Pagina's

woensdag 8 maart 2017

Recept - vegetarisch boerenkoolburger

N.a.v. een blog vorige week kreeg ik de tip om boerenkoolburgers te maken. Ik had er nog nooit van gehoord, maar na wat googelen en recepten samenvoegen lukte het me zowaar om de eerste serie burgers meteen te laten slagen.

Ik deel graag het (vegetarische) recept met jullie:

Je hebt nodig: 1 zak boerenkool van 250/300 gram, aardappels, peper/zout, ong. 75 gram geraspte kaas, 2 eieren en paneermeel.



Er zijn nog diverse varianten, nl. met zongedroogde tomaatjes, meer eieren, linzen i.p.v. aardappels, zoete aardappels i.p.v. gewone aardappels, met gehakt, enz. Lekker even grasduinen op internet en je komt van alles tegen waarmee je lekker een recept kunt samenstellen. Zelf koos ik voor bovenstaande ingrediënten, simpelweg omdat ik dit allemaal in de kast had staan :)...

 Maak van de aardappels puree. Zelf kook ik het altijd, prak het erna met een vork en in dit geval deed ik er een restje kruidenboter van zondag in i.p.v. gewone boter. Iets minder zout erin, nog wel wat peper. De kruidenboter was van zichzelf echter al zo zout, dat ik dit had weg kunnen laten.

Boerenkool in een vergiet en kokend water erover (ik deed het rechtstreeks vanuit de vriezer, ging prima). Totaal goot ik ruim een liter in 2x eroverheen.



 Erna de boerenkool mengen met de puree, 2 eieren en de geraspte kaas. Evt. nog wat kruiden toevoegen (zelf had ik die al in de kruidenboter zitten ;) ) en even doorscheppen. Ergens kwam ik het advies tegen om het in de keukenmachine te doen, maar ik was bang dat het dan te 'snotterig' werd, dus dat heb ik niet gedaan...

Erna burgers ervan kneden. 
Op de foto probeerde ik het nog met 2 grote lepels, maar het was kansloos ;). Dus toch maar met m'n handen gedaan, tis wel een 'vieze-handen-klus'...

 ...en door de paneermeel rollen (zelf had ik nog zuurkoolschotel op het programma staan voor vandaag, dus het restje dat nog over was van de paneermeel zette ik in de koelkast om vandaag over de ovenschotel te strooien). 
Nu weet ik wel dat paneermeel niet zo duur is in aanschaf, maar alle beetjes helpen ;).

In een beetje boter bakken in de koekenpan (ik gebruikte weer kruidenboter), omdraaien tot het aan beide kanten bruin is. 

En smullen maar! Zie hieronder onze eerste serie uit de pan:
Voor mooiere vormpjes kun je bijvoorbeeld een koekvormpje gebruiken, ik vond het niet erg dat het geen mooie ronde tartaartjes werden... Wij zeggen altijd 'waar het komt, is het donker... :)'

Variaties hierop kan natuurlijk met vlees (bijv. spekjes) of extra aardappels, enz. Je kunt dit ook met een restje boerenkool maken als groenteburgers voor de volgende dag. Ik denk dat de burgers steviger worden als je ze 's morgens al maakt en in de koelkast zet. Zelf nam ik te weinig tijd hiervoor, alhoewel het resultaat me meeviel; ze vielen niet uit elkaar toen ik ze voorzichtig omdraaide. 

En wat vonden wij ervan? Heerlijk! Echt zo verrassend lekker, ik had het nog niet eerder gemaakt of gegeten. Peter vond - joh, wat verrassend - 'de volgende keer met gehakt erdoor maakt het helemaal af...' Tsja, mannen... Haha ;)...

3 opmerkingen:

  1. Hoeveel aardappels had je gebruikt? En at je het als avondeten, want dan lijkt het wat weinig voor 3-4 personen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als avondeten lijkt het mij ook inderdaad een beetje aan de weinige kant als je voor 3 a 4 personen rekent. Met 2 personen is het goed te doen en zal je zien dat je niet alles krijgt opgegeten

      Verwijderen
  2. Of boerenkool opgebakken op brood, héérlijk!

    BeantwoordenVerwijderen