Pagina's

maandag 13 maart 2017

Recycleren - verschoonset voor poppen

Van mijn schoonzusje kreeg ik een grote tas walnoten alweer enige tijd geleden en toen ze zei er niets voor te willen hebben, probeerde ik iets te bedenken... 

En al snel wist ik het: Een verschoonsetje voor de poppen van haar zusje. Ik zal proberen er een zo goed mogelijke beschrijving van te geven:


Nodig: Oude lappen stof (ik gebruikte een oud overhemd voor de biaisbanden, een oud laken voor de binnenkant en de luiertjes, een restje rode stof van schorten en een restje hydrofiele luiers voor de billendoekjes)
Evt. leuke applicatie (of zelf maken, zoals hieronder)
Accessoire (optioneel; kan ook weggelaten worden)
Evt. (houten) knoopjes/lintjes voor de sier
Evt. kant en klaar biaisband (als je het niet zelf wilt maken)

Een aantal zullen het al herkennen; dit is een soortgelijke samenstelling als de wasknijperschort... 

Naar aanleiding van een patroon van internet begon ik te knippen en te ontwerpen. Ik gebruikte oude witte lakenstof (restje van het Twisterspel en de wasknijperschort) en nog een stukje rode stevige katoen (wat ik over had van schorten die ik maakte en waar ik de applicatie voor de knijperschort van maakte). Oja, ik naaide er even een hartje op met een restje overhemdenstof (van het jurkje). 
Het hartje...

Hup, goede kanten op elkaar, doorstikken, keergat open laten en even afknippen met een kartelstofschaar. Erna omkeren.


Dan een stukje biaisband op beide korte kanten, erna ongeveer 9 cm dubbelvouwen en dan nog biaisband aan de lange kanten. Zelf gebruikte ik een nivelleerplaatje hierbij, omdat het vrij dikke stof was, maar het zal ook gerust zonder kunnen.

Sorry, foto op de kop ;)...

Verder maakte ik van een hydrofiele luier 3 kleine billendoekjes (gewoon alleen gelockt en erna de draad teruggestopt, supersimpel) en een pakje voor de billendoekjes. 2 stukken op elkaar, rondom naaien (zelf lockte ik het, maar het bleef iets bobbelen. Een volgende keer naai ik het en knip ik het met de kartelstofschaar), erna gat erin geknipt en een ini-mini-smal biaisbandje eraan gezet. Ik geef toe; dat was priegelen...

En weer alles netjes erin (uiteraard waren de doekjes net zo groot ongeveer als het pakje, zodat het glad erin paste)

Dit past aan de zijkant in het verschoonmatje:

Ik leende de Baby Born van de buren en ontwierp zelf poppenluiers in de juiste maat. Geen idee wat er mis ging, maar bij de paar patroontjes van internet die ik even probeerde was het niet naar m'n zin. Als er interesse is in het patroon, laat maar weten, dan teken ik het uit en kijk ik of ik het in een pdf kan zetten.
Het is gewoon een dubbele laag witte lakenstof, wat wit elastiek (bijv. van Zeeman, een oud hoeslaken, o.i.d.) en een klein houten knoopje. 

Dit paste aan de andere kant:

En zo ziet het 'verschonen' eruit:

Na het verschonen vouw je het mapje dubbel:

En dan nog een keer dubbel waarbij je het boven de luiers langs onder de flap vouwt:

En klaar is het pakketje voor de kleine meid:

Ik maakte het nog af met een blauwe strik (dezelfde kleur als onder de applicatie van het hart en de accessoire aan de binnenkant) en hetzelfde hartje als binnenin met een felicitatielabel. 

En het leukste was: Ik kreeg een superleuk filmpje doorgestuurd waarin ze het uitpakt, blij reageert op het pakketje en heel lief 'dankjewel' zegt, echt heel schattig :)... 

Geniet ervan meiske met je lieve poppenkind! 
En heel veel plezier voor jou op school!

7 opmerkingen:

  1. Dat ziet er weer heel leuk uit Adrianne!
    Daar zal het poppen moedertje blij mee zijn.
    Leuk dat je schoonzus een filmpje stuurde.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat leuk zeg , hoe kan ik jou volgen?? via mail? via fb?
    geen idee wat ik met dat ? profiel selecter moet,
    gr henriette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rechtsbovenin zit een knop 'volgen', maar mogelijk kan dit alleen met een gmail-account, dat weet ik eigenlijk niet. Een andere oplossing kan zijn dat u de link toevoegt aan een favorieten-lijst. Ik probeer iedere maandag/woensdag/vrijdag in de avond een blog online te zetten. Ik heb nog geen automatische mail-update ofzo en ook geen facebook pagina. Ik hoop dat er toch een oplossing voor u tussen zit!

      H.gr. Adrianne

      Verwijderen
    2. dank voor je antwoord, ik heb helaas geen gmail, maar hotmail. ik ga eens kijken , misschien moet ik maar een x een gmail account aan gaan make, dank henriette

      Verwijderen
    3. Het is inmiddels gelukt; zie m'n nieuwste blog over de schoenendozenactie voor de totale uitleg :).

      Verwijderen
  3. Wat een schattig setje, zo compleet. Ik heb het poppen-spulletjes maken net weer opgepakt. Na er jaren niets mee gedaan te hebben. Ik heb heel wat poppenluiertjes gemaakt in het verleden. Ik heb ook nog ergens een bruine babyborn liggen.

    BeantwoordenVerwijderen