Pagina's

vrijdag 10 maart 2017

Boodschappen week 10, kasboek en schoenendozenactie

Afgelopen week heb ik voor ruim 36 euro aan boodschappen gedaan bij Aldi, Jumbo en bij ons in dorp 1 doosje eieren. Ik kocht een keer lekkers :)... Geloof het of niet... Peter had dinsdagavond en woensdag overdag vrij en om dat te vieren kocht ik een suikerbrood bij Aldi (1,99) en bokkepootjes bij Jumbo.

Je hoort het al: Een budget is helemaal zo gek nog niet, want al die suikers zijn echt niet gezond voor je. Blij toe dat ik dat allemaal niet meer kan kopen en bij hoge uitzondering nu een keer zoiets doe.

Over die bokkepootjes: We zijn nogal dol op die XXL bokkenpoten. Ik keek naar de bakkersvariant. Superlekker maar zo'n 3 euro vond ik wel erg veel (voorheen nam ik die onnadenkend gerust mee als ik vond dat ik iets te vieren had...) Ik liep terug naar het koekenschap. Daar zag ik andere XXL bokkenpoten: 1.99. Dat was al een heel stuk minder. Ik keek nog wat verder en keek even naar de kiloprijs. Wow, ik schrok ervan... De grote bokkenpoten van 1.99 kostte maar liefst ruim 12 euro per kilo. De kleine variant zag ik ook liggen in 2 soorten, nl. van het Jumbomerk voor maar 78 cent per pakje en voor 75 cent kon je bij Aviateur terecht. Die van het Jumbomerk bevatte 200 gram i.p.v. 150 gram, dus was met 3,90/kg de goedkoopste keuze. Ik had het snel bedacht. Voor die 78 cent nam ik dat pakje mee en ik zou i.p.v. een reuzevariant (voor een reuzeprijs :( ) wel 2 kleintjes op een bord leggen... Ik sta verbaasd soms over mezelf wat betreft de keuzes die ik maak. Ik zou daar voorheen niet eens over nagedacht hebben...
Dit mag toch wel XXL heten ;)... 
Christilène danste rond de tafel 'yess, ik mag een grote-mensen-koek...' :)

Eenmaal thuisgekomen wachtte mij een verrassing: Peter had appelflap-roosjes gemaakt... 'Omdat we lekker een avond samen vrij zijn, het leek me wel gezellig...' Hahaha, de bokkenpootjes gingen dus in de kast voor de volgende keer...


Inmiddels heeft Peter een uitgebreide Excelsheet voor me gemaakt waarin ik alle in- en uitgaven kan bijhouden. Het enige dat ik hoef te doen is de bedragen invullen en de categorieën, bijv. 'kinderkleding', 'boodschappen', enz. Het is een vrij uitgebreide versie, je kunt aanvinken welke categorieën je zichtbaar wilt hebben, bijv. alleen de dingen die meetellen in het 50euro-budget, alleen de kleding, alleen de cadeautjes en in 1 oogopslag kun je dan zien hoeveel je eraan hebt uitgegeven. Ik deed nl. natuurlijk voor 50 euro per week boodschappen en hield het bij, maar waar ik de ene week 'ongeveer 1 euro' tekort kwam en de andere week 'zo'n 7 euro boven budget' was, wist ik het niet op de cent nauwkeurig, of ik moest dat even uitrekenen. Nu dus wel. Het weeknummer zorgt voor het juiste bedrag dat ik mag besteden, dus bijv. week 10 is 500 euro, week 11 is 550 euro. Er verschijnt in groen het positieve getal als ik iets over heb en in rood als ik 'tekort' kom. Uiteraard maak ik zelf keuzes, want wanneer ik geld nodig heb voor bijvoorbeeld een verjaardag lijkt het heel wat als ik nu 16 euro en 28 cent 'over' heb, maar hier heb ik juist voor gespaard, omdat ik volgende week een verjaardag heb en dus 15 euro nodig heb. Het biedt ontzettend veel inzicht (ik kan hier ook mijn maandoverzichten uit halen), want ik ga het aanvullen met alle transacties van de rekeningen, zoals telefonie, gas/licht, water, internet, hypotheek, enz. om inzichtelijk te maken welk geld waarheen gaat. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik hiervan al een aardig beeld heb, ik weet bijna alle bedragen uit m'n hoofd, alleen de variabele bedragen (bijv. inkomsten van verkopen via Marktplaats/Facebook) zijn per jaar verschillend en dit gaat vaak in een pot voor de kinderen, dus hoeveel dit is, weet ik niet altijd, omdat het zowel contant als via de bank binnenkomt.

Houden jullie ook een kasboekje bij? Waarom wel of niet? Ik bewaarde voorheen alle bonnetjes en schreef het in een schrift, maar dit werd een uit de kluiten gewassen administratie, dus dat wil ik niet meer. Ik noteer het bedrag in Excel en doe de bon weg (of ik weiger de bon bij de kassa en schrijf de transactie over).

En ik ben begonnen met de autorol... Over 2 weken moet het af zijn, dus nog even doorwerken... Ik heb al allerlei restjes bij elkaar gezocht en een plan bedacht. Het zwarte is een oude rok, struikgewassen/grasveldjes van groen uit een jasje, lichtgrijs voor huisjes uit een overhemd, enz.

En ik begon met een ontwerp voor linnen tasjes voor de schoenendozen van mijn zusje (zij vult jaarlijks in november schoenendozen en verzamelt gedurende het jaar allerhande spullen die erin kunnen. Wat ontbreekt, schaft ze aan op het laatste moment. Het maakt voor haar natuurlijk niet uit of ze tandenborstels, schriften of potloden koopt, dus we sloten een deal: Ik kreeg van haar 4 schriften en zij kreeg van mij de resterende potlodensets met zakjes. Ik zou nog 6 grote potlodenzakjes maken en 6 kleine linnen tasjes (het is voor kinderen van 2-4 jaar, vandaar het kleine formaat; geschikt voor een schrift/kladblok/knuffel, anders sleept het over de grond). We wisselden wat grijze potloden uit, ik kreeg nog 2 puntenslijpers, liniaaltjes en gummetjes en we hadden allebei leuke sets. 
Groen uit een jasje, de stof van de bandjes maakte ik al de potlodenzakjes van en dit is het restje. Nog even de bandjes strijken en stikken en dan eraan zetten. 

De potlodenzakjes:


Nadat ik voor een wasknijperschort de striklinten maakte uit de mouwen, 4 linnen tasjes als hierboven maakte, groene struikapplicaties knipte voor 2 autorollen, was m'n stof echt op. Dit is het restje na heel wat uurtjes knipwerk... Die stop ik in een tas, want tegenwoordig heb ik een adresje in de buurt waar ik ten bate van het goede doel 'lompen' kan brengen. Ideaal, want dat hoeft mooi niet meer bij het restafval en zij krijgen er geld voor... 

En als laatste: Ik maakte met iemand uit de kerk weer stapels binnenzakken voor de pittenzakkenvoorraad voor de webwinkel (voor degenen die net meelezen: Samen met iemand uit de kerk heb ik een webwinkel t.b.v. onze kerkbouw, nl. www.hetbouwsteentje.nl Hier verkopen we onder andere leuke houten decoratieladders, tekstborden, (brocante) fotokaarten zowel vierkant als rechthoekig, pittenzakken en andere brocante artikelen. Wekelijks zijn we dus druk met ontwerpen, naaien, schilderen, enz. samen met een hele groep vrijwilligers. Tijdrovend, maar bijzonder leuk om te doen...) De pittenzakkenvoorraad is dus weer aangevuld, de laatste 5 nieuwe hoezen ofzo moeten nog gefotografeerd worden, maar dit is alweer iets... En met deze opsomming over hoeveel ik achter de naaimachine heb gezeten, bevestig ik maar eens weer dat ik als 'thuiszittende' mama inderdaad veel 'zit', ahum... Nee, grapje, ik zal komend weekend flink aan de bak moeten, want je begrijpt wel dat er in huis op deze manier weinig gebeurt... Strijken, stoffen, zuigen, poetsen en nog veel meer ;)...


7 opmerkingen:

  1. Je bent weer flink bezig geweest Adrianne!
    Ik bewonder je doorzetting vermogen.
    Leuk dat Peter je verraste met appelkoek.
    Hoe doet hij dat ,krijgen we nog een recept?
    Ha,ha weer meer werk zal je wel zeggen.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah lief van je Jannie, dank! Ja, wat een lieverd hè? Hij heeft gewoon bladerdeeg gepakt, appel in plakken erop met kaneel en suiker (zoals een appelflap) in een vierkant in het midden gelegd; in de hoeken allemaal een punt eruit gesneden, tegenovergestelde kanten naar elkaar gevouwen om het mengsel heen en de uitgesneden hoeken er bovenop met nog wat suiker. Ik zal hem vragen of hij het nog een keer maakt, dan maken we er even een fotoverslag van...
      Groetjes, Adrianne

      Verwijderen
    2. Zal ik doen, Mjammie :p
      Bedankt Jannie :)

      Verwijderen
  2. Leuk blogje, zag er lekker uit wat je man had gemaakt zeg. Zal het aan de mijne laten lezen. ;-)

    Hier houden we ook alle inkomsten en uitgaven bij. Per maand. Ik heb allerlei categorieën, verder niet echt budgetten, wel globaal in m'n hoofd wat ik ongeveer in totaal wil uitgeven en sparen/reserveren van de inkomsten.
    http://willekeblogt.blogspot.nl/2016/12/wat-komt-er-in-en-wat-gaat-er-uit.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Willeke, Leuk dat je komt kijken! Haha, is goed, ik ben benieuwd of 'goed voorbeeld goed doet volgen' ;)... Ik deed het eerst ongeveer zoals jij, dus ik wist goed wat erin en eruit ging en vond dat ook prima. We konden goed rondkomen en ook nog sparen. Nu merk ik echter dat ik veel bewuster m'n uitgaven doe; ik wil nl. minimaliseren en ben begonnen met zo min mogelijk binnenlaten ;). Dus eerst eens opmaken wat ik heb voor cadeautjes enzo. tIs echt zo bevrijdend. Trouwens, ik las dat je je boodschappen vaak bij de AH doet; weet je wat ik handig vind? Bestellen bij de AH voor 2,50 servicekosten of helemaal niks, erna ernaartoe rijden en in 2 minuten staat het in je kofferbak. In de periode dat ik ziek was heb ik hier vrijwel wekelijks gebruik van gemaakt. Een stuk voordeliger dan laten bezorgen en minimale moeite. Ik geloof dat het boven de 100 euro gratis is. Succes met je dochters; gaat het goed met de kleinste meiden? Groetjes, Adrianne

      Verwijderen
  3. Hoi Adrianne,

    Je Excel-sheet klinkt echt top! Is het ook mogelijk om een lege versie te mailen of als downloadbaar bestand op je blog te plaatsen?

    Groetjes Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, Jep, stuur me even een mail (adjemusic@gmail.com), dan stuur ik het je toe.
      H.gr. Adrianne

      Verwijderen