Pagina's

donderdag 13 juli 2017

Vakantie - deel 2

Maandagmorgen begon onze vakantie simpel, maar zoooo leuk :)... Een vriendinnetje van Christilène wilde nog eens mee 'in dat bakje'... Raden wat ze bedoelt ;)...

Ik had het plan (i.v.m. m'n drukke weekprogramma) om de boodschappen 's morgens op de fiets te doen, dus toen ze met elkaar wilden spelen, was de keuze snel gemaakt. Ik zou met de kids 'in het bakje' naar de winkel gaan... De fiets werd geladen (nog lastiger dan ik dacht, want de riempjes moest ik erin schroeven voor de extra passagier, dus kostte iets meer tijd), Christilène en Jochanan erin, boodschappenlijst en tas mee en op naar haar vriendinnetje. Die glunderende ogen; goud waard! Haar zus wilde ook wel mee, dus daar ging ik met 4 kids op stap richting Jumbo.

Daar hebben ze van die leuke autokarretjes... Kijk dan: Die smalle dames passen precies samen erin en Jochanan in het zitje, tas erbij en klaar :)... 

Bij de kassa greep ik nog snel 4 bananen (65 cent) en ik stelde voor om die in het park op te eten... Zo fietsten we (het was superlekker weer!) even naar een bankje met uitzicht op het kasteel:

De dames aten een banaan, Jochanan kreeg een stuk van mij en we hadden genoeg te bekijken qua watervogels en activiteiten (ze maaiden de grasbermen achter ons).

De schillen verzamelden we om thuis weg te gooien:

 Eenmaal thuis bakte ik een stapel pannenkoeken, speelden de dames in de speeltuin en met de lego en strijkkralen, maar toen het begon te storten van de regen kwamen ze snel naar binnen en haalde ik de tafeltent tevoorschijn. Het was supergezellig en pas eind van de middag bracht ik de dames weer thuis. Peter zou pas laat thuis zijn en ik had nog aardig wat pannenkoeken over, dus we aten nog een keer pannenkoeken (owww, dat was geen straf ;))... Voor ieder die nu denkt 'waarom 2x?' Dat was simpel: Volgende dag gingen we de hele dag weg, dus bewaren was geen optie, invriezen lukte moeizaam, omdat m'n vriezer zo goed als vol zat. Dit leek me dus het makkelijkst en kids waren in hun nopjes...

Dinsdag gingen we naar m'n opa en oma die in hun stacaravan zaten. Peter kan niet zo goed stilzitten, dus hij schoffelde de tuin. Met hulp van Christilène natuurlijk: 

Met een moer werd de emmer als 'karretje' achter het superoude tractortje gemaakt en het onkruid dat Peter op het gras gooide, gooide zij in het emmertje... 

Ze was erg in haar nopjes met haar taak :)... Ze is dol op werken met papa en als het enigszins kan, is ze in z'n buurt te vinden in de schuur als hij aan het schilderen, zagen of timmeren is. Bij het zagen doet ze haar capuchon op, handen voor de oren en gaat ze achter het raam binnen staan wachten tot hij klaar is, schattig hè :)... 

Woensdag reed ik op tijd mee naar Peters werk in het westen en ging ik op kraamvisite bij familie waar een lief meisje werd geboren. Ik maakte een vlaggenlijn, knipte het in donkerblauw, rose en grijs, maar toen ik het kaartje kreeg paste ik de grijs snel aan naar beige; in de kleuren van het kaartje:

Precies de kleur hè :)? Stof had ik allemaal nog (die uitdaging om niks te kopen is voor mij echt zo gek nog niet, zo komt er langzamerhand een heeeeeel klein plaatsje in mijn stoffenbakken...)


Ik had al een keer een spuug/tutdoekje gehaakt met een speenkoord, die had precies die mooie kleuren en deze gingen ook in een pakketje erbij. 

Voor haar broer haakte ik herbruikbare waterballonnen. Huh? Hoe werkt dat dan? Gewoon als splash-balletjes. Bak water, ballonnetje erin, zuigt zich meteen vol (zie filmpje hieronder) en gooien maar. Waarom gehaakt en geen gewone waterballonnen? Dat heeft een aantal redenen: De eerste is dat ik het liefst iets gebruik wat herbruikbaar is en niet steeds opnieuw aangeschaft hoeft te worden. Waterballonnen zijn niet heel duur, maar kosten steeds opnieuw geld (en grondstoffen). Daarnaast is het een afvalbesparing (doordat waterballonnen niet herbruikbaar zijn, houd je uitsluitend afval over). Ze zijn wasbaar op 40 graden, dus als ze vies geworden zijn, zijn ze zo weer schoon... En als laatste vind ik ze minder gevaarlijk (vooral voor kleintjes). Je moet ze niet opeten, maar ieder zal begrijpen dat even in de mond en erop sabbelen minder dramatisch af zal lopen dan een sabbelen op een ballonnetje met risico op knappen, brrrr... Daarbij kost het minder tijd om op te ruimen na die tijd ;)... Een hele poos vullen (als je het per stuk doet), een kleine poos gooien en een grote poos opruimen van de restjes; dat heb je met deze niet. Zelf vul ik een bakje met een beetje water voor Christilène en ze mag ze bijv. ergens tegenaan gooien of ze speelt met andere kinderen ermee. Lekker zacht, dus ze doen niet pijn als je ze tegen je hoofd of oog aan krijgt (afhankelijk ook van wie ze gooit :P...) 

Kijk hoe snel zo'n ballonnetje zich vol water zuigt! Het lijkt wel een sponsje:

Al een wat oudere foto; pret voor 10. 'Mam, haak je er nog meer voor me?' (ik had er 1 voor haar gehaakt om het te proberen...)

Woensdagmiddag brachten we een dienblad weg die ik had verkocht via Marktplaats (kon alleen maar weggebracht worden, want verzenden kostte al 12,71...) Weer 16 euro erbij :). In de volgende minimaliseer-blog noem ik deze even in het totaal-budget.

's Avonds aten we bij m'n ouders, omdat mijn zusje mee naar ons kwam om op te passen, want wij zouden 's avonds weer naar een presentatie gaan van MAF over hun werk in Suriname. Een paar meiden uit de kerk zijn op stage daar geweest en er werd een collecte gehouden voor het vertalen van kinderbijbels. Ook deden ze een oproep voor Nederlandse 2ehandse kinderbijbels; deze brengen ze daar op scholen en bibliotheken en omdat die ook Nederlandstalig zijn, zijn ze er ontzettend blij mee! Ik moet eens goed kijken, volgens mij heb ik geen dubbele kinderbijbels, maar ik kan allicht eens m'n ogen openhouden de komende tijd als er iets voorbij komt. Een gezin uit de kerk gaat ze inzamelen, dus fijn korte lijnen. En goed te weten dat het daar zo goed terecht komt, echt heel mooi!

Ik kocht een luxe cake en een doos walnoten voor totaal 8 euro. Dit haal ik van m'n vakantiebudget af. Gewoon even een lekker extraatje :). 

Op naar de laatste dagen van deze drukke, volle week... Eens zien dat ik vandaag wat huishoudelijke dingen kan doen, zou niet gek zijn ;)...

Jullie al wel tijd gehad om te minimaliseren? Of om vakantie te vieren? Nog iets verkocht en geld overgehouden of al een doel ervoor bedacht?

Allemaal een fijne dag!

9 opmerkingen:

  1. O ik zie zo vaak vlaggenlijnen voorbij komen en dan denk ik dat het veel werk is, maar zo met de kartelschaar en alleen een stiksel is het supersimpel! Dank voor je inspiratie weer.
    Ik kan niet zo best naaien maar wordt altijd erg enthousiast van jouw kunstwerken en heb besloten binnenkort eens op zoek te gaan naar naailes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als wij pannenkoeken overhouden, eet ik die de volgende ochtend (koud) als ontbijt. Heerlijk en geeft je een goed verzadigd gevoel. Ik doe altijd boekweit bij het beslag, wellicht vullen ze daarom zo goed.
    Volgens mijn vader aten ze vroeger 'op de boer' altijd pannenkoeken 's morgens, want de harde werkers moesten het zware werk er goed op kunnen volhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke blog weer!

    Mag ik vragen naar het haakpatroon van de waterballonnen? Mijn kids zijn nog een paar uurtjes op school vandaag en dan hebben ze ook vakantie
    Lijkt me leuk om ook voor hun te haken

    Dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om je vakantieverhalen te lezen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heerlijk dat het vriendinnetje en haar zusje zo genoten hebben van een ritje met de bakfiets. En een banaan eten in het park si toch een uitje op zich , iets leuks hoeft echt niet duur te zijn . En als we pannekoeken eten en er blijft wat over voor de volgende dag zeggen ze hier daar ook ee tegen :)
    Gr Henriette
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke dingen allemaal weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik houd van dit soort vakanties! Gewoon de dagelijkse beslommeringen. En dan zie je hoe een tochtje naar de supermarkt voor kinderen al helemaal geweldig kan zijn!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben ook benieuwd naar het waterballonnenhaakpatroon! Zit er nu wel of geen echte ballon in? (Filmpje doet het niet op mijn telefoon).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O dat bakfietsverhaal is zo herkenbaar! Onze jongens vinden het leuk om achterop een fiets te zitten, ze zitten altijd al in de bakfiets, haha! Leuke blog weer. Fijne vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen