Pagina's

donderdag 23 maart 2017

50 euro - Dat kan NOOOOOOIT!!

Oké, ik geef het toe: Ik ben niet nieuwsgierig, maar ik wil graag alles weten ;)... Als dus iemand iets vertelt waarvan me niet helemaal duidelijk is hoe dat mogelijk kan zijn, zal ik al snel om uitleg vragen. Misschien dat dat nu juist de reden is waarom ik me kan verbazen over de stelligheid waarmee mensen mijn budget in twijfel trekken. Ik schrijf dus nog maar een keer:

WIJ LEVEN MET ONS GEZIN VAN 4 PERSONEN VAN 50 EURO PER WEEK

Foto: Carel Schutte

En ja, dit is voor:
- ALLE boodschappen
- ALLE verzorgingsartikelen
- ALLE babyspullen
- ALLE kinderkleding (m.u.v. eventuele schoenen)
- ALLE cadeautjes voor onze families en vrienden
- ALLE keren autowassen
- ALLE haar-knip-partijen...

Maargoed; eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er ook mensen ongelovig wel een vraag stellen. Namelijk:

ÉN? LUKT DAT??!!

Daar heb ik tot nu toe (na 12 weken, dus we zitten bijna op 25% van de challenge om het minimaal 1 jaar vol te houden) maar 1 passend antwoord op:

JA!! DAT LUKT!!

Ik ben dan al snel geneigd om mezelf te verontschuldigen, maar inmiddels besef ik dat het niet nodig is.

Nee; ik heb geen puberkinderen ('die eten je de oren van het hoofd!') Alsof babyluiers, billendoekjes en babyvoeding voordelig zijn...
Nee; we worden niet gesponsord, wel zijn we dankbaar voor de dingen die we krijgen
Nee; we eten niet 1x per week bij mijn ouders (en ook niet bij m'n schoonouders), maar we nodigen wel mensen uit ;)...
Nee, we hebben niet in december alvast 100 flessen shampoo/wasmiddel ingeslagen, kilo's rijst/o.i.d.
Nee, we eten geen droog brood..
Nee; we hebben geen moestuin of fruitbomen (een enkele pluk bieslook en wat kruiden, maar in onze postzegel-tuin is echt geen ruimte voor zelfvoorzienend leven)...
Nee; geen kippen/melkgeit/eigen vleeskoeien/o.i.d. (geen ruimte)
OK, de leukste tot nu toe: We stropen & jagen ook niet! (Ik zeg het maar even voor de zekerheid :)...)
...
Zo kan ik nog wel even doorgaan met reacties die we krijgen. Overigens; hiernaast natuurlijk ook veel leuke reacties. Mensen die benieuwd zijn of we het volhouden, vragen hoe we het doen, ideetjes op doen op m'n blog, stil (of hardop) meelezen maar af en toe laten horen dat ze meelezen, enz.

Maar eigenlijk maakt het me weinig uit. Ieder maakt eigen keuzes en ik vind onze manier van leven heerlijk bevrijdend, het geeft rust (geen 10x naar de supermarkt voor 'ontbrekende' dingen), je wordt creatief (koken met ingrediënten die je wel in huis hebt, een goedkopere variant uit de super proberen i.v.m. je budget, zelf cadeautjes maken, enz.) en het is leuk dat nu iedereen het weet doordat ik blog en ik reacties krijg 'die had je van de ruilwinkel toch? Ja, ik las het op je blog :)...' En de koek-klucht resulteerde in een rijtje opmerkingen natuurlijk :P... Haha, geeft niks, het was leuk :)...


Gewoon even wat dingen op een rijtje:

Babyvoeding: Een goedkoop fruitpotje met 2 potjes x 130 gram van het Kruidvatmerk kost 1,49 (per 260 gram dus). Snelle rekensom leert dat per kilo deze fruithap maar liefst 5,73 kost. Zelfs als je biologische, fairtrade, handgeplukte, Max Havelaar, 'hier-komt-geen-kinderhandje-aan-te-pas'-bananen koopt, betaal je nergens 5,73. Nouja, je kunt nooit weten, misschien als ze voorzien zijn van een eetbare laag goud... Wow, echt prijzig dus... Stel dat je kindje er 1 per dag eet en nog 1 als groentepotje, betaal je dus al 1,50 per dag voor het eten van een baby van nog geen half jaar (de voedingen van 6+ maanden stijgen steeds iets in prijs). Maargoed, het gaat om het idee; tel uit je 'winst' door het zelf te maken. Als ik 1,50 per dag kwijt zou zijn aan voeding voor Jochanan 'slokte' hij maar liefst ruim 10 euro (dus meer dan 20%!) van mijn weekbudget op. Ieder begrijpt: Niet haalbaar. Een staafmixer had ik al, dus we zijn weer aan het pureren geslagen. Ook restjes van ons eigen eten pureren we na afloop van ons eigen eten even en vriezen het in. Zo hebben we ook verse voeding voor hem op dagen dat we zelf iets eten dat hij niet kan eten.

Babyluiers: Even uitgaande van maat 3 Kruidvat eigen merk luiers, betaal je voor het grootste pak per luier het minste, nl. ruim 14 cent. Het kleinste pak is per luier duurder (nl. ruim 17 cent), maar in aanschaf voordeliger. Met een krap gesteld budget kan ik me voorstellen dat de laatste variant aantrekkelijker is, omdat je dan per keer maar 7 euro betaalt i.p.v. bijna 14. Nougoed, laten we uitgaan van 15 cent per luier. Per dag schijnt een kind gemiddeld 7 luiers te gebruiken. Uitgaande van die 15 cent is dat nog geen 400 euro per jaar, omdat het ruim 1 euro per dag is. Voor veel mensen zal dit niet klinken als veel. De merk-wegwerpluiers zijn een stuk prijziger, zo ongeveer het dubbele in prijs... En ik heb het nog niet over maat 5. Dezelfde prijs voor een groot pak, maar er zitten 30 luiers minder in (dus 30% minder voor dezelfde prijs; hoppa, de luiers worden ruim 20 cent per stuk). 
Zet hier tegenover mijn wasbare pakket... Voor Christilènes geboorte kocht ik een compleet pakket (2e hands) voor maar 150 euro. Van 0 tot zindelijk. Werkelijk alles zat erbij... Ik gebruikte het bij Christilène, een vriendin gebruikte ze erna en nu gebruik ik ze weer bij Jochanan. Per week draai ik 2x een trommel was (afwisselend op 60/75/95 graden) met daarin zowel mijn luierwas als ook de wasbare toilet- en billendoekjes en de rest van mijn witte was. Nu zegt het Nibud dat een wasbeurt op die hoge temperaturen gemiddeld 1 euro kost. Hiervan is bijna de helft afschrijving van je machine en bijna de andere helft elektriciteit. Op zich is het fijn dat ze richtlijnen geven, maar als je zuinig leeft, kom je niet in de buurt van hun richtlijnen is mijn ervaring. De wasmachine (een zuinige Miele) was een huwelijkscadeau, dus daar besparen we al de helft op ;), wasmiddel gebruik ik zuinig en elektriciteit zou dan zeker rond de 40 cent per wasbeurt kosten; zou kunnen maar dat is 2 euro per week voor mij met zo'n 5 trommels per week, dus meer dan 100 euro op jaarbasis aan alleen elektriciteitskosten voor mijn wasmachine. Lijkt me ietwat veel als ik bedenk dat ik vorig jaar 37,37 betaalde voor gas en elektra betaalde per maand (en nee; ik heb geen zonnepanelen). Dat zou betekenen dat ik bijna een kwartaal van m'n bedrag alleen zou besteden aan elektriciteit voor m'n wasmachine? Ik kan het me niet voorstellen...

Terug naar de wasbare luiers; 150 euro dus. De snelle rekenaar ziet dat ik met 2 kids dit allang heb 'terugverdiend'. Inderdaad; het pakket was 2ehands dus ik heb er fors op bespaard, maar ook hiervoor geldt; de hype van wasbare luiers laat ik achter me. Ik heb gewone standaard witte klittenbandbroekjes. Geen vlotte prints (die je vaak toch niet ziet onder de romper of legging), nieuwe designs, hippe merken, enz. Gewoon basic, simpel, maar wel effectief. Vooral bij spuitluiers ben ik BLIJ met wasbare luiers. Geen kinderen tot hun nek onder de viezigheid, want het sluit beter aan dan wegwerp :). Ik heb zelden lekkage, hoef niet vaker te verschonen dan met wegwerp. Het enige dat het me aan extra tijd lijkt te kosten volgens sommigen, is het spoelen van de luiers. Per keer is dat 10 minuten. Dus 20 minuten per week. Nougoed, normaal zou ik die tijd ook kwijt zijn bij het kopen van luiers in de winkel, want in de buurtsuper zijn wegwerpluiers helemaal duur...

Overigens; ik ben ooit begonnen met wasbare luiers voor het milieu-aspect. Ongelofelijk wat een hoop er weggegooid wordt. Gezinnen met baby's vertellen me voor ongeveer 1/3 tot 1/2 hun container 3-wekelijks te vullen met luiers. Ohhh, nu snap ik waarom mijn container zo leeg blijft :P... Natuurlijk vind ik nu het 'budget-aspect' een bijkomend voordeel :)... Daar heb ik wasbare billendoekjes aan toegevoegd en ziedaar;
geen voelbare extra baby-boodschappen-kosten meer... 

Uiteraard kan ik nog heel wat blogs vullen over andere dingen uit het lijstje. Zo begreep ik van anderen dat ze ook een budget van 50 euro hadden voor het leven met 2 puberkinderen (alleen de boodschappen en evt. verzorgingsartikelen, dus geen kleding enzo, dit lijkt me logisch). Ik ben dus echt niet de enige door wie dit gehaald wordt op basis van het feit dat de kinderen nog klein zijn. Ook al zeggen veel mensen 'wacht maar tot de kinderen groot zijn...', zelf heb ik daar weinig boodschap aan. NU eten ze nog niet veel, NU dragen ze nog met veel plezier kleding van de ruilwinkel, NU vinden ze het nog prima als ik alles voor ze koop en keuzes voor hen maak, dus waarom zou ik er niet van genieten en zorgen dat ik extra geld overhoud om hen juist in die toekomst iets extra te kunnen geven? Ooit hoorde ik eens 'je moet sparen als de kinderen klein zijn...' Nu ik zelf kinderen heb, begrijp ik het pas echt. Ik kan me goed voorstellen dat het steeds moeilijker wordt...

Tot nu toe heeft het budget me veel gebracht: Veel dankbaarheid om daar maar mee te beginnen, oog voor kleine dingen (aanbieding in de winkel voor groente, iets extra's voor op brood, enz.), gezondere levensstijl (huh? Ja echt! Snoep/koek/chips/frisdrank/enz. worden nu bestempeld als luxe en zijn voor het weekend :)) en natuurlijk heb ik meer kunnen sparen, maar dat lijkt me logisch...

Ik zal proberen van februari/maart binnenkort een overzicht te geven van vorig jaar versus dit jaar wat betreft de uitgaven aan alles wat nu binnen m'n budget valt. Dit kost enig uitzoekwerk en het kwam er gewoon niet van in alle drukte...

54 opmerkingen:

  1. Vijftig is knap wanneer je met 4 bent.
    Goed voorbeeld voor ons!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga ook jouw voorbeeld volgen in het zelf maken van cadeautjes.

      Verwijderen
    2. Leuk te horen! Ik ben benieuwd naar je creaties! Ik maak van alles. Van zelfgebakken cake tot kinderschortje en van Twisterspel tot bijtring :)... Succes ermee!

      Verwijderen
  2. Ik wordt telkens meer enthousiast van je budget. Iets trekt me wel om ook zoiets te doen maar aan de andere kant kiezen we juist heel bewust voor biologische producten en dat is toch wel een pak duurder. Ons boodschappen budget is inderdaad al hoger dan jouw totale budget. (Ligt vast niet alleen aan biologisch eten)
    Maar ik blijf meelezen en wie weet die ik ideeën op die wel werken voor ons.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha,

      Het is inderdaad een beetje van alles wat hier. Ik geloof gedeeltelijk in biologisch. Veel groenten op kraampjes langs de kant van de weg zijn totaal onbespoten en in mijn ogen dus nog gezonder dan biologisch (die vrijwel altijd ook bespoten zijn, maar met andere bestrijdingsmiddelen dan in de reguliere voedingsindustrie). Bovendien staat me tegen dat biologisch veelal in plastic verpakt zit, omdat men beweert dat - als de biologische appels in aanraking komen met gewone appels - ze alsnog 'besmet' raken. Ik heb niks tegen biologisch, koop het zelf ook geregeld, maar de marketing daaromheen draait overuren. Op de gekste dingen staat tegenwoordig 'biologisch', 'natuurlijk', 'volgens grootmoeders recept', enz. Pure commercie... En schijnbaar werkt het, want er worden meer dan ooit biologische producten gekocht ;).

      Voor nu doe ik van alles wat; simpelweg, omdat je niet alles tegelijk kunt. Er is overal wat voor te zeggen. Liefst leef ik zo goedkoop mogelijk, onbespoten, zonder afval, enz. maar niet alles daarvan kan tegelijk :).

      Vandaar dat ik keuzes maak. Nogmaals; ik heb echt niks tegen biologisch hoor :)!

      Groetjes, Adrianne

      Verwijderen
    2. Geeft niks hoor. Ik doe ook niet álles bio omdat het soms gewoon onzin is zoals jij al zegt. Gelukkig hier niet extra in plastic. Kraampjes langs de weg zijn hier bijna niet helaas. Gelukkig wel veel eigen oogst.

      Verwijderen
  3. Hartstikke goed bezig!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben budgetcoach en werk parttime, heb aanvullende bijstand en leef als een koning van €50 per week met z'n vieren. Eten, diesel, kleding, álles. We gaan zelfs een paar X per jaar op vakantie! Creativiteit, scharrelen ... We eten gezond en afwisselend. Mooi beschreven! Ik blog dagelijks over mijn leven met €50 per week op mijn fb hoekje 'De Blije Budget Hoek'
    Ik hoop hiermee de klaag-mentaliteit in NL een stukje weg te halen. Ga zo door, topper! Groetjes van Inge

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan de groep niet vinden op fb. Is het een groep waar je alleen op uitnodiging terecht kan?

      Tien Duizend

      Verwijderen
    2. Ha Inge, Leuk dat je komt kijken. Ik heb me meteen even aangemeld op je FB-groep. Helemaal leuk, ik ga zeker inspiratie bij je opdoen!
      Hier valt de diesel erbuiten, omdat manlief gebruik maakt van een leaseauto. Diesel zou onmogelijk binnen het budget passen, omdat hij z'n 62-litertank wekelijks minimaal 1x volgooit en soms vaker ;)...

      Tien Duizend: De FB-groep is hier te vinden: https://www.facebook.com/groups/557939194274690/ (Of is het een geheime groep Inge?)

      Groet, Adrianne

      Verwijderen
    3. Daar staat dat de inhoud niet beschikbaar is.
      Bij mij toch.

      Verwijderen
    4. Ik kan het ook niet vinden... we hebben niks gevonden ... zegt fb


      oh wacht bij de link hierboven kan het wel.

      Verwijderen
    5. Ik kan er nog steeds niet komen. Jamme

      Verwijderen
    6. Stuur me anders even een mail, dan kijk ik wat ik voor je betekenen kan (adjemusic@gmail.com). Jammer dat het niet lukt, het is een superleuke groep!

      Verwijderen
    7. Ik kom er ook niet op uit, wel op blije budget mama:
      https://www.facebook.com/groups/849603788526166/

      Verwijderen
    8. Ik ben ook best nieuwsgierig naar de groep, maar kom er niet op uit. Zou ik je ook mogen mailen?

      Verwijderen
  5. Je verhaal heb ik met verbazing gelezen.
    Het is echt heel knap hoe je alles doet.
    In andere landen moeten ze het met minder doen.
    Wij zijn veels te veel verwend Adrianne.
    Voor het milieu is jou leefwijze ook super.
    Ga maar fijn door en doe wat je zelf wilt.
    Nog een tip van restjes eten een omelet maken.
    Dat las ik van de week op pinterest.Bij de kringloop
    staan tig bloempotjes ,bolletjes er in ,leuk kadootje!
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Jannie,

      Leuk, dankje voor je ideetjes!! Nou, inderdaad zijn we teveel verwend. Ik ga door, beloofd :)!!

      Groet, Adrianne

      Verwijderen
  6. Ik ben zo enthousiast geworden door je blog! Wij zijn in februari begonnen, ook 50 euro per week voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Ik doe het inclusief wegwerpluiers voor de jongste, maar cadeautjes tel ik niet mee. Ik doe 1 keer per week boodschappen, ook omdat de dichtstbijzijnde supermarkt 6 kilometer rijden is en ik vind het heerlijk dat ik er dan de rest van de week niet meer aan hoef te denken. En je ik word er veel creatiever van. Restjes opmaken, goedkopere alternatieven maken of verzinnen voor van alles. Ik ontdek een hele nieuwe kant van mezelf en gooi nauwelijks meer iets weg. En dat allemaal door jouw blog, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ontzettend leuk om te horen joh! Knap dat je het inclusief wegwerpluiers doet, top joh!! Inderdaad vind ik het ook echt een bevrijding en ervaar ik ook die creatieve kant ;)... Wij hebben ook nauwelijks afval. Oud brood/groenteresten/oid; bijna nooit meer. Ik word helemaal blij van je reactie; fijn dat het je zo goed bevalt! Erg leuk en veel succes nog! Groetjes, Adrianne

      Verwijderen
  7. Het lukt ons ook goed. We doen al vanaf het begin met je mee.
    Wij zijn een oppas opa en oma. De kleinkindjes zijn vaak bij ons. En we zijn alleen maar gezonder gaan eten. Een voordeel is dat we ook langzaam aan het afvallen zijn. Dat komt omdat we bv nog maar 1 paaseitje bij de thee nemen ipv 4. Niks mis mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het knap! En je schrijft leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk om te lezen, hier vijf personen en grote kinderen. 100 euro per week is ons budget voor dezelfde dingen als jou. Ik lees met veel interesse!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk te horen! Goed bezig joh met je 100 euro, is echt niet veel voor 5 'grote personen', doe je goed!! Leuk dat je meeleest!

      Verwijderen
  10. Mooi om te lezen! Ik kwam je blog via Zuinigaan tegen en ga je volgen :) Wij geven per week ook ongeveer €50 uit aan boodschappen, maar dat is zonder kinderen (wel 2 katten). Bovendien heb ik het (nog) niet strak als budget, dus ik kan ook niet met droge ogen beweren dat dat maand, na maand, na maand zo is.

    Trouwens ook een goede tip om te sparen als je kinderen klein zijn. Ik kan me zo voorstellen dat er op gegeven moment anders altijd wel iets is, qua school, kledingbehoefte, uitje, dit, dat.. Dan beter voor die tijd doen, of op het moment dat het ze inderdaad nog niet uitmaakt of ze iets van Noppies aan hebben of iets voor Noppes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom! Goed bezig! Dat is een leuke 'Noppies - Noppes' :), die onthoud ik, thanks! Groetjes, Adrianne

      Verwijderen
    2. Ik ben onder de indruk van alles wat ik hier lees. heb zojuist besloten dat ik weer enkel met geld betaal (in plaats van pinnen) en van 30 euro per week wil gaan rondkomen, als alleenwonende. Tot enkele jaren geleden kocht ik in als ik met mijn auto door een dorp in de buurt kwam. Vaak Jumbo inderdaad :-) al heb ik nooit een actievoordeel gehad, want in Voorthuizen is echt alles vers. En nooit een rij bij de kassa. Maar sinds een jaar of 7 koop ik bij de plaatselijke supermarkt, die wel duurder is, maar me 20 km rijden scheelt. Hoewel ik ook wel op de e-bike naar Voorthuizen rijd dan weer in de droge weken (vrijdagen) van het jaar. AL is het maar omdat daar een biologische groententuin is.
      Ik ga vanaf morgen (vrijdag is mijn dag voor weekinkopen doorgaans) van 30 euro per week leven, zegt deze 59-jarige, die al heel voordelig kan leven, maar soms gewoon niet op de kleintjes let. Dank voor je inspiratie.

      Verwijderen
    3. Oeps. Na volgende week ben ik een wek kamperen en geef ik workshops tijdens een 4-daags festival. Dan krijg ik voor die 4 dagen bonnen voor 3 maaltijden per dag en 2 of 3 drankjes. Die week tel ik maar niet mee dan :-) Of mag geluk een handje helpen?

      Verwijderen
  11. Wat een inspiratie haal ik uit je blog zeg!gister begonnen met lezen en nu al zin om zelf te starten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Ron, leuk om te horen, heel veel succes! Mocht je interesse hebben in mijn Excellijst, mail me gerust!

      Verwijderen
  12. Leuk om te lezen :-) Berichtjes met commentaar maar gewoon links laten liggen. Als mensen het echt zo vervelend vinden, zouden ze niet je hele verhaal lezen!! Fijne dag en succes ��

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuke blog:) wij doen 70 euro met 2 volwassen, puur voor eten... Denk dat ik van jou blog nog veel kan leren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. alles wat met zeep , shampoo, poetsmiddel, enz te maken heeft maak je gewoon met klimop; bijna gratis dus, vb
    https://www.nudge.nl/blog/2015/03/26/maak-zelf-wasmiddel-van-klimop/

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik zie in je blog niet staan waar uit jullie voeding,b.v. warme maaltijd bestaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meestal 5 dagen aardappels/groente en stukje vlees :). Allerlei recepten komen voorbij, aan het begin van 2017 plaatste ik weleens weekmenu's, misschien heb je daar iets aan? Welkom!

      Verwijderen
  16. Wij hebben inderdaad met 5 personen, 2 katten en een hond ook met 50 p.w geleefd. Erg krap, maar wel mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wij zijn met 5, leven al jaren zo en is zo chillllll.... geen druk of geld problemen want komen toe met 50 - 100 euro per maand, zijn met 5 ... en idd irritant telkens die dat kan niet die ik krijg, ben nochtans een krak in rekenen dus weet ik maar al te goed wat ik maandelijks opdoe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed te horen, dankje voor je enthousiaste verhaal :)!

      Verwijderen
    2. @anoniem, 50 tot 100 euro per MAAND met 5 personen ? Uitgaande van je maximumbedrag van 100 euro per maand, gemiddeld 30 dagen per maand dus dat betekent dat jij met 3.3 euro per dag toekomt voor 5 personen ? Omgerekend per persoon is dat dan 0.66 euro per dag.Daar koop je vandaag de dag amper 3 stukken fruit voor. En dan ga ik nog uit van je hoogste maandbedrag van 100 euro.... Onmogelijk volgens mij. Ik ben, net als jij, een krak in rekenen en heb ook altijd met een zeer beperkt budget moeten rondkomen maar het is onmogelijk dat je je gezin gezonde voeding kan geven als je maar 0.66 euro per dag per persoon besteedt. Kan natuurlijk dat jullie heel veel gaan eten op kosten van ouders, schoonouders, vrienden,....
      Een weekbedrag van 50 euro zoals Adrianne vermeldt, is al vrij laag voor 4 personen en komt neer op 12.5 euro per dag dus per persoon per dag op 3.125 euro.....

      Verwijderen
    3. Ik weet idd ook iemand die met 5 personen van 25€/week leeft. Ze hebben een moestuin, ruilen veel, enz. Ik vind het bijzonder inspirerend om die verhalen te lezen ☺️...

      Verwijderen
  18. Haai, ik ben bezig je hele blog te lezen. Op mijn telefoon want lappie is nog kaduuk. 😉 ik ben nu al in maart. Ik vind het super knap van je met budget. En wil op mijn blog graag linken naar je blog mag dat? Even iets anders ik heb twee pubers 17 en 15 en de oudste is een jongen. Die eten inderdaad echt als volwassenen. Maar ik kan als ik me kwaadmaak rondkomen met 85 eu per week. Met zijn vijven dus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja dit is een verkeerd account ik bdn vlierbloesem van creatief met weinig🍀

      Verwijderen
    2. Ha,

      Ajj, balen dat je laptop stuk is :(... Dankjewel. Jahoor, linken mag gerust. Met 5 personen 85 euro per week is keurig joh ;). Je moet lekker doen wat bij je past :)...

      Welkom in ieder geval en succes met lezen...

      Groet, Adrianne


      Verwijderen
  19. Ik heb nergens nog gelezen of er mensen tussen zitten, die roken en af en toe een wijntje drinken. Ik vindt het maar knap hoor voor 50 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik rekende uit (op basis van prijzen op internet) dat 2 tot 3 sigaretten per dag al ruim 327 euro kost. Kortom, dat is 6,5 weekbudget (uitgaande van 50 euro). http://aad-actief.blogspot.nl/2017/04/stap-7-van-7-houd-je-uitgaven-bij.html

      W.b. wijn: Ik begrijp van anderen dat ze dit er wel bij doen. Veel mensen rekenen boodschappen, verzorgingsartikelen en wasmiddel in hun weekbudget. De andere dingen niet. Dan kan een wijntje en wat sigaretten eraf als je bedenkt dat wij ongeveer 40 euro per week uitgeven aan boodschappen en 10 euro voor de rest (gemiddeld).

      Verwijderen
  20. een zuur leven je wilt ook wel eens ontspannen. Hoe meer je er op let des te minder het lukt. Op water bezuinigen door minder de w.c. door te spoelen met een speciale spoelknop. Een zandloper bij het douchen. Het haar bij de wasbak wassen en zo af en toe bij de wasbak wassen kan ook Vroeger hadden ze een lampetkan en ook geen stromend water en dit kan ook. Regenwater uit de ton of put. Heel erg op aanbiedingen letten.

    BeantwoordenVerwijderen