Pagina's

donderdag 6 juli 2017

Mooiste boeket aller tijden!

Deze foto's spreken voor zich... Christilène ging met Peter op pad voor wat kleine dingen voor in de schuur (ophanghaken voor tuingereedschap en een ophangbeugel voor de tuinslang (de vorige is al poos geleden gesneuveld, maar een losse tuinslang in de schuur is waardeloos). Voorheen hing het tuingereedschap bovenin tegen het dak in een systeem, maar als dan de bezem onderin lag, moest je behoorlijk wroeten en eerst alles eruit halen voordat je de bezem had. Niet handig, maar meer ruimte was er niet. In de nieuwe schuur hebben we een klein wandje waar het tuingereedschap tegenaan kan hangen. Heerlijk, lekker makkelijk voorhanden en netjes opgeruimd nu...

Maargoed, ze gingen dus samen op pad... En.... Christilène plukte een boeket voor me... Ze kwam binnen met glimoogjes, het boeket achter haar rug (stel je voor, met van die enorme stelen en wortels er nog aan, links naast haar staken de zanddruipende wortels uit en rechts de bloemen...) 'Mam, mam! Ik heb een verrassing voor je en het zit achter m'n rug... Jij weet lekker niet wat het is hè?' Heer-lijk!

Ik had nog een grote weckpot (liter of 4 denk ik) en meteen wilde ik het boeket daarin zetten. Even afgestoft en schoongemaakt en ziedaar:

Alle kleuren van de regenboog:

Mooi hè?

Ze staan weer binnen, maar op de achtergrond zie je dus ons nieuwe schuurtje... 
Ze passen ook prima op onze buitentafel - helemaal in stijl :)...

Gratis genieten dus! Dit stond langs de kant van de weg. Vorig jaar stond het ook in ons dorp, nu heb ik het niet meer zo uitgebreid gezien. Je schijnt ook zelf dit soort mixen eenvoudig te kunnen zaaien. Misschien een ideetje voor volgend jaar als het in je dorp/stad niet te vinden is ;)...

30 opmerkingen:

  1. Ik leer mijn kinderen dit juist niet te plukken maar te laten staan zodat iedereen er van kan genieten. Zo zonde, in de vaas blijft het maar even mooi, in de natuur zou het na het uitbloeien weer zaad verliezen en volgend jaar weer opkomen. Als mijn kinderen me bloemen willen geven mag dat uit eigen tuin if uit de bloemenwinkel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. sorry hoor , maar klinkt dit niet een beetje erg zuur ... het hele huis staat er toch niet vol mee ;] zie dat blije kindersnoetje voor je , dan is je dag weer goed !

      Verwijderen
    2. Het klinkt misschien wel een beetje zuur, maar Adrianne schrijft zelf dat er in het dorp vorig jaar nog veel stond en nu niet. Dat komt doordat er te weinig zaad heeft kunnen kiemen, oftewel er is teveel geplukt. Zo'n boeketje is schattig en het stralende snoetje geweldig, maar blijkbaar wonen er in het dorp teveel van zulke lieve kindertjes...

      Verwijderen
    3. Of er is niet gezaaid. Hier krijgen de boeren een subsidie als ze deze bloemen naast hun akker zaaien. In de buurt komen ze ook op maar worden vaak ook weer gemaaid. Als er niet gezaaid wordt komt er maar weinig op. De meeste zaden waaien weg of komen neer waar ze niet gewenst zijn. Als ze in de akker komen worden ze weggehaald.....

      Verwijderen
    4. Haha, nee, vorig jaar stond het er vol mee en kheb geen kind zien plukken. Hier langs de kant van de weg ben ik maandagavond langsgereden met manlief, hij wees me aan waar hij geplukt had. Wees gerust: Niet te zien dat er 1 of 20 boeketten ter grootte van deze 'gift' geplukt zijn. Het is oooooooovervol, echt enorm veel :)! En zoals op m'n blog te zien deel ik m'n eigen lavendel weer met anderen ;). Trouwens, ik denk dat ze vorig jaar te vroeg gemaaid hebben en er weinig zaad weer in de grond kon komen. Ze hebben niet apart nog gezaaid, dus er staat erg weinig.

      Ze hebben een week staan pronken :). Overigens, er zijn diverse pluktuinen waar je een veldboeket tegen betaling onbeperkt kunt plukken, dus dat is ook een mooie optie :).

      Verwijderen
  2. Hartstikke lief van je dochter! Zó schattig dat ze dan denkt dat je niet ziet wat ze achter haar rug heeft.
    Toch kan ik me ook vinden in de opvatting van Evy. Al die (ingezaaide) bloeiende bermen zijn prachtig, leuk voor iedereen en daar bloeit alles langer dan in de vaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi en wat lief van je dochter om jou te willen verrassen. In een ander blog zag ik ook zo,n mooie border met zelf gezaaide bloemen, ga dit volgend jaar ook doen in onze tuin. Het is ook nog eens goed voor de bijenstand als je dit doet, die hebben het toch al steeds moeilijker. In onze gemeente zaaien boeren ook bloemen aan de rand van hun akkers, dit wordt ook gestimuleerd door de gemeente.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaar dat ik ook niet al m'n lavendel pluk uit de tuin. Ik heb nog geen 10% eruit geknipt, de rest laat ik staan voor de bijen :)...

      Verwijderen
  4. Prachtig..!! Zo mooi vind je ze hier niet langs de kant van de weg..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig zeg!!! Ik heb inderdaad ook wat van die zakjes en ik zag volgens mij vorig jaar bij de Action van die bussen voor ongeveer 2 euro. Dan kun je een paar vierkante meter inzaaien met een bloemenmix die ook nog goed is voor vlinders en bijen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh geweldig he, zo'n verrassing. Mijn dochter had met moederdag iets op school geknutseld. "Ik zorg voor het drinken. Dan moet jij even een beker heet water pakken en dan doe ik er iets in. Maar ik zeg niet wat het is!" Wat zou het zijn, wat zou het zijn? :-)
    Het zijn ook echt hele gezellige bloemetjes zeg, die heeft Christilène mooi gecombineerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De Al,di had dit voorjaar ook strooibussen met zulke mengsels. Ik heb ze in grote terras potten gezaaid. Het bloeit fantastisch en ideaal voor onze bijen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. tIs echt erg... Maar nu ik die challenge houd kijk ik zelden in de bakken van Aldi met andere dingen dan boodschappen... Dan kom ik ook niet in de verleiding ;)... Zo'n strooibus was dan wel weer een goed idee geweest...

      Verwijderen
  8. Prachtige bloemen die je dochter voor je plukte! Geniet er maar van ;-)

    Zo flauw om negatief commentaar te leveren, dat kind is gewoon trots dat ze mama blij kan maken met mooie bloemen. En als je inderdaad van die zaadjes overal rondstrooit dan is het overal mooi. Dus koop gewoon allemaal een zakje en strooi ze in bermen. Zo doe ik dat bijna elk jaar wel ergens en dan is het echt geen ramp als er van geplukt wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een goed idee, kan ik weleens doen! Ik ga eens op zoek naar die zakjes, kvind het een mooie bloemencombinatie :)...

      Verwijderen
  9. Vind ik ook..hoort erbij..prachtig boeketje en lieve verassing. Zie ik bij ons in de buurt niet zo. Heb hooguit weleens een paardebloem of madeliefjes in een eierdop gehad:-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die krijg ik ook weleens :). Behalve 'bellen-blaas' oftewel de pluizenbollen van de paardenbloemen. Die mag ze leegblazen in de speeltuin, maar NIET in papa's tuin, hahaha waarom zou dat nou zijn?? Ze zijn juist zo leuk :P...

      Verwijderen
  10. Als ze uitgebloeid zijn drogen, dan kun je de zaadjes uitstrooien in je eigen tuin. Ik leer mijn dochter ook niet te plukken, maar als er heel veel staat lijkt het mij geen probleem en kun je best een uitzondering maken. Ze plukt trouwens wel altijd madeliefjes voor oma, en dan wat langere grasprietjes ertussen. Dan een klein borrelglaasje, waar ze kleine steentje in doet en dan het miniboeketje erin. Zo schattig. Geniet lekker van deze lieve attentie's

    BeantwoordenVerwijderen
  11. In mijn beleving is met de beste gedachte bedacht om de bloemen niet te plukken.
    Denk wel dat bloemen uit de bloemwinkel veel meer negativiteit in de natuur veroorzaken. Denk aan het vervoer maar ook de bestrijdingsmiddelen om ze zo moooi te krijgen.
    Zelf plukte ik vroeger ook uit de natuur ( woonde als kind op de boerderij) en dit geeft ook dat jeals kind een 'verwantschap' ervaart met de natuur, welke je hele leven bij blijft. Een prachtig geschenk om als kind bloemen uit de natuur te plukken en dit met zo'n vreugdevol/ onbedorven hart aan je moeder te schenken. Een kind is zo puur.
    Geniet van het boeket en van Christilene.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve reactie, dankjewel :)! We plukken echt de bermen niet kaal hier, doen het niet wekelijks, hebben zelf heel veel lavendel die zelfs helemaal over m'n pad heen hangt, maar zolang ze bloeien snoei ik ze niet, want het bruist van de bijen en hommels en we leren de kids om niet te dicht erlangs te lopen, zodat ze niet verstoord worden. Mieren mogen zelfs blijven zitten. Het enige waar ik kokend water ingooi is een nest met vliegende mieren. Puur om de kinderen te beschermen. Er zat hier een nest 10 cm voor de voordeur. Als de deur openging vlogen ze naar binnen. Dat kan ik hier niet hebben. Gewone mieren vinden we buiten echt niet erg, die laten we lopen en we stampen ze bijv. niet dood. We proberen hen echt bij te brengen om zuinig te zijn op alles wat bloeit en leeft :)!

      Verwijderen
  12. Prachtig, gewoon van genieten! Wij hebben in onze tuin 'n perk van zo'n 80 vierkante meter, niervormig, met alleen wilde bloemen en het is nu al weken een lust voor het oog! Allerlei insecten, bijen en vogels komen erop af!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauwwww, prachtig zeg!! Mijn tuin is niet eens 80 m2 groot ;)... Maarrrr, we genieten wel van de insecten en bijen :).

      Verwijderen
  13. Het is een schattig boeketje.
    Echt genieten als je dit krijgt.
    Als ze groot is doet ze het niet meer.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh heerlijk. Wat een lief cadeau van je dochter. Vooral als je dan terugdenkt aan hoe ze het aan je gaf. Echt genieten.
    En het is een schitterend boeket.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Helemaal mee eens!
    Het allermooiste boeket ooit.

    BeantwoordenVerwijderen