Pagina's

zaterdag 15 april 2017

Stap 7 van 7: Houd je uitgaven bij

Vooraf: Dank voor de leuke reacties na mijn blog van gisteren :)! Echt heel lief, ik heb alles gelezen, dankdankdank!!


7-stappenplan om te Bezuinigen, vandaag alweer de laatste stap, nummer 7: Houd je uitgaven bij


7. Houd je uitgaven bij

Om inzicht te krijgen in wat je uitgeeft, denken veel mensen dat dit begint met een vast bedrag pinnen per week en uitsluitend dit gebruiken. Uiteraard kan dit ook een hele goede manier zijn! Zelf doe ik het anders en ik laat je vandaag lezen hoe...

Ik PIN alles. Ja, echt, ik betaal niks contant, behalve een paar euro per jaar aan de collectebussen ofzo (dit valt voor mij onder giften, dus niet binnen m'n budget - vermeld ik dus niet op m'n blog). 
                                               
**

Waarom pinnen? Dat heeft een aantal redenen:
1. Ik heb vrijwel geen contant geld in huis
2. Ik heb inzicht (ja, echt, ik kan precies zien hoeveel euro er naar welke winkel is gegaan)
3. Het staat bij al mijn andere transacties online, dus lekker makkelijk invullen in mijn Excellijst; alles onder elkaar
4. Ik heb incidenteel een paar cent nodig van de week erna (bijv. omdat ik veel eters heb of omdat ik net op zaterdagavond alvast boodschappen doe i.v.m. een druk begin van de week erna). Dan moet je pinnen en heb je dat bedrag de rest van de week liggen in je keukenla, of waar dan ook, vind ik niet prettig.
5. We hebben een gezamenlijke rekening met allebei een eigen pas. Als ik dus bijv. een pak melk nodig heb, kan ik zo Peter even vragen om het te halen uit z'n werk en hoef ik niet weer over en weer uit potjes en enveloppen het geld te wisselen.

Je leest het al; ik ben fan van pinnen. Als jij juist liever het enveloppen-systeem gebruikt of juist iedere week contant je geld pint; helemaal goed, als dat voor jou werkt; vooral vol blijven houden! 

1 ding is echter heel belangrijk bij beide manieren: Houd je uitgaven bij. 'Ach, die 1,60 voor koffie onderweg, doet 't em niet...' 'joh, die 34 cent voor zo'n pak afbakbroodjes merk je echt niet...' Enz. Neenee, je moet juist wel ALLES opschrijven, echt ALLES! Dát geeft pas inzicht. Veel mensen denken te weten wat ze uitgeven, maar gokken verkeerd. Als je nooit met geld bezig bent en gewoon 'iets' uitgeeft, zonder te weten hoeveel, daag ik je uit om te bedenken hoeveel je kwijt bent per week en vanaf dat moment te kijken hoeveel het daadwerkelijk is... Of als je alles pint; om eens de bedragen van 3 weken op te tellen en te kijken wat het gemiddelde is ;)... Je kunt nog gaan schrikken...

**

- Een bakje koffie langs de snelweg kost zo'n 1,64 (heb ik berekend op basis van 31 prijzen van de koffietest van Kampioen). Nog even terzijde; de smaak bleek bedroevend en de 'winnaar' kreeg slechts een 6,9... Kortom: Geen 'zuivere' koffie ;)... Nee, flauw, maargoed voor het bakje koffie dat je dus krijgt, betaal je ongeveer 1,64. Als je dat 1x per week doet, is dat na 50 weken 82 euro. Doe je dat 2x per week 164 euro. 3x per week een bakje koffie - 246 euro alstublieft... Kortom: Al die kleine beetjes maken één grote...Zomaar wat voorbeelden:

- Buiten de deur eten, bijv. het bedrijfsrestaurant op je werk. Broodjes, beleg, beker melk, stuk fruit: 3 euro? Ik heb geen idee, maar het rekent makkelijk, dus even 3 euro. Als je dat 45 weken lang 1x per week doet: 135 euro. 2x per week 270 euro en 3x per week 405 euro.
- Een stukje luxe kaas/zakje nootjes/puntje brie/iets lekkers 'voor het weekend': Het 1 is duurder dan het ander, laten we uitgaan van 2 euro. Stel dat je jezelf dat 40 keer 'toestaat'. Toch weer 80 euro. 
- .... Vul zelf maar in en bereken het eens per jaar i.p.v. per keer. Je zult versteld staan hoe groot kleine bedragen kunnen worden...

Ik heb bewust het aantal weken laten verspringen en de bedragen zijn fictief, maar het gaat om het idee, ik hoop dat het duidelijk is: Het heeft echt zin om AL je uitgaven bij te houden, i.p.v. alleen de grote boodschappen-bonnetjes.

Hoe kun je het beste je uitgaven bijhouden?
Dat is per persoon verschillend. Ik heb zelf een superfijn Excel-document waar ik erg blij mee ben. Voor onszelf gemaakt, uitgebreid voor de challenge en erg handig ter ondersteuning van mijn weekbudget. Ik kan precies zien hoeveel euro ik nog te besteden heb. Ik heb dit best goed in mijn hoofd en weet vaak wel 'kheb nog een kleine 10 euro over', maar ik weet dan niet dat het 9,34 is. Zó precies reken ik niet, dat doet Excel voor mij :)... 

Anderen vinden juist op papier heel handig. Een mooie lijst voor IN, een mooie lijst voor UIT, pen erbij en iedere keer na de boodschappen even opschrijven, erna optellen en klaar. Ik heb dit geprobeerd tot 2x toe. Het is mijn manier niet, maar daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat het voor anderen niet kan werken, want iedereen is anders, ik vind juist zo'n groen vakje met het bedrag dat positief is of juist rood wordt als ik teveel heb uitgegeven heel handig. Als je interesse hebt in het Excel-document: Mail me even (adjemusic@gmail.com), dan stuur ik het naar je toe. Ik heb bij mijn weten alle aanvragen beantwoord, maar mocht je geen reactie hebben ontvangen, reageer dan even onder deze blog, dan kan ik het over het hoofd gezien hebben, want het waren er vrij veel... 
(Update 13:00 uur - LET OP: Reageer ALLEEN hieronder als je al eerder hebt geprobeerd me te mailen, maar geen reactie hebt ontvangen. Ik zou het vervelend vinden als je last krijgt van spam. Ik heb tot en met 13.00 de mailadressen gekopieerd, dus evt. kun je je reactie bewerken en je mailadres verwijderen. Ik heb erg veel mails ontvangen, dus het kan best pas begin volgende week worden dat ik alles heb beantwoord...)

                                    **

Bij deze stap kan het ook helpen om eerst de afgelopen 3-4 weken in kaart te brengen wat je hebt uitgegeven wanneer dit nog te traceren is. Je kunt dan echt zien dat ook kleine pinbedragen best groot zijn. Bijvoorbeeld iedere 2 weken 1 pakje sigaretten van 6,30 (19 sigaretten las ik op internet, dus dat is maar ongeveer 1 sigaret per dag) klinkt niet veel. Maar doe dat eens x 26... 163,80 euro vinden de meeste mensen best veel geld... En als je dus wekelijks een pakje van ruim 6 euro haalt, telt de kassa 327,60 euro wat het kost om 2 à 3 sigaretten per dag te roken... 

Wij roken allebei niet, ik heb astma en kan er dus helemaal niet tegen. In huis wordt ook niet gerookt, mijn familie rookt ook niet, dus lekker makkelijk. Van Peter wel wat en ook wat vrienden of buren, dus die roken dan buiten. Scheelt mij weer gepuf, maar vooral: Het scheelt handenvol geld, zoals je ziet... 

Nou, ik zou zeggen: Heel veel succes voor degenen die ermee aan de gang gaan :). Schroom niet om je vraag te stellen; dit kan ook via Facebook in 1 van de besparingsgroepen, dan reageert er vast wel iemand... Of via de reacties hieronder/mail. 

27 opmerkingen:

  1. Goede blog! Wij pinnen ook het liefst alles en houden iedere cent bij in Excel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik haal elke week geld contant.
    Wat overblijft breng ik weer naar de bank.
    Is niet echt handig, ik ga eens bekijken of wij ook alles gaan pinnen. Dat is uitproberen of dat bevalt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oja, ik zou dan zeker gaan pinnen en gewoon volhouden. Later moet je gaan betalen per storting bij de meeste banken, echt jammer van je geld... Maar dat is per bank verschillend...

      Verwijderen
  3. Ik zou graag je Excel-programma ontvangen.
    mailadres: eenleukleven@outlook.com
    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik doe ook nog elke week mijn week geld pinnen, Maar als ik straks meer inzicht krijg in mijn budget, wil ik toch gewoon weer pinnen, Want soms is het voordelig om te pinnen, Voorbeeld, het eindbedrag is 2,43, wordt het naar boven afgerond, nadeel voor mij dan 2 cent. Met pinnen heb je dat niet. Maar eerst meer inzicht. Dat excel programma is dat hetzelfde als sjouke? Is die van jou makkelijker? Dan wil ik hem ook wel graag. Alvast mijn mail adres. gerry333@live.nl. Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is dezelfde als Sjoukje (die van de challenge): We hebben nl. zelf die van ons aangepast aan haar wensen voor haar challenge :)...
      Dat voor-/nadeel neem ik voor lief. Je moet dan nl. per keer wel contant én pin meenemen en ter plekke bedenken hoe je wilt betalen. Zou voor mijzelf teveel rompslomp geven, alhoewel ik zelf pleit voor het 'letten op de kleintjes', dus ik snap echt wat je bedoelt :)...

      Verwijderen
  5. Ik ben net gescheiden en zo gauw ik mijn eigen stulpje vind, ga ik ook Alles bijhouden.
    Zo'n sheet lijkt mij een super hulpmiddel.
    Graag ontvang ik deze op:
    nicolavdbb@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mag ik ook jouw exelbestand?

    anjavandenbighelaar@live.nl (alles kleine letters)

    Alvast bedankt en fijne paasdagen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mailadressen staan genoteerd, ik ga er begin volgende week even voor zitten om alles te sturen... Iedereen een goed weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik pin mijn weekbedrag. Alle geld wat ik over heb, doe ik in een spaarpot. Van dat geld koop ik bijvoorbeeld een aanbieding koffie/wasmiddel. Zit er teveel in de spaarpot, dan pin ik die week niet maar gebruik dan het geld uit de spaarpot. Yasr

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Adrianne, graag zou ik ook je Excel programma ontvangen. Email: s.v.asperen@gmail.com
    Hartelijk dank alvast :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik wil het ook wel graag ontvangen:
    ron.kikkert@online.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik wil ook graag je Excel bestand ontvangen. Mijn email is miepie2003@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mag ik ook het excelbestand ontvangen? Groetjes Emmelie emmeliehagedoorn@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zou graag je excelbestand ontvangen. Grietvht1987@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi. Zou je mij het bestand ook willen mailen? rinekedoldersum@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi,
    Ik wil graag jou Excel-programma willen ontvangen.
    Email: inomartis@hotmail.com
    Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi, ik ben via een link bij je Blog gekomen, super veel tips 👍🏻
    Kan ik ook dat excelbestand nog ontvangen? Mijn email is:yvonnevdvalk@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hi
    Zou ik ook je exel bestand kunnen.krijgen
    Mevers85@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi, ik zou graag je excelbestand ontvangen.
    jahean@hotmail.nl
    Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo,
    Supertips en een heel goed voorbeeld!
    zou ik jouw exel bestand mogen ontvangen?
    Hartelijk dank alvast.

    rtzegers@ziggo.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  20. LET OP: Mail me even met je mailadres ipv hier je mailadres neer te zetten ivm kans op spam...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. hey kan ik het exel bestand ook nog krijgen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jep, mail me even naar aad.actief@gmail.com en ik stuur het je toe :)

      Verwijderen