Pagina's

woensdag 22 november 2017

Dure babyspullen of toch niet?

Gisteren was een pittige dag. Jochanan was ziek, overgeven en de hele dag krijsen. 's Morgens sloeg hij z'n speen tegen de muur aan en er was een stuk af. Hij bleef ontroostbaar. Echt zo zielig als ze nog niet kunnen zeggen wat er is :(...

We zijn maar boodschappen gaan doen en ik ging op pad voor een nieuwe speen. Ik probeerde zo goed mogelijk in te schatten welke 'hetzelfde' was (bij de geboorte hadden we die Volvo-speen cadeau gekregen van de dealer ;)). Er waren speentjes van ruim 10 euro per stuk en ik kocht een set van 2 voor nog geen 3 euro. Mooie deal leek me (in ruil voor wat nachtrust)...

Niets bleek minder waar. Het bleek een heel ander speentje te zijn dan die hij had, hij hoefde hem niet, spuugde hem uit en hij bleef maar huilen... Toen hij alles bij elkaar ook in bed nog ruim een uur gekrijst had, nog geen uur sliep, ook in de middag vreselijk bleef huilen, besloot ik contact op te nemen met iemand die bij de dealer werkt. En jawel; die speentjes werden verkocht voor 7,50. Ik had geen zin meer om alles af te zoeken, dus vroeg hem er 1 mee te nemen. (Het stroomde hier van de regen, Jochanan had een glas stuk gegooid, dus ik moest nog stofzuigen, enz, kortom: Het liep voor m'n idee 'in de soep'... Geen zin in geshop, ik wil een nieuwe en wel NU in de hoop dat het beter gaat ;)) Normaal ben ik niet zo ongeduldig, maar zo'n krijs-dag (wat hij gelukkig nog nooit eerder zo erg heeft gehad) vergt erg veel energie...

Tegen alle verwachting in ging Jochanan zonder 1 huiltje meteen slapen (zonder speen). Hij zal wel vreselijk moe geweest zijn, arm kind...

Maar, hij was erg blij ermee! Voor die 7,50 hoop ik heel wat nachtrust te krijgen :P... Nee, gekkigheid, maar soms geeft het hem net wat rust als hij zo verdrietig is vanwege bijv. een zere mond, dat ik daar graag het geld voor over heb...

Wel jammer dat ik niet eerder bedacht dat ze ze los verkochten. Dat geld maakt me minder uit dan de grondstoffen. Het speentje dat hij al geprobeerd heeft, doe ik maar weg denk ik. Het andere speentje kan naar een goed doel of naar de ruilwinkel. Die is nog nieuw...

Hopelijk knapt hij een beetje op en gaat het vandaag beter met hem. Gisteravond zou ik spruiten eten, maar omdat Peter onverwachts belde dat hij een stuk later was en niet mee at en Jochanan nog amper iets had willen eten, besloot ik een noodsprong te maken: Ik zei 'lusten jullie pannenkoeken'? Jep, dat lustten ze wel... Ik had melk die op moest en die had ik willen invriezen, maar ik ging het maar meteen gebruiken. Ze hebben heerlijk gegeten. Niet echt een diner-waardige maaltijd, niet al te gezond, maar feit dat Jochanan 5 pannenkoeken opgegeten heeft en heerlijk is gaan slapen, zegt me dat het voor nu even een prima keuze was...

Ennnn, iets heel anders, hij loopt los sinds 2 weken, dat is zo'n schattig gezicht ;). Christilène zegt nog steeds iedere keer 'mam, kijk es hoe knap!' Genieten met een hoofdletter dus ;)...

Ik vind het grappig om te merken hoe veranderd ik ben. Had je mij 2 jaar geleden verteld dat ik een speen zou kopen van 7,50 had ik je voor gek verklaard. Maar tegelijkertijd had ik je ook niet geloofd als je zou vertellen dat ik een jaar lang zou leven van 50 euro per week met 4 personen... Ik maak zulke andere keuzes nu en dat zijn niet altijd de goedkoopste keuzes, zoals je leest. Toch merk ik dat er wel een stuk bewustwording is opgetreden. Dat had ik voorheen een stuk minder. Kortom; Leerzame uitdaging voor mij :)!

Heb jij een voorbeeld van een 'vreemde' uitgave temidden van je 'low-budget-leven'? Maar die je toch 'bewust' hebt gemaakt? Ik ben benieuwd :)! Fijne dag allemaal!

15 opmerkingen:

  1. Hoi Adrianne,
    Herkenbaar stukje.
    Het kan pittig zijn hè? En minstens zo vermoeiend. Dan heb je er inderdaad (bijna) alles voor over om je kind happy te zien en de rust terug te krijgen.
    Onze jongste is een huilbaby geweest. Nu is dat gelukkig over. Maar slapen is nog écht een ding. Hij wil niet en ik wil het juist zó graag..
    Sterkte en beterschap!
    Groetjes Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie verandering in je uitgave gedrag, daar kun je zeker trots op zijn. Menigeen kan daar wat van leren.
    Leuke blog ik ga je volgen. Hartelijke groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Adrianne wat ga je doen na je challenge jaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die vraag heb ik al vaker gekregen herinner ik me nu... Ik weet het nog niet. Eerlijk gezegd bevalt me dit wel :)... En dan misschien af en toe een uitgave doen buiten budget. Bijv. nu had ik steeds geluk met schoenen en jassen voor de kinderen, maar er komt een moment dat ik bijv. een winterjas niet gratis kan krijgen, niet 2ehands en gewoon echt een nieuwe moet kopen... Tsja, dan is 15-20 euro 'niets', maar dat is niet een bedrag wat ik 'even' kan missen in budget. Zeker niet nu alles steeds duurder wordt en de kids meer gaan eten. Dan moeten we een stuk luxe op gaan geven, maar zullen we het pittiger vinden om vol te houden... Wordt vervolgd dus, ik weet het nog niet ;)...

      Verwijderen
  4. Wij hebben gemerkt dat mijn ouders het leuk vinden om winterjassen cadeau te doen, liever dan nòg een stuk speelgoed. Ze gaan dan met z'n allen naar een winkelcentrum en maken er een gezellige middag van, met een kopje thee in een cafeetje en een toertje op zo'n automatische wipkip.

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach...wat een pittige dag voor jullie allebei. Ik zou ook gaan voor die speen van 7,50 euro en pannenkoeken eten klinkt ook als een verstandige keuze. Soms is het gewoon een kwestie van zo goed mogelijk de dag doorkomen.

    Onze uitspattingen in het budget zijn abonnementen op de binnenspeeltuin / het pretparkje hier in de buurt. Zo fijn om met al dat slechte weer de kinderen ergens binnen te kunnen laten rondrennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Klinkt heel bekend dit verhaal. Behalve dan dat het bij ons dure speentjes van Avent waren. Die stoppen ze dan leuk gratis in zo'n babybox, en vervolgens wil je kind geen andere speen meer en zit je dus vast aan die dure speentjes van hun merk. Al moet ik zeggen dat ik ze qua vormgeving ook wel het mooiste vond (maar dat gaat eigenlijk nergens over, want een speen hoeft helemaal niet mooi te zijn! ;) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier precies hetzelfde. De avent speen was de enige van alle gratis speentjes die ons zoontje wilde hebben. Daarna 1 bijgehaald van 6-12 maanden ofzo. Nu moest ie weer een nieuwe want hij was kapot gebeten. Alleen moest ik er nu een van 18+ maanden aangezien die andere te klein werd. Heel de stad afgezocht, bijna nergens te krijgen. Tot ik ergens een verpakking vond met 2 stuks. Ze waren dan wel groen ipv doorzichtig maar vooruit. Ik was helemaal happy. Alleen zoonlief dacht daar anders over. Hij moest nik hebben van een groene speen. Z'n oude kapotte speen had ie veel liever. Heeft echt even geduurd voordat ie de nieuwe accepteerde. Inmiddels heeft ie de 2e uit de verpakking al in gebruik. Hij bijt ze echt snel kapot....

      Verwijderen
  7. Pittig, zo'n dagje, pff!
    Verbaast me dat je na een jaar nog altijd dezelfde hebt! Wij hebben in 11 maanden misschien wel 10 spenen versleten/kwijtgeraakt enz. We gebruiken natuurrubber spenen van goldi (3 euro) die slijten wel sneller dan reguliere spenen. Maar ook wel aantal kwijtgeraakt hoor! ;)
    Groetjes marga

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, hij had eerst zo 1 uit een gratis pakket en deze had hij pas later, volgens mij is hij vanaf 6 maanden ofzo, dus het is nu z'n 3e geloof ik ;)...

      Verwijderen
  8. Oeps, zwaar dagje geweest voor je. Mijn dochter heeft nooit een speen gehad, werd door de tandarts sterk afgeraden en ze wilde er ook geen, sopte liever op 2 vingertjes (niet duimen dus, maar hand op een knuistje en dan soppen op de knokkels van haar wijs-en middelvinger).
    Pannenkoeken na een dag van overgeven zou ik zelf nooit bedacht hebben, maar blijkbaar was zijn buikje inmiddels weer voldoende hersteld, zodat het binnen bleef.
    Ik zou even geen voorbeeld weten van "grote" uitgave vanuit een budget, consuminderen is zo vanzelf geworden in vele jaren, maar ik zal vast wel eens zoiets doen hoor, net als jij "hoef" ik niet binnen een bepaald budget te blijven, het is een vrije keuze.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, hier zei tandarts juist dat hij speen liever had dan duim, omdat het vaak makkelijker af te leren is en ze korter met de speen doorlopen dan met de duim... Zoonlief doet een enkele keer de duim in de mond en dan vinden we het schattig, maar soms zie ik 10-jarigen nog met een duim ;)... Hij zal dan wel van z'n speen af zijn (hoop ik) :P...

      Verwijderen
    2. haha, ja het is wel te hopen dat je zoon ver voor zijn 10e jaar speenvrij is! Het is ook wel afhankelijk van de tandarts denk ik, want zelf heb ik nooit geduimd, en daardoor groeiden mijn voortanden naar binnen. Ik heb iets van 2 jaar elke avond een kwartier met een soort houten lepel die tanden min of meer naar voren moeten duwen. Tja, tegenwoordig krijg je een beugel, maar mijn tandarts vond dat alleen voor "ernstige" tandafwijkingen. Wat een verschil met nu he!

      Verwijderen
  9. Ik ben te oud om dat van die speentjes te snappen, ha,ha, maar als het kind eraan gewend is, moet je wel doorgaan, denk ik. Mijn kinderen hebben nooit een speentje gehad, maar die zijn dan ook al boven de 40.

    BeantwoordenVerwijderen