Pagina's

zaterdag 1 juli 2017

Recept - aardappeltjes uit de oven - veganistisch

Aardappels zijn een goedkoop ingrediënt voor je diner. Wij zijn verzot op de nieuwe oogst. Die kun je zo lekker in de schil koken en eten. Beetje roomboter erbij, heerlijk!!

Gisteren eens geprobeerd om het in de oven te doen...


Hier komt het recept:

Je hebt nodig: 
- Aardappels (nieuwe oogst)
- 1 of 2 uien
- Kruiden (ik gebruikte tijm en rozemarijn voor de smaak, peterselie voor de afwerking)
- Olijfolie
- Zout en peper
- Ovenschaal

Verwarm de oven voor op 200 graden. schrob de aardappels schoon (bijv. met een schuurspons, borsteltje, oid)


Kook de aardappels in z'n geheel kort voor (ik deed de helft van de normale kooktijd, dus 5 minuten onder turbodeksel of bij gewoon koken 10 minuten)

Snijd de ui in grove stukken (1 ui bleek ruim voldoende, het waren grote uien)

Haal de aardappels voorzichtig uit de pan (pas op, warm! De schil kan al wat loslaten, maar als je voorzichtig doet, blijft het best goed zitten) en snijd ze in stukken (ong. 2 cm)

Ik gebruikte 16 gram olijfolie (mensen vragen vaak 'hoeveel is een scheut?' dus even gewogen vandaag :)), 1/2 theelepel zout,

1/4 theelepel peper

Verder ong. een theelepel tijm en een theelepel rozemarijn 
(moeilijk op een lepel te schudden, maar dat is de indicatie) Even flink omscheppen (zelf schudde ik het in een Tupperware bak met deksel even goed door elkaar)

Doe alles in de ovenschaal en strooi er wat peterselie over (of laat het weg)

Na 20-30 minuten in een voorverwarmde oven; Eet smakelijk! 

Wij vonden het heerlijk! Je kunt hier uiteraard mee variëren door bijv. de groenten ook in de oven erbij te doen. Zelf aten we erwten erbij, dus ik durfde het niet aan, maar bijv. paprika, champignons, tomaten, aubergine, knoflook, enz. doen het ook goed in zo'n schaal erbij. Als je er vlees bij wilt, kun je bijv. uitgebakken spekjes toevoegen (je hoeft dan geen zout toe te voegen aan de aardappels). En geraspte kaas lijkt me ook lekker erbij, maar dan vervalt het label veganistisch uiteraard. Leuk om dit eens te eten, wij eten weleens vegetarisch, maar nooit veganistisch. We zijn dol op eieren, roomboter en kaas en ik kan me moeilijk voorstellen dat ik voorgoed zou koken en bakken zonder deze ingrediënten, maar zo voor een keer is het een mooie ervaring! En zeker geen straf, geloof me ;)...

Weer een recept wat we nog nooit eerder hebben gegeten, maar wat een absolute blijver is. Het was zo superlekker! Zelf ben ik helemaal niet zo'n aardappel-freak maar zo vind ik ze heerlijk... 

Eten jullie ook weleens aardappels uit de oven? Iemand nog een recept voor gepofte aardappels? Op internet staat genoeg natuurlijk, maar ik ben altijd benieuwd naar ervaringen. Sommige mensen hebben een heerlijk familierecept of een fantastisch probeersel wat een blijvertje werd, vandaar de vraag :). En weet iemand een vervanger voor aluminiumfolie bij gepofte aardappels? 

Een goed weekend voor jullie allemaal!

16 opmerkingen:

  1. Heerlijk! Wij maken aardappelen uit de oven altijd door olijfolie, klein beetje roomboter, knoflook, rozemarijn, peper, zout en een beetje dragon door elkaar te roeren en dit weer door de aardappels te mengen.

    Gepofte aardappelen maak ik vaak alleen op de bbq. Wel met room- of zelfgemaakte kruidenboter, feta, kruidenkaas of bijv. Wat knoflook en parmezaanse kaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Omdat we proberen niet te veel koolhydraten te eten, komen aardappels weinig op tafel, maar voor die tijd maakte ik ook regelmatig aardappels uit de oven. De kinderen vinden rozemarijn niet zo lekker (zeker niet de verse) maar ik maakte ook regelmatig de variant met knoflook en veel paprika poeder (pittige en normale)en wat zeezout.
    Nu maak ik af en toe zoete aardappels uit de oven, ook met knoflook en liefst paprika poeder (minder dan bij gewone aardappels) en een beetje kerrie poeder. Voor de mannen wel met een stukje vlees. Ikzelf hoef niet perse vlees dus laat het regelmatig weg of vervang door een eitje. De mannen eten wel af en toe een eenpansgerecht zonder vlees. Maar alleen aardappels en groente dat valt slecht hier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. rozemarijn vind ik altijd zeepachtig. Ben er ook niet gek op. ik doe mijn aardappelen net als jij met olijfolie veel knoflook paprika poeder maar w
      met wat kurkuma en veel peper en wat zeezout. in 6 gesneden besmeerd met de kruidenolie in de oven.
      ik kook ze ook eerst.mmmmm Met krieltjes vinden de kinderen ze het lekkerst.

      Verwijderen
  3. Ja ik maak dit zeker eens per week. Alleen ik kook de aardappels nooit van te voren, dat hoeft niet. Zijn klaar met 30 minuten op 220 bij mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ligt eraan of je kruimige of vastkokende hebt, die laatste moet je wel voorkoken.

      Verwijderen
    2. Ik kook ze ook niet voor. Zorg voor niet al te grote stukjes en de aardappels worden prima gaar in de oven.

      Verwijderen
  4. Hier ook regelmatig. Alleen ook zonder voorkoken. Wij vinden dat het lekkerst met roodschillige aardappels. Ik schil ze wel altijd zodat je goed kunt zien waar de groene (en dus niet gezonde) stukken zitten. Favoriete kruiden; madraskruiden. Superlekker.
    Oh en op 180gr ca 40min. Na 30min blad ff draaien!
    Gepofte aardappel.... op de bbq. Gewoon in alu folie dn daarna opensnijden en wat roomkaas erin. LekkerAa

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Koken is zo eenvoudig. Het afwegen van olie is ongelofelijk grappig. Ik heb zes pootaardappelen geteeld. Ze zijn net in bloei gekomen. Ik was er laat mee.
    Ik heb drie planten met zoete aardappelen staan in Action 40 liter manden. Knaagdieren hebben al menige oogst voor zichzelf gehouden, vandaar. Zodra de tuinbonen weg zijn, krijgen ze daar hun uiteindelijke plek.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je kunt ze ook ruim van tevoren even koken (4 minuten in de magnetron kan ook) en laten afkoelen, dan snijden ze gemakkelijker en kun je ze gewoon omscheppen met alle ingrediënten erdoor.

    Ik maak ze vaak met:
    - 3 stuks makreelfilet
    - 400 gram winterpeen (4 minuten gekookt en in dunne plakken gesneden)
    - in ringen gesneden ui(en)
    - en een zakje (gekookte en in partjes gesneden) bio-bieten
    Aardappels, peen en bieten samen zo'n 1200 gram. Het is voor 3 à 4 personen.

    Zout, peper, (verse) tijm en 6 eetlepels olijfolie erdoor.
    Oven op 180 graden.
    De groenten kunnen tegelijk met de aardappelstukjes in de voorverwarmde oven, op bakpapier. Je hebt een hele bakplaat vol.
    10 minuten in de oven.

    Hierna de plukken makreel - die met pepertjes vinden wij het lekkerst - eroverheen doen. Ik leg ze altijd op de kop, wordt de onderkant ook knapperig.
    Nogmaals 10 minuten in de oven.

    Het officiële recept zegt dat het lekker is met balsamicoazijn erdoor, maar ik laat dat meestal weg. Doe je dit wel, dan pas op je bord er een scheutje door doen.

    Wij vinden het heerlijk en gemakkelijk als je eters krijgt, want je kunt het van tevoren klaarzetten.
    Heb je niet genoeg aan 1 bakplaat vol, dan kun je natuurlijk de groenten er apart bij serveren. Kunnen er meer aardappels en vis op een plaat.

    Eet ze!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik eet bijna elke dag aardappelen uit de oven. Schillen, wassen (niet droogmaken) in schijfjes snijden, en zo op het rooster leggen. Temp. 275 graden, 20 minuten. Heerlijk!
    Vaak doe ik een groenteburger (ik eet vegetarisch) zo uit de diepvries in een ovenschaaltje erbij. Hoef je ondertussen alleen nog de groente klaar te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik maakte iets dergelijks ook vaak, maar na een waarschuwing van een arts gebruik ik enkel nog biologische aardappelen voor dit gerecht. Weet niet of het klopt, maar in de gewone, bespoten, aardappelen zou extreem veel gif in de schil zitten.
    Volgend jaar willen we zelf weer aardappelen poten. Die zijn toch het lekkerst van allemaal ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Slechte Hollander hier: ik eet zelden aardappels want ik vind het geen handig voedsel om snel en in kleine porties te bereiden. Ik werk meestal tot laat en woon alleen en ik wil bij thuiskomst binnen een kwartier kunnen eten omdat ik dan omval van de honger :-) In de vakantie maak ik wel eens salade van stukken in de schil gekookte krieltjes, rucola, gebakken courgette, noten en wat pesto. Zowel lauw als koud lekker, dus dat eet ik dan twee dagen achter elkaar.
    Je aardappels uit de oven zien er wel heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. aardappeltjes met oosterse roerbak olie omschudden met verstegen cajunkruiden en dan in de oven, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind rozemarijnaardappeltjes uit de oven erg lekker! Ik maak ze altijd met verse rozemarijn, dat is nog lekkerder dan gedroogde. Ik doe er ook gekneusde tenen knoflook bij en bak die mee in de oven.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dankjulliewel voor de hoeveelheid recepten en ideeën!! Wauwwww, even dus een bericht voor jullie allemaal; dank voor het meedenken!! Op moment van typen zijn alle (ja, echt ALLE!) aardappels op, dus ik ga eerst nieuwe kopen, maar ik ga eens wat dingen proberen en variëren op m'n eigen recept. Allemaal bedankt voor jullie reactie!

    BeantwoordenVerwijderen