Pagina's

zaterdag 11 november 2017

Voorraadpotten - hoe houd je overzicht en orde?

Het zal voor niemand een verrassing zijn dat ik mijn voorraad op peil probeer te houden. De ene week koop ik het 1, de andere week het ander (niet alles tegelijk, daar heb ik te weinig budget voor).
 
Maar hoe houd je alles overzichtelijk?
 
De half aangebroken zakjes, een open pak rijst (wat net viel toen je een zak broodmeel pakte), een la vol rommeltjes, enz. Ik werd er dol van... Om die reden besloot ik het in dezelfde glazen potten te doen.
 
Iemand hoorde dat ik de potten zocht en zei 'ik heb er thuis nog 20 staan, die kun je zo krijgen'... Mooi zo :)... Ook ken ik iemand die vlak bij de glasbak woont. Op de glasbak hangt een briefje met de vraag of de grote hakpotten in de krat onder de carport gezet kunnen worden (een paar stappen verder dan de glasbak). Dame in kwestie heeft altijd genoeg potten :). Oproepje op de weggeefhoek doet ook altijd wonderen. Verder kun je eens in je omgeving navragen, er zijn genoeg mensen die potgroente eten, ondanks dat je zelf misschien geen potgroente eet. Wijzelf eten zelden potgroente, dus een verzameling van 8 potten zoals hieronder, zou zeker 3 of 4 jaar in beslag nemen ;)...
 
Kijk eens hoe mooi:
Met dank aan Carel Schutte voor de mooie foto! N.a.v. mijn interview in het Nederlands Dagblad
De stickers heb ik zelf gemaakt met de snijplotter. Ik heb voor 1 en dezelfde kleur gekozen, omdat ik het strakker vond dan zwart/wit af te wisselen. De deksels had ik nog een keer zwart willen spuiten, maar daarvoor moet ik verf kopen en tijd ergens vandaan halen, dus daar is het nog niet van gekomen...
 
Ook op weckpotten kun je stickers plakken, maar zelf heb ik geen weckpotten en de aanschaf vond ik vrij prijzig. Voor mij werken deze potten prima. Sommige artikelen, bijv. koffiebonen moeten donker bewaard worden. Maakt voor ons niet uit dat het in een doorzichtige pot zit, want het staat in een donkere kast.
 
Ik overweeg om van alles een 2e pot te maken. Nu past niet alles in de pot (bijv. kilo suiker past er net niet in). Met een 2e pot (die op mijn plank in de voorraadkast exact er bovenop past) passen alle hoeveelheden die ik koop altijd in beide potten.
 
Voordeel van de stickers erop vind ik dat je altijd dezelfde pot gebruikt voor bijv. bloem of havermout of rijst. Tussendoor was ik ze niet altijd af, maar dat doe ik 1x per zoveel tijd. Daarna moet je ze wel goed afdrogen, zodat er geen vocht in komt.
 
Steeds vul ik m'n pottenvoorraad aan :)... Al is het alleen maar om cadeautjes mee te maken, bijv. een pot vol lichtjes (leuke tip voor de feestdagen om weg te geven in deze winterse periode!) of een pot met koekjesmix (of met kruidkoekmix, enz.)
 
Hoe hebben/houden jullie je voorraad op orde? Koop je per maand alles tegelijk in? Of koop je per week wat je nodig hebt?
 
Mocht je ook interesse hebben in de stickers, mail gerust (adjemusic@gmail.com)
 De opbrengst hiervan is ten bate van onze kerk :)! Prijs van de stickers zoals afgebeeld is 4 woorden voor 3 euro excl. verzendkosten (met uitzondering van 'zelfrijzend bakmeel', die telt als 2 woorden). Combineer het gerust met de lopende kaartenactie!
 
En voor de duidelijkheid: De opbrengst vanuit de link van bol.com en mijn Marktplaatsshop gaat naar onze eigen spaarrekening. Om die reden zet ik de stickers niet tussen mijn eigen marktplaatsaanbiedingen om zo verwarring te voorkomen.

25 opmerkingen:

  1. Ik bewaar mijn voorraad ook in potten. Als het zo uitkomt, gebruik ik er twee voor dezelfde. Omdat een kilo niet in één pot past inderdaad. Ik heb geen stickers of iets er op. Ik kan wel zien wat er in zit. ;-) Voor de zekerheid heb ik wel op de maïzena en baking soda potten met dikke zwarte stift geschreven dat dat er in zit. En dat heb je er zo weer af met een schuursponsje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tegenwoordig steeds meer in potten. En niet alleen omdat het zo leuk staat. We hebben nml nogal last van naaktslakken en muizen in de kelderkast. Er staan vallen en heb al meerdere keren slakkenkorrels gestrooid. (Ja, het is niet milieuvriendelijk, maar als er 's morgens 5/6 naaktslakken over de keukenvloer kruipen, ben je het snel zat) Dus mocht er iemand tips hebben???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. n potje met bier zetten en ze liggen erin de slakken ;)

      Verwijderen
    2. Het kiertje zoeken en dichtkitten. Bij ons kwamen ze tussen de deurdrempel en vloer (van een aanbouw) door. Een paar mm!

      Verwijderen
  3. Wat een mooie belettering op je potten.
    Toevallig zit bij ons ook steeds meer in glazen potten. Ik koop af en toe een hele grote pot augurken bij de Dirk. Daar passen hele zakken in van veel producten.

    Een paar dingen zitten nog in plastic yoghurtemmerjes (het is een langzame omschakeling ;-) ).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ik me alleen afvraag is hoe je de zure lucht uit de augurkenpot krijgt... ik vind het niet zo fris als mijn voorraadinhoud een augurkenbijsmaak krijgt...

      Verwijderen
  4. Ik gebruik grote glazen potten en masjon jars. Heel handig en fijn dat je gelijk ziet wat erin zit. De groenten potten gooide ik altijd weg, maar die ga ik toch maar eens bewaren de volgende keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb een vrij grote reserve die ik aanvul naar gelang er superaanbiedingen zijn. De reserve staat in onze berging en blijft in de originele verpakking tot ik het product nodig heb. In de keukenkasten staan de producten die al in gebruik zijn. Ik giet die over in grote glazen bokalen die mijn moeder vroeger had van de oploskoffie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er leuk uit zeg. :)
    Ik heb ooit wel eens een aantal lege koffieblikken van dure koffie gekregen. Die gebruik ik in combinatie met weckpotten en lege augurkenpotten. Wel allemaal verschillend maar het staat toch in de kast.
    Potten zijn ook fijn om dingen in te vriezen of soep mee naar het werk te nemen. Veel gezonder en handiger dan plastic.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook in glazen groente potten en weckpotten. Ik wil de deksels met krijtbord verf schilderen zodat ik er makkelijk op kan schrijven wat er in zit. Dit is handig omdat een deel van de potten in een lage la staan. In de weckpotten zit voorraad en dat staat in de trapkast. Ook met een sticker erop. Staat mooi. En hier idd ook uit voorzorg om de muizen en slakken weg te houden. Brrr...
    Groetjes Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In Frankrijk heb ik ook hele grote hoge weckpotten van 1,5 tot 2 liter gekocht gevuld met bv Cassoulet, kip in wijnsaus en iets met eendenbouten. Geweldige dingen, er kan veel in en ook alles van een gekocht pak.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn man drinkt oploskoffie, zit in mooie vierkante potten. Die potten gebruiken we als voorraadpotten. Geen tekst erop, zie zo wel wat er in zit. Er zitten blauwe deksels op, misschien ga ik die nog ooit eens een ander kleurtje geven,maar misschien haak ik er ook wel hoesjes om heen. We hebben geen blauw in ons huis verder, maar ach, zo storend vind ik het ook weer niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij hebben weinig voorraad dus overzicht is er wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb in de keuken een pak met weckpotten van de ikea. Daar zit in wat ik gebruik. In de bijkeuken kast heb ik mijn voorraad in allemaal mandjes van de action, daar zit alles op thema gesorteerd. Dus een mandje voor broodbeleg en één voor koekjes en één met glutenvrije spullen enz. Heerlijk overzichtelijk! Ook heb ik m'n wasmiddel in glazen potten. Staat zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Van een kennis kreeg is een grote doos vol glazenpotjes waar oploskoffie in had gezeten. Deze zijn vierkant en daardoor heel efficiënt te gebruiken in een ladekast in de keuken. Ik heb ze gevuld met kruiden en noten. Een sticker op de deksel met de naam erop. Werkt prima! Het staat heel netjes en is zeer overzichtelijk! Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ziet er netjes uit! Ik heb geen teksten op mn potten, want ik zie toch wel wat erin zit en ik wissel ook de inhoud: als een grote pot half leeg is dan doe ik die inhoud in een kleinere pot en iets nieuws in de grote pot. Wat al in een goede verpakking zit, laat ik gewoon in de verpakking. Maar bv de plastic zakken van lijnzaad en muesli en gedroogde bonen scheuren vaak verkeerd open en de AH Basic havermout zit in een superdun papieren zakje, die dingen doe ik dus wel over in een schone, lege pot. Als ik teveel potten krijg dan ga ik even langs de glasbak.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. We hebben hier ook een aantal weckpotten in de voorraadkast staan. De meeste op de rommelmarkt gescoord voor 50 cent tot een euro. Goed gereinigd en voor de hygiene voorzien van nieuwe rubber ringen. Meestal plakken we een deel van de originele verpakking op het glas voor inhoud en THT. Zo strak als jij hebben we het nog niet georganiseerd. Dat geeft weer inspiratie voor onze minimalistische opruim optimalisatie slag (3x de woordwaarde)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk stukje. Ik heb zelf ook alles keurig gelabeld en op orde maar heb het iets anders ingedeeld. Je kunt het hier terugzien op mijn blog als je het leuk vindt: http://managervanhetgezin.blogspot.nl/2015/03/voorraadpotten-organiseren.html
    Door deze bakken te gebruiken, kun je makkelijk stapelen en ze kunnen niet kapot vallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik gebruik de aller kleinste groentepotjes voor kruiden.
    Voor de rest gebruik ik de weckpotten van ikea

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik had eerst ook geen naam op de potten maat toen de kraamhulp met het zout aan kwam zetten in plaats van suiker, heb ik dat toch maar aangepast. Ze had ook de soda kunnen pakken. ��

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Handige tip om je keuken beetje schoon en georganiseerd te houden. Die glas stickers zijn een goede toevoeging om het overzichtelijk te houden, vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. OP de deksel staat alleen een jaartal,hoe weet ik nu tot hoelang de groente goed is? ik ben namelijk een alleen staande.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Potgroente kun je prima langer bewaren. Eenmaal open is het kort houdbaar en afhankelijk van welke groente het is hoe lang het nog houdbaar is. In de koelkast kun je de meeste dingen prima bewaren tot de volgende dag door gewoon met een schone lepel/vork het eerste portie eruit te halen en de dag erna de rest te eten. Of evt. een kleinere pot kopen, zodat het in 1x op gaat.

      Verwijderen