Pagina's

maandag 6 maart 2017

Schoenendozen voor Servië

Nieuwe mogelijkheid om te volgen: Rechtsbovenin kun je je mailadres (hoeft geen gmail-account te zijn) invoeren, klikken op 'submit', erna komt er een nieuw scherm en moet je een code invoeren die je ziet staan (om spam tegen te gaan), erna ontvang je een mail waarin je de link moet bevestigen. Vanaf dat moment krijg je een e-mail wanneer ik een nieuwe blog online heb gezet. 
Als ik alles goed begrepen heb...

Een vriendin van mijn schoonzus zamelt maar liefst 1100 schoenendozen in voor vluchtelingkinderen uit Servië. Uiteraard bereikte ons ook de vraag of we mee wilden doen. Dit soort initiatieven draag ik een warm hart toe. Meteen voelde ik er veel voor om dit niet te zien als 'gift', maar het te laten vallen binnen ons budget en voor zo weinig mogelijk geld een schoenendoos te vullen met uiteraard zulke leuk mogelijke spullen... 

We begonnen met 2 lege schoenendozen (ik had van iemand allerlei biaisband en andere dingen gekregen naar aanleiding van m'n blog en zodoende had ik wat spullen in schoenendozen gekregen. Die kon ik mooi gebruiken).

Ik maakte ze mooi met inpakpapier van Ikea dat ik nog had liggen.

Al snel bleek dat we best wat speelgoed en spulletjes nog hadden. Zowel nieuw (tandenborstel) als 2ehands (knuffel/potloden/speelgoed). Toch ontbrak er ook nog wat, nl. 1 tandenborstel en 2 tubes tandpasta. Christilène wilde wel even 'boodschappen doen' voor mij...

Ze nam haar portemonnee mee met 5 euro en het boodschappenbriefje... Samen met m'n vriendin ging ze op pad naar Action...

En het lukte! Voor maar 2 euro kocht ze 8 tandenborstels en 2 tubes tandpasta. Ik heb altijd extra tandenborstels voor logeerkinderen/onverwachtse mensen/enz. Nu waren ze 'op' (in m'n toilettas vond ik vorige week nog 1 exemplaar, dus ik had toch genoeg tandenborstels gehad, maar ik heb er het liefst een aantal over, dus het is goed zo). 

En de bon nam ze keurig mee...

Vriendinlief bood aan dat ze nog verder mee mocht winkelen, dus ik nam het ervan :)... Heerlijke kop thee, afbakbroodjes met roomboter en kaas die ik nog over had van de toast die Peter een keer maakte  (zoals deze) en een lekkere banaan... Laptop open en werken maar, heerlijk!

En de doos raakt steeds voller...

Dit superleuke tasje kreeg Christilène voor haar verjaardag. Ze kleurde het en speelde er leuk mee. Nu we aan het verzamelen waren voor de 'andere kinderen die weinig speelgoed hebben', pakte ze het tasje en zei ze 'deze heb ik voor haar gekleurd, die mag een ander meisje hebben'... Even getwijfeld of het wel 'leuk' genoeg was, maar het antwoord op Facebook was: DOEN! We merken dat ze steeds makkelijker deelt. Heeft ze een dubbele set potloden, proberen we aan te leren dat ze eventueel 1 set weg kan geven. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar bij het uitzoeken van de potloden, bleek ze maar liefst meer dan 100 potloden te hebben (waaronder een stuk of 8 grijze potloden)... Meer dan 25 krijtjes en de stiften hebben we laatst al uitgezocht, ook dat waren er rond de 80. Het ging niet meer; ze had geen overzicht, overal lagen potloden en zelf werd ik er ook af en toe gek van... Als potloden overal slingeren, slingeren ook overal kleurboeken... Op de logeerkamer, op haar slaapkamer, beneden in de kamer, in de buffetkast, enz... Ze was er meteen over uit welk set kleurpotloden ze wilde houden, we zochten alle sets bij sets (zie foto) en ze mocht gaan kiezen wat ze wilde houden (heb ik geen foto meer van, zit apart in een Ikea-bakje).

Ooit ruilde ik iets bij Zeeman, maar bij het ruilen (van een uitverkoop-artikel) kreeg ik geen geld terug, maar mocht ik alleen iets nieuw uitzoeken. Ik had nog 1 euro te besteden. Hmm, toen kocht ik - om maar wat te kopen - een klein werkbankje met allerlei accessoires en een klein keukentje (zie foto van de schoenendoos) met wat keukengerei. Toen hield ik nog 5 cent over, maar ik vond het prima, ik had niks nodig, dus niks gekocht... Het keukentje mocht ook naar het andere kindje (ze heeft een groot houten keukentje nu). Toen ik het allemaal in de doos deed, hield ik nog plaats over. Ik piekerde me suf wat ik er nu bij in kon doen. En ineens had ik het: Een keukenschortje!

De geruite bloemetjeslap had ik gekregen, het rode onderrokje en het rode mini-lapje ook...

Ik knipte...

Speldde...

Stikte...

Mat allerlei dingen op...

Knipte...

Ziedaar: Een keukenschort (kant is van de onderrok, biaisband had ik ook gekregen, zelfs het blauwe en rode garen had ik gekregen, dus alleen het witte kleine beetje garen dat erin zit, is ooit door mezelf gekocht...

En 2 pannenlapjes erbij... Christilène was helemaal verliefd en zei 'dat heb je goed gedaan mam, een duimpje...' Ah, de schat... Nu voor het jongetje nog wat maken, ik heb al wat plannen, nl. zo'n auto-tas die je mee kunt nemen... Het moet over 2 weken klaar zijn, dus ik heb nog even... Helaas nog geen kleine autootjes gevonden. 

Update: Ik heb inmiddels genoeg auto's aangeboden gekregen, hartelijk dank!

Iemand een goedkope tip waar ze verkrijgbaar zijn of heeft iemand er nog 5 (of een paar) staan die ik op kan halen? Het hoeft niet nieuw te zijn, als het maar schoon en heel is... Ieder autootje dat ik niet hoef te kopen, scheelt weer in de prijs... Als je er 5 in de aanbieding hebt, wil ik ze wel ruilen voor een stoer gerecycleerd jongensschortje, zodat je kleine man mee kan helpen in de keuken met bakken en koken... Laat maar weten of mail me even (adjemusic@gmail.com)...

13 opmerkingen:

  1. Wat heb je dit leuk ingevuld zeg! En dat schortje (nu zo'n smiley met hartjesogen). Als je er nog eentje maakt, zou ik die graag van je willen kopen. Mijn dochter helpt graag in de keuken, maar zo'n mooi schortje kan ik niet zelf maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Sjoukje, Dankje voor je compliment. Mail me maar even (adjemusic@gmail.com) over je wensen w.b. het schortje. Ik wil het gerust voor je dochter maken op bestelling, geen probleem. Groet, Adrianne

      Verwijderen
  2. Net zo creatief als je moeder Adrienne? Leuk het zo te lezen ;-) groetjes Simone (Duiker)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeps ik bedoel Adrianne natuurlijk :-)

      Verwijderen
    2. Ha die Simone, Leuk je hier te 'ontmoeten'. Haha, ik denk dat ik inderdaad 'erfelijk belast' :P... Ooooit wil ik natuurlijk nog zo goed worden als m'n moeder ;). Nee, grapje... tIs wel makkelijk, want als ik iets niet snap, kan ik ff snel vragen... Hartelijke groet voor je ouders en broers! Groetjes, Adrianne

      Verwijderen
  3. Je bent weer goed bezig geweest Adrianne ! Wat fijn om zoveel schoenen dozen te vullen voor de kinderen. Leuk dat je dochter zo mee doet ,leerzaam voor haar.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik weet dat de kindjes altijd heel blij zijn met de schoenedozen, Een doos vol spulletjes en dat helemaal alleen voor zichzelf HEERLIJK

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed te horen Cisca! Ik had inderdaad - na een tip - zo'n filmpje gekeken op Youtube. Vroeger vulden wij thuis al jarenlang schoenendozen die werden ingezameld door onze basisschool. Nu gaan we dus verder in de volgende generatie ;)...

      Verwijderen
  5. Leuk gedaan weer, Adrianne!

    Liefs, Marit

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ben je toch handig zeg alles wat jij maakt is mooi. Echt knap gedaan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor het compliment! Maar er mislukt ook weleens wat, hoor ;)... Dat hoort erbij, dan begin ik weer opnieuw of start ik met hetvolgende project...

      Verwijderen