Pagina's

vrijdag 17 maart 2017

Boodschappen week 11 en GENIETEN

Allereerst mijn boodschappen van deze week: Ik deed vorige week zaterdag de hoognodige boodschappen als melk, brood en kaas even bij Aldi. Je weet maar nooit wat er het weekend staat te gebeuren; zomaar ineens kan je kamer gevuld zijn :)... Begin deze week nog een keer naar Aldi en Jumbo voor de rest en 2 doosjes eieren gekocht. Totale 'schade': ruim 40 euro. Dat komt goed uit, want mijn vader is jarig geweest en ik had dus nog 15 euro nodig.

Het is een beetje lastig, omdat ik bijvoorbeeld halverwege de week inzicht geef in de in- en uitgaven, maar het is nu als volgt: We hebben nu week 11, dus het budget tot nu toe is 550 euro (nl. 50 euro per week x 11 weken). Hiervan is (incl. alle gemaakte kosten tot en met deze week en het cadeautje voor mijn vader) 539,83 gebruikt. Voor degenen die net meelezen: Dit is opgegaan aan voornamelijk boodschappen voor ons gezin van 4 personen qua eten en drinken, maar hierbij zitten ook verzorgingsartikelen (bijv. babydoekjes, tandpasta, shampoo, wasmiddel), cadeautjes (die maakte ik zelf, bijv. Kikker in de kou, een Twisterspel of ik spaarde hiervoorkinderkleding en door zelf de auto te wassenPeters haren te knippen en bijv. onze mixer, waterkoker en bank te repareren, bespaarde ik flink. 

Had ik in mijn vorige blog geschreven dat we de bank zaterdag hadden gerepareerd, dat was niet het enige. Peter had 's morgens met Christilène even de tuin enigszins schoongemaakt. Hij haalde maar liefst een groene container vol aan blad en handenvol plastic, vuurwerktroep en zwerfvuil (wat hier aan komt waaien; de containers van de buurt worden geleegd voor onze deur, waardoor vooral bij iets wind er nogal eens plastic uit de containers waait en blijft hangen in onze plantjes). 

Uiteraard hielp ze papa zo goed als ze kon:

'Pap, kijk! Een vouw-blaadje, dat blaadje heeft zich gevouwen...' Ahh, de schat ;)...

Wat wàs het lekker weer zeg. Christilène vroeg zondag uit de kerk of we lekker buiten gingen koffiedrinken. Maar natuurlijk meiske, heerlijk :)! Haha, lekkere plakvingers van het 'taartje' (zie onderaan deze blog).

's Middags vroeg ze of ze ook koffie mocht drinken. Al enkele weken vroeg ze erom en ik seinde naar Peter dat hij het haar wel kon geven (niet te slap natuurlijk...), zodat ze het voorlopig niet meer hoefde... En ziedaar; een dienblad vol...

Geen foto van, maar zoals ik al verwachtte was het na 1 slok over ;). 

 Peter had vrijdagavond nog even een plaat muffins gebakken in een flits. We hadden in de vriezer een restje (ong. 200/250 gram) appeltaartdeeg dat eerder over was gebleven van een heleboel mini-appeltaartjes. Dit verkruimelde hij en deed het met een hand rozijnen en een restje ananas (van de zuurkool ovenschotel) in een muffinvorm. Erna goot hij het ananassap in een pannetje, deed er wat suiker bij, liet het iets indikken en goot dit over de muffins. Het smaakte superlekker, alhoewel de sap zorgde voor behoorlijk plakkerige muffins, doordat het overal zat. Een volgende keer maken we dus iets meer deeg, maken cupjes ervan, doen de vulling erin, maken het cupje dicht met deeg, hier een kuiltje in en dan de sap/jam in het kuiltje. Voor nu was het prima :).

We praatten zondagavond even over de week die voor ons zou liggen. 'Wat heb je allemaal van de week?' was Peters vraag. Ik noemde wat dingen op en zijn verbaasde reactie 'nou, dat valt inderdaad wel mee voor jouw doen...' want vaak is mijn agenda vrij vol. Ik waarschuwde hem nog dat het altijd anders kon lopen... En wederom had ik niets teveel gezegd... Ik had 5x visite, haha geweldig gezellig! Tussendoor sjeesde ik met mijn naaimachine en lock heel wat af. Ik heb mijn schoonzus beloofd dat ik m'n best zou doen voor nog 20 linnen tasjes en 20 potlodenzakjes voor in de schoenendozen. Naast alle verplichtingen die ik al had staan, de (onverwachtse) visite, het huishouden en gezin bleek dat nog een regelrechte uitdaging, maar het is gelukt! Nu moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik gistermorgen wel voor 6u met Peter al uit bed was gegaan om het af te maken, omdat ik bang was dat ik het anders niet zou redden. (Fysiek red ik het niet om zijn werktijden aan te houden, nl. 's morgens vroeg opstaan en 's avonds laat naar bed. Meestal ga ik dus 's morgens nadat ik Jochanan heb gevoed nog even terug naar bed). 

Wat wel leuk was; ik kreeg nog kleding (wat voor Jochanan, ruilwinkel en de kerkverkoping)

Supermooie schoentjes!! Kijk dan:

Lekkers als dank voor het doen van een poging door Peter om de wasmachine te repareren (wat helaas een groter probleem bleek dan alleen de printplaat, dus alsnog niet gelukt helaas :(...)
 

1 pot appelmoes en 1 pot peren, beide zelfgemaakt uit eigen tuin, wat een verwennerij, mmm echt superlekker, dank!

En van weer iemand anders: 'Wat hoorde ik? Ben je aan het budgetteren? Wat goed zeg! Daar help ik graag aan mee, alsjeblieft!' Ik kreeg een pak volle melk en een stuk oude kaas. Peter is dol op oude kaas, maar nu vind ik het gewoon een luxe-product, dus koop het niet iedere keer 'voor het lekker'. Dubbel genieten dus :). En die melk; wow, die is echt supersuperlekker! Ik zei tegen Peter 'het smaakt naar melk met slagroom...' (Heel af en toe bij een verjaardag ofzo drink ik weleens koffie met melk en slagroom, maar dat is echt een uitzondering, het moet wel een feestje blijven natuurlijk ;)) Ik had echter al een pak melk waar nog bijna een liter in zat. Ik drink weinig melk, maar besloot een avondmaaltijd te vervangen voor een berg hartige pannenkoeken, dus ik heb spek en kaas gekocht en Peter at een restje boerenkool met worst. Echt zo lekker, ongelofelijk hoe gezegend we zijn (en nee; ik doe echt niet m'n bedel-best ofzo, het komt gewoon 'aanwaaien'...)

Oja en vergeet ik nog te zeggen dat Christilène maar liefst 3 rolletjes snoep en een doosje smarties heeft 'gescoord' van de week naast haar doosje verrassingseieren. Haha, de schat weet niet wat haar overkomt :)... Dat soort luxe krijgt ze hooguit bij oma en dat mag ze dan bewaren voor 'zondag na de kerk bij de koffie'. Ze weet het precies, het gaat in de kast en op zondag vraagt ze ernaar... Nu moet ik zeggen dat ze er doordeweeks ook niet naar taalt. Ze is dol op fruit en zal eerder zeuren om een schaaltje druiven of een 'appel met een schilletje'. Voorlopig proberen we dat zo te houden :P...

Nog even een 'troep-foto' van hoe opgeruimd mijn eettafel de afgelopen week eruit zag :(. Inmiddels is de schoenendozen-prullerij weer opgeruimd en ligt het klaar om het huis te verlaten. Er ligt nog wel wat achterstallig wasgoed te wachten ;)...

Ik hoop volgende week even een blog over de schoenendozen te schrijven en dan plaats ik meteen de rest van de foto's even!

4 opmerkingen:

  1. Ha, Adrianne je hebt weer heel wat meegemaakt deze week.
    Het is nooit saai bij jou ,altijd wat bijzonders.
    Was wel leuk allemaal ,je hebt heel veel energie.
    Fijn dat de schoenendozen bijna klaar zijn .
    Dat zal rust geven ,maar jou kennende komt er wel wat nieuws.Ga maar lekker door hoor , gaat wel lukken.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad nooit saai hier ;). W.b. die energie; hmm, zal meer lijken dan dat het is, hoor ;)... Vrijdag niks gedaan en hele middag op bed gelegen...

      En super ja dat het klaar is. Ik zal volgende week alles even laten zien wat het geworden is...
      Fijn weekend!

      Groet, Adrianne

      Verwijderen
  2. Het blijft echt leuk om jou blog te lezen en om te zien wat je allemaal doet en meemaakt. Waar haal je toch die energie vandaan haha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt zo, valt in werkelijkheid tegen hoor ;). M'n strijk ligt er nog, Peter deed ook een groot deel en de kids werkten mee. Ik heb echt niet zoveel energie en m'n bekken werkt in dit soort weken al behoorlijk tegen, hoor, dus nogmaals: het is echt een kwestie van prioriteiten in dit geval: eerst schoenendozen en verder bijna niks ;)...

      Verwijderen