Pagina's

zaterdag 25 maart 2017

Week 12 - GELD OVER!!

Deze week had ik een makkie. Maandagmorgen ging ik met een vriendin mee naar het ziekenhuis, reed een rondje, voedde Jochanan, haakte een stukje, luisterde een CD en ging weer terug naar huis. Ze bood aan om 's middags de boodschappen voor me te doen. Normaal gesproken neem ik niet snel zo'n aanbod aan, maar voor nu maakte ik graag een uitzondering. Vorige week had ik een aardige achterstand in het huishouden opgelopen en dit zou me zeker een uurtje extra geven.

Zo kwam het dat maandagmiddag mijn Albert Heijn boodschappen GRATIS bezorgd werden :)... Ik keek op de website voor welke groenten ik wilde hebben (normaal op mijn lijstje 'zoveel x groente', maar voor iemand anders is het natuurlijk niet handig om zelf te moeten kijken). Ik zag dat er leuke groente in de aanbieding waren; Chinese kool, aubergine en ook nog rode biologische bieten. Nu 2 stuks voor 1,50; alle combinaties mogelijk. Ik liet 1 Chinese kool meenemen, 2 aubergines en 3 pakjes bieten (die laatste zijn lang houdbaar in de koelkast of vriezer, lekker makkelijk een snelle maaltijd 's avonds op tafel en het is gezonder en goedkoper dan uit een pot).

Bieten in een pot bevatten vaak gemodificeerd zetmeel, suiker en 'aroma' waarbij bij de laatste niet helemaal duidelijk is wat er dan precies bedoeld wordt. Per kilo betaal je voor een goedkope pot al snel rond de 1,80, dus 90 cent per 500 gram, terwijl deze biologische bieten maar 75 cent in de aanbieding kosten (normaal 1,29, dus dat scheelt wel). En inderdaad is de allergoedkoopste variant in een pot iets goedkoper, nl. ong. een euro de kilo, maar de ingrediënten en toevoegingen blijven hiermee erin zitten, dus de bio-keuze vind ik beter. Overigens; verse bieten zijn natuurlijk nòg beter :). Meestal rond deze tijd verkrijgbaar voor zo'n 1 euro per kilo, lekker laten koken, zelf de schil eraf halen en eventueel gelijk raspen en invriezen. Ik heb alleen niet veel vriesruimte, ga niet in alle gevallen voor gemak, maar in dit geval wel. Ik zie m'n moeder nog dagenlang met roze handen lopen ;). Nee, als er iemand een moestuin heeft en een overschot gratis bieten, ga ik het echt niet afslaan, maar gewoonlijk koop ik het graag gekookt en geschild... 

Nougoed, voor alle boodschappen was ik slechts 20 euro kwijt! Vorige week had ik al zo'n 10 euro over en nadat ik alles netjes in Excel had gezet, bleek dat ik maar liefst 44,16 over heb gehouden!! Ik heb nog tot over het eind van de week eten, misschien nog even brood, melk en kaas halen ofzo, maargoed enkele tientjes overhouden gaat vast lukken. Kan ik mooi sparen voor m'n broodbakworkshop van volgende week. Ik heb er zin in en ga jullie op de hoogte houden van m'n ervaringen! We hebben weleens zelf brood gebakken in de tijd dat we (Christilène en ik) op streng lactosevrij dieet moesten enkele jaren geleden. Nu lees ik hier en daar dat zelfgebakken brood toch goedkoper is dan kopen, dus het leek me het proberen waard. Ik heb al 2 blikken voor in de oven, dus dat hoef ik niet meer te kopen. Ook heb ik nog wat maanzaad en havervlokken, dus ik kan alvast wat 'luxe' brood maken. Nu nog even sparen voor een grote zak broodmeel (omdat dat per kilo een stuk voordeliger is) en iemand vinden die samen met ons de zak wil delen ;). Ik denk dat 25 kilo voor ons 4-en wel erg veel is om in 1x aan te schaffen. Als je ervaringen wilt delen; graag (mag ook per email: adjemusic@gmail.com). Ik ben benieuwd, ik heb er superveel zin in!
En volgende week heb ik natuurlijk weer een nieuw budget van 50 euro, dus als ik komende weken geen verjaardagen heb en een beetje extra oplet, kan ik misschien de cadeautjes voor Christilènes verjaardag bij m'n budget erin stoppen :)... 

Het duurt nog zo'n 6 weken voordat ze jarig is, maar doordat Peter en ik bijna alles zelf willen gaan maken, kost het gewoon extra veel tijd. Vandaar dat ik afgelopen week al begonnen met het schuren van het keukentje. Alweer 1,5 jaar geleden kocht ik een grote houten keuken voor maar 25 euro (nieuwprijs voor basisscholen schijnt rond de 300/400 euro te zijn!). De intentie: Schilderen voor haar 3e verjaardag. Dat liep anders doordat ik ontzettend ziek was. Net voor haar verjaardag was ik enigszins weer op de been, maar wist ik dat ik het nooit kon redden om het af te krijgen. Ik paste toen mijn plannen aan; ik zou het later doen. Vandaar dat ik nu dus eindelijk begonnen ben. Het is mooi weer, dus het schuurwerk kan lekker buiten gebeuren. 


Via de ruilwinkel scoorde ik alvast 2 paar schoenen voor Christilène :)... Helemaal blij, want de schoenen van vorig jaar pasten echt niet meer. De bruine gympen passen nog net, dus tegen de zomer kunnen ze weer terug naar de ruilwinkel. Ze is er nu in ieder geval erg wijs mee...

En zelf minimaliseerde ik in m'n kledingkast. Gewoon zomaar weer even wat gedaan, niet veel maar beter iets dan niets - en na vorige week was ik al helemaal blij dat ik weer iets anders kon doen ;). Wat ondergoed in de lompenzak gedaan wat oud was en wat voedingsbeha's die niet meer pasten in een zak voor een zwangere uit m'n omgeving. Als ze passen heeft ze alvast iets en anders kunnen ze alsnog naar de ruilwinkel of op de weggeefhoek. En de rest weer keurig opgestapeld, het past er weer netjes in. Heerlijk gevoel :). Op naar het volgende vak; m'n panty's/leggings/sokken. Steeds een stukje verder...

Een goed weekend allemaal!

14 opmerkingen:

  1. Bij de lidl hebben ze op dit moment goedkope tuinzaden. Er zit vast ook tuinkers tussen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yep, ik hoorde 19 cent :)!! Wow, eens kijken of ik daar nog kan komen van de week, tis best een stukje hier vandaan, zo'n 15 km dus ik ga niet speciaal ervoor rijden ;)... Dank voor je tip!

      Verwijderen
  2. Wat netjes dat je veel over hebt van het boodschappengeld!
    Goed weekend ook voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is dus totaal hè? Dus van de 600 besteedbare euro's tot nu toe. Niet van 1 week, want 6 euro voor een hele week eten is wel heuuul weinig ;)...

      Verwijderen
  3. Wat meel betreft; dat halen wij altijd in Duitsland. Speltmeel. Als je je ritje inclusief benzine rekent, is de prijs per kilo goedkoper dan een kilo meel in Nederland.
    Maar als je voor gewone tarwe gaat, dan zal het niet uitmaken. Bij Terwolde is een molen waar je meel kunt kopen. Geen idee van prijs overigens :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is er 1 om te onthouden! Dank voor je tip! Ik ga de workshop eens volgen en kijken hoe spelt me bevalt. Erna eens zien of ik iemand kan vinden om bijv. samen een 25 kg zak mee te delen, anders doe ik er zoooo lang mee ;)... Maar per kg zal dat wel het voordeligst zijn verwacht ik. Manlief werkt geregeld in Duitsland. Zou je mij eens een mail willen sturen met het adres waar jullie het altijd kopen? Kun je daar ook kleinverpakking kopen? Dan kan ik het eens proberen en als het me bevalt hem vragen een grote zak mee te nemen. Mailadres is adjemusic@gmail.com Alvast superbedankt!

      Verwijderen
  4. Bij Xenos heb je een zakje tuinkers voor 1 euro volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je tip! Xenos zit helaas niet in de buurt :(, maar toch dank voor het meedenken :)!

      Verwijderen
  5. Wat goed van jou dat je zoveel geld over hield.
    Brood zelf bakken is inderdaad goedkoper .
    En veel lekkerder,wij haalde de bloem bij de Makro.
    Daar moet je wel een pas voor hebben ,kan je ook lenen.
    Of iemand mee laten brengen als ze dat willen.
    Een goede zondag met je gezin!
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toevallig vandaag volkoren spelt broodbakmix gekocht bij de aldi. Was slechts 0.65 eurocent. Voor mij een mooi bedrag om te proberen of zelf bakken wat voor mij is. Wij hebben een weekbudget van 50 euro voor ons gezin van 4 personen. Met extra 50 euro per verjaardag en de 1e vande maand. Dus gemiddeld 70 euro per week.
    Mijn kasten en vriezer zitten vol, maar het is best een uitdaging om het met dit bedrag te redden. Met name omdat ik nogal eens naar afhaaleten reik ivm vermoeidheid die maar aanhoudt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die speltmix ga ik zeker onthouden, wat een goed idee zeg! Nog niet tegengekomen bij Aldi (maar ook niet eerder naar gezocht, dus ik ga eens kijken). Manlief wil onze verjaardagen niet binnen budget laten vallen. Kinderverjaardagen ga ik wel proberen, maar hij wil dat stukje 'vrijheid' graag houden om iets leuks voor elkaar te kunnen kopen. Vorig jaar waren we goedkoop uit (m'n eigen verjaardag niet gevierd ivm geboorte van Jochanan, dus ik kreeg 2 leuke Hema-cadeaubonnen, samen 10 euro gewoon als kleinigheidje, had hij even met Christilène gekocht en ze had een kaart geschreven, echt supersuperlief) en voor Peter had ik voor een paar tientjes wat kleinigheden gekocht als aftershave van z'n favo-merk, een dambord en khad een fotolijst met foto van de kids gegeven). Ach, dit jaar dus waarschijnlijk iets duurder, maar dat zij zo.

      Toch is 70 euro voor 4 personen nog niet veel hoor, dat doe je echt goed!

      Afhaaleten is inderdaad duur. Wat lastig joh dat je last hebt van vermoeidheid! Ik heb het niet zo erg als jij gelukkig. Wel helpt het me om 's morgens voor de lunch al m'n eten grotendeels klaar te zetten (aardappels schillen, groenten schoonmaken, vlees op het aanrecht, zodat het kan ontdooien). Of bijv. dat Peter 's avonds de aardappels vast schilt voor de volgende dag. Of we deden weleens groenten kopen op de zaterdagmarkt, samen alles snijden en in de vriezer. Dan heb je heel weinig 'kook-werk'. Misschien scheelt dat nog iets voor je? Het zijn maar ideetjes hoor, maar vooral natuurlijk veel sterkte voor je, dat zal niet meevallen met een gezin ernaast.

      Sterkte! Vraag niet het onmogelijke van jezelf hoor! En misschien kan er een oorzaak gevonden worden van je vermoeidheid? Vitamine B12, hb of andere vitamine te laag, zulk soort dingen hoor je vaak :(... Ik hoop dat het beter wordt!

      Verwijderen
  7. Ik heb een flinke hoeveelheid tuinkerszaad wat je zo mag hebben maar moet dan even kijken voor een andere verpakking om te verzenden. Ik mail wel even. Of ben je inmiddels al voorzien?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, nee nog niet voorzien. Ik begreep dat ze bij Lidl te koop zijn dus ik wil vandaag kijken of ze het daar nog hebben (de folder waar ze in stonden is niet meer geldig). Ik heb trouwens je mail niet ontvangen, is denk ik iets mis gegaan.

      Verwijderen