Pagina's

woensdag 12 april 2017

Week 15 Boodschappen

Deze week heb ik even heerlijk met de fiets boodschappen gedaan met de kinderen. Het was lekker weer en ik had van tevoren even wat folders doorgespit.
In een eerdere reactie op m'n blog kreeg ik de tip om koffie bij de Plus te gaan kopen en vandaar dat ik even de folder doorkeek. Tsja, en daar ging ik hè... Ik werd verleid door de folder, hahaha ;). Nee, zonder dollen: Ik zag tonijn voor maar 99 cent per blikje en omdat ik eerder een recept had gevonden, wil ik dat eens gaan proberen.
Daarnaast kwam uiteraard de koffie op mijn lijstje en verder nog de 'kies en mix', nl. rode bieten, een krop sla en een bospeen; 3 stuks 1,99. Wauw, wat een spotprijsje; nog goedkoper dan laatst de aanbieding bij AH, nl. 2 voor 1,50...
En als laatste: Ik zag Mona chipolata op de achterkant. Ik biecht op; super-super-ongezond :(... Dit at ik weleens bij opa en oma. Dat ging als volgt (en vaak nog): Als oma weet dat je komt, koopt ze jouw eigen toetje. Whaaa, ik heb echt superlieve opa en oma (en als ik zeg dat ik over ze opschep, krijg ik heibel, nee grapje... Maar voor ieder die ze kent; het is iets met snoephartjes op tafel en kleine papjes met smarties). Nougoed, ik zag dus die Mona 1+1 gratis en ik vroeg Peter of ik die een keer mocht kopen (oeiii, hij houdt er niet van, dus dan eet ik met Christilène ze samen op, ik durf het bijna niet te zeggen ;)). 'Joh, dat moet jij weten, je kunt het hebben...' (Extra info n.a.v. reacties: Ik mag alles kopen wat ik wil, heb alle financiële vrijheid die ik me kan wensen en heb zèlf gekozen voor het budget van 50 euro. Ik stel de vraag meer uit gekheid, sorry als het overkomt dat ik elke cent met Peter 'moet' overleggen: Voor degenen die ons beter kennen is het duidelijk dat dat onzin is :))
Ahum, op m'n lijstje geslingerd dus; omdat we in het Paasweekend lekker met elkaar vrij zijn en omdat ............ tsja waarom eigenlijk? Het is helemaal niet zo gezond, maar voor een keer is dat niet erg :)...


Verder kocht ik bij AH 2 komkommers voor 1 euro, 5 broden (helaas in plastic; 3 voor 5 euro op dinsdag/brooddag en 2 liefde & passie broden 1+1 gratis, dus 2,59 voor 2 stuks) en 2 roomboter (in de aanbieding voor 1,19 per stuk).

En bij Aldi de rest: melk, chocopasta, gehakt, vleeswaren, een fles sinas, 2 pakken afbakbroodjes (zie recept hieronder), bananen, sinaasappels, tomaten, een zak chips en ook 2 zakjes lekkers. Voor Peter Japanse mix en voor mezelf chocoladerozijnen. Voor het eerst heb ik iets lekkers gekocht in ruim 3 maanden tijd, dussss dat wordt Genieten met een Hoofdletter :).

Vorige week heb ik al bij Aldi voor 14,35 boodschappen gedaan en nog bij Jumbo voor 1,93, totaal dus met alles van deze week (Aldi - 16,09, AH 10,67 en Plus 7,75) ben ik 50,79 kwijt. Dat krijg je dus van al die ongezonde snoeperij... Nee hoor, ik heb het bewust gekocht en zoals ik vorige week al schreef, stond ik 8,17 in de groene cijfers. Dit is dus nu 7,38 geworden. Ik heb wel teveel brood, want ik kocht er 5, terwijl ik er nog 2 in de vriezer had. Met al die lekkere afbakbroodjes, ga ik die 7 echt niet op krijgen voor volgende week... Alhoewel; met al die onverwachtse aanloop weet je het soms maar nooit ;)... En als het aan Peter ligt, maak ik er nog een keer broodpudding van... Nouwww, dat doe ik dus écht niet van dat superluxe verse brood...

Om over na te denken: Wat vinden jullie van al die Paas-gekte? Sorry dat ik het zo noem, maar je wordt onderhand platgegooid met paashazen, paaseieren, enz. OK, tot daaraan toe, maar worstenbroodjes, breekbroodjes in de vorm van een paasei, worst, pannenkoeken, roomboter, pasteibakjes, enz. in de vorm van paashazen. Ik vind alles waar men ineens 'Paas' voor gooit echt commercie. Niet te geloven dat men voor roomboter 100 gram in de vorm van een Paashaas maar liefst 1,69 neertelt (klinkt heel schappelijk, maar als je bedenkt dat ik voor 250 gram gewone roomboter in de aanbieding 1,19 neertelde, is het verschil ineens enorm). 4,76/kg voor gewone roomboter of 16,90/kg voor een paashaas (als iedereen de eerste boterham gesmeerd heeft, is er amper iets over van de vorm van het konijntje...) On-ge-lo-fe-lijk! Overigens; ieder moet zelf weten wat hij/zij uitgeeft, hoor! En koop gerust een boterkonijntje als je dat leuk vindt, heb ik geen probleem mee. Alleen ik vind persoonlijk die folders en alles eromheen gewoon teveel van het goede. De gele olifanten-supermarkt, je snapt het wel, heeft in het 'bekijk het paasassortiment' maar liefst 173 (!!), ja je leest het goed, honderddrieënzeventig artikelen op een rijtje gezet. Als je de artikelen bekijkt, kun je je niet aan de indruk onttrekken dat heel Nederland 4 dagen lang non-stop zit te gourmetten. Wees gerustgesteld; wij niet, dus voel je vooral niet alleen in keuzes die je maakt :)...

Maarrrr, ik geef jullie wel 2 lekker goedkope recept voor als je dit weekend iets extra wilt doen. En ik kan je garanderen - het past vast wel op je 'budget-boodschappenlijst'...

Het recept voor de paasbroodjes is verplaatst naar een nieuwe blog.
Iets makkelijker terug te vinden of te pinnen. Welkom!

36 opmerkingen:

  1. Goed bezig! Leuke recept.

    Wat betreft paasgekte: helemaal eens! Vind het ook zo onnodig allemaal. Ik ben nu bezig met mijn weekboodschappen plannen, maar ik doe echt niets bijzonders. Tegenwoordig doe ik zelf geen boodschappen meer, dus maak ik lijstjes voor mijn man. Als ik ze zelf zou doen, zou ik nog wel in de winkel wat extra's meenemen, maar manlief houdt zich braaf aan het lijstje, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier is het net andersom, meestal doe ik juist de boodschappen omdat hij extra's meeneemt :). Nu niet meer, omdat hij weet hoe leuk ik het vind als ik binnen budget blijf :)...

      Verwijderen
  2. Het is niet dat wij heel zuinig moeten leven, maar die hele Paas-Pinkster-Kerst (vr)eterij vind ik zo'n onzin! Samen ontbijten lukt hier toch niet met een man die gewoon moet werken en 2pubers die echt niet om 8 uur samen gezellig willen zitten zijn. Fijn, kan ik dat weer van mijn lijstje strepen :-) Oké, 's avonds nemen we vast wel een toastje met brie bv, dat is hier al een verwennerij en een bakje nootjes erbij. Chocolade paaseitjes heb ik 2 weken geleden een zakje gekocht en is nog steeds van over, dus dat hoeft er ook niet te komen. Hihihi....ik voorzie gewone boodschapjes :-)
    PS: ik lees nu al een poosje met jou mee en vind je erg inspirerend. Niet dat wij het met €50,- per week zouden redden met die 2 pubers, maar toch...het maakt je weer bewust, en daar gaat het denk ik om.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk te horen Helma! Peter heeft verlof genomen, anders moest hij ook werken, maar we hebben allerlei plannen, dus lekker vrij :)... Fijn weekend met elkaar!

      Verwijderen
  3. Wat een leuke recepten! Die kan ik hier ook wel eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Keurige lijst weer Adrianne. Iets lekkers na 3 maanden pas, is een hele prestatie. Wat een heerlijk recept van die broodjes, die sla ik even op.
    Met Pasen doen we niets behalve een paar gekookte eitjes.
    Wél kocht ik gistermiddag met de boodschappen ook iets lekkers maar dat is gewoon voor het weekend, niet omdat het dan Pasen is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jep, wat ik 'koop' hè? Ik heb uiteraard al eerder lekkers gekregen (en hier gedeeld) en bijv. chips ofzo is ook lekker :). En we genieten van kleine dingen, zoals de zelfgezaaide tuinkers :)...

      Verwijderen
  5. Apart, dat je aan je man moet vragen of je een toetje
    mag kopen.
    Helene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat dacht ik ook toen ik het las.....

      Verwijderen
    2. Maar het antwoord was wel lief, toch?

      Verwijderen
    3. Wees niet bang, Peter geeft me alle vrijheid en het is meer dat ik het vraag, omdat ik zelf vind dat ik het niet kan maken, maar hij vindt dat onzin. Hij zegt dat ik moet kopen wat ik wil en geeft me alle vertrouwen dat ik weet wat ik doe. Sorry als het verkeerd overkwam, het is meestal meer met een gekke bek dan serieus, want het is niet zo dat ik bijv. huishoudgeld krijg. Ik pas m'n tekst even aan!

      Verwijderen
    4. :-)
      Je hebt een leuk blog. Een adviespuntje : niet zo vaak sorry zeggen, het is namelijk jouw blog!

      Verwijderen
    5. Ik overleg ook vaak met mijn man. We voeren toch een gezamenlijk huishouden met een gezamenlijk budget.. Vooral als je meedoet aan een challenge als dit kan ik het me juist voorstellen

      Verwijderen
  6. Hier ook geen paasgekte. Oke een lekkere koek bij de koffie (maar dat doen we altijd op zondag). Wat lekkere afbakbroodjes. Maar geen tafels vol met onzinnige lekkernijen en je vervolgens zo vol voelen dat het niet prettig meer voelt. Het is zo jammer dat mensen bij pasen aan eieren en hazen denken i.p.v. aan het Grote werk dat Christus voor ons deed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met Pasen eten wij altijd een gewoon zondagsontbijtje.
    Gekookt eitje en verse sap vers broodje . Klaar!
    Soms bak ik zelf een vlechtbrood of zachte bolletjes.
    Dit jaar gaat dat niet lukken. Mijn laatste optreden staat zaterdagavond gepland en dan gaan we daarna met de cast de band en de techniek na genieten. Laat thuis, of eigenlijk vroeg.....
    Het gaan vast afbakbroodje worden😉.
    Op tafel ligt het paaskleed dat vroeger bij mijn moeder op tafel lag en na het ontbijt verstoppen we paaseitjes en mogen de kindere n zoeken. Daarna verstoppen zij ze en zoeken wij......
    Soms vind ik in Juli nog een eitje want nooit vinden we ze allemaal terug.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, gelukkig zitten er papiertjes om Marie, dus kun je vast nog eten :P...

      Verwijderen
  8. Je broodjes zien er lekker uit! Kun je er ook groente aan toevoegen?
    Ik ben zelf weer verder gegaan met bloggen. Als je het leuk vind om me te volgen ben je van harte welkom!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jep, tomaat bijvoorbeeld combineert goed met ei en kaas. Of een lekkere frisse salade gewoon los ernaast, bijv. sla, ei, tomaat en komkommer. Of sla met fruitsalade. Lekker de lente in huis :). Succes! Dank voor je uitnodiging; ik ga een kijkje nemen, leuk!

      Verwijderen
  9. Leuk blog heb je! Hier een gezin van 5, waaronder 2 pubers, dus 50 euro redden wij bij lange na niet (Bv: oudste zoon eet na school een hele zak krentenbollen leeg om vervolgens om 5 uur aan de warme hap te gaan en om 9 uur 's avonds een stuk of 4 tosti's weg te werken ;-) Inmiddels bijna 1.90 m is 'ie...) W.b. de paas-gekte: Daar doen wij niet aan mee. Ten eerste moet ik met Pasen de ochtenden werken, dus samen ontbijten wordt hem sowieso niet. Herken de reactie van Helma hierboven wel: onze 2 pubers slapen ook graag een keer uit als ze de kans krijgen. Wel vind ik het gezellig om dan wat meer aandacht aan de lunch te besteden. Normaal gewoon brood met beleg, maar voor Pasen heb ik wat luxe broodjes meegebracht en persen we sinasappels uit enz. 's Avonds ons 'normale' zondagse eten: soep, vlees en ijs. Op maandag eten we ws. friet, dat vinden de kinderen leuk op zo'n dag. Rest van de week weer gezond eten. O ja, paaseitjes verstoppen doen we wèl! De jongste zit nog op de basisschool en verheugt zich daar enorm op. Maar die zakjes heb ik al even in huis en komen gewoon bij de L.idl vandaan... Al met al de extra kosten; denk een euro of 8.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Haha, pubers zijn soms onverzadigbaar ;)... Geniet ervan!

      Verwijderen
    2. OMG.. Die vrij eten nu al flink, worden ook vrij groot. Hoop dat ze die hoeveelheid niet gaan eten! Ze zijn met zijn drieën namelijk (nu 6 6 en 8)

      Verwijderen
    3. Joh, maak je geen zorgen, gewoon rustig afwachten en voorlopig genieten dat ze nog zo klein zijn :)...

      Verwijderen
  10. Erg leuke recepten weer. Hier ook geen pasen. Manlief oproepdienst en de kids werken. Ik maak een keertje aspergesoep met stokbrood en misschien wel jouw recept. Klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Omrekenen naar de kiloprijs is inderdaad een handige truc.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die staat niet voor niks in minikleine lettertjes ;)... Alleen de consument moet er wel oog voor hebben, alhoewel daar zullen de supermarkten niet zo blij mee zijn :)...

      Verwijderen
  12. Manlief mag werken met Pasen, hiep hoi !!! dan krijgt hij dus 300% uit betaald. Nou ja hij kiest liever voor vrije tijd dat houd dus in dat hij voor 2 paasdagen werken er 4 extra vakantie dagen krijgt. Wij doen overigens nooit aan vaste feestdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt goed al die vrije dagen :), geniet ervan! Manlief is met Koningsdag 3 dagen vrij geloof ik. Wij proberen met de 'vaste' feestdagen vrij te zijn, gaan dan met elkaar naar de kerk als dat er is en op bijv. Koningsdag gaan we soms met elkaar weg, maar soms ook gewoon heerlijk thuis :).

      Verwijderen
  13. Leuk idee met die broodjes! Een tip voor geraspte kaas, ik koop de geraspte kaas altijd als ze bij de Plus in de reclame is (laatst voor 1 euro) en neem dan de oude. Nu de tip, aangebroken geraspte kaas blijft prima in de vriezer. Ik gebruik wat ik nodig heb en hup terug in de vriezer. Ik heb een hekel aan boodschappen doen en haal zo'n beetje alles bij de Plus, behalve brood van de warme bakker. Maar we zijn maar met ons tweetjes dus dat valt ook wel mee en ik kook voor mijzelf 's morgens graag havermoutsepap. Ik zet 's avonds de pan klaar met de havermout, doe er wat water bij en laat ze weken, 's morgens melk erbij en als ze kookt is het gaar. Havermout kost niet veel, ik dacht 42 cent per 500 gram.
    Met Pasen doen we niks bijzonders, mijn man is op Goede Vrijdag jarig en visite komt zaterdag- en zondagmiddag. Al bijzonder genoeg dat mijn man zijn verjaardag kan vieren. Maar.... we gaan samen op 2e Paasdag heerlijk uit lunchen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. W.b. de geraspte kaas: Voor 1 van de volgende blogs wilde ik dat vermelden - ik had de kaas gekregen. Het waren reststukken van een kaasboer die z'n kaas zelf snijdt. Ik heb dus alles geraspt, een gedeelte in de koelkast gezet en doen we gewoon op brood, mmmm met tuinkers, lekker! Ik heb zeker 3/4 ingevroren :).

      Havermout zijn we hier niet zo dol op en de Plus is best een stukje weg. Voor een keer een goede aanbieding (vandaag even naar Plus gereden voor de genoemde boodschappen, besparing was ruim 7 euro geloof ik, dan kan het een keer, maar anders worden het al snel dure boodschappen ;))

      Fijne verjaardag!

      Verwijderen
    2. Ja, hier op loopafstand maar ik ga altijd met de auto omdat ik alles in 1x haal. Ik let daar ook op. Hier heb je mensen die naar verwegistan rijden omdat het "goedkoop" is maar ja hun auto's lopen vast op water. Wat hier in de stad te koop is kopen we hier. Trouwens wat maak je er een werk van om iedereen te beantwoorden.:-) Mooi van je kaasboer!!

      Verwijderen
    3. Haha, dat reageren zal niet lang meer duren. Ik tik over de 100.000 bezoekers heen, er komen er inmiddels enkele duizenden per dag en het kost me teveel tijd. kBen dus hard op zoek naar een gulden middenweg :D... Fijne avond!

      Verwijderen
    4. Meestal krijg je wel een aantal dezelfde vragen. Als je een dag wacht met beantwoorden kun je alles in één keer beantwoorden, scheelt veel tijd. Ik beantwoord zelf ook weleens antwoorden in een volgende blog. Misschien een tip??

      Verwijderen