Pagina's

maandag 29 mei 2017

Nieuwe challenge - Minimaliseren - 1000 stuks?

Vrijwel iedereen die meeleest kent onze challenge om te leven van 50 euro per week met ons gezin van 4 personen. Lees anders nog maar eens terug.

Nu heb ik laatst ergens een uitdaging gezien om per persoon slechts 100 euro uit te geven aan kleding voor een jaar lang. In ons geval dus 400 euro. Totaal heb ik voor de kids samen een kleine 8 euro uitgegeven, kreeg ik vorige week mooie Birkenstocks sandalen aangeboden naar aanleiding van m'n blog voor maar 10 euro en kocht ik een poos geleden voor 36 euro 4 nieuwe hemden voor Peter. Oja en ik kocht voor mezelf een mooie donkerblauwe lange jurk bij de kringloop voor 5 euro. Totaal dus nog geen 60 euro in de achterliggende 5 maanden. Ik zie het niet gebeuren dat we nog 340 euro kwijtraken aan kleding. Peter en ik hebben weinig tot niets meer nodig voor zover ik nu kan inschatten en mogelijk nog een keer een paar schoenen/laarzen/jassen voor de kids, maar daar ga ik geen honderden euro's aan besteden. Kortom: Voor ons niet echt een uitdaging, want ik kan al bijna voorspellen dat dat doel gemakkelijk gehaald kan worden. Ik ga mezelf niet opleggen niks meer te kopen tot eind van het jaar, want door te streven naar 'zo min mogelijk' behoud ik voor mezelf het stukje ruimte om een paar goede (evt. tweedehandse) schoenen te kopen voor de kinderen als er bij de ruilwinkel niks is of om kapot ondergoed te vervangen of nieuwe sokken te kopen.

Ik ben nog niet uitgekeken op mijn 50-euro-challenge, maar inmiddels weet ik wat ik kan doen, hoeveel er uitgaat en wat er past binnen m'n budget, waardoor het me leuk leek om iets nieuws erbij te bedenken (ik ga dus ook gewoon door met die 50-euro-per-week en blijf hier ook over bloggen!).


Al langere tijd vinden we dat ons huis best vol is. Allerlei spullen hebben we bewaard, staan op de vliering, kregen een plaatsje in de kasten, enz. terwijl we er niets (meer) mee (gaan) doen. Veel hebben we al weggedaan naar rommelmarkt/kringloop, verkocht of via de ruilwinkel/weggeefhoek aan anderen gegeven (ik heb uitgerekend dat het zo rond de 1000 stuks zal zijn). Het lijkt me een leuke uitdaging om voor het eind van het jaar nóg 1000 stuks weg te doen. Een bak kralen telt als '1', maar een stapel met 10 boeken zijn er 10. Nog even bedenken hoe ik omga met spullen die het huis inkomen (moet ik die er dan weer bij optellen?) of met cadeautjes die het huis verlaten (bijv. een zelfgemaakte spijkerschort zorgt er wel voor dat mijn stof vermindert, maar laat niet een hele spijkerjurk verdwijnen, omdat ik er wel 3 of 4 uit deze stof kan naaien). Er zijn overigens genoeg huizen waar het een stuk voller is dan bij ons, hoor ;), maar ik denk zomaar dat we met 1000 stuks minder iets meer ruimte krijgen, nog meer overzicht en uiteindelijk alleen overhouden wat we echt gebruiken en zodoende minder tijd hoeven te besteden aan opruimen, ordenen, enz.

Vanaf nu ga ik dus tellen, delen met jullie hoe ik te werk ga, wat me inspireert, wat ik niet meer nodig heb, enz, enz. Het geld dat ik verdien d.m.v. verkoop via mijn Marktplaats-shop gaat gewoon op de spaarrekening en wordt gebruikt voor extra aflossing van de hypotheek of extra geld voor de kids (sparen we sowieso maandelijks een leuk bedrag voor, maar extra is altijd leuk :)).

;)
Ik ben benieuwd of het me gaat lukken, want ik heb uitgerekend dat dan zeker zo'n 30 dingen per week moet weg doen... Dat is nog best een dingetje, want er zijn ook weken bij dat ik het echt niet red om op te ruimen en dan moet ik de week erna ineens 60 dingen weg doen...

Vragen als 'word ik er blij van?' en 'gebruik ik het?' zullen aan de orde gaan komen en als het antwoord op beide 'nee' is, verlaat het ons huis... Eens zien hoever ik de komende week kan komen.

Doe je mee?
Jullie nog tips? Liefhebbers die mee willen doen? En zo ja; wat motiveert jou om aan de slag te gaan? Bijv. wekelijks een blog met de stand hoeveel er weg zou 'moeten' zijn om de 1000 te halen? Vind je het leuk om te zien wat ik weg doe? Hoe ik te werk ga? Heb je behoefte aan boekentips? Enz.? Laat het me weten, ik ben erg benieuwd!

39 opmerkingen:

  1. Leuk dat je het minimaliseren en ontspullen hebt ontdekt, het is echt prettig om al die nutteloze zooi die maar staat te staan weg te brengen.

    Wel benieuwd wat het gaat betekenen voor je challenge. Zoals laatst, toen je schreef over dat je iets had gemaakt van een roze blouse die je niet paste. Die heb je zo bewerkt dat je een leuk cadeau had. Mij had dat niet gelukt, ik ben niet creatief en handig en daarnaast zou zo'n blouse die ik toch niet pas allang het huis hebben verlaten tijdens het opruimen. Snap je? Benieuwd hoe dat bij jou gaat straks.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat ik ga starten met 1000 stuks die sowieso m'n huis kunnen verlaten, lekker veilig :P... Die blouse paste ik in en na m'n zwangerschap, dus heb ik wel gedragen, maar nu past het niet meer, vandaar dat het er nog lag. Zooooveel te doen gehad dat m'n kledingkast opruimen na m'n bevalling geen prioriteit had ;)...

      Verwijderen
    2. Hahaha, lekker veilig ja. Maar prima toch. Ik vind spullen wegdoen en mijn huis steeds leger en rustiger zien worden echt zo heerlijk. Je gaat er vast ook profijt van hebben! Schoonmaken bijvoorbeeld gaat zoveel sneller in een huis waar geen overbodige zooi in staat.

      Verwijderen
  2. Hoi, ik volg je sinds kort. Maar je inspireert enorm. Laat ik nou van t weekend net besloten hebben om weer s wat meer op te gaan ruimen. Ik ga (proberen) met je mee te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij doen het ook andersom. Er komt gewoon niets meer in. Dus aan de ene kant gaat er veel uit ( sinds begin dit jaar al n 400 dingen) en er komt niets meer in. Eerst kijken of we nog wel nodig hebben ( en daar heel lang over slapen en misschien wel lenen ). Buiten boodschappen en de nodige dingen voor de vakantie (en dan moet het nog thuis bruikbaar zijn) komt er niets in :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw netjes!! Die 'andersom' had ik hier al :). Moet wel met die 50europerweek-challenge. Er is gewoon geen geld over voor allerlei hebbedingen. Enige dat ik kocht was volgens mij 1 bol haakkatoen bij Action (om een baret af te haken, die bollen hadden ze vorig jaar niet meer, dus lag nog te wachten) en 1 plakbandautomaat (op elke verdieping gebruiken we het ding dagelijks en op de 1e verdieping was ik continu aan het mopperen dat ik bij het inpakken van pakketjes voor de webwinkel geen plakband had, hup weer een ritje naar boven of beneden en vervolgens mopperij als ik de automaat had laten staan en een uur later beneden nodig had. Kortom; minimaliseren op ergernis :P...)

      Verwijderen
  4. Ik ben sinds kort bezig! Veel dingen staan nog wel boven, en hebben het huis nog niet verlaten, omdat het nog op marktplaats staat. Maar er is al zoveel weg, heerlijk! Die 1000 ga ik makkelijk halen ;-). Het doel de badkamer te verbouwen komt zo elke week weer wat dichterbij want elke verdiende euro door marktplaats verkopen was geld wat in huis lag te verstoffen in de vorm van onnodige spullen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed bezig en wat een leuk doel! Dat is behapbaar! Het is even een knop om hier, want hypotheek extra aflossen lijkt zo'n bodemloze put om te vullen met allemaal drupjes, maar ik weet dat alle beetjes helpen, dus moet lukken denk ik ;)...

      Qua spullen moet ik die 1000 ook makkelijk kunnen halen, maar ik worstel met m'n tijd. Door m'n 50europerweek maak ik ook de cadeautjes zelf, spoel ik altijd de luiers (voorheen kocht ik in drukke weken een pak wegwerpluiers), zijn we weer zelf aan de klus geslagen (schuur uitbreiden, we doen vrijwel alles zelf, scheelt een hoop geld, maar kost wel tijd), enz. Vandaar dat voor mij deze uitdaging groot genoeg is :P...

      Verwijderen
  5. Knap dat je zo weinig geld aan kleding uitgeeft in een jaar. Dat is al een mooie besparing. Toevallig ben ik ook net begonnen met opruimen. Afgelopen zaterdag het boek 'Spark Joy' gekocht van Marie Kondo en begonnen met het opruimen van de kledingkast. Resultaat: 5 zakken met kleding en beddengoed die naar de kledingbak kunnen. Daar ben ik al heel blij mee. Veel succes met je 1000 stuks challenge!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. kBen Spark Joy ook aan het lezen (van de bieb). Goed bezig! Ik doe iedere keer iets en doe het op een manier die beter bij me past. Bijv. iedere keer een stuk van de kledingkast ipv alles op een berg. Met 2 kleine kids gaat dat gewoon niet, ik moet er tussendoor steeds af en soms komt er 2 of 3 dagen niks van en ligt de hele troep er anders maar :)...

      Jij ook succes, mooi die 5 zakken! Kan zomaar goed zijn voor 80 tot 100 stuks al hoor ;)...

      Verwijderen
    2. Prima om het op je eigen manier te doen. Je moet het doen op een manier dat je het vol houdt. Ik denk inderdaad dat ik de 100 stuks wel gehaald heb al. Op naar de 1000 dan maar. Jij ook veel succes!

      Verwijderen
  6. Op het moment dat we ons (vorige) huis te koop hadden gezet begon het grote opruimen. En dat terwijl ons huis al redelijk leeg was op het moment vlak voor de daadwerkelijke verhuizing kon er nog meer weg. Zakken en dozen vol spullen brachten we weg. Nu al ruim twee jaar in ons klushuis merken we dat het opruimen en weg doen een continu proces is en blijft. Dan gaat er weer een vracht restjes klusmaterialen richting de vuilstort. Bijvoorbeeld een stukje gips plaat, je hebt immers altijd wat snijverlies. Maar ook kinderkleding na een seizoenswissel of groeispurt, interesses en hobby's van de kinderen veranderen ook dus voor je het weet kan het een weer plaats maken voor het ander. Het geeft mij rust dat ik precies weet wat er in welke kast of lade ligt. Ik hoef een stuk minder over spullen na te denken.

    Succes met je opruimchallenge!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een verhuizing lijkt me super - puur voor het verplichte opruimen in korte tijd... Niet voor alle rompslomp die het met zich meebrengt :( ;)...

      Succes met je klushuis!!

      Verwijderen
  7. Wat een toffe challenge weer! Ik denk dat wij ook best wel aan 1000 stuks kunnen komen tot het einde van dit jaar. Misschien bedenk ik wel dat ik met je mee ga doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik doe dat ook geregeld, heb er ook over geblogd en probeer één ding per dag op te ruimen. Schrijf het ook allemaal in een schrift Zo heb ik van januari t/m maart 101 dingen weggedaan ( Naar St. Roec, marktplaats, kinderen enz. Ik doe niet per se elke dag een ding maar probeer 30 in de maand te halen, april was zelfs 40 maar mei staat op 15. Het wordt ook lastiger ( toen ik het een paar jaar geleden een jaar lang gedaan heb kwam ik op mijn doel uit)De grote stukken zijn al weg, nu gaat het om kleinere dingen van een overtollig schaartje tot vaasje, van een handwerkje tot een spiegeltje. Ik ben wel strenger met tellen van stapels bladen e.d. Een jaargang Ariadnes reken ik als 2 en een set van 6 glazen heb ik ook als 2 gerekend. misschien moet ik dat ook per stuk doen. Bepaalde dingen zet ik op de foto en op mijn pinterest als herinnering.Succes. Oja er komen ook wel dingen in, die tel ik niet maar probeer iets anders weg te doen. voorbeeld, een 2e hands theeblad gekocht en mijn oude is weggedaan. En bij kleding probeer ik dan iets anders op te ruimen maar lukt niet altijd. Wel laatst met schoenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed bezig! Leuk, ik ga nog eens snuffelen in het blog-archief! Daar kan ik vast inspiratie uit opdoen ;)...

      Tellen moet ik nog gaan doen, ik weet dus nog niet hoe streng ik ga zijn. Misschien begin ik maar met een doos strijkkralen, dan ben ik meteen klaar, haha ;)...

      Verwijderen
  9. Tot een paar jaar terug met vier man 1 ervan in de luiers, van 15,- voor boodschappen en 10,- voor luiers èn babyvoeding moeten doen, en nee geen schuldsanering maar wel alles afgelost, als ik dit zie is dit nog steeds luxe omdat we hier nu 25,- aanhouden ja ook voor kleding kapper schoenen etc en nee lijkt niet veel maar als je goed oplet heel goed te doen! En je leert zuinig te zijn en te sparen voor de dingen die nodig zijn. (Al gebruik ik de kb ook voor de schoenen en kleding hoor, maar ik vul aan wat vervangen en of te klein is en ga met briefje op pad, en de oudste heeft nu kledinggeld overigens van de kb)
    Kinderbijslag wordt voor dingen voor school gebruikt, en meer dingen die noodzakelijk zijn voor hun (zwemmen, paardrijden op vrijdag naar de jeugdbijeenkomst van de kerk, regenpak en dus ook kledinggeld/zakgeld voor oudste en wat eerder genoemd) en van gespaard ook.
    Veel zelf maken lijkt veel tijd in te nemen in het begin, maar tegenwoordig valt dit juist mee, zelf broodmakrn, koekjes, zelf ijsjes met roosvicee maken, fruit en groente bij de boer halen of goedkoop op maandagmorgen (naja dit doet iemand anders en neemt dit mee voor ons) groot koken en in de vriezer en inmaken van jam, fruit etc geeft een super gevoel en ook trots op jezelf, door die tijd zijn we terug naar de basis gemoeten en dit heeft heel bevrijdend gewerkt.

    Het liefst zouden we echt back to basic gaan! Dit zou zo fijn zijn, en volgend jaar maken we er een begin aan om dit werkelijkheid te maken, mijn blog staat nu op privé, maar soms kijk ik ook ernaar dat we het gered hebben toen iedereen zei dat we het niet zouden redden, en in de schuldsanering zouden komen... we hebben het gered en zonder voedselbank hebben we toch elke dag warm eten en groente en fruit gehad.

    Als je niet anders kan leer je er naar leven en in ons geval heeft dat positief uitgepakt.

    Deze challenge gaat je zeker lukken! En met meer gemak dan jezelf zou denken eind van het jaar kijk je positief en vol vertrouwen de toekomst tegemoet, want je weet dat je het kan! Zal een tijd zijn waar je met plezier ontzag en opnieuw hervonden geluk op terug zal kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt goed, je blog! Ik vind 25 euro voor ons gezin te weinig, maar ik weet precies wat je bedoelt. Ik heb eerder erover geschreven: http://aad-actief.blogspot.nl/2017/04/week-1314-boodschappen-en-meer.html Voor ons is het een vrijwillige uitdaging en ik wil juist door dit budget laten zien (dat is voor veel mensen al een hele uitdaging ;)) dat je echt leuk kunt leven met minder. Hier eten we al 4 tot 5 broden per week (zelf bakken kost het ongeveer 1 euro, dus 4 euro), 2,5 kg aardappels (1,75 ong) en iets van pasta of iets meer aardappels, 6x groente (als ik diepvries neem, betaal ik toch ook zeker een euro of 4) en daarnaast nog siroop ofzo om te drinken en fruit is toch wel minimaal wat ik nodig heb ;). Broodbeleg enzo is dan al snel luxe wat ik mezelf niet iedere week zou kunnen permitteren... Juist om het vol te houden hebben we gekozen voor iets ruimer leven, zodat het geen straf wordt.

      kMoet wel zeggen dat we ook echt veel visite hebben. Voor eind van het jaar zal ik zeker zo'n 300 mensen over de vloer hebben gehad waarvan de helft mee heeft gegeten, verwacht ik... Nu zitten we al over de helft van dat aantal... Met dochterlief haar verjaardag zaten we met 17 man aan tafel, dan gaat er iets meer doorheen dan onze 4-persoons maaltijd :)...

      Laat maar weten als je blog online komt, ik ben benieuwd!!

      Verwijderen
  10. Mooie/inspirerende/motiverende blogs schrijf je! Je blog sinds kort 'ontdekt'!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuke challenge! Ik heb vorig jaar 2 keer een ontspul challenge gedaan. 1 keer van 30 dagen dus ruim 450 spullen weg en 1 keer 15 dagen en gingen er volgens mij rond de 80 spullen weg. Tussendoor ben ik ook nog gaan ruimen dus ik kom ook aardig richting die 1000. Het leuke van op je blog zetten is dat je jezelf er ook echt aan houd, tenminste ik wel. Ik ben benieuwd naar jou challenge

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad! Vandaar dat het een goede stok achter de deur is :)...

      Verwijderen
  12. Toffe challenge, waar ik op zich wel aan mee zou willen doen. Erover bloggen zou me niet lukken.
    Bij ons is het weer hard nodig, nog geen jaar geleden verhuisd en dus opgeruimd, maar nu.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Joh, dan laat je het bloggen toch zitten, je kunt ook zonder bloggen meedoen hoor :P...

      Verwijderen
  13. Leuke challenge! Ik doe mee! Net 15 kledingstukken weggedaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. https://wordpress.com/post/thedadigitaal.wordpress.com/7266
    Mijn de-clutter verhaal, en als je op de link januari klikt kom je bij mijn eerdere verhaal

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. https://thedadigitaal.wordpress.com/2017/03/29/opruimen-oftewel-de-clutteren-vervolg-van-januari-17/
      dit is beter, de link in bovenstaand stukje is volgens mij niet de goede.

      Verwijderen
    2. Leuk, ik sla ze even op en kijk er van de week of volgende week even rustig naar. Dank, echt superleuk!

      Verwijderen
  15. Een heel goed idee Adrianne !
    Heb zelf 42 bananen dozen vol weg gedaan.
    En heel veel kleding ,hoeveel weeg ik niet meer.
    Helaas mis in soms wel wat ,dat vind ik dan toch jammer.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, dat is echt heel veel en vast wel goed voor 1000 stuks ;)...
      Ik heb tot nu toe weinig gemist en dan denk ik altijd 'ach, rij naar de winkel en koop het nieuw als het echt steeds weer gemist wordt...' ;)

      Verwijderen
  16. Ik heb nog wel een hoop spullen staan die ik probeer te verkopen, maar duizend ga ik denk ik niet aan komen dit jaar.
    Ik ben al zó lang aan het minimaliseren.
    Misschien dat ik dat aantal red als het toch nog lukt met het huis en bepaalde dingen misschien overbodig worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je mag gewoon je eigen aantal verzinnen hoor :)... Misschien is 15 al veel voor je of 100 ;). Ik kan gemakkelijk aan 1000 komen, maar worstel alleen met de tijd, vandaar dat ik 1000 heb aangehouden en niet meer ;)... Wie weet volgend jaar weer 1000 :)... Succes!

      Verwijderen
  17. Ik ben een paar jaar geleden begonnen met spullen wegdoen. Vooral veel geruild op een pagina op Facebook. Bv je geeft dan een baas weg en krijgt er een doos macaroni voor terug. Ik ruil nooit voor spullen want dan schiet je er niks mee op.
    Zo langzamerhand heb ik (bijna) niks meer om te ruilen 😀
    Ik ben dit jaar 26 kilo afgevallen en veel kleding pas ik dus echt niet meer. Ik doe makkelijk spullen weg en ben niet gehecht aan dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ruilen is ook een goed idee! Oh, wat goed zeg dat je zoveel bent afgevallen! Ik heb helaas de omgekeerde strijd met de weegschaal, want ik moet aankomen wat maar niet lukt :/... Wel super om dan in 1x een hoop kleding weg te kunnen doen of te ruilen, dat ruimt lekker op en is ook een soort van 'afscheid' van een bepaalde periode ofzo. Ga zo door!

      Verwijderen
  18. Ik ben op je blog gekomen door FB en wil ook meedoen met tellen van spullen die eruit gaan.
    Ga deze week aan mijn blog hierover beginnen.
    Lijkt me een goede stimulans om te tellen, hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Jenny, welkom! Laat maar weten als je blog begonnen is, dan kom ik bij je kijken, ik zag dat het nog in de maak was :)

      Verwijderen