Pagina's

woensdag 24 mei 2017

Recept - Ovenschotel courgette-aardappel vegetarisch!

Vorige week schreef ik al dat ik een courgette bij Aldi kocht voor maar 29 cent! Eergisteren maakte ik er een ovenschotel van. Recepten van internet waren veelal gecombineerd met gehakt of tomaat,
maar omdat ik beide niet in huis had, heb ik mijn eigen variatie bedacht.

Mmmm, lekker :)!

Je hebt nodig:
Aardappels
1 courgette
2 eieren
1 ui
200 ml melk (zelf deed ik 150 melk en 50 water, omdat de melk op was...)
Ong. 120 gram geraspte kaas

Verwarm de oven voor op zo'n 200 graden.

Schil de aardappels, snijd ze in blokjes en kook ze zo'n 10 minuten tot beetgaar.

Giet de melk, 2 eieren, gesnipperde ui en de helft van de geraspte kaas in een bak en kluts het door.

Schep de aardappels in de ovenschaal, het mengsel eroverheen, kluts eventueel nog een keer door als het niet helemaal verdeeld is. 

Schil de courgette en snijd deze in plakken. Leg de plakken over het mengsel en bestrooi met het restje geraspte kaas.

Zelf had ik een forse courgette en hield ik zelfs nog wat over. Dit sneed ik meteen in blokjes en heb ik in de vriezer gedaan. Hetzelfde doe ik altijd met bijv. paprika, wortel, prei, ui, enz. Altijd kan ik dan bijv. macaroni koken en dan heb ik meteen groente. Bijv. 1 winterpeen van een kilo 'mis' je niet aan tafel als je 2 extra aardappels door je stamppot doet, maar als je dit met diverse groenten doet, kun je toch een keer een heerlijke macaroni-maaltijd op tafel zetten. 

En dan ong. 30-45 minuten in de oven tot de kaas bruint en de courgette gekookt is.
Eet smakelijk!

Wat kost zoiets?
1 kg aardappels 0,78
1 courgette 0,29
2 eieren 0,26
200 ml melk 0,16
1 ui 0,13
120 gram kaas 0,70
Totaal: 2,32!

Nog goedkoper zou je het kunnen maken door de kaas in het mengsel weg te laten en evt. te vervangen door een ui. Bovenop zou je dan (gekruide) paneermeel kunnen strooien. 

6 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk recept iets om te onthouden . Hier staan diverse courgette planten in de tuin , het is zo'n heerlijk eten en je kan er best veel mee doen

    gr henriette
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker recept, ga ik onthouden. We hebben véél knoppen in de courgette planten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien heb je hier ook nog iets aan: http://mamainlimburg.nl/totally-cooking-1x-koken-3x-eten-courgette/

      Verwijderen
  3. Lijkt mij lekker Adrianne!
    Mijn zoon eet nooit vlees dus maak ik dit voor hem.
    Bedankt voor je recept!
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen