Pagina's

woensdag 29 mei 2019

Kinderfeestje - handvlieger maken

Met Christilènes kinderfeestje maakten we een handvlieger. Ik had het idee om iets te naaien achter haar nieuwe naaimachine, maar toen ik alle kinderen ging optellen waar ze zelf naar het feestje was geweest kwam ik op een indrukwekkend tiental uit en besloot ik 'dat wordt te gek...' 
Het moest dus iets worden dat wat eenvoudiger was. Ik zag op Facebook een handvlieger voorbij komen. Dat moest het worden. Toen ik een voorbeeld had gemaakt was ze meteen enthousiast. 
Ik had alles nog in huis, dus dat was makkelijk. 

Je hebt nodig: 
- Ring (ik gebruikte een houten ring, kijk evt. bij kringloop voor gordijnringen ofzo. Bij grotere kinderen heb je een grotere diameter nodig, voor kleinere handjes volstaat een kleinere doorsnee)
- Stoffen lint
- Stofschaar

Ik zette mijn bak met lintjes op tafel, gaf ieder een houten ring, deed 1 lintje voor (gewoon in het midden knopen om de ring heen) en liet hen zelf lintjes kiezen. Ik was blij dat ik hulp kreeg van m'n zusje (kleuterjuf), want Peter was dan weliswaar met de jongens de speurtocht aan het uitzetten, maar al die kwetterende kleuters 'mag ik die, ik wil die, is er nog genoeg rood, enz.' was zelfs voor deze mama-juf een hele kluif ;)...

Ze zijn echt superlief geweest, de 1 kon netter in het midden knopen dan de ander, maar alle lintjes zaten uiteindelijk aan de ring. Ik had gezegd 'omdat Christilène 6 jaar is geworden mogen jullie allemaal 6 lintjes uitkiezen'. Dat ging prima en het werden fleurige vliegers, kijk maar:

De vliegers mochten na het maken mee naar buiten onderweg met de speurtocht. Ze vonden het helemaal leuk en vliegerden er vrolijk op los... 

Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt. Bijvoorbeeld dunner lint, dikker lint, een kraal onder de knoop en dan een nieuwe knoop, de rest van de ring omhaken met katoen of een dun lintje, enz. 

Door de kinderen om de beurt te laten kiezen waren ze hier best gelijktijdig klaar. De kinderen die net iets eerder klaar waren konden vast even naar toilet en schoenen/jas aan en klaar gaan staan. 

Morgen de speurtocht...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten