Pagina's

woensdag 19 april 2017

Inzicht en overzicht met het Excel-document

Gisteren 'ontplofte' m'n blog... Tientallen berichtjes, e-mails, reacties op Facebook, enkele honderden likes op m'n bericht en maar liefst meer dan 20.000 (!!) bezoeken. Ik ben er nog steeds een beetje beduusd van...

Voor alle nieuwe lezers: Van harte welkom!

Weer veel dezelfde vragen over hoe je mij kunt volgen, dus nog een keer de mogelijkheden:
- Rechtsbovenin op de blauwe knop 'volgen' kun je met een gmail-adres mij volgen
- Rechtsboven in bij 'volg me per e-mail' kun je met alle mailadressen mij volgen (dit kan echter in je spambox terecht komen, dus houd het even in de gaten als je jezelf hier aanmeld. Mocht dit gebeuren, kun je het als 'veilig' markeren na de eerste keer en zal het erna als het goed is gewoon in je Postvak komen)
- En dan eindelijk: Ik heb een Facebook-pagina aangemaakt na veel verzoeken ;)... Gistermiddag is deze pagina online gegaan en hierop zal ik m'n blogs delen, van harte welkom!

En dan nu een blog over het Excel-document, die ik vanmorgen heb gemaild naar degenen die me hebben gemaild. Als je het niet hebt ontvangen (ook niet in je spambox), stuur me dan nog een keer een mail, mogelijk heb ik het over het hoofd gezien. (Mail me gerust op adjemusic@gmail.com als je het ook wilt ontvangen; liever geen mailadressen onder m'n blogs achterlaten om spam van anderen te voorkomen, dank! Update: De mails stromen weer binnen, ik wacht even enkele weken en doe dan weer alles in 1x, nog even geduld :)):
In vorige blogs vertelde ik over mijn Excel-document en hierbij wat uitleg en extra informatie voor degenen die ermee willen gaan werken.

Het document is oorspronkelijk ontworpen voor mijn challenge. Ik wilde zien hoeveel ik overhield per week, maar vooral in totaal. Mijn doel is om te leven met 50 euro per week, maar hoe ik dat doe (bijv. ene week 40, andere week 60) is minder van belang. Ik heb nl. duurdere weken (veel eters, visite, verjaardagen, veel leuke groente-aanbiedingen, enz.) en goedkopere weken (als ik weinig bijzonders heb, Peter een paar dagen niet thuis eet, als ik veel groenten uit de voorraad van de aanbieding van de week ervoor kan eten, enz.).
Dit is dus het hoofddoel van de Excellijst: Inzicht krijgen w.b. je in-uitgaven ten opzichte van je challengebudget.

Toen echter de 15-daagse online cursus van Meer geld, minder stress begon, heeft Peter het document wat aangepast aan de wensen. Er kwam een mogelijkheid waarbij je per categorie kunt kijken wat je hebt uitgegeven (bijv. kinderkleding, hypotheek, enz.) en er werden door Sjoukje nog 2 mooie tabbladen aangeleverd voor het inzicht krijgen in je eigen financiën, nl. al je inkomsten (tab 1) en je begroting (tab 2). Deze tab 1 en 2 zijn echter bewust NIET gekoppeld met tabblad 4 t/m 6, omdat het hier niet voor bedoeld is. Wie weet gaan we dit in de toekomst nog voor jullie aanpassen, voor nu is dit echter nog niet beschikbaar, simpelweg omdat we het zelf niet gebruiken ;). Er is een tabblad wensen toegevoegd, dus schrijf hierin voor jezelf dingen gerust van je af... Indienen kan altijd, we gaan binnenkort een keer onze versie updaten en wie weet wordt je wens meegenomen. Uiteraard gaan we geen enkele garantie hierin geven :)...
Peters toelichting: Budgetteren (inkomsten opsplitsen in geplande uitgaven) doe je op basis van verwacht inkomen, terwijl het verkrijgen van het inzicht waar het geld daadwerkelijk heen is gegaan juist is gebaseerd op de werkelijke inkomsten en uitgaven (niet gebaseerd op je budgetten).

Het document is vrij te gebruiken voor jullie allemaal, maar NIET bedoeld voor verkoop, kopiëren, in welke vorm dan ook. Er zitten heel wat uren werk in (meest onzichtbaar) en we willen het delen om meer mensen te helpen. Inzicht is essentieel om te weten wat er inkomt en uitgaat en daarbij zou dit Excel-document je van dienst kunnen zijn.

Het beschikbare challengebudget is de optelsom van het door jou ingestelde challengebudget vermenigvuldigd met het hoogste weeknummer (en dat hoogste weeknummer wordt bepaald op basis van de datum die je invult op het tabblad inkomsten/uitgaven).
Je zou vanaf 1 januari alsnog al je inkomsten/uitgaven kunnen invullen, je krijgt dan een volledig beeld van 2017. Echter, als je dit niet wilt doen, maar het juist wilt gebruiken om vanaf nu jezelf uit te dagen met een challengebudget, heb je veel meer budget, dan dat klopt met je uitgaven tot dan toe. Je moet om dit te voorkomen even je weekbedrag vermenigvuldigen met het weeknummer van de week voordat je wilt beginnen en dit op het tabblad 4 inkomsten/uitgaven vermelden onder UIT (in een categorie die valt binnen je challengebudget).
Het zit zo: Je hebt bijv. een weekbudget van 50 euro, in week 16 is dus een beschikbaar budget van 800 euro. Deze 'ongelijkheid' voorkom je op bovenstaande manier en is het document dus vanaf dit moment meteen bruikbaar voor je.

PS: Nog 1 ding dat we later tegenkwamen: Als je de datum 1-1-2017 invult, ziet Excel dit als laatste dag van vorig jaar (hoogste week nummer is dan gelijk 52) en krijg je dus een te hoog beschikbaar budget. Vul dus even je uitgaven van 1 januari in op 2 januari en het probleem is verholpen.

PS: Het document is ontworpen in Microsoft Excel en wordt niet volledig ondersteund door bijv. Open Office.

Lees goed de readme alvorens je begint en als je vragen hebt, stel ze dan even onder deze blog of onder het bericht van deze blog op mijn nieuwe FB-pagina, zodat je kunt zien welke vragen al gesteld zijn en ik ze maar 1x hoef te beantwoorden :)... Je kunt ook lid worden van de Facebookgroep 'Meer geld, minder stress - bespaartips' van Sjoukje en daar je vraag stellen.

Voor iedereen: Heel erg veel plezier ermee! Voor mij werkt het geweldig en ik hoop dat jullie er net zoveel inzicht van krijgen als ik :)! Succes!

9 opmerkingen:

  1. Hierbij de link naar de Facebook-groep, die hierboven genoemd wordt, voor de handigheid.

    https://www.facebook.com/groups/1116328341750135/

    Welkom allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor het excelbestand. Maar waar vind ik 'read me'? met de uitleg want zo kom ik er niet aan uit helaas. Groetjes Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Adrianne klopt het dat ik dit niet kan bewerken in Excel starter?
    Dat geeft ie namelijk aan bij mij terwijl dat eerder wél kon. Enig idee hoe dat kan? Gisteren wilde ik gaan invullen met alles zodat ik ruim op tijd klaar was voordat het 2018 is.

    Groetjes Marielouise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei ja dat zou kunnen :(... Het werkt - vanwege de enorm grote hoeveelheid berekeningen - uitsluitend in Excel. Niet in bijv. Open Office en ik heb het idee dat Excel Starter (volgens Google) een vereenvoudigde versie is van Excel. Dan kan hij de berekeningen niet draaiend houden en geeft hij foutmelding vermoed ik... Jammer! Ik heb daar geen oplossing voor. De tijd ontbreekt ons echt om nogmaals een lijst te ontwerpen in alle soorten en vormen van Excel die er bestaan. Bovendien zijn we onvoldoende in die andere software thuis... Wellicht kun je het document eens openen bij iemand anders met Excel, even een uurtje ervoor gaan zitten en kijken of het iets voor je is. Zo ja, kun je overwegen om alsnog Excel aan te schaffen. Succes ermee!

      Verwijderen
  4. Bedankt, zo hoef ik in elk geval niet langer te turen of ik iets verkeerd doe ;-)
    Ik begrijp heel goed dat jullie geen tijd hebben om het bestand in alle soorten en maten te maken, het is al heel mooi dat jullie dit doen!
    Ik ga eens bij iemand anders dit document beter bekijken. Dankjewel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou graag het excel bestand ontvangen hoe vraag ik die aan?

    BeantwoordenVerwijderen