Pagina's

vrijdag 3 maart 2017

Recept zuurkool

En het beloofde recept (van mijn moeder) voor zuurkool:

Nodig:
- Aardappels
- 1 zakje zuurkool
- 250 gram gehakt (wij eten weinig vlees en vinden 250 gram voldoende, meer kan natuurlijk ook)
- 1 blikje ananas
- paneermeel

Kook de aardappels, maak er aardappelpuree van. Bak het gehakt rul aan en kook de zuurkool. 
En dan het opbouwen:
Aardappelpuree

Zuurkool

Ananas (zelf gebruik ik ong. 2/3 blikje)

Gehakt

Aardappelpuree

Paneermeel (zelf doe ik er nog plakjes roomboter op hier en daar voor een krokant bruin korstje)

In de oven ongeveer 30 tot 40 minuten op zo'n 200 graden.

Eet smakelijk!

Wat maken jullie met zuurkool? Ovenschotel of iets anders? Wij vinden dit heerlijk, maar ik houd ervan om iets anders uit te proberen, dus ik ben benieuwd naar jullie recepten...

29 opmerkingen:

  1. Het zal best lekker zijn als je er van houd .
    Zelf lust ik het niet brr ,ik ril er van.
    Smaken verschillen ,dus van mij geen recept helaas.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, duidelijke taal, geeft niks, wie weet de volgende keer weer een recept waar je ook iets mee kunt :)... Voor ieder wat wils ;)...

      Verwijderen
  2. Zuurkool is heerlijk vind ik :) en heel gezond en goed voor oa de darmen. Maar 500 gram in zo'n hele ovenschaal is wel goedkoop maar veel te weinig :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oja, niet vermeld; zoonlief eet dit (nog) niet, hij eet dus een bakje dat we uit de vriezer halen :). En uiteraard is het met grote puberkinderen te weinig, dat spreekt voor zich. Mijn moeder maakt 2 ovenschalen en doet er meer zuurkool in, voor ons is dit net mooi, want dan krijgen we in 1x de hele schaal leeg... Overigens; dubbel zuurkool, dubbel gehakt, een heel blikje ananas en dubbel aardappelpuree is met 4 volwassen eters nog goedkoop eten, hoor :)... Ik vind zuurkool heerlijk, maar dan wel in deze periode van het jaar... En in m'n zwangerschap at ik het zelfs een keer in mei/juni ofzo, gewoon omdat dat wel binnen bleef ;)...

      Verwijderen
  3. Je zou het eens moeten proberen met minder aardappels, minder gehakt en ananas en meer zuurkool! Ook ui kun je goed aan deze ovenschotel toevoegen. Evt. nog geraspte kaas er bovenop strooien. Je kunt paneermeel ook gewoon achterwege laten. En maïs vind ik zelf ook altijd lekker door de zuurkool...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke ideeën!! Maïs zijn we ook wel gek op, dus dat ga ik zeker een keer proberen. Ik denk dat ik met nog minder gehakt manlief ga teleurstellen ;)... 250 gram voor de ovenschaal met deze grootte vindt hij het absolute minimum denk ik zomaar :P. Maar ik heb ook weleens de helft van de schaal voor hem gemaakt, dat kan ik natuurlijk ook eens proberen. Dank voor je tip!

      Verwijderen
  4. Deze hebben wij weleens gemaakt en dan ook extra groenten toegevoegd: http://www.francescakookt.nl/zuurkool-met-gehakt-kerrie-en-ananas/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. http://www.francescakookt.nl/zuurkool-met-gehakt-kerrie-en-ananas/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor het idee, weer es wat anders! Peter houdt van kerrie, dus dit is zeker een leuke om te onthouden!

      Verwijderen
  6. http://www.smakelijck.nl/recepten/zuurkoolschotel-net-even-anders-/

    Sinds een week of 2 je blog ontdekt, super leuk lees je berichten echt met veel plezier. Qua zuurkool is bovenstaande schotel / link onze favoriet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk te horen Elsbeth, welkom! Bedankt voor je link! Ik ken Williene en haar recepten, mmm lekker! Op dit moment niet alles mogelijk i.v.m. m'n budget ;), maar dank voor je tip, super!

      Verwijderen
  7. Wij doen er geen ananas door, maar 1 klein cupje appelmoes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een goed idee; nog nooit over nagedacht! Dank voor de tip!

      Verwijderen
  8. Heerlijk zo de zuurkool
    Doe dit al jaren zo.
    Ooit op school geleerd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien zat u wel op dezelfde school als m'n moeder :P, haha :D...

      Verwijderen
  9. Ik maak altijd stampot en doe er gehakt en uitgebakken spekjes door.
    Dan doe ik het in de ovenschaal leg er dakpansgewijs plakjes rookworst op en dan geraspte kaas erover.

    dit zet ik 30min in de oven op 180 graden.
    heerlijk vinden ze het hier. ze lusten nl. geen ananas.

    groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is weer eens heel wat anders, ik ga het opslaan, dat klinkt echt heel goed zeg :)!!

      Verwijderen
  10. Ik wil niet altijd aardappels eten , dan kook ik de zuurkool met een groente bouillonblokje. Na het uitlekken doe ik het op een bord en doe daar bovenop kipshoarma. Laatste soms gekocht maar vaker zelfgemaakt. Heerlijk zelfs mijn zus die niet graag zuurkool heeft , eet het graag 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. In plaats van ananas plakjes banaan en in plaats van paneermeel geraspte kaas... yummie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Stamppot zuurkool: een recept waar mijn kinderen dol op waren.
    Puree maken, zuurkool met een uitje meekoken, groene paprika, chorizo en een appel klein snijden. Zuurkool met puree stampen en de stukjes paprika appel en chorizo (mag ook salami zijn) erdoor roeren en de stamppot goed doorwarmen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ook een ovenzuurkool schotel, gehakt rul bakken met een uitje en knoflook dit in een ingevette ovenschaal hierboven op de zuurkool losgetrokken eventueel gemengd met stukjes ananas. hierboven op plakjes rookworst (1 is genoeg) dan de aardappelpuree erbovenop met daarover geschaafde kaas, half uur in de oven en smullen maar. Top recept, eet ik 2 dagen van en nog porties in de vriezer, een ovenschotel maken voor 1 persoon doe ik nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ook lekker om de zuurkool in de hakmolen fijn te malen met creme fraiche en dan door de aardappelpuree te mengen. Wordt het lekker zacht van en kinderen zitten niet met de draadjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Stamppot maken van aardappel en zuurkool, gehakt rullen en gehakt stroganoff kruiden erbij. Eerst 1/2 stamppot in oven schaal dan het gehakt en dan de rest van de zuurkool. Geraspte kaas erover. Ananas serveren wij er los bij. Voor de vegetariërs onder ons vervang ik het gehakt door schijfjes banaan, heerlijke variatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. We maken elk jaar zuurkool in. Ik kook het graag met een gesnipperd uitje, 1 el appelstroop en wat paprikapoeder erdoor. Plakjes rookworst of een klein gehaktballetje erbij. Gekookte aardappelen doe ik apart omdat ik zelf liever wat meer zuurkool dan aardappelen eet. Ik kan zelf geen vlees eten, ivm slokdarm problemen. Elke keer als ik vlees maak bewaar ik restjes jus. Als we dan rookworst eten heb ik altijd jus. Een ovenschotel van laagjes zuurkool, banaan, aardappelpuree en gehakt is ook heerlijk!De helft van de schotel doe ik dan voor mezelf zonder gehakt laagje, die kant dan wel met wat geraspte kaas bestrooid.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik doe als volgt: laagje gefruite uien in halve ringen, zuurkool, plakjes rookworst, puree en bovenop overlappend plakjes ontbijtspek. Het moet overlappen omdat het krimpt in de oven en dan droogt de puree uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Shoarmavlees bakken en dan onderin de ovenschaal. Zuurkool met pot appelmoes mengen. In de ovenschaal doen en daar een laag aardappelpuree over. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen