Pagina's

dinsdag 30 mei 2017

Recept - Aardappelsalade

Afgelopen zaterdag kocht ik op de fair bij de kerk een zak van 10 kg aardappels (die ik 2 weken eerder al besteld had, dus al voor me klaarstond). Ik had echter mis gerekend van tevoren en dus net een zak van 5 kg nog liggen... Normaal gesproken doe ik een kleine 2 weken met een zak aardappels (afhankelijk van hoe vaak we er pasta of rijst naast eten), maar over 6 weken zullen die aardappels het wel moeilijk hebben in deze temperaturen. 

We gaan dus even opmaken :)... Ik zocht op aardappelsalade en vond een heerlijk recept. Vandaar dat ik alvast extra kookte de dag ervoor (scheelt weer elektriciteit en tijd, lekker makkelijk in mijn opruimbuien :)). 

Dit is het geworden:


Het recept vond ik op Allerhande en het is echt supermakkelijk! Ik paste het iets aan bij wat ik in huis had (ik kocht alleen Griekse yoghurt; 1,39/kg bij zowel Aldi als AH).


Je hebt nodig:
- Griekse yoghurt (150 ml, ik deed gewoon een stuk of 3 flinke lepels)
- 2 eetlepels mayonaise
- Zout en peper
- Peterselie, bieslook en tijm (in het recept gebruikt men vers, dit had ik niet, dus ik heb gedroogd gebruikt)
- Zout en peper
- En natuurlijk aardappels :). Men ging uit van 1 kg, maar zelf heb ik ongeveer 750 gram gebruikt

1 bot mesje in mijn keukenla gaat niet weg, ondanks mijn opruimen...

 Mijn kleine keukenhulp kan zo veilig aardappels snijden voor de aardappelsalade, champignons (bijv. voor macaroni) of brood voor broodpudding... Met haar schortje voor, staand op de stoel bij het aanrecht snijdt ze heel wat af ;)...


Doe de Griekse yoghurt in een kom. Voeg 2 eetlepels mayonaise toe:

1 eetlepel  (gedroogde) peterselie

1 eetlepel (gedroogde) bieslook (deze is uit onze eigen tuin van de AH moestuintjes 2 jaar geleden :))

1 eetlepel tijm, snuf zout en peper

Christilène kreeg tijdens het feestje laatst heerlijke soepstengels met zo'n sausje. Feestje natuurlijk, heeft ze volgens mij nog nooit op. Het sausje kreeg ze niet helemaal op, dus ik vroeg of ik het door het eten zou doen. Ja, dat was goed. Soort kaas-achtig sausje is het, scheelt weer weggooien :)... 

Aardappels waren gesneden door madammeke: 

Snijd de lenteui (in het recept gebruiken ze sjalot) in kleine stukjes door het sausje. De saus roer je goed door en giet je over de aardappels heen. 

Lekker doorroeren:

Voor het oog nog wat gedroogde peterselie bovenop en klaar! Eet smakelijk! Je kunt het eten als bijgerecht, of in plaats van aardappels of op brood, mogelijkheden genoeg dus :)...

Peters creatie met geroosterd brood en verse takjes bieslook uit eigen tuin, mmm lekker :)...

Ik ga van de week het recept voor een lekker toetje met Griekse yoghurt laten zien! Als je niet kunt wachten, kun je ook het Koningsdagtoetje nog een keer maken :)...

13 opmerkingen:

  1. Lekker hè aardappel salade!
    Wij doen er nog appel door en gekookt ei. Heerlijk fris.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker zo'n zelfgemaakkte aardappelsalade. Hebben wij hier ook gehad. Afgelopen week maakte ik huzaren salade omdat ik iets kruimige aardappels had. Leuk om zulke dingen zelf te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohhh, klinkt goed zeg! Wil je het recept met ons delen (zie hieronder de vraag in een reactie van iemand anders :))...

      Verwijderen
  3. Dank je voor het delen ..ga hem zeker maken.
    Ben ik wel benieuwd naar recept van Lize haar huzarensalade

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmm ziet er heerlijk uit. En een variatie op je koningsdagtoetje hebben we ook al een paar keer op.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dit recept al eens een keer opgeslagen, geen idee meer van wie:
    Huzaren salade

    De basis is heel eenvoudig, en het fijne is, dat je de meeste ingrediënten wel in huis hebt. Die basis bestaat uit de vier A's; aardappel, appel, augurk en ajuin. (Ja, natuurlijk heet dat eigenlijk ui, maar dat begint niet met a). De hoeveelheden? Ja, dat is nou moeilijk, want meestal doe ik maar wat. Dan heb ik bv 'n paar grote, gekookte aardappelen liggen en daar ga ik dan van uit. Maar goed, de verhoudingen zijn ongeveer zo; 5-2-2-1. Heb je dus zo'n 500 gr aardappelen, dan neem je 200 gr appel, 200 gr augurk en 100 gr ui. Maar het komt niet echt zo nauw, je merkt vanzelf wel of er van het een en ander te weinig in zit. De aardappel, augurk en appel niet ál te fijn snijden, de ui zo fijn mogelijk. Dat alles vermeng je met 'n lepeltje mosterd en zoveel mayonaise dat het 'n smeuïg geheel wordt. Dat is al 'n salade op zích, maar nu komt het leuke; je kunt wat de vulling betreft heerlijk variëren! Het oorspronkelijke recept werd gemaakt met boterhamworst of lunchworst, je weet wel, die rechthoekige blikjes. Maar je kunt er allerlei worst- of vleessoorten voor gebruiken. Het is wel aan te raden om iets te nemen dat niet al te vlak van smaak is, anders komt het niet boven de smaak van de basis uit. Maar het is ook lekker om te maken met vis; zalm uit blik, tonijn, garnalen, maar ook zure of zoute haring smaken best. Ik maak het nogal eens met krabsticks; de sticks in stukken snijden en uit elkaar halen! Heerlijk! En wil je geen vis of vlees eten dan smaken ook hardgekookte, grof gehakte eieren er lekker door. En wil je dat óók niet, dan vul je hem aan met wat gemengde (gare) groenten zoals doperwtjes, worteltjes en maïs. Dat kun je dan óók nog gebruiken als basis voor 'n Russisch ei.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekker, Ik ga dat ook eens een keertje maken. Dank voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mmmmm Jabevi, lekker zeg! Klinkt heel erg goed! Ga ik echt eens maken, lijkt me superlekker met een gourmet of BBQ :)!! Heel erg bedankt!

      Verwijderen
  7. ziet er lekker uit, en dan zo goedkoop

    vrgrt alex

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Alex, thnx! Smaakte je gebak met je moeder? Alleen al het idee is super hè, dan zou droog brood nog super gesmaakt hebben :P... Ik vind je een topper :), succes ermee en vooreerst; geniet ervan!! Groetjes, Adrianne

      Verwijderen