Pagina's

dinsdag 21 november 2017

Leven met een nieuw budget - deel 5

De vorige delen vind je hier: deel 1deel 2deel 3 en deel 4. Vandaag deel 5 over 60-jarige Leonie :)!

1. Stel jezelf (evt. je gezinssamenstelling, evt. huisdieren) even voor.
Ik ben Leonie, 60 jaar, ik woon alleen met 2 katten

2. Wat was (ongeveer) je ‘oude’ weekbudget?
Ik gaf ongeveer €100,- uit aan boodschappen per week.

3. Welke uitgaven vielen onder dit weekbudget?
Voeding en boodschappen. Keukenrol, wc-papier, schoonmaakmiddel etc. Geen persoonlijke verzorging

4. Wanneer ben je gestart met je nieuwe budget?
In september 2017 heb ik geoefend, in oktober begonnen

5. Waarom ben je gestart met je nieuwe budget?
Ik gaf te veel uit, ik moest regelmatig geld van de spaarrekening halen, en ik wil nu juist het spaargeld weer aanvullen.

6. Hoeveel euro heb je nu te besteden per week?
Ik heb nu een budget van €50,- per week voor boodschappen.

7. Welke uitgaven vallen nu onder dit weekbudget of is dat hetzelfde gebleven?
Dat is hetzelfde gebleven

8. Kon je je voorbereiden op de overgang van oud naar nieuw budget?
Ik heb uitgerekend hoeveel ik per dag aan boodschappen uitgeef. Dit heb ik teruggebracht tot €10,- per dag in september, om te oefenen en te wennen. In oktober in het nieuwe budget wil ik leven van €7,50 per dag voor de boodschappen, dat mag af en toe een kleine uitschieter hebben, maar in totaal niet meer dan €50,- per week.

9. Viel de overgang je mee of tegen?
Dat kan ik nog niet zeggen. Oktober is net begonnen. In september was ik al aan het minderen. Het was te doen. Wat ik vooral fijn vond is dat ik nu eens binnen mijn budget bleef i.p.v. spaargeld op te maken. Nu in oktober wil ik geld overhouden om te sparen.

10. Waar ben je tegenaan gelopen?
Ik moest mezelf inperken wat betreft impulsaankopen en extraatjes. Dat was op 't moment zelf lastig, maar aan het eind, toen mijn budget was gelukt, was ik er heel trots op.

11. Hoe reageerde je omgeving/evt. andere gezinsleden op jouw/jullie nieuwe budget?
N.v.t. mijn katten bleven goed voer krijgen.

12. Wat is het verschil per jaar door dit nieuwe budget een jaar zo te houden?
€600,- 😁

13. Wat zou je anderen adviseren die willen/moeten gaan leven met een lager budget?
Om eerst een maand te oefenen met een lager bedrag maar niet in één keer naar je streefbedrag te gaan. In die maand krijg je de slag al behoorlijk te pakken waardoor het makkelijker gaat op het moment dat je echt aan je nieuwe budget begint.

8 opmerkingen:

  1. Het lijkt me leuk om over een jaar een terugblik te hebben van de mensen in deze rubriek of ze het volgehouden hebben. Pas na maanden weet je of dit budget ook echt bij je past.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een flinke besparing levert dit op. En het moet ook makkelijk uit kunnen lijkt me voor een 1 persoons huishouden.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke serie is dit. Leonie, succes gewenst. Het gaat vast lukken. Veel dingen zijn simpelweg een kwestie van wennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 52 weken x 50 euro minder uitgeven lijkt mij meer dan 600 euro opleveren?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgens mij bespaar je 2600 euro op jaarbasis als je van 100 euro naar 50 euro per week gaat. Hoe kom je aan 600 euro?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat ze bedoelt dat ze in 12 weken (van oktober tm december) 600 euro in 2017 heeft bespaard. Of dat ze de 2 vergeten is bij 2600 euro die in 2018 bespaard zal worden ;)... Hoe het ook zij, ze heeft flink bespaard al dit jaar en gaat volgend jaar nog meer besparen :)...

      Verwijderen
    2. Ze heeft inderdaad flink bespaard. Mijn huishoudbudget bedraagt 150 euro per week voor 3 volwassenen en 1 hond. Dan heb ik het over eten, drinken, schoonmaak en verzorgingsproducten. Ik heb een poosje van 120 euro per week moeten leven, maar dat vonden we best moeilijk. Vooral omdat we liever biologisch eten en dat is veel duurder. Dat lukte niet goed met die 120 euro.

      Verwijderen