Pagina's

vrijdag 14 april 2017

Stap 6 van 7: Koop kritisch

7-stappenplan om te Bezuinigen, vandaag stap 6 van 7: Koop kritisch


6. Koop kritisch

Nog steeds zijn er mensen die niet kunnen geloven dat wij met 4 personen kunnen leven van 50 euro per week :). Daar heb ik geen moeite mee, lees m'n blogs, doe er je voordeel mee en kijk waar je zelf iets mee kunt.

Ik kan me voorstellen dat het lastig is als je 2 kinderen in de puberleeftijd hebt dat het lastig wordt om hun kleding te kopen binnen budget van 50 euro. Ik heb begrepen via Facebook van iemand dat ze al enkele jaren met 4 personen (waaronder 2 pubers) leeft van 50 euro per week (voor alleen de boodschappen!)

Nu zijn er mensen die me aankijken en zeggen 'bij mij zou dat toch niet lukken', 'ik ben er de persoon niet naar', 'ja, maar jouw kinderen zijn nog klein', 'wacht maar tot ze je de oren van het hoofd eten', enz. Begrijp me goed: Ieder maakt eigen keuzes, al geef je 10x mijn weekbudget uit, dat maakt echt niet uit. Alleen wil ik zeggen: Waar een wil is, is een weg. En natuurlijk binnen je eigen haalbaarheid!

Een aantal tips:
2. Blijf positief (klagen levert geen euro op, kniezen dat het een week mislukt is evenmin, volhouden en positief blijven denken 'volgende week gaat het me wel lukken!')
3. Stel je weekbudget steeds iets lager in (dus bijv. nu gebruik je 80, probeer het volgende week met 70, dan met 60, dan 50 en kijk hoever je komt)
Of: 4. Stel je weekbudget zo laag mogelijk in op basis van je eigen inschatting. Wij doen het met 50 euro voor 4 personen, dus 50 euro voor 4 personen alleen boodschappen is in theorie zeker haalbaar (en weer geldt: uitzonderingen daargelaten, 1 kind met ernstige glutenallergie en een ander kind wat geen zetmeel kan verdragen; tsja dan zul je iets meer nodig hebben verwacht ik) 
Zelf heb ik gekozen om zo laag mogelijk te gaan zitten van de 1 op andere dag en op basis van ervaring het eventueel omhoog bij te stellen. (25 euro per week verschil scheelt toch 1300 euro per jaar...)
5. Stel een doel en houd vol :)!

Maar wat bedoel ik dan met 'koop kritisch'? 
Daag jezelf eens uit, vraag jezelf bij alles af 'heb ik het nodig?' en wees dan kritisch. Met kritisch bedoel ik ook echt KRITISCH. Bij ons is het een vrijwillige keuze om met minder te leven en het verbaast me keer op keer hoe royaal we het hebben. Wat een zegen om dagelijks eten en drinken te hebben en zelfs extra's kunnen we onszelf veroorloven.

                                                        

Wat voorbeelden van dingen die ik voorheen kocht en nu niet meer of minder:
- Extra's (chocola, koek, chips, snoep) Zelf koekjes of notenrepen maken is stukken voordeliger en je kunt het invriezen, dus je grijpt niet snel mis als je zaterdag even een plaat maakt. Iedere dag heb je iets voor school. Ik koop overigens nog steeds koekjes hoor.
- Frisdrank/sap
- Luxe noten (dit kocht ik voorheen minimaal wekelijks, nu dus niet meer, simpelweg het is gewoon prijzig...)
- Aparte kaassoorten (we houden nogal van kaas, brie, enz. maar het is gewoon extra, dus nu even minder)
- Dure fruitsoorten buiten het seizoen (je kent ze wel; die kleine bakjes die in de winter kapitalen kosten... Sorry, doe ik echt niet meer, voorheen deed ik het bijna nooit)
- Toetjes (kocht ik al nooit, 2 met allergie is genoeg om het niet in huis te hebben, want het gaat alleen overstuur. Een sinaasappel/appel/banaan is gezonder om te nemen als toetje en meteen heb je 2 in 1, nl. ook alvast 1 stuks fruit van je aanbevolen hoeveelheid. Zuivel breekt nl. bijvoorbeeld ijzer uit je voeding weer af, terwijl vitamine C - zit veel in sinaasappel of kiwi bijvorobeeld - juist versterkend werkt op ijzer, dubbel positief dus)
- Braadboter - doen we incidenteel met roomboter (roomboter is duurder, maar gezonder en we hebben het altijd in huis, dus lekker makkelijk. Verder bakken we veel zonder boter, dat kan in onze pannen, alleen gemarineerd of gepaneerd vlees bakken we in boter)
- Gesneden groente (koop ik weinig tot niet. Zelf snijden is vaak voordeliger - met uitzondering van diepvriesgroente - die zijn vaak voordeliger)
- Vlees (ik eet minder vlees, maar wel bijna elke dag. Bijv. gehakt doe ik rond de 250 gram per maaltijd)
- Wijn/bier/andere alcoholische drank: We drinken geen alcohol, we lusten het niet en kopen het dus niet. Ook niet meer voor visite. Op een verjaardag bleek dat de 1 na de ander nog moest rijden en bleven we zitten met een krat bier en wat flessen wijn of rosé. Nu dus niet meer. 'Heb je bier?' 'Nee, wel cola :)'... Haha, grapje ;)
- Toiletpapier (ik gebruik nog slechts 2-3 rollen toiletpapier per maand totaal in ons huis met 2 toiletten, doordat ik boven veel wasbare toiletdoekjes gebruik. Scheelt enorm in verbruik! Ik wil nog meer doekjes gaan naaien - en een blog erover schrijven met werkwijze - zodat ik dit verbruik nog verder terug kan brengen...)
- Koffiefilterzakjes (ook wasbare variant)
- Babydoekjes (met 1 pakje doe ik zo'n 3 maanden :), omdat ik ze ook wasbaar heb)
- Babyluiers (ook wasbaar)
- Babyvoeding (maken we zelf, Jochanan heeft in 8 maanden tijd nog nooit een potje gegeten, maar wel veel maaltijden gehad. Voor degenen die hem kennen, kunnen het bevestigen; Hij ziet er niet uit alsof hij iets tekort gekomen is...)
- Babymelk (hij krijgt borstvoeding nog; is niet voor iedereen weggelegd, gelukkig gaat het hier goed. Ik geef eerlijk toe dat het me wel energie kost, ik moet stevig eten, tussendoor eten en strijden met de weegschaal soms, maar ik wil het graag volhouden, dus dan doe je graag een stapje extra...)
- Cadeautjes (maak ik zelf)
- Kinderkleding (ruil of naai ik zelf)
- ...
- ...
Waarschijnlijk is deze lijst nog veel langer, maar voor nu heb ik even genoeg :)... 

Oja en goed om te melden dat we hebben besloten van eten niks weg te gooien. Een enkele keer een broodkorst van Jochanan, maar zelfs rijst wat over is, bewaren we tegenwoordig. Het is geen schande om daar een lekker recept bij te bedenken en als ik eerlijk ben eten we heel erg lekker, juist met de restjes... De meest creatieve recepten komen voorbij, met op nummer 1 voor mij; de kaas-ui-broodpudding-muffins :)...


En vooral: Word fanatiek en denk 'ik ga het tegendeel bewijzen' naar aanleiding van het laatst verspreide nieuwsbericht... In het kort suggereren zij dat de mens niet gemaakt is om te sparen. Pardon?! Ik geloof hier niet in. Voorheen konden mensen wel sparen en er zijn nog steeds genoeg mensen die kunnen sparen. Dit soort berichten geven mij echt kriebels. Alles lijkt wel steeds meer te kosten (zorgverzekering kost meer, terwijl er minder vergoed wordt om maar een voorbeeld te noemen) en geld lenen/rood staan ging voor enkele jaren geleden gemakkelijker dan ooit. Creditcard, nu kopen en in de toekomst ergens een keer betalen, leven op te grote voet, aflossingsvrije hypotheken, enz. leerden de mensen dat je geen geld hoeft te hebben om iets aan te schaffen. In mijn ogen is het dáár mis gegaan. 
Mijn familie zei altijd 'eerst sparen, dan kopen'... Ik begrijp echt dat dit niet voor iedereen mogelijk is, alleen het gaat me erom dat ik dit soort berichtgeving (vooral het eerste gedeelte) misleidend vind. Er zullen genoeg mensen zijn die 'zie je wel' uitroepen en achterover leunen. Ik kan me vinden in het aanbieden van een mogelijkheid om automatisch te gaan sparen, alleen ik denk dat hier voor de consument heel wat haken en ogen aan zitten. Ben je dan verplicht om je leven lang je auto bij hetzelfde bedrijf te onderhouden? Zo lijkt het dan wel. Maargoed, we zullen zien, eerst maar eens afwachten. Er zijn al genoeg plannen geopperd, we wachten weer rustig af... 

P.S. Gisteren is het aantal bezoekers over de 100.000 gegaan. Dit had ik van tevoren nooit verwacht. Ik startte de blog als stok achter de deur voor mijn challenge en ik wilde hiermee anderen inspireren. Het werd echter meer dan dat... Duizenden bezoekers, honderden reacties en tientallen e-mails, heel erg leuk te horen dat mensen zich geïnspireerd weten. Inmiddels is de stok achter de deur niet meer nodig, ik ga dit gewoon volhouden, want ik vind het veel te leuk. Alleen: Het wordt best erg veel en ik merk dat het me teveel tijd gaat kosten. Ik vind juist het contact met de lezers superleuk en om die reden ga ik de reacties (nog) niet uitzetten, maar ik ga wel korter reageren. Zie dit alsjeblieft niet als 'kortaf', maar ik doe dit uit zelfbescherming. Ik ben soms wel een half uur bezig met het beantwoorden van een persoonlijke e-mail en het geven van gevraagd advies, maar ik moet mezelf beschermen... Ik wil niet de hele dag achter de laptop zitten voor de kinderen, dus met name in de avonduren schrijf ik mijn blogs en soms tussendoor wat reacties of e-mails, maar voor nu ga ik dus even op een lager pitje ;)... Voor alle bezoekers: Leuk dat je komt meelezen, dank voor al jullie reacties op Facebook, per app, in de reacties onder m'n blog, per e-mail, enz. Ik waardeer het ontzettend en vind het leuk om jullie foto's te zien van broodpudding, potten vol lichtjes, enz. en jullie tips te krijgen voor goedkope aanbiedingen, recepten, enz. Blijf het vooral doen, het inspireert mij ook :)! DANK!!

25 opmerkingen:

  1. Je hoeft je niet steeds te verontschuldigen hoor! Je hebt al heel wat keren uitgelegd dat het JOUW uitdaging is, en dat je begrijpt dat mensen in andere omstandigheden wellicht niet kunnen rondkomen van 50 euro. Ik vind dat je leuk schrijft, en inderdaad, het risico van een succesvol blog is dat het heel veel tijd van je gaat nemen. Ook hierin: doe zoals jij het wilt, het is al gewoon heel leuk dat je jouw ervaringen wilt delen met anderen.
    Ik vind het ook een indrukwekkend lijstje met waar je zoal op hebt bezuinigd. Alleen 1 vraagje: 2-3 rollen toiletpapier in hoeveel tijd? Alleen antwoorden als je tijd en zin hebt hoor! En ook voor jullie Gezegende Paasdagen!
    Lieve groet van Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superleuk dat je blog zo goed loopt! De tips die je geeft vind ik erg goed. Er is inderdaad vaak veel meer mogelijk dan mensen denken!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zuinig aan doen lukt hier behoorlijk goed (al besteden we wel meer dan 50 euro :)).
    De komende maanden gaat het alleen wat minder... Er komen 2 bruiloften aan, dat betekent een vrijgezellenfeest, kleding, een kado...
    Voelt extra duur en luxe als je in een bespaar-fase zit...

    Maar daarbuiten blijven we ons best doen!

    Dit blog werkt heerlijk inspirerend! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijne bruiloften! Inderdaad iets duurder, maar als het zo 'tweemalig' is, weet je gewoon dat je erna weer volle bak kunt sparen :)...

      Verwijderen
  4. Je bent gewoon zó inspirerend Adrianne, ik begin het echt een sport te vinden om te besparen. De Man nog niet maar het gaat goed.Je hoeft je niet te verontschuldigen zoals Anja ook al schrijft. Er zijn altijd mensen die commentaar hebben, dart was zo, dat is zo en dat zal altijd zo blijven.

    Fijne, gezegende Paasdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In korte tijd is het ook erg veel geworden en ik zie dat je ook nog medebeheerder bent geworden in een fb groep. Zolang als je het zelf leuk vindt is er niets aan de hand.
    Ik vind je blog erg leuk en zie je geregeld voorbij komen op facebook. Ik sta daar onder mijn privé naam.
    Wat mij betreft mag je nog lang doorgaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog een kleine tip voor het wc papier. Sla de rol plat voor je deze ophangt. Vooral kinderen geven vaak een flinke ruk aan de rol, waardoor er veel papier afrolt. Met een platte rol lukt dat gewoon niet meer en verbruiken ze automatisch minder papier.
    Na het plassen gebruik ik ook een wasbaar doekje. De kinderen willen dat niet. Verder ook wasbaar maandverband. Goed voor de portemonnee en het milieu.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat mij betreft ben je een leuke aanvulling op de consuminder blogs die ik volg, het gaat mij er niet om of ik het eens ben met wat ik lees, ik filter wat ik kan gebruiken, en mensen die het nodig vinden om negatief commentaar te geven zul je altijd houden vrees ik ,dus ik hoop dat je je daar niet al te veel van aantrekt lekker blijft bloggen zolang je er lol in hebt, groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nog een kleine tip voor degenen die de pot waxine lichtjes graag kado geven. Zoek met Koningsdag op de rommelmarkten naar mooie potten en lichtjes. Je kunt ze voor een habbekrats vinden. Dank voor al je tips Adriano. Ik maak er dankbaar gebruik van.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Adrianne, bedankt Weer! Enthousiaste houding helpt echt om zuiniger te zijn! Het lijkt me leuk als je eens blogt over wasbaar wcpapier, billendoekjes etc. Lijkt me enorm omslachtig maar de besparing lokt me wel aan :D groetjes Hilke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Hilke, staat op m'n lijstje bij blogwensen ;)... Nu nog een potje tijd vinden :D... Komt eraan een x, beloofd! Groetjes

      Verwijderen
  10. Adrianne, ik hoop dat je heel veel mensen blijft inspireren, je schrijft zo lekker positief en dat hebben de mensen BROODNODIG! maar hier hoef ik geen reactie op hoor! We wensen jullie ook Gezegende Paasdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie tips! En het is echt zo: soms kun je denken dat je al kritisch kijkt, maar is er ook daar nog wel wat aan te doen. De lijst die jij noemt houd ik me nu niet meer zo heel strak aan, maar dat heb ik ook heel lang wel gedaan. En daar werd ik helemaal niets minder van. Ik vind die 25 euro trouwens ook wel inspirerend, dat dat toch 1300 in het jaar scheelt. Je denkt misschien dat het niet uitmaakt, maar dat is dus niet zo. Fijne Paasdagen!

    (En je hoeft hier niet op te reageren hoor, scheelt weer!)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super leuk dat je zoveel mensen inspireert! Maar kan me voorstellen dat je neigt over je grens heen te gaan op de deze manier. Goed dat je het tijdig merkt en gas terug neemt. Je schrijft hartstikke leuk en reageren op reacties hoeft toch ook niet altijd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee klopt, maar ik vind juist het contact met lezers zo enorm leuk, dat inspireert mij dan weer ;). Ik ga het alleen iets inkorten vanaf nu :)...

      Verwijderen
  13. Ik vind je blog ontzettend inspirerend en lees graag mee. Je hebt gelijk hoor dat je niet op alle reacties reageer, daar is op ten duur geen beginnen meer aan!
    Mag ik je een tip geven? Doe je weleens mee aan Geld Terug Acties? (GTA). IK koop zo nogal eens wat via scoupy. Dat doe ik alleen als ik verder niets bij hoeft te betalen. Scoupy werkt heel makkelijk, binnen 2 min. Gedaan. Zo heb ik een fles 7up en een fles rivella gekocht (nou ja, gekregen dus) die ik ga gebruiken bij de eerstvolgende verjaardag. Scheelt toch weer een paar centen 😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moet ik echt eens gaan doen ja, ik ben al lid op FB van die groep en had zelfs al een lijstje gemaakt... Nu nog: Echt gaan kopen... ;) Dankje weer voor de stimulans :)!

      Verwijderen