Pagina's

woensdag 15 november 2017

Leven met een nieuw budget - deel 4

Na deel 1, deel 2 en deel 3, vandaag deel 4 alweer van 'Leven met een nieuw budget'. Mocht je gisteren het bericht gemist hebben over de superleuke cadeau-actie waarbij je je kunt opgeven om een cadeau te geven of te ontvangen, lees dan nog even snel de blog terug. De actie is alleen vandaag nog geldig! Hetzelfde geldt voor de kaartenactie. Ook deze is alleen vandaag nog geldig. Voor eind van de week zal ik de blogs hierover ook even verwijderen.

Nou, lees mee met Liesbeth. Ze bezuinigde drastisch en bespaart hierdoor duizenden euro's per jaar:

1. Stel jezelf (evt. je gezinssamenstelling, evt. huisdieren) even voor.
Wij zijn Liesbeth en Frank,  getrouwd en hebben 2 stoere boys van 1 en 4 jaar oud.



2. Wat was (ongeveer) je ‘oude’ weekbudget?
Vroeger gaven we geld uit tot het letterlijk op was. Ik heb ons uitgaven patroon geanalyseerd en

in de “ergste” maand gaven we totaal € 1200,- uit aan boodschappen en andere dingen

zoals bloemen, speelgoed, cadeaus, terrasjes etc. Dit komt neer op € 280,- per week. Puur en alleen de boodschappen schat ik in op rond de € 180,-.

3. Welke uitgaven vielen onder dit weekbudget?
Onder de € 280,- viel alles. Voor de € 180,- gaat het om echt boodschappen en verzorgingsmiddelen, bijv. bezoekjes naar de bakker, slager, buurtsuper etc.

4. Wanneer ben je gestart met je nieuwe budget?
Vanaf januari ben ik begonnen met analyseren van ons uitgaven patroon. Daarna zijn we direct begonnen met “afbouwen”. Eigenlijk ging dat automatisch nadat ik zo geschrokken was van wat we uitgaven.

5. Waarom ben je gestart met je nieuwe budget?
We wilden graag beginnen met sparen maar dat lukte nooit. Ik ging kijken waar het geld naartoe ging. Wanneer alle vaste lasten betaald zijn moet er nog een ruim budget over zijn om van te leven. Dit ging alleen altijd op. Dat moest veranderen. Zeker toen we onverwacht van ons koopappartement naar een eengezinswoning konden gaan moesten we in rap tempo sparen om de kosten koper op te kunnen hoesten.

6. Hoeveel euro heb je nu te besteden per week?
Ik kijk liever niet naar hoeveel we kunnen besteden maar wel naar wat we willen besteden. Dat bedrag hoop ik steeds verder af te kunnen bouwen.

We zitten nu rond de € 80 per week.

Ik zou graag comfortabel op de € 75 willen zitten gemiddeld per week.  Met comfortabel bedoel ik dat ik hier geen moeite voor hoef te doen en niet hoef in te leveren op gezonde voeding.


7. Welke uitgaven vallen nu onder dit weekbudget of is dat hetzelfde gebleven?
Ik reken onder het budget: Boodschappen en verzorgingsmiddelen. Cadeautjes vallen hier niet onder. Een bezoekje naar de kapper valt er wel onder.  Kleding bijv. niet want dat kopen we of niet of het is vooraf begroot. Andere luxes hebben we laten vallen. Zo koop ik geen prullaria meer bij de Action en ga ik niet naar de bloemist.

8. Kon je je voorbereiden op de overgang van oud naar nieuw budget?
Het is stapsgewijs gegaan. We hebben het heel lang gered door rond de € 100 per week te gaan zitten. Dit ging eigenlijk zonder moeite. Daarna hebben we langzaam verder afgebouwd.

9. Viel de overgang je mee of tegen?
Het viel mij erg mee. Zeker ook omdat je ziet dat je wat gaat overhouden.

Ik mis eigenlijk niks van hoe het vroeger ging.

Mijn man daar en tegen heeft er meer last van. Hij mist alles luxes. Zo zou hij graag wekelijks naar de slager/visboer etc gaan.

10. Waar ben je tegenaan gelopen?
Naast deze verandering ben ik me ook bewuster geworden van gezonde voeding en de impact op het milieu. Soms moet ik kiezen: ga ik voor de gezonde optie, de goedkope optie of de duurzame optie.. dat vind ik lastig. Nu kies ik als eerste gezond en goedkoop terwijl ik het liefst ook kies voor zo min mogelijk afval.

11. Hoe reageerde je omgeving/evt. andere gezinsleden op jouw/jullie nieuwe budget?
Onze oudste zoon pikt het super goed op. Mijn man heeft nog de meeste moeite met de veranderingen. Nu is het zo dat hij eigenlijk zich veel minder bezig houdt met onze financiën. Hij ziet dus niet wat het ons oplevert. Ik denk dat wanneer hij ziet dat we met meer buffer ook meer vrijheid hebben (en minder stress) dat hij het dan wel minder moeilijk gaat vinden om een keer niet voor de meest luxe optie te gaan.

12. Wat is het verschil per jaar door dit nieuwe budget een jaar zo te houden?
Ik denk dat we tussen de 700 en de 800 euro per maand besparen en dus € 9000,- per jaar.

13. Wat zou je anderen adviseren die willen/moeten gaan leven met een lager budget?
Ga eerst analyseren waar het geld naar gaat. Dat is echt de eerste stap. Bepaal dan wat je waaraan uit wilt geven.
Verder heb ik nog specifieke tips (voor moeders met schoolgaande kids) die bij mij het verschil maken:
  • Koop nooit meer pakjes en kant-en-klaar-maaltijden. Zorg dat je altijd een aantal basis dingen in huis hebt zoals eieren, melk, bloem, meel, tomatenpuree, grote balen rijst, etc.
  • Kijk altijd naar de kiloprijs. Vaak is een aanbieding van het A-merk toch nog duurder dan de gewone prijs van het B-merk. Dit kan je vergelijken door naar de kiloprijs te kijken.
  • Bak je eigen brood (machine kan je goedkoop tweedehands vinden).
  • Maak je eigen wasmiddel
  • Bereid je voor! Maak een weekmenu met gezonde en goedkope recepten. Maak een weekmenu door te kijken naar je agenda. Kom je maandag laat uit werk? Zorg dan dat er een makkelijke maaltijd op het menu staat!
  • Kook van pasta’s, nasi’s, etc altijd een dubbele portie en vries in. Dan kan je dat uit de vriezer halen wanneer je geen zin hebt om te koken of als je laat thuis komt van zwemles bijvoorbeeld.
  • Koop voor de kinderen geen voorverpakte schoolkoekjes. Bak ze samen met hun zelf in het weekend of koop een grote rol met koekjes en doe ze in een doosje. Een stuk (seizoens) fruit is natuurlijk altijd goed(koop).
  • Koop GEEN pakjes, deze zijn super ongezond en duur. Schaf een goede beker aan en geeft water/sap mee naar school. (AH: Zelf schreef ik eerder een blog over de inhoud van een lunchtrommel met ideeën: Klik hier)
Dankjewel voor je adviezen en het beantwoorden van de vragen! Leuke tips inderdaad, ik heb nog even wat links eraan toegevoegd naar blogs van mijzelf of anderen...

Wie heeft er nog aanvullingen voor low-budget-tips voor schoolgaande kinderen :)? Leuk om eens een bepaalde doelgroep te noemen (en ook als je geen kinderen hebt; welkom om te reageren)

10 opmerkingen:

  1. Mooie tips weer. Adrianne ik vind dat je goed bezig bent, jullie komen niets te kort en na dit jaar heb je veel bespaard en gespaard alleen door goed op te letten hoe en waar je je geld aan uitgeeft. Ook fijn voor je man, dat jij thuis ervoor zorgt dat er genoeg van zijn verdiende geld iedere maand overblijft. Mijn man moet er ook hard genoeg voor werken, voel het als mijn plicht om met dat geld goed en verstandig om te gaan. Daar heeft ons hele gezin profijt van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij de ah s'morgens voor school binnen gratis een proeffruit halen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow dat vind ik echt niet kunnen! Op die manier zorg je ervoor dat een goede actie vd AH straks een te dure actie wordt en het verdwijnt.
      Goedkoop is het wel maar het zou voor mij voelen als stelen.

      Verwijderen
  3. Daar zou ik ook moeite mee hebben. Dan is het voor mijn gevoel bezuinigen op kosten van iemand anders. Verder leuke blog om te lezen weer. Groetjes Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik zo lees dan zou dit zo ons uitgaven patroon kunnen zijn (hun oude welteverstaan). Met het verschil dat wij tussen de 700-900 per maand sparen. Het kan wel maar ik realiseer me wel dat er heel veel extra gespaard kan worden. Niet op etentjes/uitjes etc want dan komt man in opstand, maar wel op de boodschappen en het geld dat gewoon verdwijnt bij Action, markt etc
    Ik ga er gewoon mee beginnen.
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als je boodschappen doet bij de AH mag je kind een fruit meenemen. Dit fruit komt van bv een netje mandarijnen waar een kapotte mandarijn tussen zit, of een rotte appel.Dus als je in de middag een boodschap doet heeft je kind in ieder geval een stuk fruit binnen die dag.
    Koop in de kringloop een thermosbeker.middelste. dan kan je ook lekker warme thee meegeven, of in de zomer je drankje juist lekker koud.
    Zorg voor een cadeautjes doos, als je kind naar een partijtje gaat kan het daar iets uit kiezen. De cadeautjes heb je natuurlijk met korting gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor kinderfeestjes kopen wij vaak met meerdere kinderen samen een cadeautje. Als je een klein doosje lego koopt ben je zo 10 euro kwijt. Dat werd me te gortig. Nu kopen we samen iets en betaalt iedereen 6 euro. Dat is voor mij prima.

    BeantwoordenVerwijderen