Pagina's

woensdag 29 maart 2017

Recept - Chinese kool met spekjes en ideeën met fruit

Even vooraf: Voor meergeldminderstress maakte Peter ons Exceldocument klaar voor gebruik voor een nieuwe challenge, nl. 'Je financiën op orde in 15 dagen'. Tot en met vandaag (29-3!) kun je jezelf aanmelden via deze link. Deelname is gratis en je ontvangt van Sjoukje allerlei tips en adviezen. Er zal een Facebookgroep worden opgericht, maar het is NIET nodig om hiervan gebruik te maken. Dus ook zonder Facebook-account kun je deelnemen. Al enkele honderden mensen gingen je voor, maar er is nog plaats genoeg, van harte welkom dus!

Vorige week schreef ik dat m'n vriendin de boodschappen voor me deed bij de AH en dat ze Chinese kool meebracht. Ik had een recept op internet gevonden. Sinds m'n budget ga ik creatiever om met recepten. Ik volg ze minder nauwkeurig, vervang het voor dingen die ik in huis heb...

Ik hield eigenlijk het hele recept aan behalve het bakken in olie, ik bak de spekjes gewoon zonder iets omdat ik het al vet van zichzelf vind. Ik bak eerst de spekjes en deed i.p.v. sjalotjes 2 kleine uien in kleine stukjes erbij bakken. Ik volgde verder het recept, behalve de kaas; die strooide ik net voordat ik het op tafel zette eroverheen. En bij gebrek aan lente-ui strooide ik voor het 'groene effect' wat gedroogde bieslook eroverheen. 


We vonden het erg lekker en zo besloot ik zaterdagmiddag om alsnog een Chinese kool te halen bij AH, omdat het nu nog in de aanbieding was... Ik heb het in de koelkast gelegd en eet het 1 dezer dagen nog een keer... Ik had het vooreerst gemaakt zonder iets erbij, maar we vonden het niet heel veel (de kool van AH was wel klein in vergelijking met de kool van Aldi - die was wel 2x zo duur, maar niet 2x zo groot, wel iets groter). Ik ga er aardappels of rijst bij koken de volgende keer, zodat het iets meer volume heeft en je het samen kunt eten. 


En als je wilt lunchen én fruit eten, maar voor het laatste eigenlijk geen budget hebt: Combineer het dan! Gebruik je fruit als broodbeleg. Je hebt meteen zoet (en gezond!) beleg. Hier zijn we dol op brood met fruit... 

Bijvoorbeeld: 
Brood met druiven


Brood met banaan:

Verder; brood met appel, mandarijn, meloen, mango, net wat we in huis hebben. Beetje afwisseling doet het altijd goed...

Of gewoon fruit:

1 mandarijn, 1/2 appel, 1/3 banaan en wat druiven in de gewone bakjes en iets meer totaal in de gepureerde versie. Totaal dus zeker 1 heel stuk fruit voor Jochanan en voor ons 3-en de 'verplichte' 2 stuks fruit per dag. Nu hang ik daar totaal niet aan vast. Het kan gerust gebeuren dat net voordat we boodschappen gaan doen het fruit een dag op is. Mooi zo, dan is er lekker doorgegeten. Ik ga echt niet speciaal naar de winkel ervoor. Ik heb altijd genoeg in huis, de ene dag eten we meer dan 2 stuks fruit en een volgende dag 1,5. Eigenlijk eten we iedere dag wel fruit. Gewoon omdat we er dol op zijn. Toch is het best een uitgave binnen je weekbudget, vandaar het idee om het op brood te doen, wie weet kan iemand er iets mee. 


Met dit zonnige weer eten we natuurlijk een 'fruit-zonnetje'...

Hoe eten jullie je fruit? Op brood? 

25 opmerkingen:

  1. 's morgens gaat er 1 fruit in de pap.
    De andere overdag een keer zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat recept deelde ik pas ook op mijn blog, vond het zo lekker!
    Fruit eten wij 's ochtends en 's middags al tussendoortje. De kinderen zijn dan echt toe aan iets en ik geef ze liever fruit dan koek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O leuk, kheb het niet gezien :). kHad gezocht op 'chinese kool recept' via Google omdat het in de aanbieding was bij AH en zo kwam ik bij Okoko terecht :). Jep, fruit is inderdaad een beter idee dan koekjes :)!

      Verwijderen
  3. Fruit is mijn ontbijt, 2 stuks en 3x koffie.
    Op het moment sinaasappels, mandarijn of kiwi en ik kijk uit naar de nectarines en platte perzikken, dat zijn mijn favorieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij eten eigenlijk nooit fruit op brood. Wel een goed idee om te doen! Hier gaat er per week veel fruit doorheen. 3 kilo appels, 2 kilo peren en 3 kilo bananen. En dan nog iets 'aparts' iedere week erbij, wat in de aanbieding is. Bijvoorbeeld meloen, druiven of zo. Een aanvulling dus, om wat te variëren. De baby's eten flink en hebben twee fruitmomenten, net als de oudste. Dus dat gaat lekker door. Zelf eet ik één stuk of niets, best slecht eigenlijk. Maar ik neem zo slecht de tijd voor zulke momenten. Misschien vaker op brood doen!

    Ik heb me ook opgegeven voor de challenge. Volgens mij hebben wij de financiën goed op orde, maar ik hoop wat nieuws te leren. Leuk dat Peter een bijdrage heeft mogen leveren daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Hier ook minimaal 2 kg appels, 2 kg sinaasappels, 2 kg bananen en ernaast ook iets uit de aanbieding, haha :)... Hier doen we vaak een boterham in stukjes bij het fruit erdoor bij Jochanan. Hoppa in de staafmixer en het vult lekker voor hem.

      Leuk dat je ook meedoet, ik heb me met exact dezelfde reden opgegeven ;).

      Verwijderen
  5. Leuk dat fruit zonnetje, op deze manier gepresenteerd eten sommige kinderen wat gemakkelijker fruit. Zelf bak ik vaak appels, daarna een beetje kaneel en suiker erover. Lekker, gezond en goedkoop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier is het bijna de moeite niet waard; ze eten hier geen fruit, maar ze vreten het, ohhhhh... Maar kvind het zelf leuk om te doen...
      Mmm, die appels klinken ook goed!

      Verwijderen
  6. Brood met pindakaas en banaan, ook lekker. Mijn lunch bestaat altijd uit 2 stuks fruit, een handje snoeptomaatjes en een beker karnemelk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar hoorde ik al meer over ;)... Klinkt goed!

      Verwijderen
    2. Ik eet regelmatig brood met een dun laagje pindakaas en plakjes banaan: heerlijk!

      Verwijderen
    3. Ik denk dat ik dat dan echt maar eens moet gaan proberen, ik heb het nu al zo vaak gehoord ;)... Dankje!

      Verwijderen
  7. Leuk om te lezen! Ik was eigenlijk al benieuwd wat voor broodbeleg er gegeten wordt met deze challange. Broodbeleg loopt bij ons altijd redelijk in de kosten. Maar o.a. fruit op brood is dus het antwoord :-). Groetjes Stephanie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We eten eigenlijk van alles op brood, van hagelslag in diverse soorten tot chocopasta/pindakaas/jam/appelstroop/honing, maar ook kaas, komkommer, vleeswaren, enz. Zelf ben ik niet zo'n vleeseter, dus meestal kies ik voor 1 van de andere dingen. Overigens; we eten lang niet elke dag fruit op brood hoor, ik koop de ene week bijv. een pot pindakaas en de andere week een pak hagelslag. Ik heb zeker 10 soorten hartig/zoet beleg en doordat ik iedere keer iets koop vallen de kosten erg mee. Ik vind fruit juist duur ;), vandaar het idee voor de combinatie voor sommige mensen. Voor mij is fruit binnen m'n challenge goed betaalbaar. Ik koop wel vaak 2 of 4 kg tegelijk i.p.v. 4 appels in 1 bakje...

      Verwijderen
  8. Hier banaan in een pannenkoek met standyoghurt eroverheen en een beetje kokos.als lunch b.v.
    We eten ons nog ziek aan bramen van vorig jaar(vriezer) even pureren en over de yoghurt met een beetje honing.
    Verder is appel erg lekker in een tosti met wat kaneel en rozijntjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hoi, een rijpe banaan pletten met wat pure cacao kan je zo eten of op brood rijstcracker etc of als tostivulling ook kan je een banaan met rumextract en wat appelsap en rietsuiker in zilverpapier inpakken in de oven dat eten met ijs of slagroom
    (kan ook op de BBQ)klaargemaakt worden je kan het ook in magere kwark doen of griekse yoghourt of je kan het prakken op brood , een appel geschild en in stukken met kaneel en wat zoets in de magnetron als de appel zacht is mengen met koude kwark kunnen ook rozijntjes bij ! en gedroogde pruimen
    omwikkelen met spek en in de oven lekker hapje of dadels in kleine stukjes mengen met (zelfgemaakte)kruidenkaas op brood
    of geroosterde rode paprika (potje/zelfgemaakt)mixen met fetakaas en look =spread voor op brood of een tostie maken van pindakaas en banaan mmm groetjes Jezebelle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whaaaa, ik moet een keer bij jullie komen eten, mmmm dat klinkt echt goed allemaal ;)!! Dank voor de ideetjes!

      Verwijderen
  10. Het lijkt mij lekker de kool Adrianne.
    Het smaakt ook goed met rul gehakt en ui gebakken.
    Banaan en tomaat op brood is ook heerlijk.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doe je dan banaan met tomaat tegelijk? Wij doen wel allebei los, maar nooit tegelijk. Die kool ga ik nog eens maken met gehakt en ui; klinkt best goed, dank!

      Verwijderen
  11. Hier staat fruit op rantsoen. 5-6 stuks pp gaat er makkelijk in. Als 10 uurtje, bij de lunch, om half 4,als toetje, na het sporten, gewoon omdat ze trek hebben. En dat 7 dagen per week. Naast het andere eten dat ze wegwerken. Jouw challenge is bijna niet mogelijk met pubers in de groei die ook nog 4x per week trainen en dan nog wedstrijden hebben in het weekend op subtop niveau. Ik koop brood bij de bakker omdat ik met het brood van de AH net zo duur uit was gezien de hoeveelheden die daarvan werden gegeten. Bananen zijn niet aan te slepen want lekker makkelijk meenemen en te eten. Krentenbollen met boter en suiker zijn ook een gewild object. Vooral als ze al op vrijdagmiddag gesmeerd worden voor de zondagmiddag, dan is de suiker zo lekker in de boter gesmolten. Die van mij waren als kind al goede eters maar nu is toch wel de overtreffende trap. Zal straks wel weer minder worden als de groeispurt over is hoop ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan natuurlijk zelf niet testen, omdat onze kids nog klein zijn, maar ik heb via Facebook begrepen van iemand dat het wel kan (dat het even wennen is). Zij waren met 4 personen waaronder 2 pubers en hadden inderdaad een budget van 50 euro. Uiteraard alleen voor de boodschappen. Ik snap dat je met een paar goede sportschoenen voor die grote kinderen al minimaal 2x een weekbudget verder bent, dat kan natuurlijk niet meer ;). En 2ehands kleding kan hen vaak ook niet bekoren :)...
      Ik wil gaan proberen zelf brood te bakken en dat lijkt me erg voedzaam. Zal zeker niet voordeliger zijn, maar het lijkt me lekker, dus doe ik elders een tandje minder.
      Overigens; een budget van bijv. 75 euro voor 4 personen is ook al een hele uitdaging hoor! Of bijv. 100 als je van 200 euro afkomt. Gewoon je eigne eisen eraan stellen, keuzes maken en zien dat het voor iedereen leuk blijft, anders is het niet te doen... Succes ermee en veel sportplezier met elkaar!

      Verwijderen