Pagina's

dinsdag 2 mei 2017

Welkom in de bouwmarkt...

Nadat ik vorige week een blog-vakantie aankondigde, veranderde ons huis dinsdagmiddag in amper een uur tijd in een bouwmarkt... Het was wisselvallig weer, planken moesten droog blijven, we hebben niet zo'n grote tuin en dan lag het steeds in de weg als we frames moesten maken, dus de keuze was niets anders dan; binnen neerzetten...

De platen voor de binnenwanden tegen de meterkast (die staan er nog steeds, want de dakbalken zijn nog niet binnen...)

Op houten schragen de latten voor het dak. Tijdelijk een halve eettafel, niet meer in de boekenkasten kunnen en acrobatische toeren uithalen om de telefoon op te nemen...

Dit was de lastigste: De mooie planken van douglas voor de buitenkant moesten eerst gebeitst worden voordat ze naar buiten mochten. Schilderen binnen doe ik nog wel, maar die lange lummels kan ik echt niet kwijt. Plus de geur en de hoeveelheid, nee, dat werd 'em niet... Dit bleef echter steken voor de deur van m'n voorraadkast. Het kon echt nergens anders staan. Hellup, dat was wel een dingetje... Brood? In de vriezer en dus in de voorraadkast; onbereikbaar. Hup naar de winkel voor nieuw brood. Evenals: Diepvriesvlees/groenten, m'n broodbakmachine, boodschappentassen (gelukkig heb ik altijd een kleine in de auto voor onderweg, dus die nu maar intensief gebruikt), boodschappenkratten (dus de wasmand werd gebruikt om even de schoenen in te verzamelen), enz, enz. Voor m'n idee heb ik wel 100x iets willen pakken terwijl het niet lukte...  

Ook de salontafel en de bank waren in gebruik voor gereedschap, schroeven, verfsets, boorkoffers, enz, enz...

En Christilène moest over de bank klimmen, erna over de tafel om bij het krukje te komen en strijkkralen te doen temidden van de r*tzooi... Zoals je ziet was het al aardig stoffig aan het worden, maar ook m'n stofzuiger stond in de voorraadkast... Ik heb echt een flinke les 'mens, erger je niet!' gehad deze week ;)...

Maarrrr, dinsdagavond kwam er ineens een onverwachts voorstel: M'n moeder belde of Christilène het leuk vond om te komen logeren. Ze zou woensdagmorgen op tijd worden opgehaald en mocht mee ontbijten bij Ikea (wat ze he-le-maal geweldig vindt!!) en donderdag zouden m'n ouders komen helpen met klussen, dus dan namen ze haar weer mee terug. Ik pakte haar spulletjes bij elkaar, wilde een tas grijpen (o nee, die lag ook in de voorraadkast) en bond het met postelastieken aan elkaar, strikje erom die er nog lag van het Koningsdag-toetje en klaar om mee te nemen. Spulletjes voor de nacht konden in haar logeerkoffertje, dus was weer mooi opgelost...

De hulptroepen werden gevraagd; een jongen uit de kerk kon donderdagmorgen en zaterdag helpen, Christilène mocht vrijdag de hele dag bij een vriendinnetje spelen, m'n ouders kwamen donderdag (pa hielp klussen, ma paste op de kids en ik kon zodoende ook lekker meeklussen) en m'n broertje kwam vrijdag eind van de middag, bleef gezellig preitaart mee-eten (moest ik alweer voor bladerdeeg op pad, terwijl ik nog in de vriezer had, maarja kon ik niet bij en m'n prei moest echt op ;)) en hielp 's avonds weer mee. 


Zodoende maakten we meters! Zaterdagavond was het onze beurt om de jongelui van de kerk te ontvangen. Een goede stok achter de deur om de kamer glad te hebben. Degene die overdag hielp, kwam 's avonds ook. 'Zoo, dat is weer opgeknapt...' Haha :)... Zaterdagavond draaide ik nog 2 trommels was, hing het net voor middernacht op en rolde flink vermoeid in bed. Zondag gingen we lopend naar de kerk (de schuur is leeg, dus de fietsen zijn weg :)) en gisteren heb ik de was weer opgevouwen en 3 broden gebakken. Van de week maar eens m'n financiën weer in kaart brengen in Excel en zien of ik deze week de boel weer kan rechttrekken door m'n voorraad op te eten en in te slaan voor Christilènes verjaardag...

Eerlijk is eerlijk; er moet nog een hoop gebeuren. Christilène is maandag jarig, dus ik MOET en ZAL (van mezelf) dat Twisterspel afmaken. Dat keukentje schilderen gaat me gewoon echt niet volledig lukken, ze weet dat het voor haar is, dus ik moet keuzes maken. Ik heb intensief geholpen afgelopen week met zagen, schroeven, timmeren, beitsen, sjouwen, enz. en als ik heel eerlijk toegeef is het best een beetje teveel van het goede geweest. Geeft niks, ik wist het van tevoren, dus ik klaag niet, maar ik ga gewoon proberen nog een hoesje te naaien voor de strijkplank, dat Twisterspel af te maken en eens schortje te naaien. Eens kijken wat er gaat lukken. Oja en natuurlijk het kinderfeestje nog organiseren. Kaartjes schrijven en wegbrengen en de rest ervoor voorbereiden. Nog eens even nadenken hoe ik alles in het vat giet, want deze week zit ook alweer vrij vol... En strijken (ik strijk bijna niks, alleen de overhemden en shirts van Peter en af en toe een mini-blouse van Jochanan ofzo) want afgelopen 2 weken heb ik niks gedaan, dus inmiddels ligt er een flinke bult :(... Ik heb geen hekel aan strijken, maar als het zoveel is moet ik altijd even moed verzamelen ;)... 

De stand van zaken tot nu toe:

Dat glas laat ik pas repareren als de rest klaar is. Dan weet ik tenminste zeker dat het even heel kan blijven :P... Maar zoals jullie zien is er dus echt al aardig wat gebeurd... Later zal ik even meer foto's showen van hoe het geworden is!

Oja, misschien goed om te vermelden: Deze verbouwing staat uiteraard buiten mijn challenge-budget van 50 euro per week. Het lijkt me duidelijk dat dit niet erin past, maar voor degenen die daaraan twijfelen: We doen zoveel mogelijk zelf om geld te besparen, we vinden het leuk om zelf te doen en de kosten hiervoor betalen we zelf vanuit de buffer. En de buffer houden we gewoon op peil door binnen de challenge slechts 50 euro uit te blijven geven :P... Fijne week allemaal!

Klussen jullie zelf of laat je het doen?

24 opmerkingen:

  1. Wauw, wat een werk allemaal.
    Ik ben al moe als ik lees wat je allemaal gedaan hebt ;-)

    Succes en werk je niet over de kop!

    Groet, Tienduizend

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, flink druk geweest dus. Pittig hoor. Ik zou daar ook echt veel moeite mee hebben, chaos in mijn huis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms kan het ff niet anders ;). Maar kben blij dat bijna alles weer weg is :)...

      Verwijderen
  3. druk druk dus,ziet de bovenste preitaart er nu anders uit
    heb je iets veranderd? ga hem zeker binnenkort proberen,heb je blog pas ontdekt vind het helemaal leuk de 50 euro challenge

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. kKon niet bij m'n bladerdeeg, dus kocht een nieuw pakje, maar die kan ik niet goed houden buiten de vriezer ;). Vandaar dat ik 6 plakjes gebruikte (zoals die andere uit het recept). De onderste was een kleine springvorm (20 cm) en met 3 plakjes kwam ik uit (omdat m'n broertje mee at). Het laatste plakje besloot ik in een raster te snijden (zoals het recept van de broccolitaart - http://aad-actief.blogspot.nl/2017/03/recept-hartige-taart-broccoli.html). Succes!

      Verwijderen
    2. heb ook even bij de broccolitaart gekeken ziet er ook heerlijk uit,ga morgen de preitaart proberen,spannend;D

      Verwijderen
    3. Leuk! kBen benieuwd wat je ervan vindt!

      Verwijderen
  4. Je hebt een pittige week achter de rug als ik het zo lees. Ik vind het altijd lastig dat je dan geen plek meer hebt om bij te komen als je huis een bouwplaats wordt...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We klussen bijna alles zelf... Voor de verbouwing voor de zolder stond ook alles vol... Gelukkig is Peter snel en niet zo'n 'help mijn man is klusser-type' dus het is te overzien :)...

      Verwijderen
  5. pfoe! Pittig hoor! Knap dat jullie zoveel werk verzet hebben! Denk je wel aan jezelf?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jep, dat ga ik deze week proberen, vandaar dat 'keukentje-komt-later'...

      Verwijderen
  6. Gelukkig, ik ben dus niet de enige waarbij het huis er uit ziet als een bouwplaats.

    Wij zijn nu bezig met de badkamer en ik probeer ons gezinsleven tussen alle bouwmaterialen zo gewoon mogelijk te laten verlopen. Kost aardig wat energie, maar als ik bedenk hoeveel geld we uitsparen door alles zelf te doen, dan neem ik dit maar even op de koop toe.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier is het streven ook zo veel mogelijk zelf doen. Momenteel is dat een carport. Hard labeur, maar we weten waarom we het doen. Jullie zijn ook goed op weg. Leuk lezen en meeleven... Ik ben fan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook bij ons wordt volop geklust en hebben we eigenlijk altijd veel zelf gedaan . Onze zoon is timmerman van zijn vak en kan daarnaast nog veel dingen dus we boffen enorm en m'n man is altijd schilder geweest en ook handig.Waar je in nederland een loodgieter etc voor liet komen doen veel mensen hier ( in Roemenie) waar wij wonen allemaal zelf. Zo is onze zoon nu bezig om op zolder een kamer voor zijn zus die in nl woont te maken en in zijn eigenhuis de zolder aan het verbouwen tot slaapkamer met badkamer . Dus jah overal staat wel wat aan bouwspullen maar als het allemaal klaar is is het de ''rommel'' wel waard geweest .

    henriette
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik in 1992 in Roemenië was, ontdekten we dat iedereen wel zo'n beetje automonteur was. De boel werd aan de gang gehouden met touwtjes e.d. Knap hoe daar zonder spullen toch geleefd werd en zelfs een kerk gebouwd werd. Bouwen als er materiaal is en anders maar weer wachten. In mei 1992 werd de kerk ( Baptisten) geopend en waren wij daar vanuit onze kerk in Emmen die meteen na de val met een steunproject gestart is. In Marca was onze groep.

      Verwijderen
    2. Leuk Henriëtte! Heerlijk hè, zulke handige mannen? Succes ermee!

      Mooi @thedadigitaal dat jullie toen een steunproject hebben opgestart! Fijn om elkaar zo tot een 'hand en voet' te kunnen zijn!

      Verwijderen
  9. Ooh dat hebben wij ook weleens gehad als we weer iets gingen verbouwen. Je bent met 1 ding bezig en heel je kamer staat op zijn kop. Wij klussen ook heel veel zelf, scheelt een hoop geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is wel een klus Adrianne,pfffff.
    Jammer dat het weer niet gunstig is.
    Even tanden op elkaar,komt vast goed.
    Fijn dat jullie het samen kunnen doen.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor verbouwen niet, maar voor m'n postzegel-groente-en-fruit-tuin is het weer goed. Dat bespaart weer sproeien zullen we maar denken ;)...
      Dankje!

      Verwijderen
  11. Mijn man heeft een eenmans klusbedrijf 😀
    De klussen thuis zijn dus altijd als laatste aan de beurt....

    BeantwoordenVerwijderen