Pagina's

donderdag 11 mei 2017

Kinderverjaardag 4 jaar low budget - deel 2

Gisteren deel 1 van de kinderverjaardag en vandaag het beloofde deel 2.

Na alle voorbereidingen, startte dan het echte eerste kinderfeestje hier in huize Hooimeijer...

Die cadeautjes brandden natuurlijk in hun tasjes, dus nadat de jassen aan de nieuwe kapstok (hierover zo meer) werden opgehangen, kwamen al snel de cadeautjes. Ze werd heel erg verwend... Kralen, stempels, stiften, kleur- en stickerboeken en een zelfgehaakte knikkerzak met haar naam gevuld met knikkers! Echt veel te gek... Die leeftijd is nog zo leuk ;). Ik vraag aan Christilène 'joh, wat zou erin zitten?' en de gever/geefster geeft alvast het antwoord. Geweldig :), zo ontzettend leuk...

Ze vonden het leuk en lekker. Ik had wat spelletjes bedacht, maar niets hoefde ik te pakken, want Christilène wilde haar nieuwe Rupsje Nooitgenoeg spel doen. Leuk spel is dat! Daarna hebben ze heerlijk in het 'huis' gespeeld, Peter ging even met hen naar de speeltuin en ik bakte een stapel pannenkoeken (en at ondertussen even snel 2 kaaspannenkoeken). Vervolgens lekker aan tafel met Taksi, Peter had nog een afspraak om 12.30 dus ik gaf Jochanan wat happen, vloog een rondje om de tafel om iedereen weer van een nieuwe pannenkoek te voorzien, strooide (zelfgemaakte) poedersuiker en appel/kaneelsuiker, smeerde kersenjam en appelstroop en zo aten ze hun buikjes rond.




Na het eten heb ik even voorgelezen uit wat biebboeken die ik had gehaald vrijdag en ik bedacht me dat Jochanan nog een groot pop-upboek van Rupsje Nooitgenoeg had gekregen bij zijn geboorte, dus die haalde ik even van boven en las die voor. Leuke aanvulling op het spel :)...

Kids speelden nog wat, ik voedde Jochanan, legde hem in bed, Peter ging nog even met ze naar de speeltuin en ik bereidde alvast wat eten voor 's avonds voor en legde de fruitzakjes klaar (simpel, gezond en lekker :)), maakte de auto klaar. Zelf bracht ik de kinderen weg, Peter legde Christilène in bed, omdat we 's middags weer wat visite zouden krijgen.

Toen ik thuiskwam was Peter alvast begonnen met het maken van pindarotsjes. Ik had dit in de winkel bedacht, omdat ik nog doppinda's had. Hiervoor gebruikte ik 1 pak melkchocolade (2,69 - Aldi) en 1 pak pure chocola (0,99 - Aldi). De doppinda's had ik een poos geleden al gekregen. Gewoon even gepeld en de vliesjes eraf, hakken en klaar. Chocola moet je officieel au bain-marie smelten, laten afkoelen tot een bepaalde temperatuur en dan bijv. in vormpjes gieten. Zo voorkom je dat ze snel wit uitslaan. Hier kijk ik echter nooit naar :/... Als je langer meeleest, weet je dat we best een beetje van het gemak zijn ;)... Hup, stukken chocola in de pan, klein klontje roomboter erbij en op laag vuur, blijven roeren, stukjes pinda erbij, wachten tot de chocola gesmolten is en gieten maar. kDeed het met 2 eetlepels, beetje scheppen, op een bakpapiertje in platte (Tupperware)bakjes, zodat het even snel in de vriezer en koelkast kon. Want de visite kon zo weer komen, dus snelsnel... Nou, ziedaar; kan prima toch? Ehm... tijd om wit uit te slaan kregen ze niet... Ze waren dinsdag al op, haha...

We hadden niet echt het plan om haar verjaardag groots te vieren, omdat we al best veel drukte hebben in en om het huis, maar we besloten degenen die ernaar vroegen gewoon te laten komen. Eerst wilde ik het tot het eten vieren, maar dat bleek geen goed idee. Een aantal moest werken en kon pas rond 17.30 hier zijn, dus ik zei 'prima, kom maar en eet allemaal maar mee'. Voor iedereen friet met snacks halen was een forse uitgave binnen m'n budget, dus we besloten half/half te doen. Snacks en mini-loempia's uit eigen frituurpan, doperwten voor de 'groenigheid', afbakbrood met gehakt/tomaat/maïs (zijn we dol op en je kunt de vulling van tevoren maken, dus lekker snel klaar), pot zelfgemaakte appelmoes die ik had gekregen en we haalden friet. Het was nog even doorwerken, omdat we op tijd wilden eten. Sommige visite kwam juist laat binnen, maar iedereen hielp mee. 
M'n schoonzus haalde de bestelde frietjes op, m'n zusje ging met de kids naar de speeltuin, familie dekte de tafel, vriendin ruimde de vaatwasser leeg, enz. enz. Zo kwam het we op tijd aan tafel zaten met elkaar. Met maar liefst 17 personen was het een volle en gezellige boel. We hebben gewoon de borden op schoot gehad, hoor. Groot bord met een vracht bestek erop, flessen saus op tafel en allemaal scheppen maar ;)...





En een mini-ijsje toe :)... Die zijn 12 stuks voor 1,79 bij Aldi. Lekker snel op, dus minder gesmeer dan die grotere ijsjes. Wij eten weinig ijs, maar zo voor een verjaardag haal ik het een keer in huis. 

En dan natuurlijk de vraag:

Wat kreeg ze voor haar verjaardag?
- Wasmachine (2ehands voor 15 euro)
- Twisterspel (zelfgemaakt volgens deze link, hoop tijd ;), 0 euro)
- Spel Rupsje Nooitgenoeg (2ehands 5 euro)
- Boek Nijntje (via weggeefhoek, 0 euro)
- 2 Peter Rabbit mappen (ooit 2ehands gekocht voor in m'n cadeaubox, ik dacht 2 voor 1 euro ofzo, is alweer jaar of 2 geleden)
- Nijntje kapstok (stond al langer op de planning, maar was klaar rond haar verjaardag, dus werd zaterdag opgehangen. Peter zaagde het uit resthout, verf kochten we bij Karwei en Action of hadden we nog. Geen idee meer wat het kostte - tel ik niet mee, omdat het niet gepland was voor haar verjaardag)

Dat boek van Nijntje was echt duidelijk gebruikt en in onze volwassen ogen niet geschikt om als verjaardagscadeau te geven. Hoe reageerde dochterlief? He-le-maal verrast: 'Ohhhh, een NIJNTJE-boek!! En er zit een echt klokje in, kijk mam!!' Dolenthousiast was ze... Zo zie je wederom: Een kinderhand is snel gevuld...

Dat was nog maar het begin 's morgens... Verder nog Lego, een flesje voor school (zo'n Tupperware-fles; ze had er nog maar 1, maar heeft er vanwege het continu-rooster straks 2 nodig, scheelt mooi veel pakjes en afval...), een strijkplankje, strijkbout (van mij van vroeger geweest, ohhh m'n moeder heeft dat soort dingen bewaard en na al die jaren speelt dochterlief ermee... Ook mijn Duplo-huis kwam tijdens 1 van haar verjaardagen deze kant op, leuk!), Jip en Janneke kralen, boek van Bas, klei, puzzeltje kaarten, en geld.

Dezelfde avond heb ik nog de cadeaus bij elkaar gezet, haar zelfgemaakte 4 erbij gehangen, foto ervan gemaakt en de helft opgeborgen. Zo heb ik niet dat ze in 3 kleurboeken alvast kriskras begint, dingen kwijtraakt, enz. Ze is dinsdag de hele dag druk geweest met poppenkleren wassen en strijken en lego bouwen... Oja en 1 kleurboekje heeft ze al aardig in gekleurd. Kortom; ze is enorm verwend en heeft genoten!


Leuk hè, nog 1 rolletje mentos en 1 snoepketting. Hier krijgt ze dan iedere keer iets van, omdat we niet zo dol zijn op allerlei snoeperij. Bijvoorbeeld in het weekend mag ze dan een keer een 'grote-mensen-koek' of een doosje smarties/zakje chips als ze die heeft gekregen. Ze weet het al precies en zeurt er niet om. Hopelijk blijft dan in de toekomst zo ;)...

En de kapstok (bloem diende even ter 'versiering', want helemaal inpakken was teveel werk ;)). 

Het was een gezellige, drukke dag. Voor alle mensen die denken dat mijn energie grenzeloos is, nee helaas is dat niet zo... Zondag op maandag had ik al een slechte nacht gehad, doordat kids er aantal keren uit waren gekomen. Nacht erna hetzelfde verhaal en zodoende bakte ik dinsdag m'n broden, maar kwam er verder weinig uit m'n handen. Gewoon wat dagelijkse dingen, maar ik was zo moe... Uiteindelijk ben ik eind van de middag dus maar even gaan liggen en heb ik m'n was pas woensdag gedaan... Geeft niet, ik had het er graag voor over, want Christilène vond het erg gezellig allemaal :)... Nu alvast nadenken over Jochanan z'n eerste verjaardag, maar dat is pas half augustus, dus duurt gelukkig nog even...
Iemand nog leuke cadeau-ideeën? Handgemaakt, goedkoop? Het mag allemaal, ik ben benieuwd...


24 opmerkingen:

  1. Wij geven wel eens zelf gemaakte chocolade eendjes. Reep chocolade in de magnetron en dan in malletjes gieten en in de koelkast zetten. Ben je voor een paar duppies klaar

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee de pindarotsjes en zo simpel,iets om t eonthouden . Wat heeft de jarige genoten zo te lezen en zo zie je maar dat je kinderen met gewone leuke dingen blij kan maken en wat een leuke kado's. Hoe oud wordt de 2-e Ik denk dat dat belangrijk is al antwoord op je vraag .

    gr en fijne dag Henriette
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke verjaardag is het geweest en wat is ze ontzettend verwend. Leuk idee van die pindarotjes. Die ga ik onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een bord met magneetverf beschilderen in een autobaan. Haakjes eraan zodat je hem als schilderij kunt ophangen in zijn kamer en dan kunnen de autootjes erop blijven hangen door magneetverf. Als je de plaaat op de grond legt kan hij hem gebruiken als weg om met de autootjes op te spelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alsnog gefeliciteerd met je dochter.Je kunt i.p.v. nootjes ook schuddebuikjes gebruiken. die hadden wij gemaakt met sint. heerlijk en lekker simpel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mmmmm, lekker! Ik denk dan meteen 'speculaasjes gebrokkeld is goedkoper', hahahaha ;)... Nee, is niet kritisch bedoeld, je brengt me met je opmerking weer op een grandioos idee, superdankjewel :D!!

      Verwijderen
  6. Top verjaardag en heerlijk om te lezen dat er nog altijd moeders zijn die het op deze manier doen!
    Drie in de pan bakken was bij ons altijd succesvol

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb even op Google gezocht wat het is '3 in de pan'. Ziet er goed uit, leuk idee! Lijkt me wel lekker om zoiets met oud brood te maken, variatie erop ofzo. Weer iets voor m'n ideeënlijst :), bedankt!

      Verwijderen
  7. Klinkt als een geslaagde verjaardag! En pindarotsjes. Hmmmmm :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het ziet er heel gezellig uit. Verjaardagen hoeven echt niet duur te zijn. Wij vierden kinderfeestjes ook altijd gewoon thuis.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke dag hebben jullie gehad. Super leuke ideeën ook allemaal.
    Toen onze jongste (nu alweer 5) 1 jaar werd hebben de oudste 3 kinderen de loopauto waar ze allemaal al op gereden hadden samen helemaal schoon en netjes gemaakt. Daarna hebben ze hem weer ingepakt en aan Annelie gegeven. Ze waren heel trots op hun cadeau.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel erg leuk! En vooral dat het zo weer binnen het gezin gebruikt kan worden. En dat de anderen dan zo 'druk' kunnen zijn voor zo'n verjaardag met poetsen en op hun eigen manier een bijdrage leveren; geweldig!

      Verwijderen
  10. Wat ziet het er allemaal goed uit, leuk!
    Voor mijn 1 jarige neefje maakte ik laatst houten speel dieren. Dat was een groot succes. Je hebt nodig een dikke plank, niet giftige waterverf en lijnzaadolie voor de afwerking.
    Ook een knisperboekje (van restjes stof en knisperende plastic zakjes)is makkelijk te maken. Er staan veel tutorials op Internet. Veel plezier 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk idee!! Zo'n knisperboekje is ook leuk! kHeb ook weleens van die voelboekjes gezien en dan een bladzijde met veters strikken, knoopsgat en knoop, houtje-touwtje, enz. Je brengt me op ideeën, bedankt :)!

      Verwijderen
  11. Echt geweldig om te lezen zoals jij dit allemaal doet. En kijk die cadeautafel is echt allemaal hele leuke dingen. En gefeliciteerd natuurlijk nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Haha, ja als ik dit soort dingen lees lijkt het inderdaad alsof je grenzeloze energie hebt, maar ik denk dat als mensen bij mij lezen dat ze hetzelfde idee krijgen ;)
    Terwijl ik juist minder energie heb dan de meeste mensen, maar continu bloggen 'dat je vandaag op de bank hebt gezeten' word een beetje saai hè.
    Kost mij ook altijd wat moeite mijzelf niet te vergelijken met anderen, bij jou houd ik altijd in mijn achterhoofd dat jij thuis bent waardoor je veel meer zelf kunt doen dan ik omdat ik 4 dagen werk...
    Zo is het overal wat hè!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, 4 dagen werken; petje af... Ik zou dat niet kunnen naast m'n gezin... Ik doe gewoon iedere keer wat :). Vanmorgen bijv. even wat opgeruimd in de badkamer en keuken. Hup; weer wat gedaan. Zal straks als dochterlief volledig naar school gaat wel iets makkelijker gaan...

      Verwijderen