Pagina's

woensdag 17 mei 2017

Slaapkamer voor een prikkie

Voor Irma schreef ik een blog voor haar serie 'Een kijkje bij...' Kijk maar eens op haar website; het is een leuk stukje geworden, dankjewel Irma!

Al langere tijd liepen we met het plan om de zolder handiger in te delen. We hadden een zolder van bijna 4 meter hoog in de nok en gewoon over de hele lengte en breedte van ons huis. Oftewel: Kolossaal, maar niet praktisch. 

We maakten een plan, Peter tekende het in 3D, we vroegen iemand om mee te denken (hij bestelde ook materiaal voor ons) en toen dat materiaal ineens binnen 2 dagen geleverd was en het allemaal in de woonkamer opgestapeld lag (stel je even voor: Grote balken, vrachten isolatiemateriaal en een heeeeele stapel gipsplaten), werd het ineens menens. Oei, we begonnen als een malle en gingen als een speer. 

We maakten een vliering erin, een tussenwand over de hele lengte in het midden (van voor naar achteren zegmaar) en nog een halve tussenin. Nu hebben we dus: De vliering, Peters kantoor, mijn hobbykamer, Christilènes slaapkamer, het washok en de overloop. 

Bij het betalen van dit soort verbouwingen kun je kiezen uit een aantal opties:
- hypotheek verhogen
- geld lenen
- geld sparen totdat je genoeg hebt voor de hele verbouwing
- iedere keer iets doen als je weer geld hebt

Nou, voor degenen die al iets langer meelezen; het lijkt me duidelijk dat wij het meest voelden voor optie 3 ;). We doen wel iedere keer iets, maar dat is meer een tijd- dan een geldkwestie. En als je zoveel mogelijk zelf doet, bespaar je veel geld, maar kost het veel tijd. 

Ik wilde voor het gebruikelijke 'dubbeltje' op de eerste rang voor Christilènes kamer. Enkele jaren geleden verhuisden onze buren en vroegen of we interesse hadden in de spullen die zij weg wilden doen. Het was alles of niks, omdat afvoeren anders sowieso geld kost. We mochten volledig zelf bedenken wat we ermee wilden doen. Zo kwam het dat ik een hoop verkocht en spaarde voor een vakantie met onze familie (m'n ouders waren toen 25 jaar getrouwd en we zouden met elkaar naar Texel gaan). Overigens; ik heb best geld voor een vakantie, maar ik heb het er niet voor over. Ik vind het superleuk om ervoor te sparen op deze manier...

Zodoende scoorden we de kledingkast (grenen met zwarte schoolbordpanelen) en een bruine Fatboy (zo'n grote zitzak). 
We wilden graag een Ikea-bed voor Christilène, maar we hadden voor het logeerbed al goede matrassen en lattenbodems gekocht met het idee die voor Christilène te gaan gebruiken. Deze waren echter 90x200cm en voor het bed dat we voor ogen hadden was 80x200 nodig. Hmm, op naar plan B... Een ander bed opzoeken.

En ineens was daar op de weggeefhoek een bed! Een stapelbed, 2 lades, een lattenbodem die stuk was en 1 plank was niet helemaal goed, maar wel te repareren. Het leuke was: Zo'n zelfde stapelbed hadden wij al op de logeerkamer, gekregen van m'n ouders en al meer dan 20 jaar oud (want zelf had ik daar ook al in geslapen met m'n zusje).

Ik vond het zo'n groot cadeau dat ik een pittenzak als dank gaf. 

Peter ging een week naar Polen en als verrassing liet ik de dakkapel plaatsen aan de achterkant (zou eigenlijk later pas gebeuren). Aan de voorkant zette Peter met iemand dakramen. De tip van de timmerman: 'Schuin aftimmeren aan de binnenkant, dat oogt ruimtelijker en geeft meer ruimte' hebben we graag aangenomen. Toen de dakramen erin zaten, maakten we het zelf af met schilderwerk (electra had Peter allemaal al klaargemaakt). Peter werkte de wanden bij (ideaal als je latex hebt gebruikt; even nog een keer eroverheen waar het niet meer zo netjes is en klaar weer). Hij zaagde deurtjes met weer een andere timmerman uit de kerk, zette scharnieren erop en we hadden 4 deurtjes voor knieschotten per ruimte. Zo handig!

Zelf schilderde ik de deurtjes en de grote deuren en Peter de kozijnen. De kast had ik al eerder wit geschilderd en ik besloot om plakfolie te kopen bij Action. 2 rollen voor iets van 2,50 totaal ofzo? Ik dacht dat ze 1,29 per rol waren. Een dag snijden, knippen en plakken maakte van de kast een echte meidenkast...

Het bed maakte ik schoon. Eerst stofzuigen, erna poetsen, schuren en schilderen/schilderen/schilderen... Peter maakte het bed weer goed. Ook verstevigde hij de doorgezakte laden en werd het 1 mooi geheel: 


Bij Ikea kocht ik een boekenplankje met wat steunen (had ik al op de babykamer en die vind ik zo handig en mooi, dus ik besloot er nog 1 te kopen en die andere op de babykamer te laten hangen :)). Christilène mocht zelf een lampje kiezen, koos vol overtuiging het wolkenlampje en was dolgelukkig ermee. Zelf besloot ik nog die takkenbos mee te nemen en de hartjes kreeg ze met haar geboorte, dus leek me leuk om de hartjes aan op te hangen.

Het beddengoed (4 sets totaal) komen ook van de weggeefhoek. Het rook fris, zag er schoon uit en was nog keurig netjes voor een 2e ronde:

Om de bruine zitzak wilde ik een hoes naaien, maar door tijdgebrek besloot ik even snel een dekbedhoes eromheen te doen. Na bijna een jaar zit het er nog steeds omheen... Ahum, ik vind het prima ;)...

De kast: Een mooie lade, 2 planken en een roede, ideaal voor een kleine meid. Op de kast een fotolijstje van Ikea in de mooie kleuren van haar kamer (de foto van haar en Jochanan moet ik nog steeds een keer laten afdrukken...)

Leuk hè dat plakfolie?

Van het restje plakfolie knipte ik letters voor op de deur (mini-werkbeschrijving: Letters printen in je eigen lettertype en grootte via Word, uitknippen, in spiegelbeeld op de achterkant van het plakfolie omtrekken, weer uitknippen en opplakken op de deur):
Ik had nog wat kleine rolletjes over (ongeveer 15 cm hoog en een meter lang ofzo). Ik vond het jammer om weg te gooien, dus plaatste het op de weggeefhoek op Facebook met een foto van onze deur erbij als idee. Binnen 5 minuten reageerden er al meerdere mensen en zodoende hoefde ik het niet weg te gooien en werd iemand anders er weer blij van, leuk toch zo'n 'ruilhandel'?

2 oude schoenendozen van Peter beplakte ik met inpakpapier van Ikea. Ik deed in de onderste een paar zware boeken, in de bovenste haar kerktasje en mutsjes en zo functioneert het als prima boekensteun en het ziet er nog strak uit ook... 

Het laminaat hadden we ooit al gelegd toen we hier kwamen wonen, dus alles bij elkaar hebben we weinig uitgegeven voor een compleet nieuwe kamer die best even mee kan. 
Lees maar mee:

Bed: Alleen de verf - ongeveer 40 euro, want we gebruikten Sigma voor een duurzaam resultaat
Kast: Alleen verf en plakfolie van Action; totaal zo'n 10 euro
Zitzak: 0 euro
Beddengoed: 0 euro
Matras en lattenbodem: Geen idee meer wat dat kostte, hadden we al
Vloerkleedje van Ikea: 9,99
Boekenplank: 44,95
Steunen voor boekenplank: 10,50 (3 x 3,50 p.st.)
Wolkenlampje: 7,99
Inpakpapier: 1 euro denk ik
Fotolijst: 3,99
Witte takken: 4,99
Hoppa, voor € 133,41 een hele nieuwe meidenkamer! Je hoeft niet handig te zijn om dit soort dingen te realiseren, maar je moet wel tijd willen investeren en durven. Ik heb de dozen beplakt met dubbelzijdig tape en dacht 'lukt het niet, is het pech gehad'. Ik vind het resultaat mooi geworden al zeg ik het zelf en ik ben tevreden over hoe het nu is. Ook moet je even door viezigheid of verkeerde kleur heen kunnen kijken. Iedereen snapt dat een bed dat jaren in de garage heeft gestaan niet 'instapklaar' is, maar oma zei vroeger 'een borstel en groene zeep doen veel...'; zo is het hier ook mee.

Gewoon wat tips voor als je ook een goedkope kamer wilt: Houd de kamer/bed/kast zelf erg basic, bijv. wit, crème, grenen, enz. Maak de kamer voor een jongen of meisje geschikt met accessoires, plakfolie, leuke gekleurde kussens/dekbedhoes, mooie vloermat, enz. Zo kun je later gemakkelijk wisselen van kamer met jongens/meiden of er weer een kantoor voor jezelf van maken. Om die reden zou ik zelf nooit snel bijv. een hele wand aankleden met paarden- of prinsessenbehang. Het is allemaal zo snel weer 'over' en dan is er weer een nieuwe bevlieging. En het kost allemaal zoveel geld... Dit bed kan ze echt nog lang gebruik van maken, evenals de boekenplank en de kast. Mocht ze over een poos het bloemetjesplakfolie te kinderachtig vinden, trek ik het er gewoon weer af en kan ik er weer een kast voor Jochanan van maken met bijv. plakfolie donkerblauw met witte sterren ofzo... 

En het belangrijkste: Ze is dolblij met haar kamer, speelt en slaapt er fijn, ze vindt het mooi en is er trots op. Mooi zo, meisje, ik ook :)... 

Kun jij bij gratis dingen of dingen voor weinig geld 'erdoorheen kijken', oftewel: Zie je een mooie kast of schitterend bed erin? Daag jezelf eens uit en begin bij een kleiner project. En als het mislukt, hoef je niet persé veel geld kwijt te zijn ;). Nog een keer overschilderen en het is weer de oorspronkelijke kleur... 

22 opmerkingen:

  1. Wat een leuk kamertje en wat een creativiteit weer! Mag ik vragen waar je het wolkenlampje vandaan hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toen is 11 jaar geleden zwanger was, en dat na 12 jaar wachten. Wilde ik geen dure babykamer, ten 1e heb ik geen opslagruimte en ten 2e is de kans op een 2e 0,00000001%. Ik zocht dus op m.p. En mocht een oude babykamer (jaren 60) gratis afhalen. De commode, heb ik geschilderd en is nu in gebruik bij mijn nichtje, die inmiddels de 4e baby al heeft. Het bedje liep wat anders, dat zou ik later schilderen maar dochterlief keek opeens over de rand van de wieg en ik moest snel iets. Weer op m.p. gekeken en daar een ledikantje gekocht, een nieuw matrasje erin en klaar. Het andere bedje op m.p. verkocht voor hetzelfde bedrag als het andere bedje en de matras bij elkaar. Dus ik was gratis klaar. Nadat ze naar een groot bed ging, het andere bedje weer op m.p. gezet en volgens mij heb ik daar nog weer 20 euro voor gekregen. Het is zo leuk om zo aan spullen te komen, en je hebt voor weinig geld een prachtig resultaat. En het geeft ook nog eens een extra goed gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Superleuk verhaal :)! Haha, ik zou het zelf geschreven kunnen hebben ;)...

      Verwijderen
  3. Ik vind dat je die kast zo prachtig gemaakt hebt met dat bloemetjesfolie. De hele kamer vind ik mooi geworden trouwens.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, wat hebben jullie hard gewerkt. Haar kamer ziet er heel leuk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke kamer! Wij doen eigenlijk nooit zulke opknap projectjes, met name man voelt er niet zoveel voor. ;-)

    Wel eens met wat je zei over basic houden, dat doen wij ook. Alles is wit boven en dat komt goed uit, want ondanks dat we er nog maar een paar maanden wonen heb ik het alweer over een interne verhuizing tussen de slaapkamers omdat ik toe ben aan wat anders. 😂 Als we typisch kinderbehang op de muren hadden gedaan, zou ik dat niet echt een optie hebben gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, scheelt zoveel; nu heb je 3 meiden en zou je gemakkelijk kunnen schuiven, maar met een meisje en jongen wordt het al lastiger, dat blijft nu simpel :)...

      Verwijderen
  6. Hier is er 1 muur in alle kamers die een afwijkende kleur naar wens van de bewoner is. En die schilder ik ook heel makkelijk in een ochtendje weer in een andere kleur.

    Ik ben wel geinspireerd geraakt door jou, al heb ik dan geen aanpassing aan mijn budget gedaan. Wel gebruik ik nu meer spullen die ik al in huis heb, repareer meer en kook met restjes. Gister 2 overrijpe bananen die ik anders weggegooid zou hebben en een bakje pecanoten die dochter vond in een wagentje bij de AH (stond al in het rijtje op een nieuwe gebruiker te wachten) heerlijke muffins gemaakt.
    Mijn handtas was volledig opgebruikt en vroeger zou ik 'm weggedaan hebben. Nu heb ik 'm uitelkaar gehaald en maak ik met stof die ik nog heb liggen een nieuwe.

    Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, leuk om te horen Willemien :)! Ook al heb je geen aanpassing gedaan op je budget; doordat je minder weggooit ben je wel goedkoper uit misschien. Leuk, die handtas! Ik ben benieuwd naar het resultaat :)... Succes!

      Verwijderen
  7. ik maakte van het oude matrasje uit het ledikantje van mijn dochter een poef voor op haar kamer, dubbelvouwen en met een coupon dikke stof voor nog geen 2 euro er een hoes omheen gemaakt. een krukje van de kringloop met dezelfde stof bekleed en geschilderd met een restje verf, kosten 1 euro. Aan de muur wijnkistjes opgehangen met het zelfde restje verf (kistjes werden op mijn werk weggegooid dus gratis. Er is veel mogelijk met weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel erg leuk zeg! Klinkt supergoed die kistjes en creatief joh die poef :)!

      Verwijderen
  8. Wat een leuk en gezellig kamertje .Onze zolder is ook zo groot ik denk 22 m lang en daar is inmiddels ook een hobbyruimte, opberg en slaapkamer gerealiseerd . Heerlijk een zolder . Hier in Roemenie gebruiken veel mensen hun zolder niet en eigenlijk is dat jammer.Onze zoon gaat volgend jaar bij ons een dakkapel plaatsen voor meer licht. We hadden naar een dakraam gekeken maar dat is bijna 200 euro duurder incl alle materialen en aangezin zoonlief timmerman is zei hij al die maak ik voor jullie zo lief.

    gr henriette
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Handig zo'n timmerman in huis!! Hier in NL is een dakraam goedkoper dan een dakkapel :)...

      Verwijderen
  9. Het ziet er super gezellig uit Adrianne!
    Wat een leuk kamertje hebben jullie gemaakt.
    En dat voor zo weinig geld ,super hoor!!
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ziet de kamer er gezellig uit zeg. Zeker voor dat geld. Je zou zeggen dat je er bakken - bakkèn - met geld in hebt geïnvesteerd, maar niets is minder waar en dat maakt het allemaal nóg leuker!
    En wat een leuk idee van die letters!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat hebben jullie mooi gefikst! Alles leuk geworden, daar heb je dan ook veel voldoening van he, groet Lucie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij doen het altijd zo, hoewel misschien iets minder creatief��. Het is wel echt een hele mooie kamer geworden zeg! De hele zolder klinkt sowieso fijn.

    BeantwoordenVerwijderen