Pagina's

dinsdag 30 mei 2017

Deel 1 - minimaliseerchallenge

Na het online zetten van m'n blog kon ik niet meer terug, nu MOEST ik aan de gang want een grote groep lezers houdt me nu nauwlettend in de gaten (waarvoor hartelijk dank :P)...

Meteen startte ik met het pakken van een boodschappenkrat en begon simpelweg met verzamelen. Even wat manieren op een rijtje:

- Per zone van maximaal 1 vierkante meter of 1 kubieke meter aan de slag en focus houden (Els Jacobs)
- Beginnen bij je keukenla (Gera van den Berg)
- Alle kleding uit je hele huis verzamelen en alleen houden waar je blij van wordt (Marie Kondo)
- ... 
En nog veel meer manieren...

Ik heb aardig wat boeken, blogs, sites, tips, enz. gelezen en weet dus niet meer van alles welke tips ik op welke sites heb gevonden. Veel tips komen ook overeen hoor, dus wie de uitvind(st)er is is dan niet helemaal duidelijk ;)... Haal eruit wat bij je past, dat doe ik zelf ook (en die deel ik weer met jullie :))

Nougoed, ik pakte dus een boodschappenkrat, startte in m'n keukenla en ondanks dat ik die vrij recent  nog 2x onderhanden had genomen (lees: 3 weken geleden en ervoor een jaar geleden), heb ik toch meteen 5 messen eruit gehaald en klaargelegd om weg te doen. Erg fijne messen dat groene set, anderen ook prima trouwens. Al een poosje heb ik echter een messenblok met messen en die zijn zo superfijn dat ik die andere niet meer gebruik. Kunnen weg dus.

Daarna ging ik verder met mijn buffetkast. Bovenin zijn van die glazen deurtjes waarachter mijn Wedgewood servies staat (niet voor de zondag, maar gewoon voor alledaags gebruik, omdat mijn 'doordeweeks-servies' met 6 stuks van elk niet toereikend is. Ik draai de vaatwasser vaak maar 1x per 2 dagen, dus dan heb ik meer nodig en gebruik ik het gewoon). Onderin zijn 2 planken achter totaal 3 deurtjes. Allerhande 'troep' ligt erachter en geregeld komt er met iets eruit halen, iets anders eruit stuiteren. Aan de bak dus...

Tsja, dan moet ik meteen jullie allemaal ver achter me laten in deze 'minimaliseer-wedstrijd', want ik deed in 5 minuten 614 dingen weg :P, hahahaha, nee grapje, het is geen wedstrijd, maar het klinkt lekker veel... Het was allerlei plastic, komt'ie: 175 roerstaafjes, 70 vorken, 20 messen, 20 lepels, 4 sets met mes/vork in een pakje, 100 bekers, 200 rietjes, 15 soepkommen en 6 borden. Al ruim een jaar probeer ik mijn plastic afval te minimaliseren en ik gebruik dus op verjaardagen, feestjes, BBQ, gourmet, enz. nooit meer dit wegwerp-spul, maar altijd gewoon m'n eigen spullen. Oja en de stapel met 50 servetten heb ik nog niet eens meegerekend :)... Ik heb nog wat los bestek, roerstaafjes en een rol bekers bewaard, toch wel makkelijk richting de zomer als we met een koppel weggaan en ieder iets meeneemt, dan maak ik het op en erna gaan we over op gewone bekers uit de kast.



Bij dit soort dingen probeer ik te denken: Wat is de waarde ervan? Kan iemand anders er nog iets mee? En dan besluit ik of ik het weggooi, weggeef, ruil of verkoop. In dit geval dacht ik dat iemand er vast nog iets mee kon (mooie periode om dat soort dingen weg te doen, evenals strandlakens, te kleine badkleding, BBQ's, ligstoelen, tuinsets, zwembadjes, parasols, enz, enz.). Ik maakte een verhaaltje 'Nieuw - 200 rietjes, 100 bekers, 20 messen, 20 lepels, 60 vorken en 100 roerstaafjes. Mag weg voor 1€ voor de spaarpotten van de kids.', plaatste het op Facebook (plaatselijke vraag&aanbod) en binnen 3 minuten kreeg ik al een bericht en had ik het verkocht. De open pakjes geef ik erbij, daar hoef ik niks voor te hebben en kan diegene vast iets mee. Er werd een afspraak gemaakt en gisteravond is het opgehaald en kregen we 2 euro :). 1 euro is niet veel, maar als ik dat 10x doe, is het toch weer voor allebei 5 euro in hun spaarpot. Met een rente van slechts een half procent over 18 jaar toch ruim 12 euro (door de rente op rente!). Wie het kleine niet eert...... Zo zie je dus maar dat iedere euro er wel degelijk toe doet...

Wat deed ik verder nog meer weg? 3 blikopeners (1 heb ik nog, alhoewel we vrijwel nooit bier drinken, maar heeeeeeel af en toe in de zomer als we aan de klus zijn en er iemand komt die graag een pilsje drinkt haal ik 1 flesje), 1 kurkentrekker (5 jaar geleden de laatste fles wijn voor een feestje opengemaakt, kan wel weg dus), een nieuwe plastic vlaggenlijn (ik heb een stoffen lijn gemaakt laatst), ballonnen met cijfer 4 (daar ga je dus als je onvoldoende overzicht hebt... Ik kreeg die ballonnen ruim 2 jaar geleden van m'n moeder, die had ze over van m'n broertjes verjaardag en waren voor Christilène bedoeld. Ik wist niet meer dat ik ze had toen het feest eenmaal er was en ik ga ze niet meer bewaren tot Jochanan over ruim 3 jaar, hup weg ermee), 2 sets nieuwe stopcontactbeveiligers (we hebben een ander soort en die sleutels kunnen weer niet op elkaars sets, niet handig dus), kaarsvetresten (wilde ik nieuwe kaarsen mee maken, heb ik weleens gedaan, maar tijd ontbreekt me nu, dus weg), 



katoenen servetten, een set drijfkaarsjes (om zelf te maken met keukenrol, ik heb het een paar keer gebruikt, vond het prima, maar ik heb voor nu meer dan genoeg, dus ook weg), 4 snijplanken (ik heb nu een bamboe snijplank, veel fijner dan kunststof en glas, dus die gebruik ik niet meer), papieren (calamiteitenwijzer van 4 jaar geleden, ahum, prijslijsten van Kebabtent, pizzahut, Chineestoko, enz. Tegenwoordig is alles online te vinden en met ons huidige budget kunnen we toch bijna nooit meer wat bestellen :P...), een vliegenmepper en nog veel meer dingen...

Totaal goed voor een boodschappenkrat en een tas vol. Ik reken alle vorkjes als 1, alle bordjes als 1, enz. dus totaal voor het plastic bestek 8 stuks en de rest in de krat was: 31 stuks. Samen met een muziekstandaard die ik in het voorbijgaan zag liggen (17 jaar oud, kan nog een ronde mee, maar ik heb zelf een stevigere variant gekregen voor m'n verjaardag waar ook zware mappen op kunnen staan) maakt dit mijn aantal op: 32 stuks.



Eens kijken wat ik deze week nog meer kan doen. Mijn idee is om even een 'vliegende' start te maken en zo'n 100 dingen weg te doen in de eerste week, zodat ik speling overhoud voor als het een week niet lukt en ik niet in december nog in allerijl 400 dingen moet opruimen.

Tips:

1. Begin gewoon (het is warm, je kindjes kunnen huilen, je hebt het druk, enz., maar als je wilt minimaliseren, moet je gewoon gaan beginnen).

2. Kook een keer voor 2/3 dagen (bijvoorbeeld zoals ik laatst het recept van Eline volgde) en neem een keer dat half uur dat je eigenlijk kookt als opruimtijd.

3. Maak een account op Marktplaats, of haal je oude account onder het stof vandaan, vraag een nieuw wachtwoord aan en klaar.

4. Meld jezelf aan bij een plaatselijke Facebook-groep voor Vraag en aanbod in jouw regio (bijv. Vraag en aanbod Amsterdam, of Vraag en aanbod 0341, enz.) en een weggeefhoek. Maak foto's van je spulletjes en zet het snel online. Bij weggeefhoek kun je bijv. 'wie het eerst reageert, mag het ophalen' toepassen. Of 'wie het eerst kan komen ophalen, mag het hebben', enz. Tip: Blijf er niet voor thuis, maar hang het aan de voordeur, zet het bij je achterdeur, onder je veranda, o.i.d. Er zijn altijd mensen die ineens ziek zijn, een kapotte auto hebben, enz. maar ondertussen kun jij niet meer je weekboodschappen doen en is de winkel gesloten. Frustratie alom, niet doen dus... Zelf laat ik de advertenties zowel op MP als op FB altijd staan totdat het daadwerkelijk verzonden/opgehaald is. Als de koper niet op komt dagen, zeg je alleen 'weer beschikbaar' of 'opnieuw aangeboden wegens niet ophalen' en hoef je niet je hele advertentie opnieuw te maken.

5. Heb je veel spullen en wil je snel resultaat in korte tijd? Pak dan iets waarvan je weet dat je snel resultaat boekt. Bijv. tas kinderkleding, tas oude spulletjes, keukenkastje met rommeltjes, enz. Hoe eerder je 50 stuks verzameld hebt, hoe meer moed je waarschijnlijk hebt om door te gaan.

6. Je kunt ook grondig te werk gaan. Lees je in via websites, boeken, volg een methode van 1 persoon en ga aan de gang.

7. Laat de moed niet zakken, drink genoeg, zet een muziekje aan, vraag je vriendin/(schoon)zus, (schoon)moeder, enz, om hulp bij het opruimen of start een app-groepje en toon elkaar voor-/na-foto's om elkaar te motiveren.

8. Houd vol! Er komt een moment dat je naar die ene schoenendoos moet kijken met prutjes waar je eigenlijk geen raad mee weet, dit mag je best nog even uitstellen, begin maar lekker makkelijk, maar uiteindelijk kom je ook hier wel aan toe. Neem je tijd en doe het in je eigen tempo.

9. Heel veel succes!

Mijn eigen regels (kun je aanpassen naar eigen inzicht voor jezelf):

1. Als er eind van het jaar 1000 stuks weg zijn (of meer) is mijn challenge behaald en of ik het allemaal morgen doe of 31 december maakt niet uit.

2. Ik tel naar eigen inzicht, maar wel reëel en wat goed voelt. Bijv. al dat plastic van hierboven wordt dan niet ruim 600, maar gewoon 8 stuks, 4 ledlichtjes tel ik als 1, maar 4 snijplanken doe ik weer wel als 4. Hier heb ik niet echt handvatten voor, doe lekker waar jij je goed bij voelt en pas desnoods je challenge aan, bijv. nu alles bij elkaar als 1 tellen en als je straks denkt niet uit te komen, kun je voor je eigen motivatie alsnog alles per stuk gaan tellen :)...

3. Zodra het óf in de krat voor de ruilwinkel/kringloopwinkel staat óf al het huis verlaten heeft, tel ik het mee (omdat ik niet iedere dag op en neer kan rijden, maar wel iedere dag iets kan opruimen). Dingen die ik wil proberen te verkopen, komen in een aparte doos, deze tel ik pas als ze mijn huis verlaten hebben op welke manier dan ook (verzonden, opgehaald, of evt. later alsnog naar de kringloopwinkel, rommelmarkt, ruilwinkel, enz.)

4. Bestellingen van de webwinkel tel ik niet mee als uit. Ook tel ik de spullen die inkomen voor de webwinkel (bijv. lege dozen, vulmateriaal, stof, graan voor pittenzakken, enz.) niet als inkomend. Als ik bijv. spullen tegenkom hierbij die niet meer gebruikt of verkocht worden en die wegdoe, tel ik het wel mee.

5. Ik probeer zo min mogelijk restafval te creëren met het opruimen. Echt kapotte dingen gaan wel weg. Oud ijzer, oud papier gaat weg t.b.v. het goede doel. Recent had ik incomplete puzzels; die raakte ik nog kwijt via de weggeefhoek voor een creatief project en zo raak ik veel kwijt waar anderen nog iets mee kunnen. Met speelgoed probeer ik of het nog in de schoenendozen kan. Bijv. een set veters met rijgkralen waar 1 kraal ontbreekt kan prima, een set van 4 auto's waarvan 1 auto kwijt is, kan ook prima, maar een plastic gietertje met een grote scheur is natuurlijk een no-go, die gooi ik gewoon weg...

Wil je meedoen; welkom! Bedenk hoeveel je weg wilt doen voor het eind van het jaar (of een ander tijdstip) en begin :). Deel je tips met ons onder de blogs of op Facebook en doe het lekker in je eigen tempo.

Nog steeds krijg ik dagelijks vragen over hoe je mij kunt volgen, dus nog een keer voor de nieuwe lezers. Er zijn diverse opties:

1. Met een Google-account kun je rechts in beeld op de blauwe button 'volgen' klikken.

2. Met een e-mailadres kun je rechts bovenin in beeld je mailadres invullen en dan op de grijze button 'submit' klikken. Je ontvangt dan een mail als ik een bericht heb geplaatst (dit kan in je spambox terecht komen, dus houd het even in de gaten. Het komt vaak voor dat je pas 10-12 uur nadat ik een bericht online heb gezet pas een update krijgt in je mailbox).

3. Via Facebook. Ik heb een pagina aangemaakt een week of 3 terug en als je daar een 'like' geeft, kun je me volgen.

Welkom!

Mijn teller: 40 stuks, nog 960 te gaan :).

Verdiend: 2 euro

Hebben jullie al iets kunnen doen? Waar ben je begonnen of waar wil je gaan beginnen? Hoeveel wil jij weg doen? Gaat 1000 je lukken of heb je al dusdanig geminimaliseerd dat je niet eens meer 1000 bezittingen hebt....? Fijne dag allemaal!

15 opmerkingen:

  1. Leuke challenge, en ik lees graag bij je mee, je hebt een leuke schrijfstijl. Maar ik doe niet mee aan de challenge, simpelweg omdat ik al jaren kritisch om me heen kijk, wat heb ik, wil ik het bewaren of niet. Er sluipt altijd weer ongemerkt van alles je huis binnen, ik denk dat dat bij de meesten zo is. Maar door mijn huis altijd opgeruimd te houden, ben ik weinig tijd kwijt aan het schoonhouden. Elke week doe ik een rondje door mijn huis, poets en ruim op, en pak dan elke keer weer een kast/la/doos mee die ik kritisch bekijk op inhoud. Zo houd ik overzicht in mijn kleine huisje (een kleine ruimte lijkt al snel vol te staan).
    Succes met je challenge, gaat je vast lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doe je goed! Zo ver ben ik nog niet. Om in de buurt te komen, ga ik starten met 1000 stuks ;)...

      Verwijderen
  2. Ik vind je tip om gewoon te beginnen heel goed. Het juiste moment komt nooit. Dat gezegd hebbende: ik ben zelf nog niet echt aan het opruimen, want ik zie er nog geen kans toe...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooi begin heb je gemaakt. Goed dat je zoveel mogelijk spullen door wilt geven en niet weggooit. Na het uitzoeken van mijn kledingkast ben ik nog niet begonnen met stap 2 van Marie Kondo, de boeken. Ik hoop dat deze week te gaan doen als ik de tijd kan vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben al jaren aan het opruimen. En ik moet zeggen, het heeft me veel opgebracht. Een opgeruimd huis. Nette kastjes, veel verdiend op Marktplaats. Veel weggeven ook, en daar vaak weer meer voor teruggehad. Ik geef aan als mensen echt iets willen geven, dat wij van thee, dropjes, en koffie houden. Groot succes! Nu moet ik oppassen dat ik niet te veel ga kopen. Kringloopwinkels zijn mijn valkuil. Maar ik vraag me nu steeds af, wordt mijn opgeruimde kast daar weer niet te vol van ? Dat helpt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, doe je goed Katrina! Ergens in de toekomst ligt mijn doel ook ergens daar 'nette kasten, opgeruimd huis, enz...' Ik moet alleen nog bijna gaan beginnen ;)...

      Verwijderen
  5. Complimenten voor al je blogs en challenges. Je doet het erg leuk en positief. Er is zoveel mogelijk met een bescheiden budget als je het maar wil zien. Jouw voorbeeld kan inspiratie zijn voor velen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed bezig een opgeruimd huis geeft zoveel rust.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Dat lijkt mij dus ook, vandaar dat ik begonnen ben :)...

      Verwijderen
  7. Goed bezig een opgeruimd huis geeft zoveel rust.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je inspireert echt! Vandaag gaf ik elf rompers en 17 paar sokjes weg. Mooi, 28 dingen het huis verlaten, 29 als je het tasje waar het in zat meerekent.

    BeantwoordenVerwijderen