Pagina's

woensdag 15 maart 2017

Repareren - bank

2 weken geleden ging ik op de bank zitten (ja inderdaad, gewoon zitten, ik plofte niet neer) en hoorde ik een hard geluid alsof er iets stuk ging. Ik voelde niks bijzonders, niet doorgezakt ofzo, dus gaf er geen aandacht aan. Toen Christilène wat liet vallen en ik het onder de bank vandaan haalde, schrok ik... 'Help, de bank is doorgezakt...' De stof waarmee de onderkant netjes is afgewerkt hing zowel aan de linkerkant als ook rechts op de grond :(...
Ik zag het alweer gebeuren; bank ter reparatie 4 weken weg en een kapitaal lichter... 

Maar toen ik van de schrik was bekomen, gingen mijn gedachten verder. Misschien kon ik de bank openmaken en alleen even kijken wat er aan de hand was. Heeeeeel misschien konden we zelf de bank repareren. En wie weet kon dat zelfs voor een niet al te grote prijs. Voor een net bankstel betaal je zo enkele duizenden euro's, dat vond ik te gek om meteen aan de straat te zetten voor de milieudienst... We hebben een superfijne leren bank en zijn er nog steeds erg blij mee, vandaar ;)...

De daad werd bij het woord gevoegd, Peter en ik tilden de bank op de salontafel, pakten allebei een schroevendraaier en haalden alle nietjes eruit. Degene die moeilijk gingen, deden we met een tangetje...


En ziedaar; het probleem was meteen zichtbaar; 3 veren waren losgeschoten doordat de klem waar ze in zaten geknapt was. Die klemmen zijn van kunststof/plastic ofzo en door de jaren heen zijn die gewoon versleten.


Ohh, daar ligt de bank, midden in de kamer ;)... Zoals je ziet; 3 veren stuk...

 Zoals je hieronder ziet; afgebroken :(


 We prakkiseerden over een oplossing, maar eigenlijk vonden we die eerst niet. Peter besloot om zaterdag even langs de ijzerhandel te gaan en iets te zoeken dat geschikt was. Google hielp ons echter aan een beter plan :)!! We vonden de naam van dit soort klemmen, nl. Noza-klem en we zagen dat het online verkocht werd. Hmm, tot dinsdag wachten leek ons niet zo'n handig idee; die bank lag al zo mooi klaar om gerepareerd te worden en Peter was zaterdag de hele dag vrij... Ik opperde dat een meubelmaker misschien zoiets verkocht? We zochten via Google er 1 op en hadden het al na 2 muisklikken gevonden. Zaterdag bleek de ijzerhandel niets te hebben en zo reed Peter door naar de meubelmaker. En jawel; ze hadden het :)! Voor 50 cent per stuk x 36 stuks = 18 euro verwisselde een zakje met klemmen van eigenaar... Dit reken ik buiten mijn budget, hoor. Met een verjaardag deze week en alle gezelligheid in de laatste weken is het precies goed zo, maar 18 euro is toch bijna 20% en dat kan ik niet van mijn challenge-geld missen.

Ik geef toe; het erop zetten was een hele klus. Diep respect voor mijn lieve man *maakt een buiging* die dit zware klusje op zich nam... De veren zijn natuurlijk erg strak en door het vernieuwde systeem (nl. op de zijkant zetten, i.p.v. op de onderkant) trek je de veren nog zo'n 2 cm strakker. Iedere keer spannen, ietsje boren in de linkerschroef, ietsje boren in de rechterschroef en dat zo'n 5/6x totdat het vastzit en dan de andere kant... En dan de schroeven die steeds bij het indraaien afbraken door de kracht die erop kwam te staan... Pfft, zucht, steun ;). Nee grapje, zo erg was het ook weer niet, maar het was best een karwei. Maarrr, met resultaat:

Kijk... Dat ziet er toch weer 'knap' uit? Officieel is dit systeem dus niet zo bedoeld, het hoort eronder, maar dan moet de hele bank uit elkaar en dat zie ik nog niet zo gebeuren. Dan moet je het helemaal opnieuw bekleden, dat is geen doen (zelfs niet voor zo'n knooierd als ik, haha :))

We besloten meteen alles te vervangen nu we toch bezig waren. Je kunt erop wachten dat je binnen enkele weken de volgende kunt vervangen. Beter alles in 1x goed, hoppa...

 En daar zitten ze weer allemaal vast, eerlijk=eerlijk het was een hele klus... 

 De oude nietjes timmerden we weer voorzichtig rondom en de gebogen nietjes maakten we recht zoveel als mogelijk en gebruikten die ook weer. Een stuk of wat heb ik weg moeten gooien, daar was niets meer mee te beginnen. Ik heb zo'n nietmachine, maar die lag op de vliering even opgeruimd, dus het was meer werk om die op te zoeken dan het even met de hamer te doen ;)...

En klaar :)! Zoals je ziet is de stof aan de onderkant niet keurig meer, want die veren zijn langs het doek geschoten, maar hier zie je niets van, omdat de bank aan de voorkant maar zo'n 10 cm van de grond zit ofzo. Zo, die gaat naar verwachting wel weer even mee :)...

Repareren jullie weleens wat? Doe je weleens dingen die je nooit eerder hebt gedaan onder het motto 'als ik het niet probeer, gaat het sowieso weg, dus wie weet krijg ik het voor elkaar' ;)? 
Wij repareren altijd van alles... Van kleding tot elektrische apparaten, van fietsbanden tot een Ikea-mokje van Christilènes serviesje, van binnenshuis tot buitenshuis. Als we het zelf niet kunnen repareren, overwegen we soms nog om een ander het te laten doen, zoals bijvoorbeeld het laten verzolen van Peters schoenen, dat zijn dingen die ik echt niet kan, maar wat zeker de moeite waard is om te laten repareren. Repareren kost rond de 100 euro, terwijl nieuwe schoenen 3x zoveel kosten. Uiteraard zijn niet alle schoenen nog zo'n herstelronde waard, sommigen draag je gewoon af en gooi je erna in de kledingcontainer voor het goede doel... 

13 opmerkingen:

  1. Wat geweldig dat jullie dit zelf aan pakten!!
    Heerlijk dat jullie zo handig zijn allebei.
    Heel fijn dat je zoveel kosten bespaarden.
    Ik neem mijn petje voor jullie af hoor!
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel dingen zijn te leren hoor ;). En je moet gewoon durven. Zo kon de bank ook niet langer mee en als het niet gelukt was, konden we het alsnog bij een meubelmaker laten repareren of een nieuwe bank kopen ;). Dank voor je compliment :)!

      Verwijderen
  2. Goede samenwerking! Wat je zelf doet is weer het eerste verdiend. groet, Lucie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ervaren dat ook als je denk dat je het niet kunt en je begint eraan je toch al echt een heel stuk kan komen. Raadpleeg daarna internet met de punten waartegen je aanloopt en mijn verwachting is dat het gewoon zal lukken. Zelf heb ik zo ook mijn eigen tafel gemaakt. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad! Gewoon een beetje 'lef' in de strijd ;)... Slechter kan het vaak niet worden :)... Leuk dat je je eigen tafel hebt gemaakt! De link doet het bij mij niet...

      Verwijderen
  4. Ik zit ook met dit euvel... maar is het niet zo dat het geluid geeft ijzer op ijzer ze zijn bij mij van kunstof

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je motiveert me om ook meer dingen zelf te gaan maken, lang leve Google en YouTube, dank je!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ook datzelfde probleem gehad, met de vering die los gegaan waren door plastik bevestiging, deze heb ik vervangen door de ene helft van een scharnier te gebruiken, de andere helft kon niet gebruikt worden, omdat deze 3 ogen hebben, waardoor de veer er niet in paste, dus er gingen heel wat scharnieren in, maar het resultaat is zo sterk, dat het nooit meer stuk kan gaan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo, Ik sta voor exact de zelfde situatie. De (afgebroken) klemmen zijn van bovenaf bevestigd en daaroverheen is gestoffeerd. Om daar bij te kunnen moet werkelijk Alle stoffering los gemaakt worden Nu ben ik echt wel zo handig om het zelf te kunnen repareren. Maar ik ben echter benieuwd of uw bevestiging, waarbij er dus eigenlijk een foutive belasting op de schroeven ontstaat, het na nu ca 6 jaar het heeft gehouden.

    Onze leren bank verkeerd nog in nieuwstaat en het lijk mij echt de moeite om het te repareren.
    Met vriendelijke groet,
    Fer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Fer, Yep, na 6 jaar nog 0 (!) veren gebroken. En inmiddels 2 kids extra om erop te springen (Tsja, mag niet, maar je snapt hoe dat gaat). Inmiddels is de bank dus 12 jaar oud en we zijn er nog steeds erg blij mee. Sorry beetje late reactie, hopelijk is je bank gerepareerd inmiddels. Maar altijd handig om ook te weten voor anderen die deze blog nog tegenkomen. Groet, Adrianne

      Verwijderen