Pagina's

dinsdag 18 juli 2017

Cadeau-idee houten huisjes met tekst

Voor een nieuwe woning van iemand, wilden we een kleinigheid meenemen, maar liever geen bloemen, chocolade of fles wijn. Iets wat we zelf maakten, maar wat. 

Ineens kwamen we op het idee om 2 huisjes te maken. Tussen het hout dat er nog ligt, vond ik een supergeschikte balk. Mooi verweerd van buiten en blank van binnen. Peter zaagde er huisjes van, schuurde de boel glad en ik ontwierp en sneed de tekst.

De balk was ongeveer 14 cm breed, 5 cm dik en de huisjes zaagde hij ongeveer 20 hoog (punt) en schuin af naar ong. 13/14 cm. Het rondje eruit boren en schuren kun je weglaten. Of je kunt bijv. een klein rondje doen en daar wat henneptouw of een kantje doorheen doen als een 'ophanglus' die je dan gewoon voor de sier opzij hangt. Wij hebben alleen het dak, de onderkant en de gaten geschuurd, dus bewust het verweerde hout zo gelaten en niet meer geschuurd, juist om het donkere effect te behouden...
Meteen vond ik dit een mooie tekst. Het is een tekst die is afgeleid uit de Psalmen uit de Bijbel bij de berijming van de psalmen die in veel Nederlandse kerken nog gezongen worden. 
Zelf ontwierp ik de tekst en met de snijplotter heb ik deze tekst uitgesneden. Het wit stak mooi af tegen het verweerde hout waardoor het duidelijk leesbaar is. 


Ik pakte het in met cellofaan, een henneptouwtje en een groot label in de vorm van een hart (waar meteen de wens en onze namen op pasten). 

Klaar om weg te geven:

Geen snijplotter? Je kunt natuurlijk ook de huisjes wit schilderen met alleen grondverf, daarna even de randen iets opschuren, zodat het donkere hout er weer doorheen komt. Vervolgens met handlettering een tekst erop schrijven met zwarte stift. Of in Word een tekst typen, dit papier lamineren, de letters uitsnijden en de plaat (met uitgesneden letters) op je huisje leggen; stempelen met een klein sponsje met donkere verf en het staat erop. 

Een simpele tekst als bijv. 'No. 1' of 'Home' doen het ook altijd goed. Of 1 kant schilderen met krijtbordverf en een krijtje in het uitgeboorde gat leggen, zodat het een memobordje wordt.

Ideeën genoeg dus :). Ook leuk voor een verjaardag, bruiloft, enz. 

Maken jullie weleens zelf cadeautjes? Dit soort dingen moet je echt niet doen voor de besparing, want dan wordt het een teleurstelling... Het kost namelijk erg veel tijd... We vinden het allebei leuk om te doen, maar ongemerkt gaat er veel meer tijd inzitten dan je van tevoren dacht. Een fles wijn, bos bloemen, doosje chocola heb je in 5 minuten gekocht, dan ben je meteen klaar. We zijn er nu al dagen van tevoren mee begonnen, omdat je afhankelijk bent van je tijd, maar ook of alles goed gaat. Stel dat je scheef zaagt, teveel schuurt, de tekst scheef plakt, enz. Dan moet je opnieuw beginnen en dat kan niet 5 minuten voor het feest ;)...

Wat is het leukste zelfgemaakte cadeau dat je ooit gekregen hebt? 
Wat is het leukste zelfgemaakte cadeau dat je ooit gegeven hebt?
Ik ben benieuwd :)!

Fijne (warme) dag vandaag allemaal!


13 opmerkingen:

  1. Heb zelf ook een Cameo en maak heel veel zelf.
    Slingers voor verjaardagen ( met splitpennen zodat de cijfers verwisseld kunnen worden) gelijk als kadootje voor de eerste verjaardag,huwelijkscadeau's en stapeltorens met de geboortegegevens.
    Dit wordt meestal meer gewaardeerd dan gekochte spullen :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je die letters netjes gemaakt zeg! Het lijkt net echt ; )
    Ik vind het een heel mooi en origineel cadeau. En een fijne wens voor de nieuwe woning.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een creatief en leuk idee...zelf altijd ideeën zat. Maar dan de uitvoering nog:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vind het zelf leuker dan een gekocht cadeau, je weet dat de gever veel tijd, creativiteit en moeite in jouw cadeau gestoken heeft, het bedenken en uitvoeren etc. Is veel persoonlijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig mooi kado! Heb ook een prachtig zelfgemaakt white wash houten hart gekregen van mijn vriendin met de tekst: Je bent een parel in Gods hand. Ik ben er erg blij mee! Het is een blijvend kado. Een mooi zelfgemaakt kadootje wat ik gegeven heb, is een naaldenboekje met een mooi borduursel erop. Voor mijn moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig cadeau! whaw, zou dat ook graag kunnen! het leukste dat ik ooit gaf waren handgeschilderde beeldjes voor een kerststal (die mijn ouders hadden). owv geen geld (was student) kon ik enkel de drie wijzen kopen (die nog wit waren) en maar vier potjes verf. Het heeft me uren gekost om (ongezien dan nog) verf te mengen (zodat de kleuren precies die van de andere beeldjes waren, die mijn ouders al hadden) en om de beeldjes te schilderen ... maar nog nooit zo blij geweest om een cadeautje af te geven als toen. en mijn moeder kreeg de tranen in haar ogen, elke kerst als ik de beeldjes zie word ik weer spontaan gelukkig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ontzettend leuk geworden zo, Adrianne!
    Wij kregen in december van 2 mensen een wagenspanner met vogeltjes, dat waardeerde ik heel erg!
    Een kreeg een plekje in de box en de andere aan de maxi cosi. (Voor de wagen moest ik op internet 2 ringen bestellen a €10 p/st & verzendkosten en dan zou ik mn baby niet meer zien, omdat de vogeltjes al snel erg groot zijn)
    Nu kijk ik graag naar vogeltjes, maar naar mn kindje nog meer (haha)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk gedaan en een mooi persoonlijk cadeau. Inderdaad voor de besparing in tijd hoef je zeker geen cadeau zelf te maken. Kopen gaat veel sneller. Maar hoe mooi is het als iemand aan je gedacht heeft en daar veel liefde en tijd ingestoken heeft! Als kind heb ik prachtige zelfgemaakte poppen kleding e.d. van mijn oma gekregen. Dat vond ik destijds heel mooi (en ik heb ze nog). Als het even kan probeer ik altijd iets zelfgemaakts te geven. Mist ik weet dat de ontvanger het zal waarderen. Het laatste wat ik gaf is een zelf gehaakt regenboog kussen aan een meisje die 6 werd. Ze verzuchte dat ze zoiets altijd al had willen hebben..... Schot in de roos dus!
    Groetjes,
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi gedaan! Ik probeer ook zelf dingen te maken. Niet voor iedereen, sommige mensen kunnen er niets mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Supe mooi gemaakt Adrianne en Peter.Wat een prachtig kadoo.
    Daar zullen de mensen blij mee zijn.Dit blijft zijn waarde houden.
    Van mijn kinderen kreeg ik een bord
    met een zelfverzonnen tekst .Helemaal op wat ik allemaal doe.
    Blijf het super mooi vinden.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ivm de vakantie nog een verlate reactie... wij hebben pas geleden een receptenboek gemaakt voor een lieve vriendin. Zij en haar man eten geregeld bij ons gezin en andersom. Nu leek het ons leuk om de recepten die we het lekkerst vinden erin te zetten. Het is uiteindelijk een ordner met insteekhoezen geworden zodat we kunnen bijvoegen��. Er staan soep, ovenschotels, pastagerechten, kruidenmixen, een nagerecht en stamppotten in. Het was een flinke klus, maar werd enorm gewaardeerd. Groetjes, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik maak vaak cadeautjes. Servies stippen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen