Pagina's

donderdag 16 november 2017

Batterijen - vergelijken loont!

M'n keukenweegschaal draait op knoopcelbatterijen. Voor nu probeer ik steeds vervangers te vinden voor apparaten met batterijen, maar voor m'n keukenweegschaal heb ik nog geen fijn alternatief gevonden. Toen ik broden wilde bakken, deed de weegschaal het niet meer. Ajj, even snel een nieuwe batterij pakken kopen... Ze waren dus op, grrr...

Naar de Aldi, nee, hebben ze niet. Ik was onderweg naar Action toen ik langs AH kwam. 'Hé, misschien hebben zij wel batterijen', dacht ik...

Evan naar binnen en jawel:

2 soorten, dus ik nam ze allebei mee, zodat ik zeker wist dat ik de goeie zou hebben. Prijs: 1 verpakking met 2 stuks: 5,99.

Ik schrok enorm van die prijs, pffttt, wat een geld zeg. Ik reed terug naar huis en ineens kwam ik langs de Zeeman. Ik gokte het erop, parkeerde de auto snel en keek nog even binnen. 

En: Niet voor niets... 5 stuks voor 99 cent!


De bon van AH had ik nog, dus die legde ik zorgvuldig bij de 2 verpakkingen om op een later tijdstip terug te brengen. 

Toen ik later voor iemand anders bij Ikea liep voor wat boodschappen, zag ik nog goedkopere batterijen, nl. 8 stuks voor 1,29. Ruim 16 cent per stuk. Bijna 20x zo goedkoop als de eerstgenoemde vanuit de supermarkt... Omdat ik al een pakje van 5 had (en al opengemaakt) heb ik die 8 natuurlijk niet gekocht, want die batterijen gaan ontzettend lang mee, dus voorlopig heb ik weer genoeg. 

Vergelijken loont dus :)! Ik heb m'n lieve expert nog even gevraagd of er verschil zat in batterijen. Zijn verklaring: 'Er zit absoluut verschil in. De ene gaat langer mee dan de andere...' Zijn antwoord op mijn vervolgvraag of die duurdere bijna 20x zolang mee gaan als die goedkopere: 'Nee, zeker niet. Zoveel past er niet eens in zo'n klein batterijtje'... Kortom: Ook al zouden de goedkopere batterijen korter meegaan, dan nog zijn ze in verhouding een stuk voordeliger dan de duurdere variant...

Schetst m'n verbazing: Zie ik op bol.com exact (!!) dezelfde batterijen, zelfde merk, zelfde soort als van de Zeeman, alleen dan voor 3,99. Huh? Geen idee hoe dat kan... 

En een heel ander batterij-verhaal: Iemand die ik ken gebruikt een baha-gehoorapparaat. Hierin worden van die 9Volt-blokjes gebruikt. De Lidl-batterijen hebben de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Gaan het langste mee. De duurste batterijen zijn erg 'slecht'. Die gaan kort mee, beginnen snel te haperen en worden dus niet meer gekocht... Aldus degene die al zo'n 10 jaar ervaring heeft met die batterijen :)... Duurder hoeft dus niet altijd beter te zijn. In veel gevallen betaal je ook voor het merk, de verpakking, marketing, enz... 

Wat is voor jou hét voorbeeld van 'vergelijken loont!'? Welk goedkoop alternatief vind je net zo goed/net zo lekker/net zo fijn als de duurdere (merk)variant?

47 opmerkingen:

  1. Ik had vroeger ook een keukenweegschaaltje dat werkte met knopcelbatterijen. Toen het stuk was, heb ik dat toestel vervangen door een keukenweegschaal met gewone batterijen (type AA). Ik gebruik oplaadbare batterijen dus kan ze jarenlang gebruiken. Komt veel voordeliger uit of die knopcelbatterijen....liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had precies hetzelfde als jij. Zelfde batterijen nodig. Ik keek bij de Hema, geen idee meer wat ze daar kostten maar ik schrok ervan. Uiteindelijk bij ikea meegenomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat was ons dus ook al eens opgevallen. Volgens mij zaten de batterijen bij ons in e afstandsbediening. Dan maar wat slechter, ze zijn zoveel goedkoper dat ik echt niet meer die dure ga kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grappig dat men bij kleding ed wel denk aan kinderarbeid, werkomstandigheden ed en dat t bij batterijen er niet toe doet als ze maar goedkoper zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was het maar zo eenvoudig dat duur per definitie betekent dat er geen kinderarbeid aan te pas kwam en de werkomstandigheden goed waren :)... Ook dure merkkleding, dure batterijen, enz. kunnen gemaakt zijn door kinderhanden of onder erbarmelijke omstandigheden. Exact dezelfde batterijen staan 4x zo duur op bol.com, leg het mij maar uit waar het prijsverschil dan in zit :)...

      Verwijderen
    2. Ik hoor net dat de dure batterijen van AH (die ik in het voorbeeld noem) deze week in de bonus zijn voor 99 cent. Als je hierin vertrouwen hebt, sla dan deze week je slag. Scheelt je kapitalen...

      Verwijderen
    3. Ik zeg nergens dat duur geen kinderarbeid betekend. Ik zeg alleen dat het in dit bericht enkel om prijs gaat. Niks milieu arbeid oid. Je onderzoekt de prijs maar niet de rest.

      Verwijderen
    4. Het is onmogelijk om in iedere blog ieder aspect te belichten. Voel je vrij om zelf in het gat te springen :). Ik ben zelf ook benieuwd naar de herkomst, alleen niet alles is gemakkelijk terug te vinden in betrouwbare bronnen. Om die reden kijk ik naar iets wat wel voor iedereen te herleiden is, nl. de prijs...

      Verwijderen
  5. Een tip voor een weegschaal zonder batterijen? Zo'n leuke retro keukenweegschaal, staat bovendien fraai op je aanrecht! Kijk maar eens bij de webshop van de L.idl... Nog in de uitverkoop ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er sinds kort 1 op de gram nauwkeurig. Wil niet meer anders :-) Heb mijn oude, zonder batterijtjes voor 5 euro te koop. O ja, de nieuwe werkt op zonne-energie!

      Verwijderen
    2. Inez, mag ik vragen welke weegschaal dat is? dat klinkt als een goede optie voor ons !

      Verwijderen
  6. AH heeft deze week batterijen in de Bonus. Als je regelmatig batterijen gebruikt is dat ook iets om op te letten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb gewoon een keukenweegschaal zonder batterijen, met zo’n draaischijf en een kom erop. Weet even niet hoe ik het anders uit moet leggen. Dus geen batterijen nodig!
    Is minder nauwkeurig, maar bij kleine hoeveelheden van iets zoek ik op hoeveel gram bv een theelepel/eetlepel is. Gaat prima!
    J.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dergelijke weegschaal die minder nauwkeurig weegt, is voor ons geen optie aangezien partner diabeet is en ik alle voeding afweeg.

      Verwijderen
    2. Ik zoek inderdaad een nauwkeurige weegschaal ivm brood bakken. Liefst schaf ik nog eens zo'n lepelweegschaal aan. Maar die zijn ook allemaal op batterijen :(...

      Verwijderen
  8. Mijn zwager koopt ze bij Ali Expres in China.
    Zijn spot goedkoop en gratis verzenden.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Eens met antwoord van 16 november
    Ik vind het zelf hypocriet om zuinig aan te doen en dan hier niet naar te kijken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoor net dat de dure batterijen van AH (die ik in het voorbeeld noem) deze week in de bonus zijn voor 99 cent. Als je hierin vertrouwen hebt, sla dan deze week je slag. Scheelt je kapitalen...

      En w.b. hypocriet: Het zou hypocriet zijn om je ogen ervoor te sluiten. Dat doe ik niet. Probleem is echter dat het erg ondoorzichtig is en dat het niet per definitie zo is dat hoe duurder je het koopt, hoe beter het is. Integendeel... Dat geldt niet alleen voor de kleding- en voedingsindustrie, maar ook bij batterijen betaal je een deel voor het merk.

      Verklaar mij anders maar hoe het kan dat de batterijen vorige week per 2 stuks 5,99 kostten, deze week voor 99 cent in de bonus zijn en dat de goedkope Zeeman-batterijen 5 stuks voor 99 cent kosten, terwijl bij bol.com exàct dezelfde (zelfde merk, zelfde verpakking) 3,99 kosten...

      Het ligt niet zo eenvoudig als veel mensen denken. En ja, daar kijk ik dus wel naar. Mocht je een heldere uitleg vinden over de verschillen tussen batterijen en de productie hiervan in combinatie met de werkomstandigheden: Ik houd me aanbevolen!

      Verwijderen
    2. De Varta knoopcel CR2032 kost € 0.37 per stuk inkoopprijs exclusief BTW. Als je er 1 koopt. Prijs gaat omlaag als je er meerdere koopt uiteraard. Dus reken maar uit wat de marge is voor AH :) De Grundig batterijen kan ik niet inkopen dus dat weet ik helaas niet, ik gok dat ze bij bol veel duurder zijn omdat ze ze gratis moeten verzenden. Mensen willen altijd graag gratis verzending, maar dat wordt natuurlijk gewoon keihard doorberekend in de verkoopprijs.

      Verwijderen
    3. De inkoop van een artikel is niet voor elk bedrijf gelijk. Batterijen zijn voor AH een bijproduct en de afname zal een stuk lager zijn dan bij bijvoorbeeld een technische handelsonderneming. Dus die inkoopprijs die jij kent hoeft voor AH helemaal niet hetzelfde te zijn.

      Verwijderen
    4. @Anoniem; klopt! Toch kan ik me wel voorstellen dat er een flinke marge op zit, als de aanbiedingsprijs maar liefst 84% goedkoper is...

      Verwijderen
  10. Betreft antwoord 16 november 8.33

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het scheelt inderdaad enorm, qua prijzen onderling. Al ben ik wel vaak geneigd de Duracell batterijen te kopen, daar ben ik tot nu toe het meest tevreden over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze komen het slechtste uit de test .... www.cr2032-knoopcel.nl

      Verwijderen
  12. Een ouderwetse balansweegschaal.
    Altijd door mijn moeder gebruikt, huwelijkscadeau en nu gebruik ik 'm, tot mijn grote tevredenheid. Gaat tot 5 kg.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb ze laatst gekocht bij de Action ook onder de 1 euro voor een aantal stuks. Wel een groot prijs verschil met de supermarkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ik heb een keukenweegschaal zonder batterijen, een leuk retro ding vd kringloop,ik weeg er ook brievenbuspakjes op voor marktplaats.

    idd groot verschil in prijs met batterijen, ik koop altijd de AA en AAA batterijen bij de lidl, die bevallen mij goed.
    met merkkleding en spullen is het vaak zo, dat ze vaak duurder in de winkel zijn omdat er meer geld wordt gebruikt voor de marketing en reclame van het product. Het merkproduct hoeft niet altijd beter te zijn als het merkloze product.
    Bij zeeman zijn vaak merkproducten goedkoper, dat zie ik ook wel eens, misschien hebben ze een grote restpartij ingekocht ofzo? In ieder geval fijn zo'n koopje ,toch?
    groeten An


    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb ooit een docu/aflevering gezien (van Keuringsdienst van Waarde?)over batterijen: toen bleek dat de Euroshopper-batterijen uit dezelfde fabriek kwamen als de Duracell-batterijen.
    Roomkaas van Philedelphia vind ik ook onzinnig duur, de huismerken roomkaas smaken net zo goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Net als met melk... Goedkoopste Okémelk is exact hetzelfde als de Campina weidemelk... Je betaalt bijna 3x zoveel voor de naam... Niet te geloven zeg...

      Verwijderen
  16. "Grappig dat men bij kleding ed wel denk aan kinderarbeid, werkomstandigheden ed en dat t bij batterijen er niet toe doet als ze maar goedkoper zijn." en "Ik vind het zelf hypocriet om zuinig aan te doen en dan hier niet naar te kijken".
    Pffff. Waar koop jij ecologisch geproduceerde groene fair trade scharrel batterijen?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bij Action 8 stuks voor 0.89

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze hadden hier geen knoopcelbatterijen bij Aldi :)... Misschien verschillend per assortiment...

      Verwijderen
  18. De Varta batterijen die je bij AH hebt gekocht, zijn deze week in de bonus , van 5,99 voor 0,99. Wat een verschil he

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hier een erg leuke test van knoppcel batterijen :) http://www.cr2032-knoopcel.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het bevestigt wat ik al dacht, haha... De dure Duracell presteert notabene het slechtst in de test :)... Duur is echt niet altijd beter, dat blijkt wel weer. Met een test van maar liefst 5 verschillende merken en 10 batterijen per merk vind ik het 1 van de betere tests, dankje voor de link!

      Verwijderen
  20. Wat een super post. Onze dochter draagt een baha en deze batterijen gebruiken wij dus vaak. Bedankt voor je tip!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohh, fijn dat ik je heb kunnen helpen, ik zal het doorgeven, dat zullen ze heel leuk vinden om te horen :)... Kan je dochter zich goed redden met de baha? Leuk dat je ook bent begonnen met bloggen :). Ik kom nog es bij je koekeloeren ;)...

      Verwijderen
    2. Ze is drie, dus ze weet nog niet beter. Links is ze doof, rechts heeft ze wisselend gehoorverlies vandaar de baha.
      Ja, leuk om contact te houden. We delen dezelfde idealen. :) ik kijk dagelijks even op je blog.

      Verwijderen
    3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  21. Die knoopcelletjes zitten ook vaak in speelgoed. Ik heb onlangs ook een heel vergelijkend prijsonderzoek gehouden omdat ik schrok van de prijs in de supermarkt. Ikea kwam ook bij mij als goedkoopste uit de bus.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Onze favoriete ronde Toastjes van Haust gewoon omdat we deze echt lekker vinden. Nu een soortgelijke variant gevonden bij aldi zagen er hetzelfde uit ook bijna zelfde soort verpakking meegenomen om te testen of ze net zo lekker zijn. Thuisgekomen verpakkingen naast elkaar gelegd komen ze uit de zelfde fabriek alleen de prijs scheelt de helft voortaan genieten een van onze favoriete Toastjes alleen dan goedkoper!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @ ADRIANNE een mogelijke verklaring voor prijsverschillen zijn waarschijnlijk marketing en overheadkosten bij de bekende merken, dezelfde batterijen bij de een goedkoper dan bij de ander kan te mkn hebben met inkoopprijs, opslag, voorraad, restpartij, bijproduct om de consument een totaalplaatje te kunnen geven, zoveel. En bij zoveel bedrijven een andere insteek.

    BeantwoordenVerwijderen