisteren een pak melk en kaas gekregen die op moeten, dus eet ik vandaag onverwachts hartige pannenkoeken; zo schuiven m'n maaltijden 2 dagen op, snap je wat ik bedoel?)

      Verwijderen
    2. Ja, zeker snap ik dat. Ik heb gisteren een weekmenu gepost en dan zet ik er ook gelijk maar goed bij dat ik echt groente in huis (vriezer) heb liggen, want anders krijg gelijk tien reacties dat besparen nooit ten koste mag gaan van groente en vitaminen enzo. 😂 Maar goed, ik ben benieuwd, kijk maar of je er eens zin in hebt.

      Verwijderen
    3. Dat ja... Ik snap je ;)... Owww, je mail staat echt op m'n lijstje (net als een hele rij andere mails, kreunnnn...) tKomt echt een keer, nog even geduld...

      Verwijderen
  5. Niet vervelend bedoelt, maar je kinderen zijn nog jong toch? Dat is anders kopen dan voor vier met grote kinderen. Ik doe het met €80,- voor vijf personen, twee kids in de luiers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jep de kids zijn nog jong. Babyvoeding maak ik daarom zelf, ik gebruik wasbare luiers voor de kinderen, dus dat scheelt al veel.
      Toch vind ik 80 euro voor 5 personen niet overdadig veel hoor, het klinkt goed! En vooral; je moet doen wat haalbaar is voor jezelf :), succes!

      Verwijderen
    2. Dat is ook zo, iedereen doet wat hem past. Ik heb babyvoeding ook altijd zelf gemaakt. Nu zijn ze negen,drie en twee. Manneke van drie heeft een darmziekte, waardoor afscheid van de luier nog even duurt. We zijn er wel actief mee bezig, maar dat gaat aanzienlijk langzamer dan met oudste.
      Verder vind ik vooral dat de kids veel meer brood en fruit gaan eten als ze groter worden. Mijn drie jarige eet gemiddeld zes boterhammen en minimaal twee stuks fruit. Oudste doet daar nog een schepje bovenop en jongste neemt gemiddeld drie boterhammen per dag.
      Een brood per dag is meestal niet toereikend.
      Kun jij eens aangeven hoeveel jou kids eten? De mijne zijn wel heel veel buiten en ze zijn alledrie erg lang voor de leeftijd en slank.
      Snoepen doen ze met mate. Jongste houd er niet van.

      Verwijderen
    3. De jongste eet er denk ik 1 tot 2 over de dag heen, de oudste 4-6. En allebei zeker 2 stuks fruit per dag. Ernaast nog bijv. wortel, tomaat, komkommer, net wat ik in huis heb. Sterkte met je zoontje!

      Verwijderen
  6. Word jij er niet onrustig van om zo vaak (uitgebreide) blogs te plaatsen en om op reacties te reageren? Ik zou het niet prettig vinden en zou maar één moment per dag/week nemen om bij te werken. Hoe is dat voor jou en je kinderen of heb je gewoon heel veel energie? En geeft het je soms energie? Wel inspirerend hoor jullie leefstijl, maar voor mij zou het iets teveel van het goede zijn om zo te leven. Wij houden overigens wel van een eenvoudige en sobere leefstijl.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het plaatsen van blogs vind ik leuk, omdat ik merk dat ik andere mensen ermee kan helpen. Geregeld krijg ik van (on)bekenden mails en apps 'dank voor je idee!' met een foto van mijn recept of cadeautje.

      Het beantwoorden van reacties begint nu inderdaad steeds meer tijd te vergen i.v.m. het hoge bezoekersaantal dagelijks; hierin probeer ik mijn weg te vinden.

      De blogs schrijf ik veelal als de kids in bed liggen, dus hier merken ze niks van en de reacties beantwoord ik tussendoor steeds iets.

      Ik heb mentaal veel energie, fysiek helaas minder, maar dit geeft me inderdaad energie. Cadeautjes maken kost nu meer tijd, maar het minder boodschappen doen levert weer meer tijd op, dus het is van alles wat.

      En: Ik blog lang niet alles, hoor. Ik zou nog wel 2x zoveel kunnen bloggen, want ik zie gewoon overal iets in, maar dat gaat niet ;). Bijvoorbeeld over m'n 2 trommels was die al 3 dagen liggen te wachten om opgevouwen te worden en uiteindelijk pas net opgevouwen in de mand zijn beland maar waarschijnlijk pas vanavond ergens laat worden weggeruimd... Ahum, dat soort dingen ;)...

      Verwijderen
  7. Ook niet vervelend bedoeld; maar 60 euro per week voor 2,5 volwassenen ( 3e persoon alleen in het weekend)wordt door mij al een aantal jaren in praktijk gebracht. Allemaal flinke eters. Om mij heen zie ik wel veel verbazing daarover. En het is ook niet in 1x gekomen. Ik draaide vroeger mijn hand er niet voor om, om met 3 volwassenen voor een hele week, met 140/150 euro nog niet altijd uit te komen. Jouw uitdaging wordt met interesse gevolgd.
    Ik vind je blog leuk om te lezen. Naar complete maaltijden die in totaal niet meer (omgerekend p/p) niet meer dan 1 a 1,50 euro kosten ben ik nog steeds op zoek. Ik blijf toch vaak in hetzelfde hangen. Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind dat bedrag al supergoed klinken. Wauw, meer dan de helft geminderd op je budget, dat levert een forse besparing per jaar op!

      W.b. complete maaltijden: Minder vlees is al 1 ding wat bij ons behoorlijk het bedrag heeft gereduceerd. En frisdrank, sap of chips zijn voor het weekend, max. 1x een fles frisdrank of sap en 1 zak chips. Doordeweeks heb ik kleine koekjes in de trommel voor visite en als tussendoortje nemen we vaak fruit of anders een klein koekje. Voorheen had ik gerust wat grotere koeken in de trommel, aten we geregeld 's avonds chips en dronken dagelijks frisdrank. Dat merken we nu echt op het budget.

      Ik koop vooruit veel in de aanbieding. Dus bijv. 2 pakken bieten van 500 g voor 1,50. Qua aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zou dat voor jullie genoeg moeten zijn voor 3 personen. Dan nog aardappels erbij en een klein stukje vlees. Zuurkool is nog goedkoper, boerenkool betaalde ik laatst ook 1,50 voor 2 zakken. Verder winterpeen bijv. een kilo voor 89 cent nu of evt. 99 cent. Ik doe de ene keer wat duurder en de andere keer wat goedkopere groente, hoor. Ik eet natuurlijk niet wekelijks winterpeen. En dan varieer ik nog van hartige taart naar hutspot of gewoon losse wortels. Ene keer met een balletje gehakt, weer een andere keer met vis-toffees.

      Oja en restjes eet ik vrijwel allemaal op, er gaat tegenwoordig zelden meer wat weg. Geen brood, geen macaroni, helemaal niks. Ik kook kritischer en als 1 van de kinderen niet fit is en minder eet, bewaar ik het in de koelkast of vriezer.

      Succes!

      Verwijderen
  8. Tip voor je koffie, komende is bij de Plus hun koffie in de aanbieding in de pakken met 250 gram. 1 + 1 gratis. dus dan betaal je 2,39 voor 2x 250 gram. wij vinden de Pluskoffie lekkerder/pittiger dan DE en wat erg telt is dat het Fairtrade is. Als je nu eens 3 delen DE mengt met 1 deel Plus of je zet 1x een pot koffie van de Plus dan kun je het testen, voor deze prijs kun je nooit erg de boot ingaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Briljant idee! Manlief z'n reactie 'ik wil in veel dingen concessies doen, behalve koffie...' Duidelijke taal ;)... Wie weet ga ik het toch eens halen, voor mezelf en de visite ;), het scheelt allicht en ik vind het een goed idee, dank voor de tip!

      Verwijderen
  9. komende week moet er staan maar dat had je vast begrepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het zo ontzettend knap dat het jullie lukt met 50 euro per week. Dat redden wij niet, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat we die behoefte ook niet direct hebben. Ondanks het feit dat wij ook echt wel flink op de centjes letten :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat mij stimuleerde was om te kijken hoeveel het in 1 jaar oplevert ;). Eerst wilde ik 75, maar dat scheelt toch 1300 euro per jaar. Toen zei ik 'laat ik eerst eens 50 proberen, omhoog kan altijd nog...' Vandaar dat het zo ontstaan is. Gelukkig is het geen must en misschien is het daarom wel zo leuk :)...

      Verwijderen
    2. Jaaaa, zo denk ik dus ook! Ik zat eerst op €100,-
      Dit jaar €1040,- in de pocket!

      Verwijderen
    3. Wauw, klinkt goed Kopka! Daar kun je leuke dingen mee doen!! Stel dat je dat geld zou verdelen over 3 kinderen en 10 jaar op een spaarrekening met 1% rente zet, heb je toch een leuk bedrag gespaard voor hen :)...

      Verwijderen
    4. Sparen sowieso al maximaal voor hen. We leven al heel lang zuinig, zodat sparen echt een tweede natuur is.
      Let op, we genieten ook volop. Veel mensen denken vaak dat spaarzaam meteen ook saai en stoffig is, maar we leven even goed een heel leuk leven.
      Mede mogelijk gemaakt door een spaarzame mindset ;)

      Verwijderen
  11. en dan... kijk ik met bewondering want ik moet bijv minimaal 8 boterhammen eten en tja geen fabrieksbrood 1 brood 2,49 roomboter voor op brood 2 pakjes pw 5 euro beleg...moet dan nog warm eten ..tja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet of wilt? Ik heb een allergie en eet glutenvrij brood. 3,89 euro per stuk voor 12 sneetjes die de helft kleiner zijn dan regulier brood. Als alternatief voor brood eet ik daarom regelmatig een restje vand e dag er voor, gebakken ei, salade of rijstwafel net wat meer betaalbaar is. En dan in het weekend of vakanties een snee brood. Het zijn keuzes maken.... en dan is er een hoop mogelijk

      Verwijderen
    2. Anoniem; kijk naar de dingen waar je wel op kunt bezuinigen. Hier ook geen fabrieksbrood, maar wel roomboter. Verder eet ik qua warm eten enerzijds basic (aardappels groente vlees), maar anderzijds veel uit de aanbieding en dat zorgt voor diversiteit :). Denk in mogelijkheden en bekijk wat haalbaar is voor jou!

      Verwijderen
  12. Knap zoals je het doet maar ik mis toch rauwkost?

    Zuurkool vind ik winterkost tenminste als je er stamppot van maakt.

    In het voorjaar eet je toch anders dan in de winter?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe bedoel je? We eten rauwkost geregeld, maar echt niet elke dag. Voldoende groente en fruit hoeft niet perse in een rauwkost-vorm wat mij betreft. En in de zomer eet ik dat vaker dan in de winter. Jep, zuurkool is winterkost, maar ik ben er dol op en heb nog een pakje liggen, dus met een regenachtig koude voorjaarsdag eet ik dat prima lekker een keer met een ovenschotel :). Ik kan je verzekeren; als je terug bent komen fietsen door de regen vanaf de winkel voor je boodschappen, gaat zo'n ovenschotel er wel in hoor :)...

      In de zomer eet ik weer heel andere dingen, bijv. sla-salade. Ene keer met fruit, andere keer met komkommer en tomaat, heerlijk! Maar tegen die tijd plaats ik wel weer andere recepten, hoor :).

      Verwijderen
    2. Ja dat bedoel ik precies in de zomer lekker verse salades vooral als het warm is;)

      Verwijderen
    3. Jep, maar die eet ik voornamelijk in de zomer, dus dat komt nu langzamerhand, achterliggende weken was het geregeld stamppot :). Houd m'n blog in de gaten, er volgen vast en zeker zomerse recepten!

      Verwijderen
  13. Ik probeer voor mijn challenge met €300 aan boodschappen per maand uit te komen en soms red ik dat niet, we zijn hier met z'n vijven en allen grote eters. Ook koekjes, chips en frisdrank worden nog steeds gekocht en op gezette momenten gebruikt (frisdrank alleen bij eten met een 'p' bijvoorbeeld).
    Wat mij betreft mogen deze dingen er wel af maar dan gaan hier 4 mensen heel hard protesteren. Vooral mijn man, die vind het prima dat ik wil besparen en sparen voor het huis maar 'hij wil er niet voor kromliggen'.
    Ach, ik denk dat we wat dat betreft wel een aardige balans gevonden hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als jullie met elkaar een fijne balans hebben gevonden, moet je het vooral zo houden! Des te langer houd je het vol. Zo wil manlief van alles proberen behalve andere koffie, hij is nogal gehecht aan z'n DE-koffie. Daar torn ik dus niet aan, ik bezuinig wel op andere dingen ;). 300 euro/mnd voor 5 personen vind ik een keurig bedrag hoor; complimenten!

      Verwijderen
  14. Leuke tekstborden heb je gemaakt !
    Is dat om cadeau te geven of voor Het Bouwsteentje ?

    BeantwoordenVerwijderen