Pagina's

dinsdag 25 juli 2017

Minimaliseren - deel 8

Bijna zou je kunnen denken dat het minimaliseren hier stil heeft gestaan, maar dat is niet zo :)... Na deel 7 bleef het op m'n blog even stil, maar we zijn best hard gegaan. Ik heb de voorraadkast onderhanden genomen en Peter de woonkamer. Ik heb nog geen foto's gemaakt en nog niet geteld wat er in dozen staat om weg te gaan, dus ik reken het nog niet mee. Wél een heleboel andere dingen, groter of kleiner...

Dit schattige poppenwagentje vond mijn lieve oma bij het afval. Ze maakte het helemaal schoon voor Christilène. Echt jammer om weg te doen, maar inmiddels heeft Christilène mijn poppenwagentje van vroeger (zo'n rieten wagentje) en ze heeft een duobuggy van Baby Born. Vandaar dat we toch besloten samen dat deze weg mocht, dus ik heb hem op de weggeefhoek gezet (telt nog niet mee, is nog niet het huis uit):

Een cadeautje, nl. 2 houten huisjes met tekst, dus -1:

2 koffiebekers kwamen ons huis in, dus 2 erbij:

Iemand vroeg om een poppenbuggy op Facebook, dus deze verliet ook ons huis (eerder 2ehands gekocht, maar hij is best groot, dus de voorkeur gaat uit naar de buggy die je in kunt klappen tot een mini-pakket. Het was niet nodig geweest, maar wel erg lief; we kregen een doosje Merci terug :), mmm lekker!

Dit mooie parapluutje voor de wandelwagen was stuk. Lang gedacht dat we het konden repareren, dus het stond te wachten in de paraplubak. Waarom hebben we eigenlijk een paraplubak met een hele rits paraplu's? Nougoed, deze ging alvast naar de container... Dus weer 1 eraf. 

Een vlaggenlijn gaf ik als cadeautje weg, dus weer 1 het huis uit: 

En de 4 ballonnetjes, tel ik als 1 (er werd gevraagd om het patroon, pfoe, ik moet even zoeken naar het patroon. Het was volgens mij een Engels of Amerikaanse tutorial)

Voor een verjaardag naaide ik een zusterschortje van lakenstof en een restje rood en stukje elastiek voor de hoofdband. Nog wat verbandjes en een doosje pleisters erbij voor de opmaak (schaar en leukoplast waren voor de foto, de rest is meegegaan, het doosje pleisters was al leeg voordat het feestje ten einde was, dus schot in de roos ;)). Ik zal nog een keer een werkbeschrijving uitwerken. 
Ik tel het als 2:

Dit stofzuigertje kwam ooit van de ruilwinkel en heeft 3 jaar trouwe dienst bewezen :)... Nu was echter al een jaar de slang stuk. Geen probleem voor Christilène, want ze zette de stofzuiger aan in de hoek, liep de hele kamer rond met de losse stang en 'zoog' dus alles op. Maar; toen eenmaal ook de stang in losse delen uiteen viel en inmiddels de stofzuiger uit een stuk of 5 stukken bestond, was het tijd voor afscheid. Christilène kan vrij gemakkelijk afstand nemen van spullen, maar dit was echt een dingetje. Ze was flink teleurgesteld dat deze weg moest en wil nu een lichtblauwe gaan kopen (ik heb zelf een lichtblauwe stofzuiger...) Nougoed, 1 het huis uit...

Deze oude springvorm met appeltaart tel ik ook als 1:

Tijdens onze verloving in Parijs kochten we 2 mokken op de Eiffeltoren waarvan later in 1 een barst kwam. Lang bleef de mok in functie als pennenbak, elastiekjesmok, enz. maar bij het 'woonkamer-keuken-minimaliseer-project' liet ik deze mok toch echt in de container zakken... 

Ik had een tas met keukenspulletjes waar we niks meer mee deden, omdat ik de stoffen exemplaren van de geel met blauwe gigant heb en dus hebben we genoeg. Vandaar dat deze tas gevuld met keukenspulletjes het huis verliet. Ik tel het als 10, maar misschien waren het wel 30-40 stuks, ik weet het niet.

En ik verkocht een dienblad voor 16 euro. Totaal dus 21 stuks eruit, 2 erin. De 10 horren en hordeur tel ik niet mee als inkomend. Dit is voor mij hetzelfde als behang, nl. het zit 'vast' aan je woning en reken ik als onderhoud. Met horren ga ik ook minimaliseren, nl. op ergernis, oja en ongedierte natuurlijk ;)...

Tellerstanden:
Spaarrekeningen kids: 10,60
Uit eten/vakantiebudget*: 92,38
Weg: 229 stuks

*Vakantiebudget: Voor het uit eten had ik ongeveer 70 euro gereserveerd. Wat ik overhoud van de verkopen, ga ik gebruiken voor iets extra's in de vakantie. Een uitje, extra lekker eten, iets lekkers onderweg, enz. Gewoon als het qua budget niet binnen m'n budget past, heb ik een paar euro extra te besteden de komende weken :). Erg happy mee! Eind van de week is de kringloop weer open, dus ik ga begin van de week eens verzamelen en kijken hoever ik kom.

Het wordt tijd om een beetje door te gaan pakken. Ik heb echt spullen genoeg om weg te doen, maar zoals ik vooraf al dacht, worstel ik echt met de tijd. Het zelf cadeautjes maken bijvoorbeeld vind ik ontzettend leuk om te doen alhoewel het tegelijkertijd erg veel tijd vergt. Om die reden is 1000 voor mij een heuse uitdaging naast alle dagelijkse beslommeringen. Hoe gaat het met jullie 1000stuks (of je eigen uitdagende hoeveelheid)? Vlot het een beetje? Doe je in de vakantie juist meer of juist minder?

Bijkomend nadeel; ik heb een bacteriële infectie aan m'n handen gekregen bijna 2 weken geleden, dus even zien of het me gaat lukken om de rest van de week wel of niet te bloggen. Typen gaat redelijk, maar de infectie breidt zich helaas nu uit naar m'n rechterhand en aangezien ik rechts ben, begint het nu wel lastig te worden. Ik moet zoveel mogelijk contact met water, schoonmaakmiddelen, enz. vermijden en het kan enkele weken duren... Er zijn ergere dingen, alhoewel ik het als niet zo fijn ervaar. Het feit dat m'n hoofd wel wil, maar m'n handen het letterlijk niet kunnen/mogen frustreert me behoorlijk. Kindjes in bad; nee, toilet schoonmaken; nee, luiers spoelen; nee, vaat spoelen; nee, enz, enz. Pfft, wat een zegen dat ik het normaal gesproken allemaal gewoon kan doen... Ontberen doet waarderen, dat blijkt wel weer :)...
Hmm, misschien toch maar eens gaan nadenken over een dieet. Iemand toevallig ervaring met eczeem en glutenvrij/zuivelvrij/suikervrij/o.i.d. dieet? 

Voor iedereen een fijne dag!

28 opmerkingen:

  1. Ai. Sterkte met je handen, vervelend zeg. Snap dat je worstelt met de tijd hoor. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sterkte met je hand! Lijkt me knap lastig inderdaad!
    Het opruimen gaat goed zeg. Ik denk dat je het wel gaat halen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toevallig net n bacteriele infectie aan mijn voet gehad door exzeem. Tijdens een week suikervrij merkte ik geen verandering. Daarna was r n verjaardag en kwam de klad erin omdat ik 4wkn moest zitten omdat ik dus niks mocht! Kijk wel uit. Ik ging eerst door en zat toen niet ver ve bloedvergiftiging af....
    Heb je werkende medicijnen? Er svhijnen pillen te zijn die v binnen uit werken. Ik zou r om gaan vrgn maar toen ging t al weg. Miss heb jij r wat aan! Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb zalf gekregen en het lijkt links iets minder te worden maar voordat het helemaal weer genezen en dicht is kan wel een paar weken duren. Die pillen had ik over gelezen ja, ik zal eens informeren vandaag.

      Verwijderen
  4. Een bacteriële infectie los je niet op met een dieet. Het is een bacterie, meestal staphylococ of streptokok. Het is wel op te lossen met speciale antibacteriële zalf(Fucidin bv) en antibioticatabletten. De huisarts zal je zoiets wel voorgeschreven hebben, gebruik het, en goed, want als de infectie naar binnen slaat ben je nog verder van huis. Blijf weg van babytjes, voor hen is dit gevaarlijk, denk maar aan krentenbaard/herpes, waar babys na besmetting aan kunnen overlijden.

    Wat wel kan werken om te voorkomen dat het weer opkomt, als je er gevoelig voor bent, is de huid regelmatig ontsmetten, bv met azijn. Invetten met kokosolie is ook goed voor de huid, kokosolie is ook antibacterieel. Er zijn wel recepten te vinden voor zelfgemaakte cremes met kokosolie als basis. Vaak bij klusjes huishoudhandschoenen gebruiken voorkomt ook een hoop ellende aan je handen. Katoenen handschoentjes kunnen helpen voorkomen dat de besmetting uitbreid. Die heeft de apotheek wel, die handschoentjes.

    Als je coeliakie van de huid hebt is een glutenvrij dieet nuttig, anders is zonder gluten eten vrij zinloos (en lastig en duur). Het is me niet helemaal duidelijk of je altijd eczeem hebt die nu overgegaan is in een bacteriële infectie, of gewoon pech hebt en nu een bacteriële infectie hebt. Ik hoop dat je wat kan met de tips.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thnx! Jep inderdaad altijd eczeem die nu is overgegaan in infectie, vandaar de dieet-vraag... Ik hoor toch best veel geluiden over positieve effecten van bijv spelt eten ipv tarwe of zelfs Glutenvrij vandaar de vraag... Dank voor je adviezen! Kheb 2 handen in het verband dus nihile kans op besmetting.

      Verwijderen
  5. Wat een duur dienblad zeg! Wat voor soort dienblad was dat voor die prijs? Nou ben ik wel benieuwd : )

    Ik heb gisteren een boel zooi uit de kelder klaargezet voor de kringloop!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een megadienblad :)... 50 cm breed, 80 lang ofzo? Wit geschilderd en van dat brocante vinyl erin gesneden. Ze had een aanbod gedaan van 15 euro incl. verzendkosten, maar doordat de verzendkosten zo hoog waren en wij er iets voor om moesten rijden zei ik 'ik wil het langsbrengen voor 15 euro' en eenmaal daar had ze 3x 2 euro en een tientje 'sorry, ik heb het niet gepast, maar zo is het goed, bedankt voor het brengen'... 16 euro dus, helemaal happy :)... tWas ook best een groot ding die inmiddels op het logeerbed was beland, dus ook fysiek is er lekker ruimte ontstaan, op naar het volgende...

      Verwijderen
  6. Jullie eten volgens mij wel veel varkensvlees ( als spekjes enzo)
    Dit is echt heel verontreinigend voor het lichaam, sws is vlees niet echt goed voor ons mensen, maar varkensvlees is wel echt heel erg.
    Staat genoeg info op internet over de effecten van ( varkens)vlees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om die reden eet ons gezin al jaren geen varkensvlees. Ik mis het ook totaal niet.

      Verwijderen
    2. Hmm, valt mee hoor. We eten weinig vlees en bijv. met een kg kipfilet en een kg gehakt doe ik zeker 3-4 weken. En dan 1 pakje spekjes erbij voor een maand? Hooguit. Ik denk dat ik in het achterliggende half jaar 3, mogelijk 4 pakjes spekjes heb verwerkt. Nu is het wel zo dat het misschien wat vertekend is, doordat het precies in alle gepubliceerde recepten zit, maar we eten 1/2 pakje spekjes in bijv. andijvie stamppot of in een hartige taart. Voor m'n idee is dat dus niet heel veel, maar ik kan natuurlijk eens proberen om het helemaal uit te bannen. Oja, ik eet al geen vleeswaren zelf, dus daar kan het ook niet aan liggen.

      Verwijderen
    3. Probeer om mager rund gehakt te rukken of shoarmavlees knapperig te bakken. Half pond is meer dan voldoende. Ook heerlijk door zuurkoolstampot!

      Verwijderen
  7. Ach, wat naar die bacteriële infectie. Ik kan er over meepraten. Ik heb het nu twee keer gehad maar dan aan mijn voeten de eer ste keer heb ik er maanden mee gelopen, nOu ja gestrompeld. De tweede keer had ik het snel door en konden we zorgen dat het bij een voet bleef.
    Als het door eczeem komt zou je kunnen proberen om melkproducten te laten staan. Dat is ook het minst moeilijke en goedkoopste om te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jep dat kan ik weleens proberen. Ik ben een beetje huiverig, doordat ik eerder op dieet ben geweest en zoveel ben afgevallen dat ik echt moest stoppen met borstvoeding. Het gaat nu nog erg goed, dus liefst zou ik doorgaan als het even kan... Vandaar mijn twijfel ;)... Heb je tips voor vette alternatieven voor bijv. roomboter, volle melk?

      Verwijderen
    2. Ik eet ook weinig zuivel ivm darmklachten en ik drink altijd soya of amandelmelk. Dat is duurder, maar aangezien ik de enige ben die ermee doet en het langer houdbaar is, vallen de kosten uiteindelijk mee. Ipv roomboter kan je denken aan kokosolie.

      Verwijderen
  8. Hallo je kunt ook de levensstijl methode van Asja volgen ik heb er veel baat bij in het begin is het even wennen naar je lichaam vind het heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan - behalve wat algemene info - weinig voorbeelden vinden op haar website. Na een zoektocht op internet vind ik er iets meer over, maar nog niet heel veel. Ik ga eens een boek lenen in de bibliotheek, ik ben benieuwd...

      Verwijderen
  9. Nu het zich aan het uitbreiden is naar je andere hand, zou ik toch eens aan je huisarts vragen of een antibioticakuur niet de oplossing is...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik in de vorm van zalf :). Ik krijg straks reactie of ook pilletjes noodzakelijk zijn...

      Verwijderen
  10. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik wat jij minimaliseren noemt vooral stevig opruimen noem. Het is vaak wel het begin naar minimaliseren Minimaliseren vind ik dat je van bv een complete messenset naar nog 1 mes overgaat en dan ook de knoflookpers en de dunschiller de deur uit doet omdat je die handelingen ook met dat ene mes kan doen. Net een stap verder dus. Dat je van 15 kledingstukken naar 5 gaat omdat je het daar ook prima mee red. Dat punt waar het eerst ongemakkelijk voelt als je iets weggedaan hebt maar waar het achteraf prima blijkt te gaan.

    Door de term minimaliseren te gebruiken voor stevig opruimen vind ik de waarde van het woord minimaliseren devalueren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Glutenvrij en zuivelvrij denk ik alleen doen als het echt nodig is.. mensen met een glutenvrij dieet komen meestal bepaalde goede vitaminen tekort. Voor (verse boerenmelk) geldt dit ook, hier zit een enorme berg vitaminen en meer in - ondanks dat het momenteel niet hip is en zelfs 'de witte sloper' genoemd wordt. Ben je er wel gevoelig voor, dan lekker vermijden natuurlijk. Suikervrij wil ik zelf (ooit) proberen, maar lijkt me ook wel beremoeilijk!
    Hoop dat t gauw weer op knapt, want lijkt me idd lastig zo!
    Voor welke leeftijd heb je dat leuke schortje gegeven? 8 jr oid?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Onze dochter heeft hetzelfde aan haar hand gehad als jij, bij haar echter maar een hand.Vanwege allergie at zij in die tijd al zuivelvrij.We zijn aan het stoeien geweest met voedsel 9onder begeleiding) maar daar zat het bij haar niet in. Zalf deed niet goeg, pittige antibioticakuur wel.
    Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mijn dochter had steeds een steenpuist onder haar oksel. toen is ze begonnen met suikervrij en heeft nooit meer last.
    Maar bij diëten is "allerlei wind van leer" en vooral met je borstvoeding zou ik voorzichtig zijn.
    Mijn opruimen van alle dag 1 ding, gaat nog steeds naar wens, in juli tot nu toe 35 en dan ben ik vast ook nog wel een keer wat vergeten te noteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Vervelend dat eczeem. Ik hoop dat je uitvindt wat het is. Succes er mee. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi, wat vervelend zeg! Ik weet van iemand die natuurlijke producten verkoopt (nee, geen alternatieve geneeswijze of zo...) die echt helpen bij eczeem. Op www.naturalhealtproducts.nl kun je bij het tabblad 'klantenreferenties' ervaringen lezen. De producten zijn van Neolife. Bij de tab 'contact' kun je iemand uit je regio kiezen die je kunt benaderen. Ik hoop voor je dat je hier snel overheen bent, het is toch het fijnste om zelf voor kids en hishoufing te zorgen☺.
    Het beste ermee! Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Balen zeg die bacterie! Hoop dat het snel beter gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben even terug aan het lezen. Balen van je handen zeg, vooral dat je nu beide tegelijk slecht gebruiken kunt. Het eczeem zou natuurlijk verband kunnen houden met een voedingsmiddel maar pittig om uit te zoeken nu met de borstvoeding en weinig reserves. Misschien in overleg met een dietist gaan zodat je voldoende alternatieven weet om op gewicht te blijven? Succes!

    BeantwoordenVerwijderen