Pagina's

donderdag 13 april 2017

Stap 5 van 7: Wees creatief

7-stappenplan om te Bezuinigen, vandaag stap 5 van 7: Wees creatief


5. Wees creatief
6. Koop kritisch
7. Houd je uitgaven bij

Al erg veel voorbeelden zijn aangehaald in de vorige stappen of elders in m'n blog. Even snel een rijtje:

- Maak zelf cadeautjes (bijv. pot vol lichtjes, dinercheque, Twisterspel)
- Repareer kapotte dingen (bijv. bank en mixer)
- Naai kleding of andere accessoires zelf van 'gratis' stoffen bijv. oude overhemden
- Knip zelf haren (scheelt erg veel, al zou je het maar de helft van de tijd doen of de helft van je gezin)
- Ruil (daarin hoef je niet brutaal te zijn, maar je kunt toch gewoon een berichtje op je Facebook-pagina plaatsen 'ik ben op zoek naar een babydraagdoek, heeft iemand er 1 te leen of wil je het ruilen voor een zelfgebakken appeltaart?' Zelf ben ik dol op ruilen en ik vind het op mijn beurt ook niet gek als iemand voorstelt om iets te ruilen)...
- Autowassen

Wat zou je nog meer zelf kunnen doen? (zomaar wat ideeën; ik zou er wel 10 blogs vol mee kunnen schrijven denk ik ;)):

- Je container schoonmaken (veel mensen zeggen 'natuurlijk!' maar zo vanzelfsprekend is dit niet. Alweer enige tijd geleden kwam er een vriendelijke jongeman aan de deur met de vraag of wij een abonnement wilde voor het schoonmaken van de container. Veel mensen vinden het ideaal. Mijn ervaring is dat onze container niet zo heel vies wordt. Onderin de groene container ligt een stuk krant - volgens Milieucentraal mag dit gewoon - om vastvriezen en viezigheid te voorkomen.) En daarbij; ik hoef niet te eten uit mijn container, dus als het niet brandschoon is, vind ik niet erg. Een abonnement vanaf een kleine 50 euro per jaar voor 6x schoonmaken van 1 container vind ik erg veel. Voor 3 containers betaal ik dan al minimaal 150 euro, daar kan ik 3 weken boodschappen van doen :)...

- Ramen zemen (al bijna 6 jaar geleden kochten we een telescoopsteel met raamwisser voor nog geen 20 euro. Deze kan een heel stuk worden uitgeschoven, zeker een meter of 3/4 denk ik) Hiermee zemen we sinds dat moment onze eigen ramen, binnen/buiten/boven/beneden. Tenminste; de telescoopsteel gebruiken we voor buitenramen boven, de rest kunnen we - al dan niet met een krukje - zelf bij). Een rondje internet levert enorme prijsverschillen op voor dezelfde hoeveelheid ramen, tussen de 7,50 en 40 euro voor een stuk of 4-6 ramen. Ik weet natuurlijk dat er verschil is tussen veel woningen en ramen. Wij wonen in een woning waar we overal goed bij kunnen. De ramen op de 2e verdieping kan ik allemaal naar binnen draaien, dus makkie. In enkele jaren tijd toch heel wat uitgespaard (laten we zeggen 15 euro per keer alles wassen en dan slechts 1x per 3 maanden - zelf was ik ze in de praktijk vaker, maargoed, even voor het gemak: 60 euro per jaar. Toch in 6 jaar tijd 360 euro bespaard - 20 euro telescoopsteel = 340 euro)

**

- Repareer zelf kleding. Een legging met een gat, wordt steeds groter en ziet er niet zo netjes uit. Als het de naad is, kan het erna nog wel gedragen worden. De gerepareerde leggings die niet zo netjes meer uit de reparatie komen (bijv. doordat op de knie een gat is gerepareerd) draagt Christilène voor buiten spelen. Lekker in het gras/zand/enz. en als niet meer draagbaar is, kun je het nog afknippen boven de knie, rekbaar kantje eraan en je hebt een fraai overbroekje voor onder een jurkje of rokje wat er netjes uit ziet. En als het dan echt, echt niet meer kan: Misschien kan er nog een legging voor de pop of barbie uit gemaakt worden? Als dat ook al niet meer kan; dan is het tijd voor de lompenzak...


Nodig: Kapotte kleding, kleurtje garen dat erbij past, schaar, naald, evt. tornmesje en natuurlijk een kopje thee :)... Hier op de foto: 2 leggings van Christilène, 1 van mij en dat schortje dat ik ruilde; daar moesten nog 2 knopen aan. Om eerlijk te zijn vind ik kleding repareren niet m'n leukste klusje, maargoed een muziekje en wat slokken thee tussendoor helpen me erdoor :)... Op Youtube zijn vast filmpjes te vinden over de verschillende soorten reparaties, succes!

- Zelf een diner/high tea maken voor een bijzondere gelegenheid
- Traktatie maken en/of kinderfeestje organiseren (ik heb hierin heel wat creatieve voorbeelden van mijn moeder gezien, dus voorlopig kan ik vooruit :))...

Uiteraard begrijp ik dat er situaties zijn waarin je niet in staat bent zelf je ramen te zemen, container schoon te maken, kinderfeestje te organiseren, enz, enz. Dat is natuurlijk totaal niet waar ik op doel, maar ik wil jullie gewoon inspireren met wat ideeën die in me op zijn gekomen en die wij zelf doen. 

Tips hierbij: 
- Kijk naar de besparing per jaar en niet per keer. 
- Of kijk zelfs naar de besparing in 10 jaar (wat heb je in 10 jaar op je spaarrekening kunnen zetten als je het al die tijd zelf doet) In mijn geval kostte mijn auto met 1x per maand tanken en voor de deur staan (verzekering/wegenbelasting/onderhoud/afschrijving) bijna 2000 euro. Als ik die dus 5 jaar buiten de deur weet te houden, houd ik maar liefst een kleine 10.000 euro in m'n portemonnee... Vandaar dat ik besloten heb om ook als Christilène naar school gaat toch in eerste instantie het fietsend te gaan proberen, elke maand dat ik de aanschaf van een auto uitstel, bespaar ik enorm veel geld...
- Vraag anderen om hulp (zie je de organisatie van een kinderfeestje niet zitten, vraag dan je (schoon)zus/vriendin om je te helpen. Op jouw beurt kun je misschien bij hun feestje weer assisteren of bijv. de kindertraktaties maken)
- Durf te ruilen: Iemand kookt een avond voor jou terwijl jij hun bovenramen zeemt met je telescoopsteel, iemand strijkt voor jou en jij doet wat verstelwerk voor diegene, enz, enz. 

En vooral: Kijk naar wat haalbaar is voor jezelf en eventuele anderen in je gezin. Ik kan zelf eigenlijk geen bovenramen zemen, maar Peter doet het, dus prima taakverdeling. In die tijd doe ik de binnenboel en zijn we tegelijk klaar. 

Wat zijn jullie door de jaren heen zelf gaan doen en hoeveel bespaar je ermee? En wat zou je zelf willen gaan doen om te gaan besparen (hoeft niet uit bovenstaande lijst te komen; er zijn uiteraard eindeloos veel opties ;))...

13 opmerkingen:

  1. Haar knippen: ik knip het haar van mezelf en de kindjes al jaren zelf. Man scheert zn haar helemaal af. Dat zal ook een slok op de borrel schelen.
    Geen poetsvrouw nemen: in onze vriendenkring/bij familie heeft bijna iedereen een poetsvrouw die een paar uur per week komt. Wij poetsen zelf (ook al doe ik dat niet graag en poetsen we eigenlijk te weinig) :-)
    Zelf auto wassen ipv wasstraat
    Kindjes thuis houden ipv continu van het ene kamp naar het andere sturen! Zo n vakantiekamp kost gemakkelijk 150€/ week per kind. Voor veel minder geld doe ik in de vakantie zelf wel leuke dingen met ze
    Enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke ideeën Adrianne. Wij wassen ook zelf de ramen.
    Alleen boven is wel eng, zo'n telescoopgeval is handig.
    We maken zelf de container schoon, ik doe er ook altijd een paar proppen krant onderin. Ruilen is ook een goed idee, dat doen we nooit op die manier zoals jij schrijft.
    Kleding herstellen en cadeautjes zelf maken ben ik niet handig in maar die ga ik wél doen.
    De auto wassen we nooit, we hebben er geen. De Man woont dicht bij zijn werk. Niet noodzakelijk daarom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Top, zo'n auto scheelt je veel geld. Houd vol, je komt er wel :D!

      Verwijderen
  3. Goede tips! Ook wij doen veel zelf, alleen de boodschappen worden momenteel grotendeels door ah gedaan ivm bekkeninstabiliteit. Echt ruilen doen we niet, maar vind ik wel een goed idee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Groot gelijk w.b. boodschappen; ik deed ze ook online in m'n zwangerschap ivm bi, blij dat die mogelijkheid bestond :)

      Verwijderen
  4. Ruilen zou ik ook wel meer willen maar ik merk dat ik moeite heb een ingang te vinden. Met spullen lukt het beter, maar dan niet een directe ruil maar door dingen weg te geven en later weer eens wat anders te krijgen van diezelfde persoon.
    Kledingreparatie lukt mij ook steeds beter gelukkig dat scheelt ook echt veel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je wordt vanzelf handiger, geloof me :)... Oefening baart kunst, zo zie je maar weer...

      Verwijderen
  5. Bij mij zeiden ze vroeger altijd van ruilen komt huilen 😩

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahaha, ik heb nog nooit erom gehuild, misschien geeft dat je nieuwe moed om het eens te proberen ;)?

      Verwijderen
  6. Onze kinderen van 7 en 10 jongen en meisje zijn nog nooit naar de kapper geweest en ook mijn man knip ik al meer dan 15 jaar. Zelf ga ik hooguit eens per jaar. Op budgetweekmenu.nl kun je lezen hoeveel dat scheelt te zamen met allerlei andere goede tips.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heeft je al veel geld bespaard, goed bezig! Zelf heb ik op die website gekeken, staan voor veel mensen leuke dingen op. Persoonlijk haal ik m'n inspiratie er niet vandaan, vrijwel alles doe ik al :). Dank voor je tip!

      Verwijderen
  7. seizoensgroente kopen op de markt. in heusden hebben we 2 keer per maand een markt waar je zeer voordelig groente kan kopen. dit doe ik in de zomer en heb in de winter nog groente door deze in te vriezen
    nog een tip is als je kookt , kook in het groot en vries het in. je vuur moet toch opstaan, of het nu een kleine of een grote pot is doet er niet toe

    BeantwoordenVerwijderen