Pagina's

dinsdag 11 april 2017

Stap 4 van 7: Piraminder

Alweer stap 4 van 7: Piraminder

4. Piraminder
5. Wees creatief
6. Koop kritisch
7. Houd je uitgaven bij

Op Facebook kwam ik laatst de Piraminder tegen. Ik sloeg het plaatje op en tekende het meteen op het whiteboard in de gang:
                                   
Erna ben ik even gaan zoeken naar de oorsprong hiervan en denk dat ik dat heb gevonden op de website van Bewust Verbruiken.

Het bestaat uit 5 stappen die denk ik voor zich spreken:
1. Gebruik wat je hebt
2. Deel of ruil
3. Tweedehands
4. Maak
5. Koop

1. Gebruik wat je hebt: Dit gebruik ik voor van alles ;). Niet alleen voor bijv. ingrediënten voor recepten (ui i.p.v. sjalot, gedroogde bieslook i.p.v. lenteui als het bedoeld is als 'groene decoratie', enz.) maar ook voor artikelen in huis. Je komt soms verrassende dingen tegen die je kunt gebruiken voor andere doeleinden. Bijv. een pan voor het koken van water als je waterkoker er even mee ophoudt ;).

2. Deel of ruil: Over (uit)lenen schreef ik al eerder en over ruilen schrijf ik bijna wekelijks; de ruilwinkel ben ik dol op en ernaast ruilde ik laatst bijvoorbeeld nog een broodbakmachine voor linnen tasjes (hierover in een latere blog meer).

3. Tweedehands: Tsja, wat zal ik hierover zeggen? Ieder die al langer meeleest, weet dat we het dragen van tweedehands kleding zelfs tweedehands brood eten, hahaha... 

4. Maak: Hier kun je natuurlijk meerdere dingen onder verstaan, zowel het repareren van dingen als ook het maken van nieuwe dingen. Onze bank repareerden we zelf, evenals onze mixer. Verder maak ik van alles en nog wat, van cadeautjes in allerlei soorten en maten (bijv. Twisterspel, Kikker in de kou, dinercheque of pot vol lichtjes) tot jurkjes voor Christilène van oude overhemden :). Het is ongelofelijk hoeveel je zélf kunt. Hier is vaak een beetje energie, tijd en vooral 'lef' voor nodig. Zo knipte ik Peters haar begin dit jaar voor het eerst zelf. Een Youtube-filmpje hielp me  :)... En ik merkte; de 2e keer ging het al een stuk beter, wie weet kan ik het de volgende keer zelfs zonder filmpje...

5. Koop: Als je het niet in huis hebt, het niet kunt delen, lenen of ruilen, als het niet tweedehands verkrijgbaar is en als je het niet zelf kunt maken, kun je het altijd nog kopen... Oftewel: Voor mij is dit de omgekeerde wereld, geef ik eerlijk toe. 

Voorheen ging het als volgt: Iets kapot, iets 'op', iets nodig - hoppa, naar de winkel en aanschaffen...
Nu gaat het zo: Iets kapot? Repareren, iets 'op'? Zoeken naar een vervanger, iets nodig? Lenen of 2ehands aanschaffen. 

En tsja, soms ontkom je er niet aan en moet je echt naar de winkel om iets nieuws te kopen. Ach, dat doe ik dan maar (met een portie tegenzin, want dat trekt m'n portemonnee leeg ;))...

Wat is jullie volgorde? Lijkt het je wat om deze Piraminder iets meer op te nemen in je systeem en zo geld te gaan besparen?

25 opmerkingen:

  1. En het grappige van creatief gebruiken wat je hebt, zelf maken, en dit soort acties dat je handiger wordt (in ieder geval allerlei fouten al eens gemaakt hebt, en die niet meer maakt. Dat heet handiger, dan) En ook in minder situaties in de stress raakt.
    Onderweg panne? je kan je fiets provisorisch maken. Te laat voor de winkel? je kan ook zelf iets bedenken met je voorraad in de kast. Dat is ook een soort van vrijheid, die je zo langzaam verovert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, helemaal mee eens! Die onderweg panne; fiets maken; gaat bij mij niet snel lukken, want ik heb een elektrische bakfiets, dus een band plakken is al een hele onderneming :D. Ik snap je natuurlijk ;).

      Verwijderen
  2. Wat een geweldige piramide! Daar kan ik wel wat mee, en ik snap 'm! Ik zit vooral bij de tweedehands afdeling op dit moment. Ik houd van kringlopen en koop mijn kleding bijna allemaal tweedehands. Zelf maken zou ik wel meer willen, maar lukt niet goed.

    En deze week eten we uit de kasten dus doe ik nummer 1 : )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon proberen, het gaat vanzelf beter. Begin met iets simpels, kijk filmpjes op internet en start met een goedkoop lapje, oud laken of andere oude stof. Echt niet moeilijk, bijv. broodzakken en levert je meteen een afvalbesparing op :). Succes en eet smakelijk; gaat vast lukken!

      Verwijderen
  3. Ik probeer ook zo creatief mogelijk te zijn. En zeg vaak tegen mezelf: ik heb weinig geld, hoe los ik dit op. Iemand had geen trechter, ik maakte er één (voor éénmalig gebruik) van karton.
    Ook eten wij regelmatig de kelder of de vriezer "leeg", als er minder budget is.
    Verder naai ik de meeste kleren voor m'n dochter en mezelf. Alleen jasjes en shirts worden gekocht.
    De haren van m'n 2 zonen en man knip ik altijd zelf. Ze zijn zelfs nog nooit naar de kapper geweest.
    Als bespaartip wil ik nog iets meegeven:
    bij schoonmaakmiddelen zit vaak een grote dop. Ik prik daar altijd een gaatje in, zodat je maar weinig schoonmaakmiddel gebruikt!

    groeten,
    Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. die dop is meestal bedoeld als maatbeker. Als je er een gaatje in prikt werkt dat niet meer.
      Ik gebruik bij mijn Sonnet allesreiniger een maatbeker van de hoestdrank. 10 ml op een emmer is echt heel weinig. Ik kan wel 100x met 1l doen als ik het volgens de gebruiksaanwijzing gebruik. Dat is 2 jaar elke week de vloer dweilen!

      Verwijderen
    2. Marleen: Klinkt goed! Zoveel kan ik helaas niet naaien, gewoon te weinig tijd voor en omdat de ruilwinkel ook gratis is, is het voor mij bijna niet de moeite om bijv. zelf blousjes te maken voor Jochanan, terwijl ik daar de leukste dingen gratis ruil :).

      W.b. schoonmaakmiddel: Ik gebruik heel weinig i.v.m. allergie en gebruik sowieso die doppen nooit :), dankje!

      Charlotte: Ook een goed idee om zo'n kleine maatbeker te nemen!

      Of je vult gewoon de dop of maatbeker voor de helft/kwart/oid. Ik gebruik de doseerdoppen van de wasmiddel, maar vul ze gewoon voor een klein beetje, schenkt makkelijker dan uit de fles, maar bespaart een hoop :).

      Verwijderen
  4. Die piraMINDER ga ik hier ook eens ophangen.
    Dat helpt ons herinneren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad een goed idee, telkens als je het ziet, weet je het weer even...
      Succes!

      Verwijderen
  5. Wat een mooi woord 'piraminderen'. Nog nooit gehoord, maar wordt hier wel toegepast. Breiwol door truien uithalen en hergebruiken. Zelf bankstel opnieuw bekleed. Jasjes voor de (klein)kinderen uit oude jassen gemaakt. Het loont niet altijd om zelf te naaien, iid vanwege ruilmogelijkheden. Maar het gemaakte is vaak erg uniek. Manchetten en kragen keren. Auto en apparaten zoveel mogelijk zelf repareren/ onderhouden. Zonneschermdoek vervangen met (grotere- dus kleiner maken) doeken uit scherm van rommelmarkt. Tent ritsen vervangen en nieuw horrengaas idem dito. Ook recepten aanpassen naar wat voorhanden is. 95% van onze inrichting is inmiddels 2ehands, meest gekregen. En toch een smaakvol geheel.
    Het heeft ons veel vrijheid gebracht. Eerst in de ratrace met hoog inkomen en altijd op en tekort. Toen de omslag in vrij korte tijd gemaakt en nu meer tijd en veel tevredener. Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt goed Mieke! Inderdaad moet je naaien omdat het leuk is, niet voor de besparing ;).
      Ga zo door!

      Verwijderen
  6. de pot met lichtjes die jij maakte zag ik vandaag te koop in action( belgie )voor bijna 3 euro ik moest aan jou denken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Serieus?! Ik heb het een keer bij iemand gezien, maar nooit in de winkel :)... Nou voor die 3 euro kun je beter een zak met 100 waxinelichtjes kopen bij Action of Ikea, dan maak je maar liefst 5 van die grote potten (!!). Bij mij gingen er 21 in (van die kleine met maar 4 branduren, de grotere zullen er minder in gaan en kun je misschien zelfs 6 potten vullen)

      Verwijderen
  7. Ik ben benieuwd waar de ruilwinkek zit waar je heen gaat. Ik kom zelf uit Apeldoorn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is voor jou dan wel aan te reizen, stuur me anders even een bericht, dan geef ik je alle info :)! adjemusic@gmail.com

      Verwijderen
  8. Wat een mooie reminder! Die piramide ga ik vaker gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Grappig, toen ik vroeger brood van de vorige dag kocht noemde ik dat altijd tweedehands brood. Wat heb ik toentertijd veel geld bespaard door brood van de vorige dag te kopen. soms wel 6 stuks tegelijk en dan vaak volkorenbrood in diverse soorten ( wit brood kocht ik niet) hup in de vriezer en weer heel wat guldentjes bespaard. Eerst met 6 personen en later 5. Wat is het heerlijk om te lezen dat zoveel vrouwen nog zoveel zelf maken. Zelf ook altijd moeten prutsen om leuke jurkjes te maken voor de meiden ( oudste is nu 48 jaar)Ruilwinkels waren er niet maar ik kreeg wel veel kleren, nu zeg ik: ook niet altijd even leuke kleren. Maar wel veranderen bijv toen het mode werd om bloemetjesstof aan een broek te hebben, maakte ik dat er zelf aan, net zoals de wijdte van de pijpen veranderen en truien breien. Ach in de jaren 70 waren de meeste vrouwen aan het naaien en breien en was er nog geen merkengekte en gelukkig zijn mijn 4 kinderen daar tamelijk ongevoelig voor gebleven Ben momenteel zelf ook een trui aan het uithalen, hij beviel mij niet en ik ben wat anders aan het breien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuk idee; dat 'tweedehands' brood... Leuk te lezen dat u ook zo creatief bent. U hebt een leuke blog!!

      Verwijderen
  10. Ik denk dat wij deze piraminder onbewust ook wel volgen! Leuk om m zo te zien!
    Je kunt op schoonmaakmiddel en verzorgingsproducten ook een hoop besparen door zelf te maken.
    Qua schoonmaken gebruik ik alleen nog maar schoonmaakazijn, soda, baking soda. Daar kom je echt een heel eind mee en veel beter voor millieu, je huid en je portemonee. Ik doe citrusschillen die ik over heb in een glazen pot schoonmaakazijn, daar trekt de geur in, waardoor je schoonmaakazijn niet naar azijn stinkt maar naar citrus ruikt! daar doe ik de badkamer enz mee. Baking soda of gewone soda om mee af te wassen, schoonmaakazijn om te dweilen en ramen te lappen, scheut schoonmaakazijn in de toiletpot, 10 min laten staan en hij is weer blinkend wit, enz. Scheelt ook een hoop ruimte in je kastje!
    Verzorgingsproducten maak ik ook zo goed als allemaal zelf, zie recepten op google) deo (kokosolie, maizena, baking soda, evt etherische olie. En wat werkt dat goed, ruik mezelf en manlief noooit meer, terwijl met Dove en Axe toch altijd rook eind vd dag. Tandpasta (kokosolie, baking soda, evt glycerine en etherische olie. bodylotion/gezichts-, hand-, babybillencreme is hier ook kokosolie. Zo makkelijk, en veel gezonder! geen troep op je lijf en echt stukken goedkoper!
    Adrianne, ik ben benieuwd hoe jij je wasmiddel maakt en gebruikt, ik heb het eerder ook gedaan met marseillezeep, maar met mn wasbare luiers ging het op een gegeven moment toch stinken, het werd er niet goed mee schoon, ik gebruik het nu alleen met donkere was. Oja, haren wassen doe ik ook al heel lang met een stuk marseillezeep, en naspoelen met appel(of natuur-)azijn. Werkt perfect voor ons, verder wassen we ons gewoon met water, wordt ook gewoon prima schoon! Heel af en toe Weleda als verwennerij! Ik vind het ook erg leuk en uitdagend om dit allemaal te doen! Groetjes, Marga

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yep, die schoonmaakazijn wil ik nog eens proberen, ik wil alleen eerst een beetje opmaken wat ik nog heb, omdat ik steeds meer flessen krijg ;)... Dankje!

      Wasmiddel maakte ik met gewone Sunlight zeep van Jumbo (Geraspt), kokend water en soda en gebruikte het voor de witte was, dus luiers, wit ondergoed, evt. m'n badhanddoeken. Ik hoor vaker dat het niet schoon wordt. Ikzelf ben juist erg content erover; luiers werden veel witter, zelfs Peter viel het op. Ik droogde ze wel buiten, misschien scheelt dat? Nu ben ik tijdelijk even aan het opmaken wat ik nog had staan, gewoon om meer ruimte te krijgen, ik had wel 5 verschillende flessen staan, dus even nu beetje minderen. Ik heb nog geraspte zeep staan, dus het is in een flits gemaakt en dan wil ik meteen foto's maken voor m'n blog een keer.

      Haren wassen wil ik ook nog eens gaan proberen met olijfzeep ofzo. Ik hoor er positieve verhalen over :)...

      Groet, Adrianne

      Verwijderen
    2. Dank je voor het compliment Adrianne en over je was, je gebruikt soda bij je wasmiddel en dat maakt dat je een goed resultaat krijgt en ook Sunlightzeep bevat,in ieder geval vroeger, ook soda. In de jaren 70/80 was het een groene trend om met groene zeep en soda te wassen.

      Verwijderen
    3. Wat leuk om te horen! Ik had het toen gewoon gekocht, omdat het snel voorhanden was (Jumbo heeft het gewoon) en niet te duur. Met die gedachte 'kan ik me geen buil aan vallen'... Ik ben erg allergisch voor groene zeep, dus dat ga ik niet proberen hoor :)...

      Verwijderen
  11. Met de piraminder in mn achterhoofd in de Action geweest. En zie; alleen gekocht wat nodig is.

    BeantwoordenVerwijderen